آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ر.قرن چهارم قمری
>
محمد بن یعقوب کلینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
تعداد رکورد ها : 689
عنوان :
جمع میان مفهوم مقدر بودن رزق با تاثیر تلاش و تدبیر در جلب رزق
نویسنده:
سید محمدباقر حجتی, علی رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
ارزاق
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
امتحان الهی ,
دعا ,
اهل بیت(ع) ,
رزق حلال ,
تلاش ,
حکمت الهی ,
تقدیر ازلی ,
قرآن ,
تسلیم ,
شکر ,
جلب رزق ,
تنبیه توحیدی ,
آزمون تسلیم ,
آزمون شکر ,
امداد ایمانی ,
املاء و استدراج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
حقیقت مقدر بودن رزق مغایرتی با تحریض به تلاش و تدبیر برای جلب رزق ندارد؛ چرا که تلاش و تدبیر انسان خود یکی از عوامل موثر در تقدیر رزق از سوی خدای سبحان است. به علاوه تمام فعل و انفعالات عالم و از جمله اموری که اختیار انسان در آنها دخیل است، مسبوق به تقدیر الهی است. به نظر می رسد، سر این که تاکید ویژه ای روی مقدر بودن رزق شده است، تاثیر کمتر تلاش و تدبیر انسان در تقدیر رزق نسبت به سایر مقدراتی است که اختیار انسان در آن دخیل است. تقدیر ویژه ارزاق از جانب خدای سبحان منبعث از حکمت هایی چون تنبیه توحیدی، آزمون تسلیم، آزمون شکر، امداد ایمانی و املاء و استدراج است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزاره کلامی تأثیرگذار در اجتهاد (جامعیّت شریعت)
نویسنده:
علی رضا صابریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
جامعیت شریعت
,
اصطلاحنامه فقه
,
اجتهاد
,
13. علم کلام
,
فلسفه فقه
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های کلامی ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تفسیر متون دینی ,
حکم شرعی ,
اطیعوا الله و اطیعوا الرسول ,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف ,
امامت ,
معتزله (اهل سنت) ,
جامعیت ,
استنباط احکام فقهی ,
حکومت اسلامی ,
قرآن ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
ولایت فقیه ,
نهاد اجرایی ,
اصول عقلایی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
عصر غیبت ,
جامعیت و کمال شریعت ,
فقه و سیاست ,
تشریع احکام کلی ,
اشتمال دین بر نهاد اجرایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
بعضی از گزارههای کلامی به صورت مستقیم در استنباط فقهی تأثیرگذار است. جامعیّت و کمال شریعت یکی از گزارههای کلامی مؤثر در تفسیر متون دینی است. طبق قول مختار، دین برای سعادت دنیا و آخرت است. بر اساس جامعیّت دین مؤثر، متون دینی قابلِ تفسیر، در همین راستا تفسیر میگردند. دین اسلام به تشریع احکام کلی و جزئی پرداخته، اما اینگونه وضع قوانین، به معنای کافی بودن آنها در همه ابعاد زندگی انسانها نیست و لازم است در چارچوب قوانین شرع اقدام شود. یکی از نتایج مهم بحث جامعیّت و کمال شریعت، اشتمال دین بر دولت و نهاد اجرایی است. پذیرش این قول به معنای تأسیس همه قواعد و اصول حکومتداری نیست، بلکه شریعت میتواند بعضی از قواعد و اصول عُقلایی را تأیید، برخی را تخطئه و به اظهار دیدگاه خود اقدام نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون گرایی حاکمان در نهج البلاغه
نویسنده:
محمد اسحاق مسعودی، ابراهیم کلانتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حاکم اسلامی
,
حکومت اسلامی
,
حکومت امام علی (ع)
,
فلسفه سیاست
,
حکومت در نهج البلاغه
,
قانون در نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
عدالت خواهی ,
قانون گرایی ,
تشریع ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
جنگ نهروان ,
اقامه عدل ,
حاکمیت قانون ,
جامعه اسلامی ,
اصلاح جامعه ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
قرآن ,
فتنه گری ,
شریعت الهی ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تاریخ صدر اسلام ,
احکام کلی عقلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
بسیاری از کشورهای پیشرفته، مدعی قانون گرایی و حاکمیت قانون بوده، رسانه های تبلیغاتی آنان نیز، با روش های گوناگون به تلقین و تبلیغ این ادعا پرداخته اند. اگرچه، شناخت و تعیین قوانینی که دارای قابلیت اداره و هدایت جامعه بشری به سعادت و رفاه باشند، موضوعی مهم درخور بررسی ای است، نیاز انسان ها در حیات اجتماعی به قانون جاذبه و زیبایی خاصی به واژه قانون گرایی بخشیده است. این مقاله پس از بررسی چیستی قانون، به بیان قوانین معتبر و لازم الاتباع از نظر امام علی (ع) پرداخته است. به نظر آن حضرت، احکام کلی عقلی، قوانین الهی برگرفته از کتاب و سنت معصومان (ع) و سنت های خوب گذشتگان می تواند به منزله قانون مطرح شود. حاکمان در صورتی قانون گرا خواهند بود که با تمام توان در راستای حاکمیت بخشیدن به قانون و اصلاح جامعه در پرتو آن بکوشند و در راه تحقق عدالت همه جانبه همت نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات برزخی از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
مرضیه خزعلی، سید مرتضی موسوی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات برزخ
,
عالم برزخ
,
حیات برزخی
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عذاب برزخی ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
حیات دنیوی ,
سؤال قبر ,
سؤال نکیر و منکر ,
فشار قبر ,
نعمت های برزخی ,
شفاعت در برزخ ,
تکامل برزخی نفس ,
احوال دوزخ ,
اهل برازخ ,
قرآن ,
سوره آل عمران ,
سوره نحل ,
سوره یس ,
سوره منافقون ,
سوره غافر ,
سوره مؤمنون ,
مرگ (فقه) ,
قوم شعیب ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مراحل عالم برزخ ,
ارواح برزخی ,
آگاهی برزخی ,
تمثل اعمال در برزخ ,
حیات برزخی پیامبر (ص) ,
حیات برزخی امام (ع) ,
قوم حضرت صالح (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
چگونگی حیات برزخی و مراحل پس از آن از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است. برخی از آیات قرآن نظیر: مومنون / 101 ـ 100؛ آل عمران / 170 ـ 169؛ یس / 27 ـ 26؛ مومن / 11 و 46؛ منافقون / 10؛ نحل / 32؛ به روشنی بیانگر وجود عالم برزخ و ویژگی های آن است، چنان که حیات جاویدان شهیدان راه خدا و پاداش های آنان گواه روشنی بر عالم برزخ و نعمت های برزخی است. همچنین روایات فراوانی ـ که در برخی از آنها ادعای تواتر شده است ـ درباره عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن و گزارش های مربوط به احوال اولیای الهی و انسان های متقی و گنهکار و میزان و کیفیت رابطه آنها با دنیا و مراحل عالم برزخ، در منابع فریقین آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بشارت های عهدین در مورد پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
محمد کاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیت ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
پیامبر (ص) در تورات
,
پیامبر (ص) در انجیل
,
بشارات عهدین
کلیدواژههای فرعی :
احتجاج امام رضا(ع) ,
انجیل ,
تورات ,
تحریف بشارت ها ,
بشارت ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
آخرین شریعت ,
قرآن ,
پیشگوییها (آموزههای ادیان) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
کوه فاران ,
راکب البعیر ,
مژده های انجیل ,
اسب سواری به نام امین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
جعفر سبحانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
آموزه های قرآنی به صراحت بیان می کند که اهل کتاب پیش از اسلام، چشم انتظار ظهور پیامبری بزرگ در جزیره العرب بودند. همچنین بیان می کند که وقتی پیامبر اکرم (ص) ظهور کردند، او را چنان می شناختند که فرزندان خویش. این امر حکایت از آن دارد که در سنت شفاهی و مکتوب آنها اوصاف دقیقی از آن حضرت وجود داشته است. بنا به تصریح قرآن، حضرت عیسی (ع) آمدن پیامبر اسلام (ص) را با وصف احمد به پیروان خویش بشارت می داده است. از همه این موارد که بگذریم، بحث برانگیزترین ادعای قرآن این است که یهودیان و مسیحیان در تورات و انجیلی که در زمان نزول قرآن مورد استفاده اهل کتاب بوده است، به راحتی می توانستند اوصاف پیامبر و یارانش را دریابند. امروزه این سوال به صورت بسیار جدی مطرح است که با فرض این که کتاب مقدسِ موجود یهودی و مسیحی همان کتابی باشد که در زمان نزول قرآن رایج بوده است، این ادعای قرآن بر کدام بخش یا بخش هایی از کتاب مقدس منطبق است. در این مقاله، ضمن روشن کردن مصداق تورات و انجیل مورد اشاره قرآن، به تحلیل مواردی پرداخته شده که به صراحت یا اشارت در کتاب مقدس فعلی یهودیان و مسیحیان در مورد پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحثی نظری در سنجش پذیری دینداری (اسلام) و قیاس ناپذیری دینداری ویتگنشتاین
نویسنده:
مرتضی مزگی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام
,
ویتگنشتاین
,
سنجه های دینداری
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
سنجش پذیری دینداری
,
قیاس ناپذیری دینداری ویتگنشتاین
,
معیار دینداری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کتاب بحارالانوار ,
رابطه ایمان و اخلاق ,
خضوع در نماز ,
نهی از منکر ,
سابژکتیو ,
مدل بومی دینداری ,
اخلاق دینی ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
خشوع در قیام نماز ,
امر به معروف ,
خود سازی ,
احسان ,
ذکر ,
صبر ,
صله رحم ,
قناعت ,
خوف از خدا ,
حرام خواری ,
آداب اجتماعی ,
آداب پرداخت زکات ,
نظریه شباهت خانوادگی ,
بازی زبانی ,
عقل(قوه عاقله) ,
التزام دینی جوامع ,
ابژکتیو ,
دینداری ابژکتیو ,
دینداری سابژکتیو ,
رویکرد هنجاری به دین ,
رویکرد کارکردگرایانه به دین ,
رویکرد روان شناختی به دین ,
رویکرد جامعه شناختی به دین ,
اشدا علی الکفار ,
ثبات قلب ,
عبادت شب ,
مجالس اهل باطل ,
دروی از گناه ,
عفت چشم ,
عفت گوش ,
تحقیقات فلسفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
بررسی تعهد و التزام دینی جوامع یکی از مسائل عمده جامعه شناسی دینی است که در پژوهش های دینی مورد بررسی قرار می گیرد و هدف از آن ارائه الگویی برای تعهد دینی است که با مقیاس قرار دادن آن بتوان به سنجش دینداری افراد و جوامع پرداخت. این رویکرد مبتنی بر این پیش فرض است که اولا ارائه سنجه های دینداری امکان پذیر است و ثانیا این سنجه ها را به نحو «ابژکتیو» می توان به کار برد. با این پیش فرض ها بود که از ابتدای قرن بیستم در غرب و از چند دهه پیش در ایران تلاش هایی برای ارائه چنین سنجه ای از دین شده است؛ جدا از اینکه این تلاشها تا چه حد موفق بوده، خلاء مباحث عمیق فلسفی در این زمینه احساس می شود؛ مخصوصا زمانی که اکثر سنجه های دینی ارائه شده بیگانه با دین اسلام است. در این تحقیق تلاش شده تا ابتدا با معیارهای درون دینی سنجه ای از دینداری ارائه کنیم و با بررسی دیدگاه قیاس ناپذیری دینداری ویتگنشتاین، به این پرسش پاسخ دهیم که آیا اصولا چنین سنجه هایی معیارهایی «ابژکتیو» هستند و یا «سابژکتیو».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاههای ابن عربی، ملاصدرا و علامه طباطبایی در معناشناسی صفات الهی
نویسنده:
رضا برنجکار، حسین حجتخواه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خدا
,
عرفان نظری
,
معنای صفات الهی از نظر ابن عربی
,
معنای صفات الهی از نظر ملاصدرا
,
معنای صفات الهی از نظر علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
نظریه تعطیل ,
سنخیت ,
تشبیه ,
تنزیه ,
اشتراک معنوی وجود ,
وجود شناسی صفات ,
تشبیه و تنزیه ,
تشکیک وجود ,
معناشناسی صفات ,
تشبیه ,
تنزیه الهی ,
قرآن ,
وحدت تشکیکی وجود ,
قرآن مجید ,
نظریه صدور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
معناشناسی اسما و صفات الهی از مباحث مهم اعتقادی در حوزه فلسفه دین، فلسفه، کلام، عرفان، و دینپژوهی معاصر است. این بحث در حوزه علوم اسلامی بیشتر با عنوان تشبیه و تنزیه مطرح میشود. ابن عربی تشبیه را در عین تنزیه و تنزیه را در عین تشبیه میداند. از دید وی، شباهت صفاتِ خداوند و ممکنات در این است که صفات خداوند تجلیات او و صفات ممکنات نمودهای صفات اویند. به اعتقاد او تشبیه در اصل وجود و تنزیه در حدودِ تجلیات است، اما ملاصدرا، بر اساس نظریه صدور و سنخیتِ علی و معلولی، کمالات مخلوق را، به کاملترین نحو، در خداوند موجود میداند. از اینرو، او با در پیشگرفتن رویکرد اثباتی (بر اساس سه اصل بنیادین در این مکتب، یعنی اصالت وجود، اشتراک معنوی در مفهوم وجود، و تشکیک در حقیقت وجود) قائل به اشتراک معنوی و تشکیک در باب وجود و صفات الهی شده است و بدینطریق، میکوشد تا خود را از دو محذور تعطیل و تشبیهِ مطلق رها کند. علامه طباطبایی در برخی مواضع همان نظریه ملاصدرا را بیان میکند، اما در برخی مواضع دیگر، معانی صفات را قابل انطباق بر خدا نمیداند، زیرا بر این باور است که محدودیتها، از جمله عدم عینیت صفات با هم و نیز با ذات، را نمیتوان از آن سلب کرد. با بررسی و نقد این دیدگاهها خواهیم دید که همه این دیدگاهها مبتنیبر مبانی وجودشناختیایاند که هر چند تشبیه مطلق را نفی میکنند، اجازه کنار گذاشتن مطلقِ تشبیه را نمیدهند، البته دیدگاه دوم علامه تشبیه معناشناختی را رد میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و عقلگرایی در مدرسه کلامی کوفه
نویسنده:
رضا برنجکار، امالبنین خالقیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلگرایی
,
عقل(منطق)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
ردیه نویسی ,
صبغه ,
فروع دین ,
تعصب ,
فطرت(کلام) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
وحی ,
آثار کلامی ,
آینده نگری ,
اصحاب ائمه ,
وحی الهی ,
قیاس فاسد ,
دوراندیشی ,
عصبیت ,
13. علم کلام ,
علم کلام ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
قلمرو عقل ,
هجرت امام علی (ع) ,
مکتب اهل حدیث ,
عقل گرایی افراطی معتزله ,
منبع شهود ,
آثار وجودی عقل ,
اخذ فروع از اصول ,
احتجاج عقلی ,
بیان علت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
از آنجا که در مکاتب و مدارس گوناگون، عقل و بهکارگیری آن مورد اختلاف است، در این جستار، به معرفی دیدگاه مدرسه کوفه درباره عقل و عقلگرایی بزرگان این مکتب پرداختهایم. این تحقیق در دو بخش معرفی عقل و رویکردهای عقلگرایانه مکتب کوفه سامان یافته است. در بخش اول، مواردی همچون جایگاه، حجیت، آثار، موانع، و قلمرو عقل بررسی شده است. در بخش دوم، شاخصهای عقلگرایی که تجلی عقل در میان ائمه و اصحابشان در مدرسه کوفه است، در سه قسمت ائمه، ائمه و اصحاب آنان، اصحاب ائمه تبیین گردیده است. مواردی همچون مناظره، پرسش و بررسی مطالب دینی، اخذ فروع از اصول، بررسی منقولات خلاف عقل و ردیهنویسی از جمله این شاخصهاست. این جستار به شیوه کتابخانهای و عمدتاً با احصا و استقرای روایات صورت گرفته است. گویای اهمیت عقل و اهتمام خاص به آن در عین خط قرمز داشتن و نیز گستردگی عملکرد عقل و شاخصهای عقلگرایی در تعامل با وحی و در پرتو امامتپذیری اصحاب در مکتب کوفه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب «الجامعه» و نقش آن در فرآیند تبیین آموزههای شیعی
نویسنده:
محمد تقی شاکر، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام در کتاب الجامعه
کلیدواژههای فرعی :
املاء ,
خاتمیت ,
خاتمیت ,
قرآن ,
حلال و حرام ,
سوره مجادله ,
قرآن کریم ,
تکمیل دین ,
سوره مجادله ,
قیاس و ظن ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
از شاخههای مسئله علم امام موضوع منابع علم امام است. شناخت منابع علم امام، میزان حساسیت نسبت به گفتار ایشان را معین کرده و ملاکی روشن برای گونه مواجهه با سخنان ایشان است. در روایات، از منابع علم امام، نوشتاری بنام الجامعه دانسته شده که گاه از آن به صحیفه تعبیر شده است. الجامعه یکی از دو کانون اصلی علم امام علی (علیه السلام) به احکام و حلال و حرام الهی، در کنار سرچشمه دانش زای الف باب (هزار در علم) است که فرآیند آن آگاهی سایر پیشوایان شیعه به احکام الهی است. نگارش این نوشته در زمان پیامبر توسط امیرالمونین، بر روی قطعات متعددی از پوست صورت یافته است. دانش این صحیفه، آنگونه که عنوان آن نیز نمایانگر است، امام را از دیگران بی نیاز و مردم را برای دسترسی به حقایق احکام، نیازمند امام می نماید. این امر نشانهای بر تکمیل دین و عرضه کامل حلال و حرام توسط پیامبر اعظم (صل الله علیه وآله و سلم) است و نقشی موثر در تبیین معارفی از دین و استحکام بخشی از آن داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان دیدار امام عصر
نویسنده:
علیرضا علی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نواب اربعه
,
امام شناسی
,
مهدویت
,
امام زمان
,
نواب
,
عصر غیبت
,
عصر غیبت صغری
,
عصر غیبت کبری
,
ملاقات امام زمان (عج)
کلیدواژههای فرعی :
نیابت ,
توقیع ,
خفای شخصی ,
نفی سفارت ,
تصرف تکوینی ,
تشرف ,
اصول کافی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
تنزیه الانبیاء ,
توقیع امام زمان ,
تصرف ولایی ,
منتهی الامال ,
موقعیت شناسی توقیع ,
متن شناسی توقیع ,
تشیع در عصر صدور توقیع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
امکان دیدار امام عصر (عج) در غیبت کبری (به معنای امکان وقوعی نه عقلی) از مسائل موثر بر فضای فکری و اعتقادی جامعه تشیع است و با توجه به اینکه غیبت آن حضرت، خفای عنوانی است نه خفای شخصی، هر چند اصل اولی بر عدم ملاقات با آن حضرت است که فلسفه غیبت او به شمار میرود، اما تشرفاتی که متواتر از صلحا و علما نقل شده بر این دلالت دارند که استثنائا ملاقات با حضرت امکان پذیر است و دیدگاهی که امکان ملاقات را در غیبت کبری نفی می کند به توقیع صادر شده توسط علی بن محمد سمری استناد می کند که در آن مدعی مشاهده، دروغگو و افترا زننده معرفی شده است؛ اما صرف نظر از سند این توقیع باید گفت «همان گونه که علامه مجلسی و دیگران برداشت کرده اند، هدف از صدور توقیع در فضای فکری شیعه در پایان دهه غیبت صغری که در آن از طریق سلسله وکلا و نائبان خاص با حضرت ارتباط داشتند، امام عصر (عج) برای جلوگیری از سوءاستفاده مدعیان دروغین، ادعای مشاهده ای را که توام با ادعای نیابت و سفارت باشد نفی کرده و ناظر به مشاهده عاری از آن که به اذن خود ایشان رخصت تشرف باشد نفیا و اثباتا نیست؛ و بر فرض اینکه توقیع بر نفی مطلق رویت دلالت داشته باشد، خبر واحد است و با اخبار متواتر تشرفات نمی تواند معارضه کند. پس ملاقات فی الجمله در غیبت کبری امکان پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
تعداد رکورد ها : 689
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید