جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
تئودیسه خوش بینی دائمی ابن تیمیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jon Hoover
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
BRILL ,
چکیده :
چکیده ماشینی : فقیه مسلمان ابن تیمیه (متوفی 1328) در مجادله با فلسفه اسلامی، کلام و عقلانی کردن عرفان مشهور است، اما سهم کلامی مثبت او به خوبی درک نشده است. این مطالعه جامع در کلام ابن تیمیه به رفع این نقص کمک می کند. بیان و تحلیل نوشته های ابن تیمیه در مورد عدل و غرض حکیمانه خداوند، عزم الهی و عاملیت انسانی، مسئله شر و روش فقهی در آموزه های کلامی نشان می دهد که او تئودیکی خوش بینی را بیان می کند که در آن خداوند در ذات خود همواره بهترین های ممکن را اراده می کند. جهان از ابدیت این امر تئودیسه ابن تیمیه را از اراده گرایی الهی اشعری، تئودیسه اختیاری معتزلیان و خدای اساساً بی زمان دیگر خوش بینانی مانند ابن سینا و ابن عربی جدا می کند.
اولویت ها و روش های نقد سلفی گری
سخنران:
سید کمال حیدری
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
چکیده :
در این جلسه، آیت الله حیدری به تبیین برخی مطالب مهم و روش شناختی در مقابلۀ فکری با تفکّر سلفی می پردازد. علامه حیدری یکی از مهمترین ضرورت های علمی و تحقیقی در نقد مکتب سلفیّه را آگاهی محقّقان این رشته از مبانی حدیثی و جرح و تعدیل اهل سنت می داند، زیرا سلفی ها در دهه های اخیر اغلب روایات مورد استناد شیعیان را از نظر سندی تضعیف نموده اند؛ لذا پاسخ علمی و مستدل در مقابل تضعیف های گستردۀ آنان، جز در پرتو شناخت دقیق مبانی رجالی و جرح و تعدیل آنها میسّر نیست.
ملا علي القاري وآراؤه الاعتقادية في الإلهيات: عرض ونقد - المجلد الاول
نویسنده:
مساعد بن مجيول بن صالح المطرفي؛ المشرف: احمد بن سعد حمدان الغامدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
عقل، وحی و بازسازی عقلانیت: تقی الدین ابن تیمیه (متوفی 728/1328) و کتاب «درء تعارض العقل و النقل» یا «رد تناقض عقل و وحی» [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Carl Sharif El-Tobgui,Robert Wisnovsky (Supervisor2), Wael Hallaq (Supervisor1)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
McGill University,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه به بررسی خطوط کلی تلاش ابن تیمیه برای حل «تعارض» عقل و وحی در اسلام قرون وسطی متاخر در 10 جلد، 4000 صفحه مگنوم اثرش، دار تعارض العقل و النقل می پردازد. یا ابطال تضاد عقل و وحی، با شکستن و بازسازی نظام مند مقولات اساسی که بحث بر اساس آن ها شکل گرفته است. تعارض ادراک شده بین وحی و عقل بر تفسیر تعدادی از صفات الهی متمرکز است که فلاسفه و معتزله آن را از نظر عقلی غیرقابل دفاع می دانند، زیرا تصدیق آنها مستلزم تشبیه غیر قابل قبول خداوند با موجودات مخلوق است. این موضع در «قانون کلی» متکلم اشعری فخرالدین رازی به اوج رسید، که بیان می‌کند هرگاه تعارضی بین وحی و عقل پیش آید، باید به حکم عقل اولویت داده شود و وحی از طریق تفسیر استعاری. تاویل ابن تیمیه با پاسخی جامع با این ادعاها مقابله می‌کند و به تمامیت منطقی قانون جهانی حمله می‌کند، اما در عین حال هرمنوتیکی خودبسنده از نظر متنی را بیان می‌کند و اصلاح ریشه‌ای از هستی‌شناسی فیلسوفان، به‌ویژه نظریه واقع‌گرایانه کلیات آن‌ها را ایجاد می‌کند. سردرگمی بین آنچه به طور منطقی در ذهن وجود دارد و آنچه از نظر هستی شناختی در واقعیت خارجی وجود دارد. این به نوبه خود به او اجازه می دهد تا معرفت شناسی جدیدی را بر اساس سه راه اصلی برای کسب دانش، یعنی «هیس» یا ادراک حسی بسط دهد. «خبر» یا نقل گزارش (به ویژه وحی). و «عقل» یا علم عقلی (اعم از فطری و استنتاجی). این منابع معرفتی با مکانیسم تواتور تأیید می‌شوند و با مفهوم گسترده‌ای از فطره در زیر کمربندی قرار می‌گیرند. عناصر ناهمگون نظریه زبان ابن طیه، هستی شناسی و معرفت شناسی او در نهایت به ترکیبی می پیوندند که هدف آن تطبیق یک تصدیق گرایی قوی و منطقی قابل دفاع در برابر صفات الهی است و در عین حال از تشبیهی که عموماً توسط متأخران فرض شده است اجتناب می کند. سنت به طور اجتناب ناپذیری مستلزم آن است.
ظهور سلفی‌گری: اصلاحات اسلامی در قرن بیستم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Henri Lauzière (هانری لاوزیر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: برخی از دانشمندان اسلامی معتقدند که سلفی گری تلاشی نوآورانه و عقلانی در اصلاحات اسلامی است که در اواخر قرن نوزدهم ظهور کرد اما در اواسط بیستم ناپدید شد. برخی دیگر استدلال می کنند که سلفی گری یک جنبش ضد نوآورانه و ضد عقل گرای خالص گرایی اسلامی است که قدمت آن به دوره قرون وسطی باز می گردد، اما امروزه همچنان ادامه دارد. اگرچه آنها با یکدیگر تناقض دارند، اما هر دو روایت معتبر تلقی می شوند و درک تاریخ ایدئولوژی و اعتقادات اصلی آن را برای بیگانگان دشوار می کند. با معرفی سومین تبارشناسی مبتنی بر تجربی، «ساخت سلفی گری» این جنبش را به عنوان برداشتی جدید از اسلام می‌داند که به گذشته برمی‌گردد، و تکامل ناب آن را نتیجه مستقیم استعمار زدایی می‌داند. هانری لاوزیر تاریخ خود را بر اساس شبکه های فراملی تقی الدین الهلالی (1987-1894)، سلفی مراکشی که با همراهانش بر توسعه مدرن سلفی گری نظارت می کرد، بنا می کند. الهلالی در سفر از رباط به مکه، از کلکته تا برلین، با علما و فعالان برجسته سلفی که در نهایت مدرنیسم اسلامی را کنار گذاشتند و به نفع رویکرد خالص‌تر به اسلام بودند، تعامل داشت. امروزه سلفی ها ادعای انحصار حقیقت دینی را دارند و آزادانه با مسلمانان دیگر در مسائل کلامی و حقوقی مقابله می کنند. تاریخ راهگشای لاوزیر نیروهای اجتماعی را در پشت این چرخش خالصانه می شناسد و ریشه های مردمی آنچه را که به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، آشکار می کند.
سلفی‌گری جهانی: جنبش دینی جدید اسلام [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
edited by Roel Meijer.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫‭London‏‫‭: Hurst & Company‏‫‭,
کلیدواژه‌های اصلی :
مرور کتاب: «سلفی گری جهانی: جنبش دینی جدید اسلام» [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Sanni, Amidu Olalekan
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن قیم جوزیه و صفات الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Miriam Ovadia (میریام اوادیا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
BRILL,
چکیده :
ترجمه ماشینی: میریام اوادیه در کتاب ابن قیم الجوزیه و صفات الهی بحث کاملی را در مورد روش شناسی هرمنوتیکی به کار رفته در الهیات محقق سنت گرای حنبلی ابن قیم الجوزیه (متوفی 1350)، برجسته ترین شاگرد تمیّه (ابن) ارائه می دهد.در سال 1328). اوادیا با تمرکز بر کار حجیم ابن قیم - اما تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته - در مورد انسان گرایی، الصواعق المرسلة، شیوه عمل او را در حمله خود به چهار عقیده عقل گرایانه بنیادی بررسی می کند و در عین حال نظام مندی دین را توسط ابن قیم نشان می دهد. و گفتمان نظری اوادیا با زمینه سازی الصواعق المرسلة با نوشته های مرتبط متفکرانی که پیش از ابن قیم بودند، استفاده خود را از اصطلاحات و استدلال های کلامی آشکار می کند. بنابراین، او یک بیانیه الهیاتی را که علیه نخبگان اشعری معاصر مملوک دمشق بود، تألیف کرد.