مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
>
مرجئه (فرق کلامی)
بشبیه
جحدریه
جعدیه
حشویه (مرجئه)
خالدیه
درامیه
راجیه
رقاشیه
شاکیه
شانیه
شکاک
شمریه
علائیه
غانیه
غیلانیه
محدثه ( فرقه )
مرجئه اهل خراسان
مرجئه اهل شام
مرجئه جبریه
مرجئه خالص
مرجئه خوارج
مرجئه عراق
مرجئه قدریه
مریسیه
معاذیه
وعیدیه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
مرجئه به چه فرقه ای گفته می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پس از شهادت حضرت على علیه السلام و روى كار آمدن بنى اميه، برخى از مردم مسلمان در برابر خوارج كه نه امامت امام على علیه السلام را باور داشتند و نه خلافت معاويه را، فرقه تازه اى تشكيل دادند كه مرجئه خوانده مى شوند. اينان كسانى هستند كه معتقدند: اگر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه (فرق کلامی)
,
اعتقادات مرجئه
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
کلیدواژههای فرعی :
مرجئه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
مرجئه منحرفه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه شیعه
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اصول عقائد
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
ابوالحسن محمدبن الحسین الموسوی
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
فرق کلامی ,
معتزله ,
خوارج ,
اشاعره ,
وعد و وعید ,
سیره امام علی (ع) ,
جنگ صفین ,
فقه سیاسی ,
اصول عقائد ,
17. فرق کلامی ,
اصول عقاید ,
جبر و اختیار(کلام) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت خدا ,
معتزله (اهل سنت) ,
وعد و وعید ,
توبه مرتد ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
اخبار نبی اکرم صلی الله علیه و آله ,
جنگ صفین ,
قرآن ,
کفر فاسق ,
مغفرت کبائر ,
توبه مرتد ,
ارجاء کلامی ,
قرآن ,
رؤیت حق تعالی ,
خوارج (مذاهب اسلامی) ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
ارجاء ,
سیره علوی (امام علی ع) ,
جانشینی پیامبر اسلام(ص) ,
جبر اختیار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سدههای چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سدههای نخستین تاریخ اسلامی فرقههای کلامی درباره مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریههای خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعه امامیه است، آوردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدا در قرآن، آرای کلامى شیعه، و آثار مولوى : دوره 47، شماره 2 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
الله
,
البداء
,
مولانا
,
صفات الهی
,
الشیعة
,
صفات خدا
,
بداء
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اندیشه شیعه ,
مثنوی معنوی ,
دعا ,
مرجئه ,
تشبیه و تنزیه ,
روز قیامت ,
خلق انسان بر صورت خداوند ,
امید ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
خلق انسان ,
قرآن ,
جبرگرایی ,
نا امیدی ,
الهیات پویشی ,
کلام معتزله ,
قیامت ,
قرآن ,
رجا ,
دعا ,
یأس ,
مرتبه تشبیه(قسیم تنزیه و جمع بین تشبیه و تنزیه) ,
مرتبه تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و جمع بین تشبیه و تنزیه) ,
کرم خداوند ,
انسان پنداری خدا ,
تعالی خداوند ,
جبرگرایی اشعری ,
الهیات پویشی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
دیرپایترین آموزه مورد اختلاف ادیان بزرگ، ماجرای تشبیه و تنزیه، یا انسانپنداری و تعالی خداوند، در موضوعاتی از این قبیل است: که آیا قدرت، علم و اراده او نیز همانند آدمیان دگرگونی میپذیرد یا خیر. این مقاله نشان میدهد که مولانا بر خلاف جبرگرایان اشعری، و تا حدودی همسو با شیعه امامیه و مرجئه، براساس اعتقاد به کرم بی منتهای حق تعالی، معتقد است که دست کرم و جود خداوند در هیچ آنی بسته نیست، بلکه با اندک بهانهای، رحمت جدید او شامل کائنات میگردد. این ویژگی خداوند او را قادرتر نشان میدهد. در نگاه مولوی، با نپذیرفتن تغییر اراده و مشیت خداوند (باور به بدا) دعا کردن کوششی بیهوده است. وی حتی روز قیامت را نیز عرصه تغییر اراده حق و تغییر سرنوشت آدمیان میشمارد و آن جهان را نیز شهری پربازار و کسب میخواند . نتیجه عملی چنین باوری، امید پیوسته و دعای مدام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل حیات فکری و سیاسی در دوره امویان
نویسنده:
پروین ترکمنی آذر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدریه
,
17. فرق کلامی
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
معتزله (اهل سنت)
,
تأسیس حکومت اموی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
امویان
,
خلافت معاویه
,
ولید بن یزید
کلیدواژههای فرعی :
دستور معاویه به جعل حدیث ,
مرجئه قدریه ,
خلفای بنی امیه ,
اعتقادات مرجئه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
بنیانگذار بنی امیه ,
آیه 4 ابراهیم ,
ظهور قدریه ,
عقاید قدریه ,
چکیده :
اندیشمندان در طول تاریخ، نقش مؤثری در حیات سیاسی جوامع داشته اند. به همین جهت حکومتگران با آگاهی از نقش و جایگاه مهم آنان، برای سهولت سلطه بر جامعه و کسب مقبولیت و مشروعیت، تعامل با اندیشمندان و همراه ساختن حیات فکری جامعه را با حکومت ضروری میدانسته اند؛ امّا این تعامل دوجانبه همیشه به سود طبقه حاکم نبوده، بلکه گاهی تفکر گروهی از اندیشمندان در مقابله با حکومتگران، موجب تضعیف یا حتی سقوط آنان گردیده است. مقاله حاضر، تعامل حکومتگران اموی و اندیشمندان جامعه را بررسی می کند و چگونگی شکل گیری، هدف و تاثیر گذاری هر یک از گروه های فکری مانند اهل حدیث، مرجئه، جبریون و قدریه را در دوره امویان تبیین می نماید و مدلل می سازد که اندیشمندان جامعه اسلامی درتعامل با خلفای اموی یکسان عمل نکرده اند. چنان که گروهی از اندیشمندان در خدمت خلفای اموی قرار گرفته و به ابزاری برای توجیه حکومت آنان تبدیل شدند، و در مقابل، گروهی دیگر به نقد خلفا و خلافت اموی پرداختند و منشا تغییر و تحولاتی در جامعه اسلامی گردیدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل آفتاب
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
عینیت صفات با ذات
,
کلام
کلیدواژههای فرعی :
تفاوت اسم و صفت ,
توقیفیت اسماء الله ,
فطرت(کلام) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
آیات صفات الهی ,
تشبیه ,
تنزیه الهی ,
محبت الهی ,
شناخت سلبی خدا ,
الهیات عرفانی ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
عبادت اسم الله ,
تشبیه خداوند به خورشید ,
استعاره های عرفانی از خداوند ,
تشبیه خداوند به دریا ,
تفسیر مثنوی ,
چکیده :
در قرآن کریم و در عرف متکلمان مسلمان آنچه به عنوان جایگزین نام الله یا در وصف او به کار میرود، اسم (جمع آن اسماء) الله نامیده میشود. این که آیا میتوان خداوند را با نامها و اوصافی خطاب کرد که در قرآن، سنت و اجماع نیامده و یا آنکه اسماءالله توقیفی است؛ یعنی مقید به ذکر آنها در منابع مذکور است، از جمله موارد اختلاف مهم اندیشمندان عالم اسلام، بهویژه متکلمان و فلاسفه مسلمان بوده است. اختلاف دیگر آنان این بوده که آیا آنچه بهعنوان اسماء الله اطلاق کردهاند، با مسمایشان عینیت دارد یا بهکلی بیگانه است؟ از فرق عمده کلامی و غالب اهل سنت حنبلی و اشعری بر توقیفیت اطلاق اسما و به عینیت آنها با مسمایشان باور داشتهاند، در هر دو مورد معتزله و شیعه در موضع مخالف ایستادهاند، ولی ماتریدیه با وجود عدم قبول توقیفیت اسمای خداوند، گرچه به عینیت این اسما با مسمایشان اعتقاد راسخ ندارند، لزوما منکر عینیت اسما با ذات و صفات حق نیست.جلالالدین محمد مولوی (متوفای 672)، از سویی، در آثارش خداوند را با نامهای بیشماری از قبیل: خورشید، آفتاب، دریا، دوست، معشوق، یار، دلبر، خلیفه، شاه، مادر، عروس، صید، صیاد و ... خوانده، اما به منصوص بودن آنها مقید نبوده است و از سوی دیگر، توصیف و اسم شایسته حضرت حق، را چون شب قدر، گمشده در اینها میداند، اما در هر دو مورد اشعری نیست و موضعی ماتریدی دارد. با توجه به نظری که در باب گوهر ایمان و سابق دانستن رحمت الهی دارد، نیت گوینده را بر اقوال او مقدم و مایه نجات میشمارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاههای اندیشمندان مسلمان درباره حقیقت ایمان
نویسنده:
فاطمه صادق زاده قمصری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه کشف و شهود
,
عقل(منطق)
,
طاعت
,
علم
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
معنای پراگماتیستی ایمان ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
کمال حقیقی انسان ,
یقین ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
جایگاه قلب در عرفان ,
جنبه معرفتی قلب ,
بیماری های قلبی در قرآن ,
دیدگاه تومیستی به ایمان ,
قرارگیری معرفت در قلب ,
نقش عقل عملی در ایمان ,
کمال عقل نظری ,
کمال عقل عملی ,
پیوند نفس و اعتقاد ,
ایمان و یقین ,
ابعاد غیر شناختی ایمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
ایمان نخستین ارزشی است که در آموزههای دینی، مردم بدان فرا خوانده میشوند، ایمان، فعلی قلبی و یا فعالیتی عقلی و یا امری قلبی ـ زبانی ـ بدنی است که هر سه در تحقق آن نقش دارند و در کنار این سه، عقل نیز با تأملات خود سهمی بر عهده دارد و یا آنکه انسان با اطاعت و تسلیم عملی خود، ایمان را محقق میسازد. هر یک از متکلمان و صاحبنظران مسلمان، بر حسب موضعی که در این مقام اختیار کرده، تعریف خاصی از ایمان ارائه داده است. اندیشمندان مسلمان حقیقت ایمان را به صورتهای زیر تفسیر نمودهاند: علم و آگاهی؛ معرفت کشف و شهودی؛ اعتقاد و باور قلبی؛ جزم و اذعان قلبی، گرایش قلب و گردن نهادن به یک مطلب؛ عواطف و حالات قلبی؛ اطاعت عملی؛ مجموع باور قلبی؛ اقرار و اطاعت؛ باور قلبی توأم با کشف عرفانی و یقین علمی. از آن جا که ایمان حقیقی ابعاد گوناگونی دارد و از این رو دارای ماهیتی پیچیده است، برخی از اندیشمندان به تمامی وجوه ایمان توجه نکردهاند و ایمان را به بعضی از وجوه آن فرو کاستهاند. با تحلیل این دیدگاهها و برگرفتن نکات مثبت هر یک، چنین به نظر میرسد که گوهر ایمان حقیقی، گرایش و باور قلبی و مقدمه آن علمی یقینی است؛ اما حقیقت ایمان، به عنوان یک امر وجودی با تمامی شخصیت انسان ارتباط پیدا میکند. از سویی، میان ایمان حقیقی و عمل به لوازم آن، هیچ فاصلهای وجود ندارد و از سوی دیگر ایمان با ایجاد حالات احساسی خاصی چون عشق، توکل، اعتماد و رضایت، در ساحت عاطفی و تجربی انسان، متبلور میشود. این لوازم عملی و حالات عاطفی، بیآنکه کنه ایمان باشند، در پس ایمان بیهیچ تأخیری حاصل میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 112 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مذهب ارجای دینی سیاسی و کلامی فلسفی در اسلام و ظهور فرقه مرجئه
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه
,
مرجئه (فرق کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
خوارج ,
اشاعره ,
گناه کبیره ,
گناه صغیره ,
الائمه ,
اِباحی گری غُلات ,
حکومت امویان ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
مرجئه خوارج ,
مریسیه ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
تومنیه ,
ثوبانیه ,
غسانیه ,
یونسیه ( مرجئه ) ,
گناه صغیره ,
الشیعة ,
ارجا ,
صدر اسلام ,
حکومت الهی ,
گناه کبیره ,
تعریف ایمان ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ارجای سیاسی ,
ارجای کلامی ,
ارجای فلسفی ,
حکومت عوام الناس ,
تعریف اسلام ,
مرجئه معتدله ,
مرجئه منحرفه ,
مرجئه و قرآن ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
یکی از فرقه های کهن و معروف اسلامی فرقه مرجئه است. که در نیمه دوم سده اول هجری پیدا شد. مذهب این فرقه «ارجا» بود که دو بعد داشت: بعد سیاسی-دینی و بعد کلامی –فلسفی. بعد سیاسی آن ناظر به کسانی بود، که پس از قتل عثمان و به خلافت رسیدن امیرالمومنین علی علیه السلام و به حکومت رسیدن معاویه، به طرفداری آنان با یکدیگر می جنگیدند. این فرقه از هیچ یک از متحاربان طرفداری نمی کردند و درباره آنها حکمی نمی دادند. بلکه حکم را به تاخیر می انداختند، تا در قیامت خدا خود داوری فرماید. اما بعد کلامی آن ناظر به تعریف ایمان و اسلام بود. آنها برخلاف خوارج و معتزله و موافق جمهور مسلمانها عمل را از اجزاء و ارکان ایمان و اسلام نمی دانستند، مرتکب کبائر را که توبه نکرده مومن و مسلم و مشمول و محکوم احکام اسلام می شناختند و او را امیدوار به فضل و بخشش خداوند می کردند. واضع مذهب ارجاء حسن بن محمد حنفیه شناخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام صادق(ع) و نهضت علمى جهان اسلام : دوره چهارم، شماره 12 : حبل المتین
نویسنده:
سید محمدمهدی میرجلیلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غلو
,
اختیار
,
أمر بین الأمرین
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
اختیار
,
امام صادق (ع)
,
علوم
,
نجوم
,
اندیشمندان اسلامی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه فقه
,
کیمیا
,
کلام
,
نهضت علمى
,
جبرگرایى
,
علوم اسلامی (سایر)
,
شاگردان امام صادق(ع)
,
دانش امام صادق(ع)
,
جعفر بن محمد، امام ششم
کلیدواژههای فرعی :
جبر ,
توحید مفضل ,
علم حدیث ,
انحرافات فکری و عقیدتی ,
فقه و اجتهاد ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
بدعت ,
تجسیم ,
دانشگاه امام صادق (ع ,
نجوم ,
اندیشمندان اسلامی ,
زندقه ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
تفسیر قرآن ,
مبارزات علمی ,
آثار امام صادق(ع) ,
چکیده :
امام صادق(ع) در طلیعه حرکت و نهضت علمى اسلام، همزمان با انتقال خلافت، از سلسله بنی امیه به آل عباس، یکى از چهره هاى درخشان و مورد توجه و محل رجوع علماى اسلام بوده است. کاوش و بررسى ابعاد وجودى و علمى آن امام، بسیارى از حقایق پنهان، در کیفیت رشد و گسترش و شکل گیرى فرهنگ و علوم اسلامى را، روشن مى نماید. امام صادق(ع) در این حرکت عظیم در ابعاد مختلف علمی چون فقه، حدیث، کلام، تفسیر و علوم بشرى دیگر و... نقش داشته است. ایشان شاگردانی تربیت کرده است که در دانش هاى گوناگون تبحر داشته اند. از دیگر فعالیت هاى امام صادق(ع) مبارزات علمى ایشان با جریان ها و فرقه هاى مختلف که در جامعه اسلامى آن زمان در پى تساهل و تسامح بوده اند و از سوى حاکمیت وقت حمایت می شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 122 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم ایمان از دیدگاه محمد غزالی و مارتین لوتر
نویسنده:
احسان شکوری نژاد، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
لوتر
,
فلسفه دین
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
اقرار لسانی ,
قرون وسطی ,
اقرار لسانی به اسلام ,
هدیه الهی ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
نور (اسماء ذات الهی) ,
عدل الهی ,
انجیل ,
تورات ,
خلود در آتش ,
عادل شمردگی ,
آموزه فیض ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
جهنم ,
قرآن ,
تسلیم ,
توکل ,
بی اعتمادی به خدا ,
گناه ذاتی ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
تثلیث مسیحی ,
معنای اصطلاحی ایمان ,
اعتماد به خدا ,
قلب مومن ,
مفهوم لغوی ایمان ,
ایمان نجات بخش ,
ایمان به مسیح ,
آموزه آمرزیدگی ,
تجربه قلعه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در الهیات اسلامی و مسیحی ایمان به معنی تصدیق قلبی است، تصدیقی که نور امید به سعادت این جهانی و جاودانگی را به مثابه هدیه و لطف الهی بر قلب آدمی پرتوافشانی می نماید. در نتیجه انسان مومن خودی خود را فراموش می کند و خواست خود را مقهور خواست خداوند می نماید، و در مراتب بالاتر به مقامی دست می یابد که در همه ابعاد وجودی جلوه گر ذات حق تعالی می گردد. محمد غزالی و مارتین لوتر دو متکلم و اندیشمند برجسته و تاثیرگذار در جهان اسلام و مسیحیت اند که چنین برداشتی از مفهوم ایمان در آثارشان بازتاب یافته است. در این مقاله با مطالعه آثار این دو درمی یابیم که مفهوم ایمان در اندیشه آنان عبارت است از تصدیق و درستی قلب درباره خداوند که به مثابه هدیه و لطف الهی، به منظور رستگاری و نجات، بر قلب فرد ارزانی می گردد. این موضوع بیانگر دیدگاه مشترک آنان در این زمینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحوث فی الملل و النحل مجلد 3 (الماتریدیة والمرجئة)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مذاهب اسلامی
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
17. فرق کلامی
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
ظاهریه (فرق کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
مرجئه قدریه
,
معتزله (اهل سنت)
,
جَهْمِیّه
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ملل و نحل
,
13. علم کلام
,
کتب فرق و مذاهب
,
کتب کلام درباره ماتریدیه
,
کتب درباره ماتریدیه
,
کتب درباره معتزله
,
کتب کلام درباره معتزله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BP236/س2ب3 1372
چکیده :
بحوث فی الملل و النحل تالیف فقیه محقق آیت الله سبحانی است که به زبان عربی جهت بیان آراء و عقائد فرق اسلامی تالیف شده است. در تالیفات اسلامی، کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است من جمله الفصل فی الملل و النحل تالیف علی بن خرم مظاهری، ملل و نحل شهرستانی، الفرق الاسلامیه کرمانی و... مولف در جمع آوری عقاید، هرگونه هوا و مصالح شخصی و عواطف دینی و تعصبات باطل و هر گونه تساهل در ضبط عقاید و مذاهب را کنار گذاشته و از کتب غیر قابل اعتماد استفاده نکرده، مخصوصا کتاب هایی که دشمنان یک قوم در مورد آنها نوشته اند. ایشان هیچ مطلبی را در مورد مذهبی یا شخصی ننوشته اند مگر اینکه با دقت کافی مصادر آن را پیدا کرده و به کتبی مراجعه کرده اند که توسط بزرگان و علمای آنها نگاشته اند، مؤلف با عنایت خاصی عقاید امت ها را تحلیل و نقد می کنند لذا این کتاب علاوه بر بیان عقاید، اثری کلامی در بیان زندگی و حالات بزرگان فرق است. ایشان پس از بیان علت تفرق امت اسلام بعد رسول اکرم صلی الله علیه و آله به هفتاد و سه فرقه و علت شروع اختلاف در عصر رسالت، ده فرقه از امم اسلامی را ذکر می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید