جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
دفاع از تشیع (ترجمه الفصول المختارة للمفید)
نویسنده:
محمد بن محمد مفید؛ مترجم: محمد بن حسین آقا جمال خوانساری؛ محقق: صادق حسن زاده؛ مصحح: علی اکبر زمانی نژاد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : مؤمنین,
چکیده :
«مجالس در مناظرات» ترجمه فارسى کتاب الفصول المختارة من العیون و المحاسن اثر شیخ مفید است، پیرامون مناظرات شیخ مفید درباره مباحث امامت، که توسط آقا جمال خوانسارى ترجمه گشته است. سده چهارم تاریخ اسلام، سده ‏اى پر جوش و خروش بود، پر جوش و خروش در سیاست، و پر جوش و خروش در علم. سیصد سال از ظهور اسلام مى‏ گذشت. فلسفه یونان ترجمه شده بود. کتاب‏هایى دیگر نیز در حوزه علوم مسلمین پا گذاشته بود. پیروان سیاست‏هاى گوناگون، سرتاسر ممالک اسلام را میدان تکاپوى خویش قرار داده بودند. در حدیث و تفسیر کتاب‏هایى تألیف شده بود. محدّثان و مفسران آراء خود را اظهار کرده بودند. کتاب‏هایى در تاریخ اسلام، و تاریخ خلافت اسلامى، گردآورى شده بود، که پیشینه اسلام را، اگر چه با نقص و جانبدارى، پیش چشم ‏ها مى‏ گذاشت. عقایدشناسان و متکلّمان به مکتب‏هاى خود شکل داده بودند. پایه ‏هاى مذاهب فقهى ریخته شده بود، و مردم در پیروى از فقیهان دسته‏ بندى شده بودند. شهر بغداد در آن روزگار، به عنوان مهم‏ترین مرکز علمى و سیاسى جهان اسلام به شمار مى ‏رفت و از ویژگى ‏هاى خاصى برخوردار بود. آل بویه و حمدانیان که شیعه مذهب بودند، قدرت یافته و از دانشمندان شیعه حمایت مى ‏کردند یا حداقل از آن آزار و اذیت‏ ها که قبلا به شیعیان مى ‏رسید، جلوگیرى مى‏ کردند و این فرصت خوبى بود تا دانشمندان شیعه از حقانیّت مذهب امامیّه دفاع نمایند. شیخ مفید این مسئولیّت بزرگ را در بغداد به عهده داشت و شاگردان برجسته اى از قبیل شریف رضى، سیّد مرتضى، شیخ طوسى، ابوالعباس نجاشى، قاضى ابوالفتح کراچى و... را تربیت نمود که هر کدام در دفاع از مبانى شیعه تلاش ‏هاى چشم گیرى انجام دادند و از طرف دیگر شیخ مفید با بزرگان فرقه معتزله و اشاعره و مذاهب گوناگون اهل سنت و حتى فرقه‏ هاى شیعه از قبیل زیدیه و اسماعیلیه به بحث و مناظره حضورى و شفاهى مى‏ پرداخت، که نمونه ‏هاى آن را در کتاب ارزنده «الفصول المختاره» مى ‏بینیم. نام کامل کتاب «الفصول المختاره من العیون و المحاسن» است و همان طور که از دیباچه کتاب به دست مى ‏آید، این کتاب برگزیده ‏اى از مطالب دو کتاب شیخ مفید؛ یعنى کتاب «المجالس المحفوظه فى فنون الکلام» و کتاب «العیون و المحاسن» مى ‏باشد.
Ismailis in medieval Muslim Societies
نویسنده:
Farhad Daftary
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: I.B.Tauris Publishers,
چکیده :
فرهادی دفتری ، از زمان انتشار کتاب دوران سازش در مورد اسماعیلیه در 1990 یکی از پیشروترین مورخان این جماعت شیعی مذهب بوده است. کتاب حاضر یک وارسی دیگر از تاریخ اسماعیلیه نیست بلکه بیشتر مجموعه‌ای مغتنم از برخی از مهمترین مقالات درباره ابعادی از تاریخ اسماعیلی است به خصوص در دوران پیشا مدرن. اکثر مقالات این کتاب بازنشر مقالاتی است که در گذشته در ژورنال‌های مختلفی به چاپ رسیده است. شاید مهمترین نقص عمده این کتاب فقدان بحث از اسماعیلیان بهره است که این مساله عمدتا به سبب تمرکز دفتری بر روی سنت اسماعیلیان نزاری است . مهمترین مباحث کتاب بنا به فهرست به قرار زیر است : 1: افتراق در اسلام 2:اسماعیلیه و مطالعات اسماعیله بخش اول : اسماعیلیه و دوره های فاطمیون 3:جنبش های متقدم اسماعیلیه و شقاق اسماعیلی قرمطی 4:دعوت اسماعیلی و دولت فاطمی 5:سیده حره : ملکه اسماعیلی یمن بخش دوم : دوران نزاریان 6:تاریخ نگاری اسماعیلیه نزاری متقدم در ایران 7:حسن صباح و ریشه های دولت و دعوت اسماعیله نزاری 8:اسماعیلیان سوریه و صلیبیان : تاریخ و اسطوره 9:نصیر الدین طوسی و اسماعیلیه 10: روابط اسماعیلیه با متصوفه در ایران پس از الموت بخش سوم : ابعاد اندیشه اسماعیلی 11:حیات عقلانی در میان اسماعیلیه گزیده کتابشناسی
تشیع مسؤولیة
نویسنده:
علی شریعتی؛ ترجمه و دراسه و تعلیق ابراهیم دسوقی شتا؛ مراجعه حسین علی شعیب
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالامیر,
چکیده :
در گزیده ای از این مجلد میخوانید: «اگر بخواهم مسئولیتهای شیعه بودن را فهرست کنم، با تکیه بر مکتب علی و اساسیترین مبانی اعتقادی و سرگذشت تاریخی تشیع باید بگویم؛ مسئولیتهای شیعه بودن عبارت است از: در برابر باطل، به رغم هر مصلحتی ولو به قیمت نابود شدن خویش نه گفتن؛ ارزش و معنی هر عملی و هر عقیده ای در مذهب، به داشتن رهبری درست و پاک در جامعه وابسته دانستن و...»
زیدیه در ایران
نویسنده:
محمدکاظم رحمتی
نوع منبع :
کتاب
جواب الناطق الصادق بحل شبه کتاب الفائق فیما خالف فیه ابن الملاحمی مذاهب الزیدیه فی الامامه
نویسنده:
محمد بن احمد بن الولید القرشی؛ تحقیق و تقدیم فیصل عون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: الهیئه المصریه العامه للکتاب,
تشیع و قرآن
عنوان :
نویسنده:
میخائیل براشر؛ مترجم: علی شریفی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فرقه زیدیه و ارتباط آن‏ها با زید بن علی(ع)
نویسنده:
زعیم الخیرالله، علیرضا اسعدی؛ مترجم: عبدالکاظم کاظمی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
تفسیر ابوالجارود زیاد بن منذر: مقدمه اى در شناخت عقاید زیدیه
نویسنده:
ماهر جرار؛ مترجم: محمدکاظم رحمتی
نوع منبع :
ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
تشیع در ترکیه؛ مقایسه اى میان علویان و شیعیان جعفرى
نویسنده:
عبدالقادر یلر؛ مترجم: مهدی جمالی فر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
موضع امامیه در برابر دیدگاه کیسانیه، غلات، زیدیه و اسماعیلیه درباره آموزه بداء
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اهل سنت و امامیه در نادرستی انتساب معنای لغوی بداء به خداوند اتفاق نظر دارند؛ هرچند اهل سنت بر این پندارند، که امامیه معنای لغوی بداء را به خداوند نسبت می‌دهد؛ معنایی که مستلزم انتساب لوازمی چون جهل و ندامت به آن ساحت ربوبی است. البته اخبار و احادیث امامیه که شمار آنها به حد تواتر می‌رسد، بداء را به خداوند نسبت داده‌اند و بزرگان امامیه درصدد تبیین معنای بداء در آن اخبار برآمده‌اند. فِرَق منسوب به شیعه هم در باب بداء مواضع مختلفی دارند. فرقه‌ای چون زیدیه انتساب بداء به خداوند را صریحاً نفی می‌کند و همانند اهل سنت بر امامیه به خاطر اعتقاد به بداء، اعتراض می‌کند. اسماعیلیه هم به سبب تعارض باور به بداء با امامت اسماعیل، بداء را نپذیرفته‌اند. کیسانیه بداء را همان نسخ می‌دانند. غلات هم با آنکه همواره مورد لعن و تکفیر بزرگان امامیه بوده‌اند، به بداء اعتقاد دارند. نوشتار پیش رو درصدد است مواضع بزرگان امامیه را در برابر فرقه‌های چهارگانه مزبور تقریر کند.
صفحات :
از صفحه 105 تا 122