مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
مناسبات دین مسائل جدید کلامی)
>
عقل و دین
تعارض عقل و دین
تفکیک عقل و دین
عقل و ایمان
عقل و دین در اسلام
عقل و دین در مسیحیت
نیاز دین به عقل
وحی و عقل
هماهنگی عقل و دین
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 290
عنوان :
اسلام و مسیحیت؛ مساله «عقل یا ایمان؟»
نویسنده:
رضا عارف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل گرایی حداکثری
,
گزاره های دینی
,
عقل گرایی انتقادی
,
اسلام و مسیحیت
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
عقل در اسلام
,
جایگاه عقل در اسلام
,
آموزههای مسیحی (آموزههای ادیان)
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
ایمان
,
عقل(قوه عاقله)
,
عقل و فلسفه
,
ایمان در اسلام
,
ایمان در مسیحیت
,
عقل در فلسفه اسلامی
,
عقل در مسیحیت
,
ایمان از نظر کی یرکگور
,
ایمان گرایی افراطی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
سورن کرکگور ,
آیه 136 بقره ,
تعارض عقل و ایمان ,
آیه 56 روم ,
آیه 062 بقره ,
آیه 013 بقره ,
آیه 260 بقره ,
آیه 173 سوره آل عمران ,
ایمان در قرآن ,
آیه 76 آل عمران ,
دین و ویتگنشتاین ,
ایمان گرایی ویتگنشتاینی ,
ویژگی های ایمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نوشتار حاضر به بررسی و مقایسه میان اسلام و مسیحیت در مواجهه با مساله «عقل یا ایمان؟» می پردازد و در صدد پاسخ به این پرسش ها است: «هنگام مواجهه با گزاره های دینی آیا باید جانب عقل را گرفت یا ایمان را؟ میزان اعتبار هریک چقدر است؟ آیا پیروان سایر ادیان همچون مسیحیت تا به حال با چنین مساله ای مواجه شده اند؟ اگر پاسخ مثبت است در این باره چگونه عمل کردند و دیدگاه آنان درباره عقل و تعریفشان از ایمان چیست؟ و چرا جانب عقل یا جانب ایمان را گرفتند؟ درباره نقش عقل و ایمان در دین، اختلاف میان اندیشمندان در چیست؟ و برای حل این مساله چه راه هایی ارایه شده است؟» نقد راه های ارایه شده و بیان تعاریف دانشمندان اسلامی درباره ایمان و عقل، مقایسه آن با برداشت های مسیحیت، نمایاندن تفاوت دو دیدگاه و در پایان ذکر تعریفی از دین و بهره گیری از لوازم این تعریف به منظور پاسخ به پرسش های مذکور مقصود نوشتار حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی تربیت دینی بر اساس باورهای ایمانگرایانه غزالی
نویسنده:
علی خالق خواه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
ایمان و عقل
,
امام محمد غزالی
,
تربیت اخلاقی
,
عقل و دین
,
ایمان گرایی غزالی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
شریعت ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
اشاعره ,
انسان شناسی ,
تدین ,
تربیت عقلانی ,
عقلگرایی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
شریعت توحیدی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
قرآن ,
توجیه ,
استدلال ,
توجیه اخلاقی ,
استدلال اخلاقی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
ایمان گرایی معتدل ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
طهارت قلب ,
عارفان (مسلمان) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
استدلال علّی(اصطلاح وابسته) ,
عقلانیت معتزلی ,
ایمانگرایی معتدل ,
تجربه دینی ,
توجیه عقلانی ,
تربیت دینی عوام ,
تربیت دینی خواص ,
اصل عادت و تقلید ,
اصل عمل محوری ,
پرورش قوه استدلال ,
اصل خردورزی ,
اصل تقدم الهام بر تعلیم ,
اصل التزام شریعت با طریقت ,
اصل ارتباط شریعت با طریقت ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در این مقاله دیدگاه ایمانگرایانه غزالی و آثار و دلالتهای این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمانگرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینه فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسانها را از یکدیگر متفاوت میداند و این تفاوت سبب میشود که هر فردی برای پذیرش باور توجیههای گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوتها، برخی بر آناند که برای ایمان آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به کار میگیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دینداری برمیگزینند. هر یک از این ساحتها اگر مبتنی بر شریعت باشد، میتواند در انسان ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاهها، به تبع مبانی خود، میتواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروههای مذکور ویژگیها، اهداف و اصولی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و دینداری در الاهیات شلایرماخر
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شلایرماخر
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
گوهر دین ,
دین ,
روشنگری ,
دینداری ,
اعتقاد دینی ,
انجیل ,
دین و فلسفه ,
شهود ,
اخلاق ,
احساس ,
احساس دینی ,
انسانیت ,
بی دینی (دینناباوری) ,
دین و اخلاق ,
وحی الهی ,
الهیات(کلام جدید) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
عقل و دین ,
الهیات طبیعی ,
الهیات مسیحی ,
1. ادیان religions ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
ملحدان ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
امر نامتناهی ,
احساس وابستگی به امر مطلق ,
دین در دوره روشنگری ,
الهیات کلیسا ,
الوهیت و خدا ,
ادیان مثبت ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، ابتدا زندگی نامه علمی شلایرماخر به نحو مختصر بیان می شود. در ادامه، با تمرکز بر مهم ترین کتاب او، نظرگاه او درباره دین و دینداری به تفصیل بحث خواهد شد. در این زمینه، خواهیم گفت که او دو واژه کلیدی دین و ادیان را به کار می برد. از منظر او دین احساس وابستگی به امر مطلق است و ادیان صورت تفرد یافته دین هستند. بنابراین محور اصلی نوشتار بر تبیین این دو واژه متمرکز است. در پایان، به نقد نظرگاه او درباره دین پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد کرمی، حبیب الله دانش شهرکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجیت عقل
,
علم دینی
,
علم گرایی
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
علم دینی از نظر جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
حدود عقل ,
فلسفه اسلامی علم ,
علم مدرن ,
امکان علم دینی ,
عقل و دین ,
تعارض علم و دین ,
علم و فلسفه ,
فلسفه علم ,
حکایت گری علم ,
تفاوت وحی و نقل ,
نقش فلسفه در تولید علم ,
عدم تقدس علوم مدرن ,
تفکر قارونی علوم مدرن ,
ذات دینی علم ,
خلقت اندیشی ,
راهکار تولید علم دینی ,
آسیب شناسی علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
دانشمندان اسلامی تقریرهای مختلفی از علم دینی کردهاند. یکی از دیدگاههای ابتکاری در بحث علم دینی، دیدگاه عبدالله جوادی آملی است. وی که از موافقان علم دینی است، معتقد است علم اگر علم باشد (نه وهم و خیال)، حتماً دینی خواهد بود و اساساً علم، غیردینی نیست و هر علمی دینی است. برای اطلاق علم دینی به همۀ علوم، البته صحیح بودن و روشمندانه بودن، شرط علمیت یک گزاره است. علم صائب، تفسیر خلقت و فعل الهی است و تبیین کار خدا، حتماً اسلامی است، گرچه فهمنده، این حقیقت را درنیابد و خلقت خدا را طبیعت بپندارد. این دیدگاه مبانی و پیشفرضهایی دارد که در این پژوهش با رجوع به آثار مکتوب ایشان و تحلیل آن مبانی به آنها اشاره میشود. در پایان نیز نقدهای وارد بر این دیدگاه را بیان خواهیم کرد. این نظریه در عرصۀ علم دینی، باوجود نظاممند بودن آن، اشکالات فراوانی دارد ازجمله؛ خلط مفاهیم الهی، دینی و اسلامی؛ ناسازگاری درونی؛ نقص روشی نظریه؛ ناروایی جایگزینی «خلقت» بهجای «طبیعت»؛ خدشهپذیر بودن لوازم دینی دانستن همۀ علوم؛ ناظر بودن نظریه به مقام ثبوت نه اثبات و...که مانع کارآمدی آن میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل الأحمدیة المجلد 1
نویسنده:
احمد آل طعان بحرانی قطیفی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار المصطفی (ص) لاحیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
امامت
,
شفاعت
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
عقل و دین
,
اثبات امامت
,
اصطلاحنامه فقه
,
نماز
,
عقل(منطق)
,
طهارت
,
13. علم کلام
,
کتب دائره المعارف
کد کنگره:
BP183/5/آ67ر5 1377
چکیده :
كتاب «الرسائل الأحمدية» تاليف علامه شيخ احمد آل طعان بحراني قطيفي مجموعه اى است از 34 رساله كه در طول چهل و سه سال (از 20 سالگى تا 63 سالگى مؤلف) به مناسبت هاى مختلف و در موضوعات گوناگون تأليف شده اند. سه رساله نخست به مسائل كلامى اختصاص دارد. 25 رساله در فقه، 4 رساله در اصول فقه و دو رساله پايانى در دعا و زيارت به رشته تحرير درآمده اند. منابع اين چاپ نسخه هاى خطى موجود در كتابخانه هاى شخصى در قطيف بوده و تحقيق آن توسط دار المصطفى لاحياء التراث در شهر مقدس قم انجام يافته و در سال 1419 قمرى در سه جلد منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردهای جدید کلامی در حکومت مصلح
نویسنده:
عبدالحسین خسرو پناه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
حکومت مصلح جهانی
,
19. مسایل کلامی
,
مهدویت
,
تساهل و تسامح
,
مسایل جدید دین شناسی
,
کثرت گرایی دینی
,
عقل و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
سکولاریسم
,
تعارض علم و دین
,
13. علم کلام
,
کتب کلام جدید
چکیده :
دانش کلام و مسایل جدید کلامی یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین دانش های روزگار ما است. از این رو شایسته است پژوهشگران با پژوهش کافی به این گونه مسایل بپردازند. جهانی که در آن به سر می بریم با پرسش هایی در حوزه های سکولاریزم، پلورالیسم، قرائت پذیری دین، رابطه علم و دین، رابطه عقل و دین، تساهل و تسامح و... روبرو است که همه این موضوع ها به کلام جدید مربوط است. موضوع اصلی و مورد بحث در کتاب «رویکردهای جدید کلامی در حکومت مصلح» نوشته عبدالحسین خسرو پناه این است که آیا حکومت مصلح جهانی با این رویکردهای جدید کلامی سازگاری دارد؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقاید استدلالی جلد 1
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام شیعه
,
عقل و شرع
,
مسائل اعتقادی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
راههای خداشناسی
,
صفات الهی
,
عقاید شیعه امامیه
,
شناخت استدلالی خدا
,
معرفت استدلالی به خدا
,
براهین خداشناسی
,
صفات خدا
,
عقل و دین
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
کتاب عقاید استدلالی یک دوره مسایل اعتقادی و کلامی بر پایه الهیات اسلامی و از منظر مذهب شیعه امامیه است. عقل و وحی -کتاب و سنت- مرجع داوری نهایی در تصمیم گیری ها و ارزیابی ها بوده است. در این میان، از آراء و اندیشه های متفکران اسلامی، به ویژه اندیشمندان شیعه امامیه، بهره های فراوان برده شده است و به انگیزه حق شناسی و امانت داری مصادر و منابع آراء و اندیشه های دیگران نقل گردیده و احیانا نام آنان در متن پاورقی آورده شده است. بحث های کتاب از نظر ساختاری به روش درسنامه ای تنظیم گردیده است. کوشش شده است نثر کتاب روشن و روان باشد و از اصطلاحات نامانوس و نامفهوم یا ترکیب های کلامی ثقیل و دشوار پرهیز گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نکت : فی مقدمات الاصول فی علم الکلام من امالی
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام امامیه
,
امامت
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
نبوت
,
وعد و وعید
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
نفی تشبیه
,
عقل و دین
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
كتاب «النکت فی مقدمات الاصول» به بررسی مسائل علم کلام و اصول عقائد از دیدگاه عقل و شرع پرداخته است. مؤلف اصطلاحات و مسائل علم کلام را نیز شرح و توضیح داده است. شبهات عقیدتی یکی از خطرناک ترین سلاح های دشمن برای مبارزه با دین و ایمان مردم بوده و هست. شیخ مفید با نگارش این کتاب و با استدلال های روشن و محکم پاسخ آن اشکالات را داده است. در این کتاب، علاوه بر شرح و توضیح اصطلاحات علم کلام، بیانات مفیدی نیز در شرح و توضیح مسائل و کلیات این علم آمده است. مؤلف، این کتاب را به سبکی ساده و روشن نگاشته، تا کسانی که تازه به فراگیری این علم پرداخته اند به راحتی به درک مباحث آن نایل آیند. شیخ مفید این کتاب را به شیوه محاوره و پرسش و پاسخ نگاشته تا با زنده بودن بحث، خواننده بهتر متوجه مباحث کتاب گردد و در عین حال مباحث کتاب را به ترتیب و نظم دیگر کتاب های کلامی نگاشته است. این کتاب اولین کتابی است که توسط علمای شیعه در علم کلام نگاشته شده و از این جهت از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سفینة النجاة
نویسنده:
محمد بن مرتضی فیض کاشانی؛ مترجم: مهدی لاهوتی تفرشی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
نسخه خطی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد گرایی
,
مسائل فقهی
,
اخباریان (اهل حدیث شیعه)
,
اصولیان
,
نص امام معصوم
,
ادله احکام
,
فقه شیعه
,
ادله شرعی
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
کتاب «سفینۀ النجاة» از جمله آثار مرحوم ملا محسن فیض کاشانی رحمۀ االله علیه به زبان عربی می باشد. مؤلف خود علت تالیف چنین اثري را اثبات این نکته می داند که ادله احکام شرعیه فقط کتاب و سنت می باشند و راهی بر اجماع و دیگر ادله وجود ندارد همان گونه که ملاحظه می شود این نظریه تمایلات اخباري آن بزرگوار را نشان می دهد. کتاب حاضر از یک مقدمه کوتاه، دوازده فصل و یک خاتمه تشکیل یافته است. مؤلف در فصل اول کتاب بر این نکته تاکید دارد که ادله شرعیه در نزد امامیه منحصر در قرآن و حدیث بوده و استناد به اجماع باطل می باشد. آن چه در فصل دوم مد نظر است تاریخچه تمسک به اجماع به عنوان یکی از ادله شرعیه در میان امامیه می باشد. فیض در فصل سوم رساله اشاره اي به پیدایش اجتهاد و اصولی گري از زمان مرحوم وحید بهبهانی رحمۀ االله علیه و به دست وي نموده و آن را خطري بزرگ براي شیعه می شمارد که باعث رو آوردن مردم و علما به مکتب ائمه اربعه اهل تسنن شد. در فصل سوم مؤلف تمام حقایق و وقایع عالم را بالخصوص یا به طور عام داراي نص از معصوم علیه السلام می داند. و در فصل هاي بعدي کتاب به مسائلی چون جواز تقلید از مجتهد میت، عمل به ظن، منحصر دانستن ادله شرعیه در شنیدن از معصوم (ع)، ذم اجتهاد و مخالفت با آن و اشاره به مفسده هاي آن می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامد کلامی نظام معرفتی پسامدرن
نویسنده:
رمضان مهدوی آزادبنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
پست مدرن
,
صفات الهی
,
امامت
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
تعلیم آموزه های دینی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
باور صادق ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
شناخت در دوره پست مدرن ,
منزلت عقل ,
باور ,
تغییر جهان بینی ,
مبانی معرفت شناختی جدید ,
عقلانیت و حقیقت ,
درهم تنیدگی ذهن و عین ,
کران ناپذیری خداوند ,
معرفت شناسی فارابی ,
نفی مبناگرایی ,
ارزش معرفتی باورهای دینی ,
نفی جزمیت ,
تعارض معرفت شناختی و دین ,
تفکیک سوژه ابژه ,
جایگاه معرفتی باور دینی ,
دوگانگی مطلق ,
رستگاری به مدد عقل ,
حقیقت در دوره پست مدرن ,
معرفت ناپذیری خداوند ,
یقین عقلی ,
یقین ,
قرآن ,
وحی ,
ارسطو ,
دکارت ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
امام سجاد علیه السلام ,
فیلسوفان پست مدرن ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ارائه ی تفسیر جدید از شناخت در عصر پسامدرن سبب تغییر جهان بینی در فرهنگ غرب گردید. این دوره اگرچه دربردارنده ی عناصر فکری مختلفی است، نویسنده بحث خود را محدود به جزء معرفتی دوره ی مذکور می نماید. نویسنده بر آن است تا ضمن بیان تحلیلی مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن، پیامد و لوازم معرفت شناختی آن را در قالب نگرش دینی بررسی کند. در این باره مدعای نویسنده این است که میان مفروضات و مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن و مبانی معرفتی موجود در دین تعارضی وجود ندارد. عصر پسامدرن با بازنگری در مفروضات معرفت شناختی عصر جدید، تفسیر جدیدی از عقلانیت و حقیقت به همراه خود آورد. تاکید به درهم تنیدگی ذهن و عین، از دست رفتن اعتبار تفکیک سوژه - ابژه و کنار نهادن نقش بی طرفانه و منفعلانه ی ذهن در فرایند شناخت از ویژگی های عمده ی معرفت شناسی این دوره است. می توان به منزله ی نتیجه ی تحقیق پذیرفت که عصر پسامدرن با توجه به مبانی معرفتی اش در مقایسه با مفروضات معرفتی عصر جدید، قادر است شرایط مناسب تر و موفق تری را در دفاع از ارزش و جایگاه معرفتی باور های دینی فراهم نماید. وجود آموزه هایی مانند کران ناپذیری خداوند (که مستلزم کران ناپذیری فعل الاهی است) و هم چنین ایده ی وقوع من غیر احتساب امور در دین با جهان بینی پسامدرن توجیه پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 290
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید