جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 58
عقل و ایمان از دیدگاه ملاصدرا و پاپ ژان پل دوم
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
اسفار , مفاتیح الغیب , ملاصدرا , کلیسای کاتولیک , عهد عتیق , شرح اصول کافی , درجات ایمان , معانی عقل , تفسیر قرآن ملاصدرا , انجیل , پاپ ژان پل دوم , معرفت ایمانی , عقل طبیعی , رازورزی دینی , معانی ایمان , فضیلت مافوق طبیعی , شرط نجات , کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , عبدالله جوادی آملی , ظاهریه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , حسن و قبح , معتزله (اهل سنت) , معاد جسمانی , کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) , عقل و ایمان , شیخ مرتضی انصاری , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , حکمت متعالیه , عقل فعال , قرآن , عقل(منطق) , عقل بالفعل , عقل بالملکه , تیز هوشی , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابن حزم ظاهری , فلسفه دین , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , ایمان , عقل هیولانی , عقل مستفاد , عمرو بن عبید , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 41 تا 80
بررسی تطبیقی مسئله بداء (در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی، محمدمهدی احمدی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه, زمستان 1391
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
ابن سینا و گستره علم الهی
نویسنده:
شهاب الدین ذوالفقاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / 1387
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن ‌سینا , ارتسام , وجود سعی , خداشناسی مشائی , موانع تعلق علم , تکثر عالم به سبب علم , وحدت علم و عالم و معلوم , تأثر عالم از معلوم خارجی , سببیت علم به علت برای علم به معلول , امکان کثرت در ذات خداوند , لوازم ذات خداوند , نحوه تعقل خداوند و مبادی عالیه , نظریات در رابطه با تبیین علم خداوند به جزئیات , تبیین ملاصدرا از نظریه مشاء در باب علم الهی , اشکالات خواجه بر نظریه مشاء در باب علم الهی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم ازلی الهی , رب النوع , علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد , علم الهی به جزئیات بروجه جزئی , علم الهی به جزئیات بروجه کلی , علم عنایی ذاتی خدا , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , فلسفه مشاء , فلسفه بوعلی , مُثُل , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , شناخت صفات خدا , علم واجب , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , افلاطون , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , قاضی عضدالدین ایجی , کلی((سعی)، اصطلاح وابسته) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 193 تا 212
تحلیلی بر مساله حدوث و قدم زمانی عالم در تاریخ کلام اسلامی
نویسنده:
محمد حسین فاریاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
حدوث ذاتی , اقسام حدوث و قدم , تاریخ کلام , تقدم و تاخر , کون شئ لم یکن , حدوث و قدم کلامی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , خواجه نصیرالدین طوسی , ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , جعفر سبحانی , ابن سینا: ابوعلی سینا , 02. جهان شناسی Religious cosmology , جهان شناسی فلسفی , اشاعره (اهل سنت) , حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam , قدم ذاتی , قدم عالم , معتزله (اهل سنت) , قدم زمانی عالم , حدوث زمانی عالم , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , ابوسهل نوبختی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , ابن سینا , فلسفه یونان , واجب تعالی (اسماء ذات) , مفهوم ممکن الوجود , علامه حلی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , علی بن محمد آمدی , مامون عباسی , واصل بن عطا , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 71 تا 92
بررسی تطبیقی حدوث و قدم کلام خدا در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1387
کلیدواژه‌های اصلی :
قدیم , معتزله , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , اسلام , مسیحیت , اشاعره , ماهیت کلام , بنی عباس , وعد و وعید , حنابله , الحدوث , خلق قرآن , انجیل , فرشته وحی , حدوث و قدم قرآن , نوس , شورای نیقیه , کلمه(لوگوس) , حدوث و قدم کلام الهی , حضرت مسیح (ع) از نظر مولوی , صفت در ذات , کلمه خدا , کلام و فعل خدا , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , حدوث , حنابله (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , وعد و وعید , حدوث کلام الهی , حدوث قرآن , حضرت عیسی (ع) , انجیل , محمدرضا مظفر , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , عباسیان , پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی) , ابن عربی , مامون عباسی , مولوی , حضرت عیسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , معمر بن عباد سلمی , سید حسین نصر , دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده) , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
یکی از مهم‌ترین مشترکات کلامی بین دین اسلام و مسیحیت،بحث دربارهء حدوث و قدم کلام خداست.شاید کهن‌ترین جدال اعتقادی در این دو دین‌ آسمانی،همین موضوع باشد.متکلمان مسیحی،که مسیح را کلام خدا دانسته‌اند،دربارهء حادث یا قدیم بودن،الهی یا انسانی و آسمانی یا زمینی بودن‌ او دچار اختلاف شده‌اند و به همین دلیل،در بین خود،مذهب‌ها و مکتب‌های‌ مختلفی را به وجود آورده‌اند.این اختلافات در نخستین حکومت‌های آن‌ها و دوران کنستانتین و شورای نیقیه اوج می‌گیرد.در اسلام نیز دربارهء کلام خدا، یعنی قرآن مجید همین ماجرا وجود داشته و بحث شده است که آیا کلام خدا حادث است یا قدیم و آسمانی است یا زمینی،به ویژه در دوران خلافت مأمون‌ خلیفهء عباسی و اختلاف معتزله و اشاعره و دیگران،این جدال اوج گرفت.در این مقاله،به مشابهت‌های متعدد این دو دین الهی درباره کلام خدا پرداخته و موارد متعددی از آن شباهت‌ها ارائه گردیده است که راهی برای تقریب بین این‌ ادیان آسمانی می‌گشاید.
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
افضلیت امام از دیدگاه فرق کلامی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
امامت , معتزله , ولایت , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , اشاعره , الامامیه , الخلفاء الراشدین , امام شناسی , صحیح بخاری , شایسته‌سالاری , افضلیت امام , قرآن , سنت های الهی , أهل السنة , امامت مفضول , مصلحت عامه , امامت ظاهری , امام شناسی کلامی , شرط امامت , امام از نظر شیعه , امام از نظر سنت , خلافت امام حسن (ع) , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , امام شناسی , اشاعره (اهل سنت) , امامت , سنت الهی , معتزله (اهل سنت) , امامت فاضل , امامت مفضول , افضلیت ظاهری امام , وصی بلا فصل پیامبر(ص) , سید مرتضی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , قرآن , علامه حلی , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , فخر رازی , ابوبکر باقلانی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , خلفای راشدین , عثمان بن عفان (خلیفه سوم) , معاویة بن ابی‌سفیان , حضرت ابراهیم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع)
چکیده :
<br /> یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است. متکلمان امامیه به اتفاق افضلیت از هر دو حیث را از شرایط ضروری امامت می دانند. این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احقّ بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدّم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنّت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند. گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هرگروه در اثبات مدّعای خود به دلایلی از کتاب، سنّت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند. با عنایت به که پذیرش هریک ازاین دو مبنا تاثیر عمیقی در ترسیم ساختار نظام سیاسی – حکومتی اسلام دارد، این مقاله در پی آن است که به تبیین و نقد دیدگاه ایشان در این خصوص بپردازد.
صفحات :
از صفحه 173 تا 207
سیرى در مسئله حدوث و قدم زمانى عالم در تاریخ فلسفه
نویسنده:
محمدحسین فاریاب، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1390
کلیدواژه‌های اصلی :
قوه و فعل , صقع ربوبی , حدوث , حدوث و قدم , حدوث تجددی اجزای عالم , دوام فیض الهی , جوهر و عرض , حدوث اسمی , اکوان ثلاثه , فرازمانی , حرکت سرمدی , تقدم و تأخر ذاتی , وجود امکانی , حرکت فلکی , نظریه افلاطون در حدوث عالم , نظریه ارسطو در حدوث عالم , نظریه فلوطین در حدوث عالم , نظریه برقلس (پروکلس) در حدوث عالم , نظریه فارابی در حدوث عالم , نظریه ابن سینا در حدوث عالم , نظریه کندی در حدوث عالم , نظریه شیخ اشراق در حدوث عالم , قدیم بودن زمان , ابدیت کیهان , قدیم بودن فیض الهی , قدیم بودن فعل خدا , تقدم و تأخر زمانی , معلول دائم الوجود , افاضه جاعل , مسبوقیت بالدهر , جواهر ثابت در دهر , مرجح ازلی , طبیعت ساری در جسم , متبدل الذات , واحد بالعدد , انتزاعی بودن زمان , نظریه حکمای معاصر در مورد حدوث عالم , ذاتی بودن حدوث زمانی برای جهان , جدلی الطرفین , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , 02. جهان شناسی Religious cosmology , حدوث , قدم , حدوث دهری , حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam , صانع ازلی , قدم ذاتی , قدم عالم , ابداع , احداث , تکوین , قدم زمانی عالم , حدوث زمانی عالم , حدوث ذاتی عالم , اراده فاعل مختار , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , ماهیت , نوع مادی , افلاک , اعیان ثابته , اعتباریت ماهیت , وحدت تشکیکی وجود , احکام علت فاعلی , تسلسل , افعال واجب(حکمت نظری) , تجلی , فیض الهی , صنع الهی , جواد محض (اسماء فعل) , جواد مطلق (اسماء فعل) , کلی طبیعی , حرکت , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فیثاغورث , فلوطین(افلوطین) , ارسطو , افلاطون , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , شمس الدین محمد شهرزوری , یعقوب بن اسحاق کندی , رضا برنجکار (دانشگاه تهران) , تعیّنات (عرفان نظری) , فرفوریوس , ابن رشد , پروکلس لیکایوس , احدیت(تعین اول) , اسم مبدع , حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت) , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 73 تا 104
  • تعداد رکورد ها : 58