جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ولایة الأولیاء 
نویسنده:
میرزا محمد تقی المجلسی الاصفهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: چاپخانه فیض,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این کتاب فقه استدلالی در بیان اقسام ولایات است که در سنه 1395 قمری منتشر شده و پس از بیش از 40 سال مجدداً چاپ شده است.
العقائد (رسالة في)
نویسنده:
مجلسي، محمد تقي بن محمد باقر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مبانی تکفیر از نگاه شیعه بر اساس دیدگاه محمدباقر مجلسی
نویسنده:
محمود علیخانی کشکک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بر اساس قرآن کریم و روایات اسلامی، کسی که به زبان شهادتین جاری کند مسلمان است و در پناه اسلام جان، مال و عرضش در امان است و هر گونه تعرضی به او حرام است. علمای آگاه و بزرگ شیعه و سنی، در طول تاریخ کوشیده‌اند تعریف جامع و مانعی از «تکفیر» و علل و عواملش مطرح کنند؛ از جمله این علما مجلسی، محدث بزرگ شیعه، است. او به پیروی از قرآن و سنت بر این مطلب تأکید دارد که ذکر شهادتین برای اسلام ظاهری کفایت می‌کند و گوینده‌اش در احکام ظاهری با دیگر مسلمانان فرقی ندارد. مجلسی مسلمانان را از تکفیر یکدیگر بر حذر می‌دارد و تأکید می‌کند که هر کسی صلاحیت تکفیر دیگران را ندارد، و شخصی که متهم به کفر شده است، باید بر او اتمام حجت شود. پس اگر کفرش آشکار شد تکفیر می‌شود، در غیر این صورت کسی که اسلامش به یقین دانسته شده است، با شک از او زائل نمی‌شود؛ و تکفیرش برخلاف مبانی اسلام است. به نظر می‌رسد این متفکر با اینکه از نظر مفهومی «تکفیر» را دقیق مطرح کرده و معیارهای سختی برای تحققش معرفی کرده ‌است، ولی در مصداق، التزام کاملی به آن معیارها نشان نداده و برخی از مسلمانان، مانند فلاسفه و صوفیه، را تکفیر کرده است.
صفحات :
از صفحه 25 تا 47
فهرست تصنیفات و تالیفات مولینا آخوند محمدباقر مجلسی نورالله مرقده(1)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 203 تا 210
شفاعت وحل تعارضات ادعایی روایات آن با تاکید برآرای علامه مجلسی و علامه طباطبایی
نویسنده:
محمود سالاروند ، احمدرضا شاهرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شفاعت یکی ازاصول پذیرفته شده مذاهب اسلامی است که مستندپذیرش آن محکمات عقلی و نقلی می باشد.اما ابهامات وتعارضات رواییِ این باب منجر به برداشت ها وباورهای ناصحیح عقیدتی شده است. برخی ادله این بحث سبب شده گمان به وصول شفاعت به صرف پذیرش ولایت اهل بیت قطعی فرض شود.درمقابل،دسته دیگر روایات این باب، شرایطی برای نیل به شفاعت نام میبردو حتی دربرخی ورود شیعیان رابه آتش عنوان مینماید.علامه مجلسی شفاعت راپس ازسختیهای دنیا،سکرات مرگ برزخ و یاپس از ورودبه آتش برای شیعیان قطعی دانسته وآن را درپنج مرحله دسته بندی می نماید.علامه طباطبایی برای آن دوشرط ذکر نموده وکاربردآنرا پس از ورود به دوزخ یاعدم ورود به آن معتبرمیداند اما معتقداست بابرخی اعمال ایمان فرد ازبین می رودتادیگردرزمره مشمولین شفاعت قرارنگیرد.اگرچه هردومعتقد به عدم خلود شیعیان درجهنم هستند.دراین پژوهش با بررسی اصل وجودی شفاعت به تحلیل روایات متعارض این باب از منظر علامه طباطبایی و علامه مجلسی پرداخته میشود.
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
اصول دين
عنوان :
نویسنده:
مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
بررسی تطبیقی مبانی فهم حدیث علامه مجلسی ناظر به «مرآه العقول» (با تاکید بر اصول الکافی) و مبانی فهم متن شلایر ماخر
نویسنده:
پدیدآور: زهرا احمدی ؛ استاد راهنما: علی حسن بگی ؛ استاد مشاور: فاطمه دسترنج
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سنت از گسترده ترین اسناد دین شناسی و معتبر ترین منابع اسلامی پس از قرآن کریم است. حدیث نیز به جهت ایفای نقش فعال و محوری در فهم مسلمانان از دین و شریعت و آگاهی بخشی پیرامون سنت معصومان (علیهم السلام) اهمیت و جایگاه والایی را در عرصه تبیین معارف و آموزه های دینی به خود اختصاص داده است. از مهم ترین نتایج این اهمیت، پدیداری دانش های حدیثی مختلفی همچون رجال، تاریخ حدیث، مصطلح الحدیث، فقه الحدیث و.. با هدف حفظ، نشر، تبیین و فهم این میراث ارزنده است. البته که در این میان دانش فقه الحدیث به جهت پیوند مستقیم و ناگسستنی با مقصود اصلی روایت، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ تا آنجا که راوی حدیث بدون فراگیری آن و کاربست روش های مبتنی بر مبانی صحیح، قادر به شناخت و درک روایات نخواهد بود؛ به ویژه آن روایاتی که از باب تقیه و یا کنایه از سوی معصوم (علیه السلام) صادر شده باشد. اشتراک و تعامل دانش فقه الحدیث با تئوری عام فهم متن در برخی ابعاد و نقش انکار ناپذیر هرمنوتیک در سیر فهم حدیث، بهره گیری توأمان از نظریات هرمنوتیکی و مباحث مرتبط با دلالت ها و ساختارهای زبانی را بر عموم دانشمندان فقه الحدیثی واجب و لازم نموده است. یکی از مهم ترین عوامل در برقراری این پیوند، اهتمام هر دو دانش به مقوله «فهم متن» است. گرچه وجود مبانی و پیش فرض های مختلف در هریک از این علوم ممکن است نوع نگرش آنها را در برخی ابعاد با یک دیگر متفاوت سازد؛ اما این عامل هیچ گاه نباید منجر به بی توجهی و کنار نهادن جمیع آموزه های هرمنوتیکی گردد؛ برای نمونه می توان به تمایل دگر اندیشان مسلمان نسبت به «هرمنوتیک فلسفی» و پیروی آنان از برخی آموزه های این نحله؛ مانند امکان وجود قرائت های مختلف از متن و عدم امکان فهم مطابق با واقع، اشاره کرد. گرچه این اقدام از سوی آنان منجر به ایجاد پیامد های ناگواری از جمله بدبینی برخی محدثان به مقوله هرمنوتیک و خلق پنداری ناصحیح در اذهان آنان پیرامون عموم دستاوردهای این نظریه گشت؛ اما شاید با واکاوی دقیق در ادوار و نحله های گوناگون این دانش و عطف توجه به نقش مؤثر «هرمنوتیک کلاسیک» در فرآیند فهم حدیث تا حدود زیادی بتوان مانع از بروز چنین آسیب هایی شد. مقصود از «هرمنوتیک کلاسیک»، دوره سوم از ادوار تاریخی دانش مذبور است؛ دوره ای که با شکل گیری نهضت اصلاح دینی و ظهور و شیوع نوع جدیدی از عقل گرایی، در اواسط قرن هفدهم پدیدار گشت و تا آستانه قرن بیستم ادامه یافت. این نحله از دانش هرمنوتیک که از آن به «هرمنوتیک متن» نیز تعبیر می شود، توانست با تقویت دو شاخصه عینیت گرایی و روش گرایی در خود، به ارائه قواعدی عام جهت دستیابی به مراد واقعی مؤلف بپردازد. گفتنی است، مراد از عینیت گرایی، ثبوت معنای متن و یا به اصطلاح تعیّنی بودن معناست و این یعنی شارح و مفسر تعیین کننده معنا نبوده و صرفاً کشف معنای از پیش تعیین شده توسط مؤلف را بر عهده دارد. و اما مقصود از روش گرایی، کاربست معیارهای صحیح و منقّح در فرآیند فهم معنای متن است. در دانش فقه الحدیث نیز این دو شاخصه به نحوی پر رنگ تر است؛ چراکه غایت نهایی آن کشف مراد واقعی معصوم(علیه السلام) به صورت روشمند بوده، بی آنکه حق هیچ گونه تصرف در معنا از سوی محدث وجود داشته باشد. بنابراین وجود اشتراک و همسویی نسبی میان مبانی هرمنوتیک کلاسیک و پیش فهم های موجود در دانش فهم حدیث از یک سو و نقش مؤثر این نحله در اصلاح و بهبود روش های فهم حدیث و به دنبال آن افزایش بنیه و قوام مباحث فقه الحدیثی از دیگر سو، به بررسی مبانی این دو حوزه اهمیت و ضرورت ویژه ای بخشیده است. در میان طیف گسترده ای از هرمنوتیست های کلاسیک «فریدریش دانیل ارنست شلایر ماخر» نخستین پژوهشگری بود که با طرح «تئوری عام فهم متن» و رویکرد عالمانه و هنرمندانه به این مقوله موجب شد تا از آن پس، از هرمنوتیک به فن فهم هر گونه متنی تعبیر گردد. به حق که مساعی شلایر ماخر در تبدیل هرمنوتیک به علمی نظام مند و سازگار با هر متن نوشتاری و گفتاری، غیر قابل چشم پوشی است. ماخر به جهت توجه ویژه به مسأله ماهیت فهم و تفسیر و باور قلبی به اصالت سوء فهم، نیاز به این دانش را هماره برای مفسّر ضروری و در نتیجه هدف آن را ارائه روش هایی جهت رفع هر گونه بد فهمی و نیل به معنای اصیل و جوهری متن می دانست. با نظر به آنچه تاکنون بیان گردید، هدف اصلی در این نوشتار، مطالعه تطبیقی مبانی فهم حدیث علامه محمد باقر مجلسی(ره) ناظر به «مرآه العقول» (با تأکید بر اصول کافی) و مبانی فهم متن شلایر ماخر می باشد. کشف نقاط مشترک و هم سو در این مطالعه، زمینه های کاربست قواعد فهم متن این هرمنوتیست کلاسیک را در راستای تقویت هرچه بیشتر روش های فقه الحدیثی علامه مجلسی(ره) امکان پذیر می سازد.
مقایسه دیدگاه های شیخ مفید، فاضل مقداد و علامه مجلسی در ساختار، مسائل و روش استدلال علم کلام
نویسنده:
پدیدآور: احمد ضرابیه ؛ استاد راهنما: جواد پورروستایی ؛ استاد مشاور: جواد پورروستایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
علم کلام در گذر زمان، شاهد تحولات زیادی بوده است. این امر باعث شده است تا متکلمین در تبیین مسائل کلامی، روش ها و ساختار کلامی خاصی را استفاده نمایند. فضای حاکم بر عصر متکلّم و شرایط جامعه و همچنین شوق اکثریت مردم در فهم صحیح از مباحث دین، در پیدایش مکاتب کلام اسلامی مؤثر بوده است. نبود آثاری مدون پیرامون بررسی مسائل، روش و ساختار کلامی در مقایسه میان متکلمین عقل گرا و نقل گرا در کلام اسلامی منجر به بررسی گزینش کتب کلامی شیخ مفید، فاضل مقداد و علامه مجلسی در فصل اول و توصیف و تحلیل روش و مسائل و ساختار کلامی آن ها در فصول دیگر شده است. گزینش روش متناسب با موضوع، تصویر عقلائی از صفات الهی، تقسیمات موضوعی و ... از موارد اتفاق و غلبه کاربرد استدلالات عقلی در تجزیه مسائل، کیفیت و کمّیت آن، میزان پردازش و ... از اختلافات شیخ مفید و فاضل مقداد با علامه مجلسی، از جمله نتایج حاصل از این نوشتار است.
تجسم اعمال از نگاه شیخ بهایی و علامه مجلسی
نویسنده:
حمزه علی اسلامی نسب ، جواد پارسایی ، ولی معدنی پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مهم‌ترین مباحث بزرخ و قیامت مسئله تجسم اعمال است که مورد بحث فلاسفه، متکلمین و مفسران قرار گرفته است. مساله تحقیق این است که آیا تجسم اعمال به معنای این است که تمام پاداش‌ها و کیفرهای برزخی و اخروی همان اعمال دنیوی انسان است که در آخرت به صورت‌های مختلف برای وی متمثل و متجسم می‌شود یا اینکه بین جزای عمل و خود عمل سنخیتی وجود ندارد بلکه انسان به ازای عملی که در دنیا انجام می‌دهد در آخرت مستحق پاداش یا عذاب می‌شود؟ شیخ بهایی و علامه دو دیدگاه متفاوت و متضاد در مورد تجسم اعمال دارند. در این مقاله با بررسی و تبیین دید گاه این دو عالم برجسته در مورد آیات، روایات و استدلال‌های عقلی مربوط به تجسم اعمال به نتایج ذیل دست یافتیم: شیخ بهایی به عینیت میان اعمال دنیوی و جزای اخروی معتقد است در مقابل، علامه مجلسی نه تنها قائلان به تجسم اعمال را خارج از دین و دایره اسلام می‌داند، بلکه با ارائه دلایل متعددی وقوع آن را مستلزم محال می‌داند.
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
الاعتقادات
عنوان :
نویسنده:
مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دانشمند بزرگوار محمد باقر مجلسي (1037-1110) بدرخواست كسي براي نمودن راه درست اين رساله را در دو باب نوشته، نخست اعتقادات سپس اعمال را نشان داد. او در پايان ميگويد مبادا پدرم (دانشمند محمد تقي مجلسي 1003-1070) را صوفي پنداريد چه او بسخنان امامان آشنا بود و چنين كسي صوفي نميباشد. مگر اينكه او مردي پارسا بود و در آغاز كار چنين پارسائي را تصفو ميناميد تا صوفيان را بخود نزديك كندو از او نگريزند و آنانرا از سخنان بيهوده و رفتارهاي نكوهيده باز دارد. اين بود كه بسياري از آنها را راه بنمود. او در پايان زندگي خويش چون ديد كه ديگر اميدي نمانده و آنها دشمن خدايند و بر ديگران پيروز آمدند از آنان بيزار شد. من بروش پدر آشنا ترم و نوشته هاي او در همين باره نزد من هست. اين رساله در كنار اعتقادات صدوق (ص 66-98 جنگ داراي چهارساله) بسال 1296 به چاپ رسيد. (محمد تقي دانش پژوه) رساله ايست كوتاه، در فراگيري راه نجات از مهلكات و شبهات زمان، در دو باب، باب 1: فيما يتعلق باصول العقائد 2-فيما يتعلق بكيفية العمل. نسخه اي از اين رساله در فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه ملي 9/249 آمده و در فهرست كتابخانه ما نسخه اي ديگر به شماره 1/70 و برخي از فهارس ديگر و ذريعة 2/244 به عنوان الاعتقادات آمده است و با همين عنوان نيز بارها به چاپ رسيده است، در ذريعة، تاريخ تأليف الاعتقادات، سال 1086 هـ در مشهد مقدس رضوي در يك شب و تاريخ تأليف طريق النجاة، سال 1091 هـ دانسته شده، رساله صراط النجاة كه در ذريعة آمده، ظاهراً همين طريق النجاة باشد (سيد محمود مرعشي) در بيان اصول عقائد و معارف شيعه و نقد مسالك مختلف فلسفه و عرفان و دعوت به اتباع آثار ائمه عليهم السلام. در اين رساله پس از مقدمه (در توضيح مشارب مختلف) 2 باب است: الباب الاول فيما يتعلق باصول العقائد (در توحيد و خداشناسي و ديگر معارف حقه شيعه) الباب الثاني فيما يتعلق بكيفية العمل قد عملت يا خليلي ما اثبتناه اولا من لزوم متابعة اهل بيت العصمة (س). در اين باب پس از رد برخي از بزرگان فلسفه و عرفان به شرح كيفية عمل و طريق سلوك راه حق پرداخته و اصل سلوك را « نيت » مي داند و براي آن 9 درجه و منزل فرض مي كند: « ان للناس في نياتهم منازل و درجات » مولف مي گويد: پس از مرتبه تصحيح نيت مرتبه تحصيل علم است و اهم علوم (كه پاره اي از آنها را نام مي برد) پس از تحصيل اندكي اصول و فقه علم حديث است و بايستي بيشترين كوشش در راه مطالعه حديث و فراگرفتن آن باشد. مي گويد بجز كتب اربعه در حدود 50 كتاب از تاليفات صدوق و جز او را فراهم آورده ام و اميدوارم با توفيق خداوند همه آن احاديث را در كتابي جامع گرد آورم. سپس در اين بخش، پس از بيان اهميت نيت در عبادت و نيز بيان بخشي از اسرار نماز و ديگر عبادات، به دستور العمل سلوك و رياضت شرعي پرداخته و كيفيت تحصيل اخلاق حسنه را بيان مي كند. از شرح پدر خويش بر خطبه حضرت مولي خطاب به همام (خطبة المتقين) ياد مي آورد و بار ديگر به مذمت تصوف و صوفيان و دفع شبهه اتهام و انتساب تصوف به مولي محمد تقي مجلسي مي پردازد و مي گويد: او هر چند در آغاز خود را از آنان مي نمود اما به گواهي يادداشتهاي او در پايان عمر كه به نادرستي اعتقادات و نيات آنان پي برد از ايشان تبري جست: « و اياك ان تظن بالوالد العلامه نورالله ضريحه انه كان من الصوفيه او يعتقد مسالكهم ... . . حاشاه عن ذلك ... . و هو كان انس اهل زمانه باخبار اهل البيت ... . بل كان مسلكه الزهد و الورع ... . . و كان في بدو امره يتسمي باسم التصوف ليرغب اليه هذه الطائفة و لا يستوحشوا منه فيردعهم عن تلك الاقاويل و قد هدي كثيرا منهم الي الحق ... . . و لما راي في آخر عمره ان تلك المصلحه قد ضاعت و رفعت اعلام الضلال و علم انهم اعداء الله صريحا تبرا منهم و كان يكفرهم ... . . و انا اعرف بطريقته و عندي خطوطه في ذلك » . « عبدالحسين حائري» ابتدا از بي اعتقادي مردم روزگار شكايت مي كند و سپس مي گويد: داعي من بر نگارش اين كتاب خواست بعضي از دوستاني بود كه براه حق رهبري شده اند آنها مرا گفتند تا كتابي در اصول اعتقادات بپردازم و منهم محض ارشاد خلق دست بتأليف اين كتاب زدم. در اين كتاب ابتداء از پيغمبر و معجزات او و سپس از اعمال و رفتاريكه لازمه هدايت خلق بسوي حق و ثواب آخرت مي شود و نيز نهي از اعمالي كه عقاب آخرت را در بردارد سخن مي رود. (انوار) در اين رساله مجلسي به پاسخ يكي از كساني كه از او درباره "راست " و "طريق حق " سوال كرده مي ايستد و سپس نصايح چندي به مومنان در پرهيزگاري و حق طلبي مي كند و مي گويد پاره اي از امور چون معراج جسماني و امثال آن را كه عقل در وادي اول نمي پذيرد بايد بپذيري و پس از اين نصايح كلمه اي چند درباره نيت مي آورد و بعد نيتهائي كه مي كنند ذكر مي كند و بالاخره با ادعيه و سوري از قرآن كه بعنوان ذكر لازم است كتاب را به پايان ميبرد. «عبد الله انوار» رساله مختصري است در عقائد شيعه مشتمل بر دو باب. باب اول آنچه متعلق است به اصول عقائد. باب دوم در آنچه مربوط به كيفيت عمل است. اين رساله در بيست و سه صفحه است. تاريخ فراغت از تأليف، محرم 1076 هـ. ق. است. (فاضل) رساله‌اي در بيان عقايد شيعه اماميه است همراه با نکوهش بسيار اهل تصوف در ابتدا و نهايت آن، شامل دوباب: باب اول: فيما يتعلق باصول العقائد، باب دوم: فيما يتعلق بکيفية العمل. تاريخ فراغت از تأليف محرم 1076 هـ. ق. اين کتاب مکرر در مشهد رضوي چاپ شده است. «اردلان» در پاسخ سؤال بعضي از معاصران خود، مؤلف اين رساله را در كيفيت سلوك طريق حق نگاشته و در ضمن آن پدر خود (مرحوم مجلسي اول) را از صوفي گري تبرئه مي كند. شامل دو باب: الباب الاول: فيما يتعلق باصول العقايد الباب الثاني: فيما يتعلق بكيفية العمل (صدرائي خوئي) منسوب به علامه (محمدباقر بن محمدتقي) مجلسي. رساله مختصري است مرتب بر يك مقدمه و دو باب: «الاول فيما يتعلق باصول العقايد، الثاني فيما يتعلق بكيفية العمل». (وفادار مرادي، محمد) مختصري است در اعتقادات شيعه و رد صوفيه که مؤلف آن را در اواخر محرم 1086 در دو باب فراهم آورده است: باب اول: در آنچه متعلق به اصول عقايد است. باب دوم: آنچه متعلق به کيفيت عمل است. قد بين فيها عن ما يلزم لكل مسلم أن يعتقد به بلسان الموعظة و الارشاد (خادمي، محمد علي) «فهرست» يكم در بيان ترجمه حديث اعرابي به سند معتبر؛ در 3 فصل: 1. بيان اقرار به وجود صانع عالم 2. در صفاتي كه از حق تعالي نفي بايد كرد 3. در بيان صفاتي است به افعال حق تعالي؛ «فهرست» چهارم در بيان مقالات شيعه اثني عشريه. (نوشاهي، عارف) آغاز كتاب: بسمله، الحمد لله الذي سهل لنا سلوک شرائع الدين و أوضح اعلامه و بين لنا مناهج اليقين فاکمل بذلک ... اما بعد يقول المفتاق الي رحمة ربه الغافر ابن محمد تقي محمد باقر اوتيا انجام كتاب: و کان يفکرهم في عقائدهم الباطلة و انا اعرف بطريقته و عندي خطوطه في ذالک و ليکن هذا آخرما اردنا ايراده في هذه الرسالة و ارجوا من فضل الله تعالي ان ينفعك بما الفيت اليك و التمس منك ان لاتنساني في مظان اجابه الدعاء وفقنا الله و اياك لما يجب و يرضيو يجعلنا و اياك ممن فتنفعه الذكري و صلي الله علي محمد و آْله الهدي [کتابشناسي مجلسي ص 264-267؛ الذريعة 2/224 و23/188؛ نشريه 5/386 و 7/238؛ چهار كتابخانه مشهد ص 217؛ سه كتابخانه اصفهان ص 135؛ عكسي مركز احياء 374 و 7/341؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 55 و 58؛ عمومي مراغه ص 206؛ مهدوي، مصلح الدين ص 107؛ شيخ علي حيدر 1/143 و 1/173 و 1/304 و 2/21 و 2/323؛ مطالعات اسلامي ص 96 و 98؛ تراثنا س6ش/4 100؛ دانشگاه تهران 12/2880؛ رايانه ملي 563 و 2137؛ كتابخانه جامع گوهرشاد 4/2014؛ كتابخانه نوربخش 2/179؛ شيخ علي حيدر 3/147؛ وزارت امور خارجه 58؛ امام صادق چالوس ص 235 و 241؛ آستان قدس 26/354-356؛ فهرست الفبايي آستان قدس ص 311؛ مجلس شورا 22/99 و 20/103 و1/18/29؛ كتابخانه ملك 6/109؛ ميراث شهاب س9ش/2 39؛ فهرستواره منزوي 6/187 و 9/403؛ مرعشي36/581و 36/371؛ رايانه آستان قدس؛ ذريعه، ج4، ص529-530؛ مجلس ج37، ص59، منزوي، ج2، ص 815-816؛ فهرستواره، ج9، ص403؛ ] شرح و حواشي: اعتقادات (ترجمه) (-) اعتقادات (ترجمه) (-) اعتقادات (منظوم) (-) اعتقادات (ترجمه منظوم) (-) اعتقادات (ترجمه) (1) (-) اعتقادات مجلسي (ترجمه و تفسير) (-) اعتقادات (ترجمه) (1) (-) خلاصة الاصول سبزواري، محمد كاظم بن محمد علي (-12) اعتقادات (ترجمه) كرمانشاهي، محمد محسن بن محمد سميع (-1223) درر المسامع = اعتقادات مجلسي (ترجمه) كرمانشاهي، محمد محسن بن محمد سميع (-1223) اعتقادات مجلسي (ترجمه) اولياء، حسين بن اسماعيل (1303-1350) اعتقادات (ترجمه) يزدي، ابوالقاسم بن احمد (-13) شرح الاعتقادات حسيني طالقاني، محمد باقر (-12) اعتقادات (ترجمه) لاري، محمد بن قوام الدين (-12)