جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
چگونه انسانى که در طول زندگى خود در انحراف و گناه و... بوده، به وسیله احسان و نیکى و دعاى دیگران و...، وضعیت او در آخرت بدون این‌که خودش نقشى داشته باشد عوض می‌‏شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای روشن شدن جواب باید نکاتی را بیان کنیم: 1. هر گناه دو جنبه دارد که یک جنبه آن، عصیان و نافرمانی و حرمت شکنی پروردگار است (ظلم در حق پروردگار) و جنبه دیگر مربوط به فرد گناهکار و دیگر افراد جامعه است (ظلم در حق مردم و شخص گناهکار).[1] 2. گناهان بیشتر ...
گناه و پیامدهای آن ازدیدگاه قرآن
نویسنده:
محمد تقی خلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق، مفهوم «گناه» و واژه های مترادف با آن از دیدگاه آیات، روایات، فقه، عرفان، اخلاق، جامعه شناسی، روان شناسی و... بررسی شده است. گناهان از جهت های مختلف تقسیم بندی شده اند: کبیره و صغیره، ظاهری و باطنی، مطلق و نسبی و قابل بخشش و غیر قابل بخشش. زمینه های گناهان در وجود انسان عبارت اند از: زمینه های فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و سیاسی که هر کدام در ایجاد و نشر گناه، نقش مؤثری دارد و مورد ارزیابی قرار گرفته است. گناه، پیامدهای دنیایی و اخروی به همراه دارد. آثار و پیامدهای دنیوی آن عبارت اند از: پیامدهای اجتماعی، زیست محیطی، فردی، معنوی، روانی و جسمانی که هر یک مورد بررسی قرار گرفته است. گفتنی است که اعمال ما دارای پیامدهای دیگری نیز هست که نتیجه اش در عالم پس از مرگ آشکار می گردد. از پیامدهای اُخروی گناه می توان به سیمای گنهکاران در محشر، تجسم اعمال و جاودانگی در جهنّم اشاره کرد.
بزرگ‌ترین گناه نابخشودنی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گناهان به اعتباری بر دو قسم‌اند: 1. گناهان کبیره، 2. گناهان صغیره. در تعریف گناهان کبیره اختلاف است، اما جامع‌ترین تعریف آن است که: هر گناهى که به خصوصه وعده عذاب بر آن مترتب شده باشد، یا حدى بر آن معین و مقرر گشته و سقوط عذاب آن موقوف به توبه باشد ب بیشتر ...
 عیار شناخت گناهان کبیره و صغیره در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين كه كدام گناهان بزرگ و كبيره و كدام كوچك و صغيره است، در ميان دانشمندان گفتگوي بسياري است. بعضي اين دو را از امور نسبي مي دانند كه به هنگام مقايسه، آن كه اهميّتش بيشتر است كبيره و آن كه كمتر است صغيره مي باشد (مرحوم طبرسي در مجمع البيان بیشتر ...
مذهب ارجای دینی سیاسی و کلامی فلسفی در اسلام و ظهور فرقه مرجئه
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از فرقه های کهن و معروف اسلامی فرقه مرجئه است. که در نیمه دوم سده اول هجری پیدا شد. مذهب این فرقه «ارجا» بود که دو بعد داشت: بعد سیاسی-دینی و بعد کلامی –فلسفی. بعد سیاسی آن ناظر به کسانی بود، که پس از قتل عثمان و به خلافت رسیدن امیرالمومنین علی علیه السلام و به حکومت رسیدن معاویه، به طرفداری آنان با یکدیگر می جنگیدند. این فرقه از هیچ یک از متحاربان طرفداری نمی کردند و درباره آنها حکمی نمی دادند. بلکه حکم را به تاخیر می انداختند، تا در قیامت خدا خود داوری فرماید. اما بعد کلامی آن ناظر به تعریف ایمان و اسلام بود. آنها برخلاف خوارج و معتزله و موافق جمهور مسلمانها عمل را از اجزاء و ارکان ایمان و اسلام نمی دانستند، مرتکب کبائر را که توبه نکرده مومن و مسلم و مشمول و محکوم احکام اسلام می شناختند و او را امیدوار به فضل و بخشش خداوند می کردند. واضع مذهب ارجاء حسن بن محمد حنفیه شناخته شده است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
آراء متکلمان و آیات مورد استفاده ایشان در اثبات عصمت انبیاء
نویسنده:
زهرا مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پیامبران الهی از هر پلیدی پاک از کفر و شرک و هر اعتقاد فاسدی منزه و از مفاسد اخلاقی مبرا و از ارتکاب گناهان کبیره و صغیره در تمام عمر خویش عمداً و سهوا معصومند این نظریه غالب در میان شیعیان است و در مقابل آن آرای بسیار گوناگونی از جانب دانشمندان علم کلام ابراز شده که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است برای اثبات ابعاد گوناگون این عصمت متکلمان مسلمان به آیاتی از قران کریم استدلال کرده اند این مقاله به جمع آوری بازنگاری و تبیین جزئیات منطقی و مقدماتی ادله قرانی عصمت و میزان دلالت آنها پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 111 تا 138
  • تعداد رکورد ها : 6