جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
بررسی انتقادی دیدگاه ویلیام مونتگمری وات درباره شیعه در دوره بنی‌امیه
نویسنده:
مترجم و منتقد: سیدقاسم رزاقی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع), زمستان / 1390
چکیده :
مونتگمری وات (2006 م) خاورشناس برجسته اسکاتلندی در مقاله­ای با عنوان «شیعه در دورة بین­امیه» با نگاهی جامعه­شناختی به بررسی وضعیت شیعیان در این دوره پرداخته است. وی با اشاره به اشتراکات سیاسی و اختلافات اعتقادی شیعیان و خوارج، ریشه اختلاف­ها و مغایرت­ میان شیعیان (که هسته اصلی آنان از قبایل جنوبی یمن بودند) با خوارج (که از قبایل شمالی بودند) را خاستگاه قومی افراد حاضر در قیام­ها و تحرکات می­داند. هم چنین وات با اشاره به موفقیت نظامی قیام مختار، دستاورد مهم این قیام را جلب حمایت موالی و ظهور این دسته به عنوان حامیان شیعه می­داند. ادعای مختار مبنی بر مأموریت از طرف محمد حنفیه که بعدها موجب پیدایش فرقه کیسانیه شد و هم­چنین امتزاج فرهنگی میان برخی اعراب حامی مختار، اعراب و مسیحیان ساکن بین النهرین و موالی که ریشه غیر عربی داشتند نیز از نکات قابل توجه در مقاله وات به شمار می رود. وی در پایان با اشاره به قیام ناموفق عبدالله بن معاویه، عامل اصلی موفقیت عباسیان را شعار جلب رضایت خاندان پیامبر6 و گردآوردن شیعیان در اطراف خود بیان می­کند. <br /> غفلت یا کم توجهی به عوامل درون دینی فعالیت شیعیان و منحصر دانستن علل در عوامل اجتماعی و بیرونی از جمله عواملی است که تحلیل­های خاورشناسان را با کاستی­هایی همراه می­کند. این نوشتار کوشیده است ضمن ترجمة مقاله وات کاستی­های آن را هم در معرض دید قرار دهد.
صفحات :
از صفحه 75 تا 108
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1383
کلیدواژه‌های اصلی :
سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , مرتضی مطهری , تشیع , فرق کلامی , معتزله , اندیشه شیعه , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , خوارج , اشاعره , وعد و وعید , سیره امام علی (ع) , جنگ صفین , فقه سیاسی , اصول عقائد , اصول عقائد , 17. فرق کلامی , اصول عقاید , جبر و اختیار(کلام) , خوارج (مذاهب کلامی) , مرجئه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , معتزله (اهل سنت) , وعد و وعید , توبه مرتد , خلافت بعد از رسول الله (ص) , اخبار نبی اکرم صلی الله علیه و آله , جنگ صفین , قرآن , کفر فاسق , مغفرت کبائر , توبه مرتد , ارجاء کلامی , سید رضی , سید مرتضی , مرتضی مطهری , قرآن , رؤیت حق تعالی , 13. علم کلام , علم ک‍لام‌ , خوارج (مذاهب اسلامی) , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , ارجاء , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , سیره علوی (امام علی ع) , ویلیام مونتگمری وات , ابن ابی الحدید , ابن اثیر , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , جانشینی پیامبر اسلام(ص) , جبر اختیار , ابوالحسن محمدبن الحسین الموسوی
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سده‌‌های نخستین تاریخ اسلامی فرقه‌های کلامی دربارة مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریه‌های خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعة‌ امامیه است، آورده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
آموزه‌ی تجسد در ترازوی نقد
نویسنده:
نسرین علم مهرجردی، محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ابن سینا: ابوعلی سینا , تجلی خداوند , حلول , انجیل , تنزه الهی از جسم , تورات , شیطان , کلمه الله یا لوگوس , پسر خدا , فدیه , رستگاری (مسائل جدید کلامی) , الهیات مسیحی , هرمنوتیک , تفسیر کتاب مقدس , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , قرآن , گناه ذاتی , آموزه ی تجسد مسیحی (آموزه‌ها‌ی دین مسیحیت) , جست‌وجوی عیسای تاریخی (آموزه‌ها‌ی دین مسیحیت) , دین مسیحیت (ادیان زنده) , الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) , تثلیث مسیحی , ابوحامد غزالی طوسی , فلسفه دین , ویلیام مونتگمری وات , جان هیک , عیسی مسیح در قرآن , حضرت عیسی(ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , مریم بنت عمران(مادر عیسی و از اعلام مصرح قرآن) , فدیه در مسیحیت , ظهور خداوند در تاریخ , مسیحیت اولیه , مسیحیت سنتی , مسیحیت نواندیش , ظاهرگرایی در تجسد , تجسد در انجیل , بازخرید گناهان , ابطال اعمال شیطان , تأویل گرایی در تجسد , تجسد در قرآن , محمدکاظم شاکر , دان کیوپت (Don Cupitt)
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
امامت پژوهان انگليسى زبان و آثار آنها
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت, بهار/ 1390
صفحات :
از صفحه 174 تا 213
غــديرخـم در آثار پژوهشى انگليسى‌ زبان غرب
نویسنده:
محمدمقداد اميری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت, پاییز/ 1390
صفحات :
از صفحه 191 تا 250
پیامبر اسلام(ص) و جهان بینی تمدن ساز دینی
نویسنده:
شکرالله خاکرند , اصغر منتظرالقائم , محمدعلی چلونگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1386
چکیده :
در توسعه و تمدن دینی، تربیت و رشد انسان جایگاهی محوری دارد. در تمدن‌شناسی معاصر، تمدن را محصول تأثیرپذیری انسان از یک‌جانشینی می‌دانند. این شیوه از زندگی،‌ پی‌آمدهایی چون غلبة شیوة معیشت کشاورزی و تجارت و بازرگانی و افزایش درآمد سرانه ‌دارد که نتیجة آن شکل‌گیری فرهنگ فردگرایی، روی‌آوری جدی بشر به کسب قدرت و ثروت و منزلت اجتماعی، گسترش رفاه، استقرار امنیت در سایة حاکمیت قوانین عرفی و دولت مقتدر و بالاخره نوعی جامعه توسعه‌یافته که در آن، توان و ظرفیت بالقوه جامعه فعلیت یافته، دانش‌ها و ابزارها و استعدادهای بشری رشد می‌یابد. در جهان بینی تمدن‌ساز دینی پیامبر(ص) بخش‌هایی از پروسه تمدن‌سازی به مفهوم متعارف آن مورد تأیید قرار می‌گیرد، ولی از آن‌جا که در انسان‌شناسی دینی، به بعد اخروی و معنوی انسان اصالت ‌داده می‌شود، با شکوفا کردن و مبعوث کردن استعدادها و ظرفیت‌های معنوی انسان، او را به سطحی از قدرت می‌رساند که می‌تواند خود را از غلبة عوامل رایج تأثیرگذار محیطی خارج کرده، راه رشد معنوی و مادی را به‌رغم موانع محیطی در پیش بگیرد. البته در کنار تزکیه و تعلیم، به فراهم کردن ظرفیت مادی متناسب با این تحول نیز که همانا ایجاد جامعه نوین اسلامی است، می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
  • تعداد رکورد ها : 9