مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
>
مرجئه (فرق کلامی)
بشبیه
جحدریه
جعدیه
حشویه (مرجئه)
خالدیه
درامیه
راجیه
رقاشیه
شاکیه
شانیه
شکاک
شمریه
علائیه
غانیه
غیلانیه
محدثه ( فرقه )
مرجئه اهل خراسان
مرجئه اهل شام
مرجئه جبریه
مرجئه خالص
مرجئه خوارج
مرجئه عراق
مرجئه قدریه
مریسیه
معاذیه
وعیدیه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
بررسی و نقد ایمان در نگاه مرجئه
نویسنده:
محمدرضا حسینی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
ایمان
,
عمل صالح
,
17. فرق کلامی
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
اسلام و عمل
کلیدواژههای فرعی :
جَهمِیّه (فرقه کلامی) ,
معیار ایمان ,
مقومات ایمان ,
فرقه ثوبانیه ,
فرقه غیلانیه ,
درجات ایمان ,
علت شکل گیری مرجئه ,
سیاسی بودن مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
مریسیه ,
صالحیه ,
زیادت و نقصان در ایمان ,
لعن مرجئه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله بر آنیم که به بررسی ایمان از دیدگاه مرجئه که مهم ترین ممیزه این فرقه از سایر فرقه ها و نیز از مباحث محوری و نقطۀ مشترک شعب مرجئه به شمار می رود با استفاده از آیات قرآن و روایات ائمۀ معصومین(ع) بپردازیم. بی تردید مرجئه در برابر خوارج شکل گرفتند و بر این باور بودند که نباید هرگز دربارۀ عثمان و علی (ع) قضاوت کرد! بلکه بایدکار آنان را به خدا وانهاد. آنها معتقد بودند که نام خود را از الفاظ آیات شریفه گرفته اند. عقاید مرجئه در باب ایمان عبارتند از: 1. مؤمن بودن تنها اعتراف به شهادتین است؛ 2. تفکیک میان اسلام و ایمان مفهومی ندارد؛ 3. انجام دادن گناهان کبیره در ایمان تأثیری ندارد؛ 4. میان ایمان و عمل هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد و حتی کارهای ناشایست انسان تأثیری بر ایمان او نمی گذارد. آنها با این افکار، جریان فکری جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادند و از مسیر نقشۀ راهی که پیامبر اسلام (ص) برای سعادت دنیا و آخرت بشریت ترسیم فرموده بودند، به انحراف کشاندند. در این مقاله عقاید جریان فکری مزبور نقد و بررسی می شود و اثبات خواهد شد که امامیه بر این باور است که: ایمان اقرار زبانی و یقین قلبی است و در رتبۀ بعد از اسلام قرار دارد. گناهان کبیره در ایمان انسان تأثیر مستقیم دارد و روابط میان ایمان و عمل انکار ناپذیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 665 تا 690
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تداوم اندیشه های مرجئه در برخی از فرقه های اسلامی
نویسنده:
شهاب الدین وحیدی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
کنش (عمل - فعل)
,
اباحی گری
,
اهل حق (غلاة علی اللهی از صوفیه)
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
نصیریه(غلات شیعه) ,
حاکم اسلامی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
سالک ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
تکالیف شرعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مسئله اصلی تفکر و اندیشه اسلامی و انشعاب های فرقه ای مسلمانان در قرون نخست هجری، مفهوم ایمان و مباحث پیرامون آن بود. تفکر ارجاءنیز یکی از گرایش های فکری بود که در نیمه دوم قرن اول هجری، از سوی حسن بن محمد حنفیه، در شهر کوفه مطرح شد. فرقه مرجئه، به دنبال عقیده افراطی و تند خوارج در باب مرتکب کبیره و حکم به کافر بودن آنها، با این نظریه که عمل هیچ نقش و تأثیری در ایمان انسان ندارد، شکل گرفت. آنان بر این باور بودند که «تا کفر شخصی ثابت نشود، او مؤمن است» ولو اینکه گناه کبیره انجام دهد؛ زیرا: لا تضرّ مع الایمان معصیة کما لا تنفع مع الکفر طاعة و مرتکب کبیره باید امید به بخشش خداوند داشته باشد و قضاوت در مورد چنین افرادی را باید تا روز قیامت به تأخیر انداخت و به خدا واگذار کرد. ایمانْ صرفِ اعتقاد قلبی و یا اقرار زبانی است و برای سعادت و رستگاری احتیاجی به عمل نیست. اطاعت از امام، خلیفه و حتی حاکم فاجر و اقامه جماعت به امامت آنها حتی اگر مرتکب کبیره شوند، جایز است. در نظر آنان، حوزه عمل از ماهیت ایمان خارج است. این تفکرات در برهه ای از زمان رواج پیدا کرد و طرفدارانی را به سوی خود کشاند. امروزه، اگرچه نامی از مرجئه نیست، برخی تفکرات آنها که تفکرات اباحی گری می باشد، همچنان ادامه دارد و به تبلیغ و ترویج آن پرداخته می شود. در این پژوهش برآنیم به بیان چنین تفکرات ارجائی که ادامه یافته بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد تأثیرگذاری اندیشه جبرگرایی در شعر عربی
نویسنده:
امیر محمود انوار، جعفر صدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر
,
اختیار
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
عقیده جبر fatalism
,
اختیار انسان
,
شعر عربی
,
قرآن
,
عقیده جبر در شعر
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
مدح ائمه اطهار (ع) ,
نهج الفصاحه ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
تفویض ,
عدل الهی ,
نجاریه ( جهمیه ) ,
فرهنگ و ادبیات عرب ,
عرب جاهلی ,
ملل و نحل ,
فرهنگ عرب ,
حکمت متعالیه ,
معاد(فلسفه) ,
کفر ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
شعر عرب جاهلی ,
امویان ,
عباسیان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
تحول شعر عرب ,
شیوع زندقه ,
خار الشیئ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
زیربنای همه جهت گیری های انسان در زندگی عقاید و باورهای اوست. بنابراین، عقیده بالاترین نقش را در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. در سراسر ادوار، شعر یکی از دو رسانه قدرتمند و اثرگذار در افکار عمومی بوده است که این اثر گفتاری به عنوان یک اثر هنری ماندگار، حائز اهمیت است، چه در عصر جاهلیت و چه در عصر صدر اسلام شعر در همه موارد کاربرد داشته است. شعر عرب از دوره جاهلیت تا پایان اموی ها، سیر خود را به طور یکنواخت طی و بنا به گردش روزگار دچار تغییر و تحول اندکی می شد. لکن با آغاز خلافت عباسی، تحولی چشمگیر در شعر، ادب و حتی فرهنگ عرب پدید آمد که بیشترین مظهر و جلوه گاه این تحول در موضوعات کلامی بود. در این مقاله با مقایسه آراء کلامی: امامیه، اشاعره و معتزله، میزان و ابعاد تاثیرگذاری اندیشه جبرگرایی در شعر عربی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بررسی این مساله که شاعرانی چون بشار بن برد، ابوالعتاهیه، حمیری ... که تا حدی توانسته اند با التزام مفاهیم کلامی از مضامین شعری به در آیند اشاره شد و به اشعار ابوالعتاهیه، کمیت که خود از نام آوران بوده و در اشعارشان به اثبات معقتدات کلامی پرداخته اند، اشاره رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر جایگاه عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
خلافت
,
ابعاد عدالت در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عدلیه (مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
عدل تکوینی الهی ,
استبداد ,
عدالت سیاسی ,
عدالت در نظر افلاطون ,
تعریف عدالت ,
اندیشه سیاسی در اسلام ,
عدالت در ایران باستان ,
اختلاف عدلیه و اشاعره ,
عدالت در شیعه ,
عدالت در اهل سنت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
این مقاله با ارائه عمدهترین تعاریف و نظریات مرتبط با مفهوم بنیانی عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام، سعی دارد تا جایگاه و نوع تعامل مفهوم مزبور را با موضوع خودکامگی و استیلای قدرتهای حاکم در تاریخ نظامهای سیاسی- اسلامی، تبیین کند. در واقع، عدالت در منابع اصلی و فرعی اسلامی و آرای اندیشمندان این دیانت، تعاریف متعددی شده ولی در عمدهترین تعریف، به معنای: «قراردادن هر چیز در جای خویش و حق را به حقدار رساندن و ایفای اهلیت و رعایت استحقاقها» است. همچنین، با تأخیر منفی که خودکامگی در ممانعت از شکوفایی نظریات عدالت در اندیشه و عمل داشته و سیر قهقرایی آن را از آرمانگرایی به واقعگرایی سبب شده است، این نظریه را میتوان استنباط کرد که در افزایش خودکامگی و ناامنی در نظام سیاسی، منجر به رکود و محجوریت کار برد نظریات عدالت و تحویل عملی آنها از آرمانگرایی به واقعگرایی شده و کارکرد آنها را به صورت معیار و ابزار کنترل خودکامگی اجازه نداده است». در واقع، هر چه میزان خودکامگی وتغلب نظامهای اسلامی بیشتر شده، نظریات عدالت نیز – بویژه در حوزه عمل و در دنیای اهل سنت – دچار رکودها و ناکامی و افول افزونتری از آرمانگری به واقعگرایی منحط شده و نتوانتسه است به عنوان مکانیزمهای کنترل خودکامگان، نقش معیار گونه خود را ایفا کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشة ارجاء چه تأثیری بر تصوف داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن تأثير انديشه ارجاء بر تصوف لازم است به خصوصيات انديشة مرجئه اشاره شود. مرجئه: مرجئه از مادة «ارجاء» به دو معني استعمال شده است. ارجاء به معناي تأخير: مرجئه عقيده داشتند كه حكم درباره خصوص گناهان كبيره يك فرد مسلمان را بايد تا روز قيامت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصوف (صوفیگری)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
ارجاء
,
تاریخ تصوف
کلیدواژههای فرعی :
اعتقادات مرجئه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا به وجود آمدن مرجئه عوامل خاصي داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعد از رحلت پيامبر بزرگ اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، به علت فاصله گرفتن امت اسلام از اهل بيت(ع) انحرافاتي در ميان مردم در اثر جهل و ناداني،و نبودن پاسخي قانع كننده از سوي گردانندگان امور بوجود آمدند. در اين ميان گروهها و نحله هاي فكري مختلفي به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه (فرق کلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
مرجئه ,
اعتقادات مرجئه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرجئه و خوارج چه اشتراكات و تفاوت هايي در عقايد و آراء سياسي دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعد از رحلت پيامبر اسلام _ صلّي الله عليه و آله _ پيروان آن حضرت به علت دور شدن از اهل بيت پيامبر ـ عليهم السّلام ـ با برداشتهاي متفاوت از احكام و عقايد اسلامي و عوامل ديگر به گروهها و فرقه هاي مختلف تقسيم شدند. در اين ميان مرجئه و خوارج از فرقه هاي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خوارج (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
مرجئه ,
مرجئه خوارج ,
اعتقادات مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
فرقه های خوارج ,
اصول فرق خوارج ,
مرجئه منحرفه ,
عقاید خوارج ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا خلفاء بني اميّه در ايجاد فرقة مرجئه نقش داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بايد قبل از جواب سؤال در معني و چگونگي و نيز تاريخ پيدايش مرجئه مختصر توضيحي آورده شود تا سؤال و جواب آن واضحتر باشد. مرجئه اسم فاعل از ارجاء به معني تأخير انداختن است البته معني دومي نيز گفته شده كه آن اميد دادن و اميدواري ميباشد.[1] و در اصطلاح ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه (فرق کلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
,
مذاهب فقهی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اعتقادات مرجئه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
سیاسی بودن مرجئه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه نقدهاي كلي بر فرقه كلامي مرجئه وارد است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعد از جنگ صفين، «خوارج» اعلام كردند كه هر كس مرتكب گناه كبيره شود بايد توبه كند والّا كافر است.[1] بعد از مدتي عدهاي در برابر اين افراط به دام تفريط افتاده و گفتند: ايمان امري قلبي و زباني است و عمل در آن نقشي ندارد و گناه هيچ ضرري به ايمان نميرسا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
انتقادات وارد بر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
فرق کلامی ,
جریان های کلامی ,
مرجئه ,
اعتقادات مرجئه ,
مرجئه شیعه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
مرجئه منحرفه ,
فرق کلامی اسلامی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرجئه; علل و عوامل پیدایش و گرایش به آن
نویسنده:
علی غلامی دهقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه (فرق کلامی)
,
قاعدین
,
معتزله سیاسی
چکیده :
س از تشکیل حکومت نبوی در مدینه، تحولات ساختاری عمیقی ابتدا در جامعه عربی و سپس در بخش مهمی از جوامع بشری واقع شد. یکی از جلوههای این انعکاس، پیدایش جریان تأثیرگذار ارجاء است که زمینههای فکری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراوانی آن را پشتیبانی میکند. از آنجایی که، مرجئه پس از فروپاشی حکومت بنیامیه عملا راه انحطاط پیمودند و همواره در معرض انتقاد و اعتراض مذاهب مختلف اسلامی قرار داشتهاند، بسیاری از واقعیتهای تاریخی مربوط به آنان یا از میان رفته و یا عمدتاً توسط مخالفانشان گزارش شده است. از اینرو، شناسایی واقعیت درباره این گررو، دشواریهای خاصی خود را دارد. این مقاله میکوشد تا با بهرهگیری از برخی روشها و استفاده از گزارشهای متفاوت و بعضاً متناقض در منابع تاریخی، خاستگاه فکری و سیاسی مرجئه را مورد بررسی قرار دهد. عوامل درون دینی و برون دینی زمینهساز پیدایش و رشد مرجئه، مستند به گزارشهای منابع متقدّم معرفی و تحلیل شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید