جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
نگرش توصیفی به اسماء الاهی در کتاب مقدس عبری
نویسنده:
جواد فیروزی، طاهره زارع بنادکوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران, زمستان/1390
صفحات :
از صفحه 97 تا 121
ریشه های انحراف یهود
نویسنده:
هادی علیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1387
صفحات :
از صفحه 103 تا 121
بررسی الگوی ارتباط اخلاقی متقابل والدین و فرزندان با محوریت سوره یوسف (ع)
نویسنده:
محمد جواد فلاح، زینب رضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , تربیت دینی , تربیت , قرآن , اخلاق قرآنی , اخلاق اسلامی , اعتماد , اخلاق در خانواده , الگوی ارتباطی , چالش اخلاقی , اخلاق والدین , تغافل , اخلاق و تربیت اسلامی , تربیت در قرآن , عزت نفس , الگوی ارتباطی خانواده , سورة یوسف , الگوی رفتار , اخلاق معاشرت , اصل خدامحوری , اصل احترام و تکریم , اصل عزت نفس , اصل تغافل , اصل قبول عذر , اصل عدم مقابله به مثل , اصل اعتماد , اصل عدالت اخلاقی , فطرت کمال خواه , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , تعلیم اخلاق , اخلاق اسلامی و دینی , اخلاق اسلامی و دینی , تعلیم اخلاق , علامه مجلسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , قرآن , سوره یوسف , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , احترام , عزت نفس , آداب تربیت فرزند , آداب معاشرت , تغافل , تعلیم و تربیت اسلامی , حضرت یوسف(ع) , حضرت یعقوب(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
چکیده :
الگوها می توانند کمک موثری به فرایند تربیت اخلاقی ونتیجه بخش بودن آنها کند بویژه آنکه این الگو متخذ از آموزه های وحیانی وبراساس رفتارپیامبران باشد .مطالعه وتحلیل سوره یوسف علیه السلام به عنوان یکی از سوره هایی که رفتارهای اخلاقی را به تصویر کشیده است در این زمینه راهگشاست .مجموعه روابط درون شخصی بین شخصی، فراشخصی وبرون شخصی در این سوره ارائه شده است که در این بین رابطه متقابل حضرت یعقوب وفرزندان می تواند به عنوان الگوی ارتباطی مطرح شود .در این مقاله ضمن تحلیل برخی اصول حاکم بر رفتار فیمابین یعقوب وفرزندان براساس معیار های اخلاق اسلامی به برسسی وحل چالش های اخلاقی در این روابط بر اساس گزارش قرآن خواهیم پرداخت.
صفحات :
از صفحه 81 تا 119
مفهوم امامت در قرآن با تاکید بر بررسی تطبیقی مراتب امامت و نسبت آن با نبوت در اهم تفاسیر اشاعره و شیعه امامیه
نویسنده:
مجید معارف، جلیل پروین
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, بهار و تابستان/1391
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
گوهر دین و وحدت ادیان آسمانى از منظر علامه طباطبائى
نویسنده:
احمد طباطبایى ستوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, تیر/1394
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
تأملی در اوصاف و ویژگیهای حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم و تورات
نویسنده:
مرتضی قاسمی حامد، عباس مصلایی پور یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1393
چکیده :
<br /> اوصاف و ویژگیهای حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم و تورات به سه دسته تقسیم می¬شوند: 1) اوصاف و ویژگیهای اختصاصی حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم که از مهم¬ترین آنها بنده مخلص خدا بودن، اقامه دلیل برای برائت خود و اثبات پاک¬دامنی، بیزاری از کفر و بی‌ایمانی، و بینا شدن چشمان یعقوب(ع) به برکت پیراهن او می‌باشد 2) اوصاف و ویژگیهای اختصاصی حضرت یوسف(ع) در تورات که از مهم¬ترین آنها چوپانی با برادران، خبرچینی از برادران و فرزند دوران پیری حضرت یعقوب(ع) بودن است 3) اوصاف و ویژگیهای مشترک حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم و تورات که از مهم¬ترین آنها دیدن رؤیای صادقه، برخورداری از علم تعبیر خواب و برخورداری از پاک¬دامنی است. البته باید در نظر داشت که همین اوصاف و ویژگیهای مشترک نیز باهم تفاوتهایی دارند مثل اینکه در قرآن کریم از تعبیر خواب حضرت یوسف(ع) با عنوان تأویل یاد شده است. مقایسه همین اوصاف و ویژگیهای مشترک نیز عظمت بیشتر حضرت یوسف(ع) را در قرآن نشان می¬دهند. محوریت سرگذشت حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم، اوصاف و شخصیت والای اوست به طوری برخی از مواضع زندگی حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم بیان نشده است مانند سرانجام مادر حضرت یوسف(ع) که مفسران در این باره اختلاف کرده¬اند، ولی محوریت آن در تورات تاریخ زندگی او است به طوری که به ذکر جزئیات پرداخته می¬شود و ترتیب تاریخی در آن رعایت شده است. از بررسی اوصاف و ویژگیهای حضرت یوسف(ع) در این دو کتاب این نتیجه حاصل می¬شود که شخصیت حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم درخشان تر از تورات است؛ چون با دلایل روشن آمده، هدایت شده و به هدایت مردم می¬پردازد اما در تورات از هدایت کردن او خبری نیست و حتی به تهمت جاسوسی دادن به برادران توصیف می¬شود. با این حال نقطه مشترک دو کتاب در این است که در هر دو کتاب دامن حضرت یوسف(ع) از معاصی پاک است.
صفحات :
از صفحه 149 تا 174
ارتباط تکاملی شرایع و تحلیل تأثیر آن‌ها بر احکام فقهی قصه‌های قرآن و روایات قصص الانبیاء
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، مجید بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1392
چکیده :
در تبیین چگونگی ارتباط شرایع الهی، فرض تباین و تساوی باطل و وجود احکام مشترک و متفاوت، فرض ثابتی است که در تقریر آن، احکام مشترک به سبب شارع واحد، و اختلاف‌ها نه به سبب وجود تکثرگرایی در شرایع الهی می‌باشد و نه به موجب نسخ شرایع؛ بلکه واقعیت امر چنین است که شریعت، حقیقت واحده‌ای است که سیر تکاملی تشریع احکام باعث ظهور برخی تفاوت‌ها در آن شده است. این تقریر، اصلی را تأسیس می‌نماید که در فرایند تشریع احکام، اصل بر تکامل احکام است. بنابراین احکام هیچ شریعتی منسوخ نمی‌شود بلکه در دَوَران حکم کامل و اکمل تنها حجیت عملی خود را از دست می‌دهد. بدین‌جهت گزاره‌های فقاهتی مربوط به شرایع گذشته تا زمانی که شکل تکامل‌یافتۀ آن حکم در شریعت اسلام احراز نگردد، حجیت دارد و هر گاه عمل به حکم اکمل (شریعت اسلام) به سبب محذوری متعین نباشد، حکم شریعت سابق متعین می‌گردد. به سبب این اصل، دامنۀ بینش فقیه علاوه بر قصه‌های قرآن به روایات قصص الانبیاء نیز توسعه می‌یابد و دربارۀ رابطۀ احکام شرایع گذشته با شریعت اسلام به سه وجه تصور می‌شود: 1. بدون تغییر در شریعت اسلام احراز می‌شوند که عمل به آن برای همگان متعین است؛ 2. نه عین همان حکم و نه صورت تکامل‌یافتۀ آن هیچ کدام در شریعت اسلام احراز نمی‌شود که در این صورت، حکم شریعت پیشین بر حجیت خود باقی است؛ 3. صورت تکامل‌یافتۀ آن‌ها در شریعت اسلام احراز می‌شود که در وضعیت عادی به حکم شریعت اسلام و در شرایط اضطراری به حکم شرایع قبلی عمل می‌شود.
صفحات :
از صفحه 149 تا 174
مؤلفه های توحید عبادی در مقارنه دیدگاه امامیه و سلفیه
نویسنده:
محمد علی اخویان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
توحید در عبادت , آل سعود , توحید در ربوبیت , توحید در اطاعت , عبودیت قراردادی , مراتب شرک , اصرار بر تجسیم , فرزندان یعقوب (ع) , تفسیر المیزان (کتاب) , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , جعفر سبحانی , ناصر مکارم شیرازی , توحید در مالکیت , توحید عبادی (کلام) , اله (اسماء صفات الهی) , بدعت , عبادت , توحید در حاکمیت , بت پرستی , سید محمدباقر صدر , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , سید محمدباقر صدر , جعفر سبحانی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد جواد بلاغی , ناصر مکارم شیرازی , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , توحید ذاتی , توحید صفاتی(فلسفه)) , توحید عبادی , توحید خالقی , قرآن , خضوع , کفر , امام خمینی , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , سلفیه (فرق اسلامی) , وهابیت (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , فخر رازی , سیره نبوی(پیامبر ص) , عباسعلی عمید زنجانی , ابن عربی , حضرت عیسی(ع) , حضرت یوسف(ع) , حضرت یعقوب(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , محمدعلی اخویان
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
  • تعداد رکورد ها : 18