جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
بررسی ابعاد تأثیرگذاری اندیشه جبرگرایی در شعر عربی
نویسنده:
امیر محمود انوار، جعفر صدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
جبر , اسفار , مدح ائمه اطهار (ع) , اختیار , نهج الفصاحه , شعر عربی , فرهنگ و ادبیات عرب , عرب جاهلی , ملل و نحل , فرهنگ عرب , شعر عرب جاهلی , امامان معصوم علیهم السلام , عقیده جبر در شعر , تحول شعر عرب , شیوع زندقه , خار الشیئ , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ملا عبدالرزاق لاهیجی , مرتضی مطهری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , جبر و اختیار(کلام) , مرجئه (فرق کلامی) , اختیار , اشاعره (اهل سنت) , عقیده جبر fatalism , معتزله (اهل سنت) , تفویض , اختیار انسان , عدل الهی , نجاریه ( جهمیه ) , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , مرتضی مطهری , حکمت متعالیه , معاد(فلسفه) , قرآن , کفر , امام خمینی , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , امویان , عباسیان , ابوالهذیل علاف , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
ابن راوندی و دفاع از اندیشه کلامی کوفه
نویسنده:
عباس میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه, بهار / 1393
چکیده :
ابن راوندی در دوره ای، معتزلی بوده و سپس به امامیه گرایش پیدا کرده است. نوشتار حاضر بر آن است به این مسئله بپردازد که ابن راوندی در چارچوب کدام یک از گرایش های فکر امامی، مذهب امامیه را پذیرفت؛ و آیا او با توجه به گرایشات اعتزالی اش به نوعی، روش و محتوای اندیشه معتزله را در کلام امامیه وارد و ادبیات خاصی را در کلام امامیه ایجاد کرد، یا اینکه صرفاً با جریان عمومیِ کلام امامیه پیش از خود همراه شد؟<br /> با هدف روشن شدن وضعیت کلام شیعه در طول سده سوم هجری و همچنین آشکار کردن وضعیت اندیشه امامیه میان دو مدرسه کلام امامیه در کوفه و بغداد، با روش مقایسه اندیشه های ابن راوندی با هشام بن حکم، به عنوان نماینده شاخص کلام امامیه در کوفه، این فرضیه پیگیری شد که ابن راوندی را می توان ادامه دهنده منهج کلامی امامیه در کوفه دانست. به نظر میرسد، ابن راوندی در تقابلی غیرخصمانه با معتزله تلاش کرد از طریق احیای مدرسه کلام امامیه در<br /> کوفه، منظومه معرفتی امامیه را تبیین کند.
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
نشانه یابی اندیشه امامت در مناظرات شیعیان امامی عصر حضور ائمه اطهار علیهم السلام
نویسنده:
محمدجواد یاوری سرتختی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگى امامت, بهار و تابستان/ 1393
صفحات :
از صفحه 45 تا 78
ابوالهذیل علاف (226-135ه=840-752 م) فیلسوف معتزله
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1356
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ابوالهذیل ، اولین متفکر و متکلم مسلمان است که از طریق مطالعه ترجمه های عربی آثار فیلسوفان یونان از اصول و قواعد فلسفه اطلاع یافته و درمسائل فلسفی عصرش تامل کرده و کتاب و رساله نوشته و به لقب با شکوه «فیلسوف معتزله»مشهور شده است، اما آثار وی از بین رفته و آنچه ما از عقاید و افکارش می دانیم از نوشته های دیگران است.ابوالهذیل ،متفکری نیرومند و جامع بوده و علاوه بر مسائل کلامی به مسائل مربوط به انسان و طبیعت نیز اهتمام ورزیده ودرباره اختیار و آزادی انسان و اجسام و اعراض و حرکت و سکون و سایر مسائل فلسفی اندیشیده و به اظهار نظر پرداخته است.او اولین متفکری شناخته شده که درعالم اسلام از «جزء لایتجزی»و یا«جوهرفرد»سخن گفته و جسم را مرکب از جواهر فرددانسته است.او علاوه بر قدرت و قوت اندیشه، مناظر ومجادلی بسیار نیرومند و قوی بوده و در یان فن، کمتر کسی یارای برابری با وی را داشته است.ابوالهذیل پیروانی یافت که به «فرقه هذلیه یا هذیلیه»معروف شده اند.
صفحات :
از صفحه 29 تا 61
کلام الهی: از لوگوس تا کلام نفسی
نویسنده:
اعظم عالی زاد، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 99 تا 138
اراده خدا (جل جلاله) با تکیه بر آرای امام خمینی (ره)
نویسنده:
علی الله بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , انسان , ابن سینا: ابوعلی سینا , تسلسل اراده ها , امامیه , اشاعره , اراده ذاتی , امر و نهی , مشیت الهی , افاضه وجود , مخلوق , اراده تکوینی , اراده تشریعی , تکوین , اراده خدا , اراده فعلی , اراده کامله , آزادی اراده انسان , مقام فعل , معناشناسی صفات , اختیار الهی , تفویض , اراده تشریعی , اراده تکوینی , هستی شناختی , فقها و متکلمین , معتزلی , آزادی اراده , مشیت , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , امکان فقری , شدت مرتبه وجود , شناخت صفات خدا , امام خمینی , علامه حلی , صفات کمالیه حق تعالی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن عربی , ابوالهذیل علاف , علی الله بداشتی , واصل بن عطا , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , ائمه اطهار علیهم السلام , ظهور حق(احکام ظهورات) , قدرت , میرداماد , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 9 تا 32
نظر متکلمین معتزلی درباره صفات خداوند
نویسنده:
روح الله عالمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1380
چکیده :
اگر چه فرق مختلف متکلمین همچون اشاعره ، معتزله و امامیه اختلاف نظر زیادی در اصول و فروع دین دارند اما جملگی در اصل توحید که محور دین اسلام را تشکیل می دهد موافقت دارند . با این حال تفاسیر گوناگون ، بعضأ متضاد و بلکه متناقضی که از همین اصل ارائه نموده اند ‘ ریشه همه اختلافات دیگر است . متکلمین معتزلی که استدلال عقلی را ملاک قضاوت در باب توحید دانسته اند با تکیه بر بساطت مطلق ذات و نفی وحدت صفت و موصوف به ذاتی که در واقع فاقد صفات است قائل شده و پس از آن در توضیح و تبیین صفات اعلام شده در کتاب قرآن به تکلف افتاده اند . رأی آنان درباره علم و قدرت الهی اگر با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد مستلزم نفی این صفات می باشد . بزرگان این مکتب برای آنکه بدین ملازمه تصریح ننمایند که این مقاله تتبعی است در آثار آنان .
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مفهوم ایمان از دیدگاه محمد غزالی و مارتین لوتر
نویسنده:
احسان شکوری نژاد، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران, زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
امام محمد غزالی , اقرار لسانی , قرون وسطی , اقرار لسانی به اسلام , هدیه الهی , صفات الهی , مرجئه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , اراده الهی , نور (اسماء ذات الهی) , عدل الهی , انجیل , تورات , خلود در آتش , عادل شمردگی , لوتر , آموزه فیض , الهیات(کلام جدید) , الهیات مسیحی , جهنم , قرآن , تسلیم , توکل , بی اعتمادی به خدا , گناه ذاتی , مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) , تثلیث مسیحی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , محمود زمخشری , فلسفه دین , معنای اصطلاحی ایمان , 04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی) , مارتین لوتر کینگ جونیور , رودولف بولتمان , ابوالهذیل علاف , حضرت عیسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , اعتماد به خدا , ایمان , قلب مومن , مفهوم لغوی ایمان , ایمان نجات بخش , ایمان به مسیح , آموزه آمرزیدگی , تجربه قلعه , مارتین لوتر , قربان علمی , آگوستین قدیس
صفحات :
از صفحه 69 تا 95
  • تعداد رکورد ها : 11