جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
فقر و ثروت در یهودیت، مسیحیت و اسلام [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nathan R. Kollar , Muhammad Shafiq (eds.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب دانشمندان سه دین اصلی توحیدی را گرد هم می‌آورد تا موضوع فقر و ثروت را از دیدگاه‌های گوناگون هر سنت مورد بحث قرار دهند. مجموعه‌ای از ارزش‌های ذاتی متون مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان را ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از این ارزش‌ها برای مقابله با نابرابری‌های اقتصادی فعلی استفاده کرد. مشارکت کنندگان از روش شناسی مطالعات دینی برای ارائه توصیف و مقایسه دیدگاه های یهودیت، مسیحیت و اسلام در مورد فقر و ثروت استفاده می کنند. در این کتاب استنادی از متون مقدس هر سه دین ارائه شده است. مشارکت کنندگان در مورد تفاسیر این متون و زمینه های لازم، چه در گذشته و چه در حال حاضر، برای رمزگشایی از مواضع موجود در آنجا بحث می کنند. فقر و ثروت در یهودیت، مسیحیت و اسلام شالوده ای از ارزش های مشترک را مشخص می کند و به جزئیات می پردازد که بر اساس آن تصمیمات فردی و نهادی ممکن است گرفته شود.
بایسته ها و مبانی علوم انسانی از نگاه دینی
نویسنده:
مرتضی حق شناس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
در بیــنش قرآنــی، انســان گــل سرســبد آفــرینش اســت و حقیقــت انســان را، روح جاودانــه او تشـکیل مـی‌دهـد امـا از خـدا نشـأت گرفتـه و بـه سـوی او بـاز مـی‌گـردد. در این بیـنش، انسـان هویت "از اویی" و "بسوی اویی" دارد و زندگی واقعی و اصلی او در سرای آخرت است. علــوم انســانی نیــز گســتره وســیعی دارد و تمــامی علــومی کــه بــا کلیــت وجــودی و عقــل و روح و روان انســان ســروکــار دارد از قبیــل: الهیــات، معــارف، علــوم قــرآن و حــدیث، تــاریخ، روانشناسـی، جامعـه‌شناسـی، علـوم اجتمـاعی، علـوم تـر بیتـی، اخـلاق، حقـوق، علـوم سیاسـی، ادبیــات، زبانهــای خــارجی، و...، را شــامل مــی‌شــود. اهــم مبــانی علــوم انســانی از منظــر دیــن عبارتنـد از: خـدا محـوری، آخـرت‌گرایـی، عـدالت‌پیشـگی، انسـان دوسـتی، احتـرام بـه حقـوق دیگــران، اهتمــام بــه امــور دیگران، رعایــت حقــوق زن و خــانواده، حرمــت جــان مــال و آبــروی دیگــران، پرهیــز از ظلــم و ســتم و گنــاه و شــهوت‌پرســتی، همجنس‌گرایــی، و... روش مــا در ایــن پــژوهش کتابخانــه‌ای و تجزیــه و تحلیــل داده‌هــای مطالعــاتی اســت . از آنجــا کــه علــوم انســانی رایــج، بــه طـــور عمــده برگرفتــه از اندیشــه‌ی غربـــی اســت ضــرورت دارد علـــوم انســانی دینــی (اســلامی) تهیــه و تــدوین گردد. مقالــه پــیش رو تلاشـی اســت در تبیــین چنــین رویکردی به علوم انسانی .
صفحات :
از صفحه 97 تا 122
ارتباط تکاملی شرایع و تحلیل تأثیر آن‌ها بر احکام فقهی قصه‌های قرآن و روایات قصص الانبیاء
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، مجید بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در تبیین چگونگی ارتباط شرایع الهی، فرض تباین و تساوی باطل و وجود احکام مشترک و متفاوت، فرض ثابتی است که در تقریر آن، احکام مشترک به سبب شارع واحد، و اختلاف‌ها نه به سبب وجود تکثرگرایی در شرایع الهی می‌باشد و نه به موجب نسخ شرایع؛ بلکه واقعیت امر چنین است که شریعت، حقیقت واحده‌ای است که سیر تکاملی تشریع احکام باعث ظهور برخی تفاوت‌ها در آن شده است. این تقریر، اصلی را تأسیس می‌نماید که در فرایند تشریع احکام، اصل بر تکامل احکام است. بنابراین احکام هیچ شریعتی منسوخ نمی‌شود بلکه در دَوَران حکم کامل و اکمل تنها حجیت عملی خود را از دست می‌دهد. بدین‌جهت گزاره‌های فقاهتی مربوط به شرایع گذشته تا زمانی که شکل تکامل‌یافته آن حکم در شریعت اسلام احراز نگردد، حجیت دارد و هر گاه عمل به حکم اکمل (شریعت اسلام) به سبب محذوری متعین نباشد، حکم شریعت سابق متعین می‌گردد. به سبب این اصل، دامنه بینش فقیه علاوه بر قصه‌های قرآن به روایات قصص الانبیاء نیز توسعه می‌یابد و درباره رابطه احکام شرایع گذشته با شریعت اسلام به سه وجه تصور می‌شود: 1. بدون تغییر در شریعت اسلام احراز می‌شوند که عمل به آن برای همگان متعین است؛ 2. نه عین همان حکم و نه صورت تکامل‌یافته آن هیچ کدام در شریعت اسلام احراز نمی‌شود که در این صورت، حکم شریعت پیشین بر حجیت خود باقی است؛ 3. صورت تکامل‌یافته آن‌ها در شریعت اسلام احراز می‌شود که در وضعیت عادی به حکم شریعت اسلام و در شرایط اضطراری به حکم شرایع قبلی عمل می‌شود.
صفحات :
از صفحه 149 تا 174
صراط مستقیم، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله «صراط های مستقیم، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی»
نویسنده:
غلامرضا مصباحی مقدم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نگارنده در این مقاله با توجه به آیات و روایات به نقد دیدگاه سروش در مورد کثرت گرایی پرداخته و آن را به دلیل متاثر بودن از آراء غربیان مورد قبول نمی داند. بر این اساس نمی توان متون دینی را به هر نحوی بخواهیم مورد تفسیر قرار دهیم بلکه باید با معیار قراردادن کتاب و سنت ملاکی برای درستی و نادرستی آراء خود بیابیم.
صفحات :
از صفحه 227 تا 256
آیا می توانیم با دیگر ادیان همزیستی داشته باشیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اديان بطور كلي به دو دسته تقسيم مي شود: 1. اديان توحيدي مانند يهوديّت و نصرانيّت كه به اهل كتاب معروف اند. 2. اديان غيرتوحيدي مانند مشركين و مذاهب ساختگي مثل بهائي ها و قاديانيها، و امثال آنها. از آنجايي كه دين مقدس اسلام با اديان توحيدي مشتركات دارد بیشتر ...
 نظر یهودیّت و مسیحیت و بودائیان و زردشتیان و مارکسیسم درباره‏ی خدا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: در کتاب تاریخ مختصر ادیان بزرگ درباره‌ی دین بودا، مینویسد گرچه: دین بودائی خدایان بیشماری در زمین و آسمان دارد ولی اصولاً بیخدا است خدایان موجوداتی مثل سایرین تابع تحولات عمومی جهان هستند اما این بیخدایی را در هیچیک از قوانین و اصول دین بودائی بیشتر ...
 دین پدر و اجداد پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) چه بوده و این که مى گویند اینها به دین ابراهیم خلیل(علیه السلام) بوده اند منظور چیست و چرا دین مسیح را نپذیرفتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مطابق مدارك و اخبارى كه از پيشوايان ما به ما رسيده است، پدران و اجداد پيغمبر(صلى الله عليه وآله) همه موحّد و يكتاپرست بوده اند و منظور از پيروى از آيين ابراهيم(عليه السلام) هم همين است; زيرا ابراهيم(عليه السلام) يكى از قهرمانان بزرگ توحيد و مب بیشتر ...
آیا آیین زرتشت دین الهی بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نظریه: "آیین زرتشت یکى از ادیان الاهی است". ادلّه: 1. ماهیت آموزه‏هاى آیین زرتشت 2. تأیید قرآن بر وحیانى بودن آیین زرتشت ماهیت آموزه‏هاى آیین زرتشت الف. ماهیت آیین زرتشت با توجه به گاتها [1] آیین زرتشت آیینى صددرصد توحیدى است. اغلب محققان زرتشت شناس بیشتر ...
توصیف خداوند در قرآن و عهد عتیق و جدید(تورات و انجیل)، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ادیان توحیدی،‌ چون از منبع واحدی سرچشمه گرفته‌اند، همانندی‌های بسیاری دارند که بررسی آنها می‌تواند در شناخت ادیان، کمک شایانی کند. قرآن این نکته را چنین بیان می‌کند: «بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی کلمه‌ای که مابین ما و شما مشترک است و آن این‌که جز خ بیشتر ...
آیا از میان اقوام اروپائی،هندی و...(غیر از اقوام سامی) پیامبرانی از طرف خدا مبعوث شده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند انسان را خلق و او را از نعمتهای بی شماری از جمله نعمت عقل و اندیشه و خرد بهره مند ساخته است. و در ازای نعمت های فراوانی که به او عطا نموده تکالیفی نیز از او خواسته است گر چه این تکالیف نیز به نوبه خود از بزر گترین نعمت های الهی می باشند. بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 10