مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
عقل شناسی
معرفت شناسی اومانیسم
معرفت شناسی پسینی
معرفت شناسی پیشینی
معرفت شناسی تجربه عرفانی
معرفت شناسی رئالیستی
معرفت شناسی عقلی
معرفت شناسی فمینیستی
معرفت شناسی کانتی
معرفت شناسی کلاسیک
معرفت شناسی مدرن
معرفت شناسی معاصر
معرفت شناسی نوین
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
هرمنوتیک
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
تعداد رکورد ها : 695
عنوان :
احوال و آرای عرفانی قدیس بوناونتوره
نویسنده:
حمید محمودیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرون وسطی
,
بوناونتوره
,
سفر روح به سوی خدا
,
عرفان مسیحی
,
فرقه فرانسیسکنها
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
حدود عقل ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
رؤیت خدا ,
رؤیت قلبی خدا ,
وحدت وجود ,
انجیل ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
وحدت شهود ,
اتحاد (اتصال) عرفانی ,
دانشگاه پاریس ,
فرقه دومینیکن ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه نوافلاطونی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
گناه ذاتی ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
فنا ,
حضرت مراقبه ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
جهان شناسی مسیحی ,
هستی شناسی مسیحی ,
سلوک عرفانی مسیحی ,
علت مثالی ,
مراقبه بر طبیعت ,
مراقبه بر روح ,
مراقبه بر خداوند ,
هفت پله نردبان صعود ,
جذبه عرفانی ,
تهذیب نفس ,
شابک (isbn):
2008-0476
چکیده :
قدیس بوناونتوره بی شک یکی از شخصیتهای تاثیر گذار در عرفان مسیحی است. وی که به عنوان بانی دوم و معمار اصلی فرقه فرانسیسی شناخته می شود، توانست علاوه بر تبیین عرفان مسیحی به تشریح زندگی، آثار و ابعاد شخصیتی قدیس فرانسیس بپردازد. با آنکه جایگاه وی در میان فرانسیسیان، شبیه به جایگاه توماس آکویناس در میان دومنیکیان است، اما با این همه، جوانب شخصیتی او چندان روشن نیست. کتاب سفر روح به سوی خداوند او یکی از آثار ماندگار در عرفان مسیحی است. در این پژوهش کوشش بر آن است که پس از ارائۀ شرح مختصری از زندگی و آثار او، جهان شناسی و به ویژه دیدگاه عرفانی وی مورد بررسی قرار بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کشف الغمة
نویسنده:
علی بن عیسی اربلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
مکتب الحیدریه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ تشیع
,
امام شناسی
,
امامت
,
وجوب امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
فضایل ائمه (ع)
,
زندگی نامه عبدالمجید سلیم
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
13. علم کلام
,
کتب امام شناسی
شابک (isbn):
9645030889
چکیده :
کتاب کشف الغمه چنان که از نامش پیداست در موضوع آشنایی با زندگی و شخصیت پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ نگارش یافته و در حقیقت یک دوره امام شناسی و مجموعه ای مستند و متقن در فضائل و مناقب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و یکی از مهمترین منابع شیعی در این موضوع است. متفکر نامدار شیعه، علی بن عیسی اربلی در این کتاب با قلمی شیوا و عباراتی سهل و آسان به تشریح اعتقادات و اندیشه های کلامی شیعه می پردازد. او با طرح مسائلی همچون ضرورت امامت، تبیین جایگاه آن در جامعه اسلامی، نکته های مهم تاریخی، فضائل و مناقب، علت شهادت هر یک از ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ، فرزندان، سخنان آن بزرگان و ناگفته های بسیاری را برای مخاطبان موافق و مخالف خود روشن می سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل گرایی اعتدالی در آراء شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
سید حمد الله اکوانی، قباد محمدی شیخی، سید سعید میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
عقل گرایی اعتدالی
,
دین اسلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه دین
,
عقل گرایی فطری
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عقل گرایی حداکثری ,
حجت الهی ,
لیبرالیسم ,
حجت باطنی ,
طبیعت انسان ,
جایگاه عقل در فقه شیعه ,
علم نفس ,
ادراک انسان ,
اهل بیت(ع) ,
اعتقاد دینی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
کمال حقیقی انسان ,
انسان کامل (کلام) ,
عقلانیت فطری ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
سکولاریسم ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
خود سازی ,
عقل گرایی حداکثری ضعیف ,
عقل در فقه ,
سیر انفسی ,
ایمان ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطنی اخروی ,
عقل در تاریخ فلسفه ,
منابع معرفت در شیعه ,
فهم اجتهادی ,
نظام تعادل بخش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اندیشه سیاسی و اجتماعی در ساحت معرفت شناسانه در عصری که به مدرنیته نامبردار شده همواره با پرسش از رابطه عقل و دین مواجه بوده است. در تعریف این دو با یکدیگر گروهی با نفی و طرد جایگاه عقل در نظام معرفتی و ساحت اجتماع و سیاست، شریعت را منزلتی برتر ارزانی داشته و برخی دیگر در توجیه و تبیین اندیشه های مدرن، عقل را منبع معرفتی برتر تلقی کرده اند. در میان اندیشمندان مسلمان شهید مرتضی مطهری در نوشته های خود به این دغدغه معرفت شناسانه توجهی مدام داشته است. آیت الله مطهری با تکیه بر نص و سنت (متن) به ترسیم رابطه ای از عقل و دین می پردازد که می توان از آن با عنوان عقل گرایی اعتدالی نام برد. در این مقاله با استفاده از رویکرد هرمنوتیک، آراء این فیلسوف مسلمان در مورد رابطه عقل و دین و صورت بندی استدلالات وی در باب نظام عقلانیت اعتدالی پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی تولرنس با رویکردی به تسامح و تساهل
نویسنده:
هادی عظیمی گرکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تساهل و تسامح
,
تساهل و تسامح دینی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
Tolerance
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
قرون وسطی ,
لیبرالیسم ,
جهان بینی ,
جهان بینی اسلامی ,
حاکمیت الهی ,
حقوق اجتماعی ,
فرهنگ اسلامی ,
فرهنگ غربی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و لیبرالیسم ,
نسبیت معرفت ,
معرفت شناسی اسلامی ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) ,
حاکمیت کلیسا ,
مبانی نظری تسامح و تساهل ,
مبانی معرفتی تسامح ,
شکاکیت غربی ,
جهان بینی غربی ,
چکیده :
واژه Tolerance به معنای بی قیدی و رهاسازی است که متاسفانه معادل تساهل و تسامح تعبیر شده است. هستی شناسی، معرفت شناختی، اومانیسم، مدرنیسم و قرائت های مختلف از دین از مبانی مشروعیت بخشیدن به تساهل و تسامحی است که مورد ادعای پاره ای از متفکران غربی است. با این بیان، اهمیت بحث درباره این موضوع روشن می شود؛ زیرا اولا این واژه هیچ شباهتی به تسامح و تساهل دینی ندارد و ثانیا مبانی آن، یارای مشروعیت بخشیدن به آن را ندارد. با توجه به آنکه پاره یی از متفکران اسلامی در صددند تا نوعی پیوند میان این واژگان برقرار سازند و به آن، صبغه شرعی بدهند بحث، در مورد مبانی این واژه و بیگانه بودن آن از مبانی شرعی و دینی ضروری است. اهمیت بررسی در این مورد، بدان علت است که مکاتب دوران مدرنیسم با مدد سکولاریسم، بر این باورند که اصلی ترین مبانی اومانیسم، تسامح و تساهل است و نتیجه می گیرند که با مبانی تعالیم ادیان آسمانی پیوند خورده است. از دست آوردهای این تحقیق، می توان به اثبات تضاد میان این مبانی و اصول شریعت اشاره نمود و دیگر اینکه اصول اسلامی به هیچ وجه تساهل به معنای پذیرش عقاید، رفتار و فرهنگ غلط و تسامح به معنای مدارا کردن با زورگویان و حق ستیزان را تجویز نمی کند. آموزه های دینی تسامح و تساهل را به صورت مشروط و محدود، مشروع دانسته است. تسامح اسلامی به معنای همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان الهی و رأفت اسلامی نسبت به خطا کاران با هدف ایجاد تنبه و ارشاد است. تسامح دینی به معنای چشم پوشی از حقوق شخصی و مسائل فردی است و به هیچ وجه در حقوق اجتماعی و حاکمیت الهی جایگاهی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی رابطه ذهن و عین از منظر ملاصدرا و هگل
نویسنده:
هوشنگ زارع، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عین
,
رابطه ذهن و عین(فلسفه)
,
فلسفه هگل
,
حکمت متعالیه
,
فلسفة تطبیقی
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
بررسی تطبیقی ملاصدرا و هگل
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد عاقل و معقول ,
استکمال نفس ,
تجرد صورت عقلی ,
علم حضوری ,
ادراک انسان ,
وجود عینی ,
تجرد عقلی نفس ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
حرکت جوهری ,
عقل فعال ,
ماهیت معقوله ,
اصالت وجود ,
حمل شایع ,
حمل اولی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
وجود ذهنی ,
نظریه مطابقت ,
معلوم((اصطلاح وابسته)، مقابل عالم) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
دوکانگی ذهن و عین ,
ایده آلیسم عینی ,
قیام صدوری نفس ,
سیر دیالکتیکی ذهن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
وجود رابطه ذهن و عین یا عدم رابطه و مطابقت و یا دوگانگی آن دو، همواره یکی از دغدغه های فکری فیلسوفان در طول تاریخ فلسفه و زیر بنای اندیشه بشر و همه علوم، بوده و هست. اندیشمندان شرق و غرب موضع های متفاوتی در قبال این امر اتخاذ کرده اند. تحقیق حاضر به شکل مقایسه ای و تطبیقی، دیدگاه دو فیلسوف بزرگ شرق و غرب (ملاصدرا و هگل) را در حل این معمای بزرگ می کاود. این دو فیلسوف، هر یک با روشهای خاص خود بر وحدت ذهن و عین صحه گذاشته و معتقدند با روش عقلانی و فرا رفتن از سطح ظاهری پدیده ها، می توان با عین برتر آنها متحد شد و این اتحاد وجودی است که دوگانگی ذهن و عین را از میان برمی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین اطلاق گرایی معرفتی در تفکر سینوی
نویسنده:
محمد نجاتی، احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشارات و تنبیهات
,
علم نفس
,
ابن سینا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اطلاق گرایی معرفتی
,
فلسفه مشاء
,
عقل(قوه عاقله)
,
نفس شناسی سینوی
,
امکان معرفت اطلاقی
کلیدواژههای فرعی :
عقل قدسی ,
اشارات و تنبیهات ,
التعلیقات ابن سینا ,
عالم غیب(کلام) ,
عالم ملکوت ,
نبوت ,
ادراک انسان ,
عصمت پیامبر (ص) ,
النجاة ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
حرکت جوهری ,
عقل فعال ,
مُثُل ,
فیض الهی ,
کتاب مبدأ و معاد ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حس مشترک ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) ,
تجرید((اصطلاح وابسته)، قسیم انتزاع و تعمیم) ,
فلسفه نبوی ابن سینا ,
ذات گرایی افراطی افلاطونی ,
رئالیسم مستقیم ارسطویی ,
اشتدادپذیری نفس ,
کمال گرایی نفس ,
پیامبر شناسی ابن سینا ,
حوزه معرفتی نفس ,
حدس شریف ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
شیخ در نمط پایانی اشارات خلاف رویکرد سنتی مشایی اش، نگاه متفاوتی به نفس و برخی قوای آن دارد. واکاوی این مساله و برخی قرائن محتمل دیگر نشان می دهد، وی نفس را در دو حوزه وجودی و معرفتی مولفه ای پویا و اشتداد پذیر لحاظ کرده است. اوج هنر ابن سینا را می توان در تلفیق دو حوزه وجودی و معرفتی نفس و لحاظ فرایند اشتداد وجودی آن به عنوان نردبان تعالی معرفتی و وصول نفس به انفعال محض جستجو نمود. در مقاله حاضر با تاکید بر رویکرد خاص شیخ، ابتدا بررسی و مشخص شده است که رویکرد مبتنی بر نفی جوهر شناسی و بدیهی انگاری موضع نهایی وی نبوده است، سپس با استفاده از نگرش تلفیقی ابن سینا، کیفیت تهیاء معرفت اطلاقی برای نفس در حوزه معرفتی حکمت سینوی تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد پدیدارشناسانهی سید حیدر آملی و رودلف اتّو به «امرقدسی»
نویسنده:
فاطمه فرضعلی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
سید حیدر آملی
,
الله
,
ظهورشناسی
,
رودولف اتو
,
صفات الهی
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
سید حسین نصر ,
هانری کربن ,
الله ,
تجلی ,
تحویلی نگری ,
خود آشکاری امر قدسی ,
نگرش عاطفه گرایانه ,
نگرش عقلانی و عاطفی ,
وظایف پدیدارشناس دینی ,
حقیقت دین ,
نمودهای دین ,
ظهور احساس قدسی ,
تجلیات امر قدسی ,
پدیدارشناسی دین ,
تعریف دین ,
امیل دورکیم ,
کتاب اسرار الشریعه ,
مراتب ظهور ,
ذل نفس در برابر امر مینوی ,
خاستگاه دین ,
مسیح ,
الهیات سلبی ,
قرآن ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آن چه پدیده ی دین را از سایر پدیده ها متمایز می سازد قداست آن است. موضوع اصلی این نوشتار بررسی روی کرد پدیدارشناسانه ی دو اندیشمند دین شناس خداباور مسلمان و مسیحی، یعنی سید حیدرآملی و رودلف اتو (1869-1937) به «امر قدسی» است. برای رسیدن به نقاط اشتراک و امتیاز آن ها، ابتدا به تبیین فرآیند پدیدارشناسی و اقسام نگرش پدیدارشناسانه، به ویژه نگرش عاطفی و عقلانی به پدیده ی قدسی، پرداخته ایم. دیدگاه ها و انتقادهای صاحب نظران بررسی شده و در انتها، تفاوت ها و شباهت های رهیافت پدیدار شناسانه ی آن دو درباره ی «امرقدسی» ارائه گردیده است. در این تطابق، روشن می شود که هردو با تحویل گرایی مخالف اند و امر قدسی را «خودآشکار» می دانند، ولی بر خلاف نگرش صرفا عاطفه گرایانه ی اتو، سید حیدر هر دو نگرش عقلانی و عاطفی به «امر قدسی» را به گونه ای کامل تر و بدون تعصب دینی، ارائه داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه نور در حکمت اشراق
نویسنده:
سید محمد علی دیباجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نورشناسی
,
حکمت اشراق
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شخصیت ها
,
نور (حکمت اشراق)
کلیدواژههای فرعی :
غیاث الدین دشتکی ,
نور ,
فقه الانوار ,
جسم ,
ظلمت ,
ابو نصر فارابی ,
قطب الدین شیرازی ,
عالم انوار ,
ظهور واقعیت ,
نفس آدمی ,
نور و حقیقت ,
نور و ظهور ,
عالم مثال ها ,
ماهیت نور حسی ,
ظهورشناسی ,
عالم محسوس ,
برزخ میان نور و ظلمت ,
وجود اعتبار ذهن ,
المشارع و المطارحات ,
فرشته ,
نفس ناطقه ,
تشکیک ,
انوار قاهر ,
انوار مدبر ,
مشاء ,
ماهیت عقول ,
سلسله مراتب عالم ,
ابن سینا ,
هایدگر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
زبان فلسفی شیخ اشراق، زبان نمادها و استعار ه های اشراقی است. در این<br /> میان واژه ی نور از ویژگی خاصی برخوردار است. نور و واژه ی مقابل آن ظلمت، با<br /> ظرفیت معنایی زیاد خود بسیاری از معانی ناظر به خار ج و اعتبارات مربوط به آن<br /> در فلسفه ی رسمی (مشایی) را در خود جای داده است؛ معانی وجود، شیئیت،<br /> حقیقت و واقعیت در نور و معانی عدم، امکان، ماهیت و اعراض در ظلمت قابل<br /> اندراجند، اما آن چه در این جا مهم است دو مسأله است، اول این که با توجه به<br /> دیدگاه مشهور سهروردی – که وجود را از اعتبارات ذهن دانسته – آیا مراد او از<br /> نور یک معنای اعتباری (یعنی ساخته ی ذهن) است؟ و به همین ترتیب در معنای<br /> ظلمت نیز این سؤال تکرار می شود؛ دوم این که آیا نور تنها استعاره ای ناظر به<br /> معنای واقعیات خارجی است یا در مورد فاعل شناسا و جریان شناسایی (یعنی<br /> علم) هم به کار رفته است؟<br /> این مقاله ضمن بررسی معانی و کاربردهای نور به این دو مسأله پاسخ گفته<br /> است: در پاسخ سؤال نخست این مطلب مورد بحث قرار می گیرد که نور نزد<br /> سهروردی ظهور واقعیت است و نه تصور یا مفهوم واقعیت. و پاسخ سؤال دوم این<br /> است که نور با دو لحاظ هستی شناختی و معرفت شناختی مورد توجه سهروردی<br /> بوده و به همین دلیل شناخت (یعنی علم) و فاعل شناسا (یعنی نفس آدمی) هم با<br /> همان نور تعریف می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه تناقض باوری
نویسنده:
رحمان شری فزاده، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پارادوکس
,
تناقض باوری
,
اصل عدم تناقض
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
پارادوکس دروغگو (منطق) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
صدق تناقض ,
صدق هستی شناختی ,
پارادوکس صحیح ,
زبان بسته ,
سلسله مراتب زبانی ,
پاردوکس تقویت شده ,
پارادوکس یابلو ,
پارادوکس پیشگفتار ,
معناداری تناقض ,
گزاره خود ارجاع ,
نظریههای صدق ,
چکیده :
تناقض باوری دیدگاهی است که ادعا می کند برخی تناقض ها صادق (یا موجه) هستند. تناقض باور سعی می کند تناقض های مورد نظر خود را از استدلال های صحیحی بیرون بکشد. منتقدان در تلاش اند که اولا ناصحیح بودن استدلال های تناقض باوری را نشان دهند، ثانیاً سعی می کنند یک سری استدلال های کلی عیله تناقض باوری مطرح نمایند. در این مقاله، به بررسی و نقد تناقض باوری، به خصوص آرای گراهام پریست، پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی یا ناواقعگرایی زبان دینی با تأکید بر آرای د.ز. فیلیپس و راجر تریگ
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی، محمدرضا قائمینیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
واقع گرایی دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اثباتگرایی منطقی ,
افلاطون ,
الله ,
ذهن و عین ,
واقع گرایی مابعدالطبیعی ,
زندگی پس از مرگ ,
ارزش معرفتی گزاره های کلامی ,
نظریه تصویری زبان ,
نظریه بازیهای زبانی ,
عقل و التزام ,
تمایز عقل و واقعیت ,
مناسک و آداب دینی ,
نظریه تحقیق پذیری ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
د.ز. فیلیپس ,
راجر تریگ ,
نحوه معیشت ,
تبیین ناپذیری ,
روی باسکار ,
رئالیسم انتقادی ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
زبان عمومی ,
الهیات سلبی ,
ویتگنشتاین ,
ارسطو ,
ابنمیمون ,
خداباوری سنتی (خداباوری کلاسیک) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نزاع میان واقع گرایی و ناواقع گرایی در زبان دینی، هنگامی اهمیت می یابد که قصد<br /> داوریِ معرفتی در باب ارزش معرفتیِ گزاره های کلامی، به طور عام، و گزاره های ناظر به<br /> خدا و اوصاف او، به طور خاص، را داشته باشیم. در این مقاله، با توجه به آغاز این نزاع که<br /> در فلسفه ی متأخر لودویک ویتگنشتاین است، پس از مروری بر فلسفه ی تحلیل زبانی، به<br /> تشریح دیدگاه های او در فلسف هی متقدم و متأخر او پرداخته شده است؛ پس از آن، به<br /> بررسی دیدگاه های فیلسوفان دینی می پردازیم که با تأثیر از فلسفه ی متأخر ویتگنشتاین،<br /> معنای حقیقیِ گزار ههای دینی را در کاربردی می جویند که این باورها، به طور پسینی، در<br /> عرف خداباوران در جامعه ی دینی دارند (نه لزوماً معنایی پیشینی، از پیش معلوم و<br /> فرازبانی). آرای دی. زد فیلیپس را به عنوان اصلی ترین نماینده این دسته از فیلسوفان<br /> که مشهور به ناواقع گرایان اند، در مقابلِ آرای راجرتریگ به عنوان نماینده اصلی واقع<br /> گرایان قرار داد ه ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
تعداد رکورد ها : 695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید