جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت موسی(ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 474
عنوان :
ویژگیهای انسان کامل در فصوص الحکم و مقایسۀ آن با اوصاف آدم علیون در زُهر
نویسنده:
علیرضا ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان کامل(آدم علیون)
,
عرفان یهودی
,
انسان کامل ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
انسان کبیر ,
فیض مقدس ,
فتوحات مکیه ,
الهیات یهودی ,
هستی شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
اسمای الهی ,
روح اعظم ,
معاد(کلام) ,
ولایت مطلقه ,
ولایت پیامبر(ص) ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
سفیروت ,
عوالم وجود ,
ماشیح ,
سفر پیدایش ,
طور ,
اعیان ثابته ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
خداشناسی ابن عربی ,
حضرات خمس ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
مظهر اسم الله ,
مقام قرب نوافل(قسیم مقام قرب فرائض و تشکیک و تمحض) ,
خداشناسی عرفانی ,
هستی شناسی عرفان یهودی ,
وجودشناسی عرفان یهودی ,
نخستین چهره ,
اقامت موقت الوهیت ,
مرتبه عین - سوف ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یهودیت و اسلام دو دین بزرگ هستند که باور به توحید و یگانگی خداوند، در محور عالم قدسی آنها قرار دارد. این رویکرد در گرایشات عرفانی این دو دین نیز لحاظ شده است؛ به این گونه که زُهر، مهمترین مکتوب قبالای یهودی و فصوص الحکم به مثابۀ مؤثرترین متن تصو ف اسلامی، هر دو با محوریت توحید تدوین یافته اند. در هر دو اثر، خداوند دارای دو شأن تنزیهی و تشبیهی است و فرایند خلقت که از میل خداوند برای ظهور نشات گرفته، بر پایۀ ظهور و تجلی صفات خداوند استوار است. این صفات که اولین مرتبه تعین خداوند محسوب می شوند، با وجود کثرت اعتباریشان، در مجموع هویتی واحد دارند که صورتی خداانسان انگارانه بنام آدم علیون یا انسان کامل را می سازند. او مظهر جامع صفات خداوند است و بر سایر مخلوقات، تقدم و تفوق دارد. با توجه به سریان عقاید وحدت وجودی در زُهر و فصوص الحکم، آدم علیون یا انسان کامل با همۀ هستی وحدت دارد و منشأ و مرجع کلیۀ موجودات تلقی می شود. نسبت او با خداوند نیز همچون ظاهر و مظهر است و به همین دلیل شناخت او، شناخت خداوند است. نویسندگان دو کتاب مزبور که هریک داعیۀ الهامی بودن کار خویش را دارند، با تأویل آیات متون مقدس کوشش نموده اند تا راهی را برای حصول این شناخت فراهم آورند. از این جهت شاید بتوان محور تفکر عرفانی زُهر و فصوص الحکم را آدم علیون یا انسان کامل قلمداد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر برخی از مهمترین مبانی و نظریه های کثرت گرایی دینی
نویسنده:
ابوالفضل ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
,
وحدت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
واقعیت غائی ,
ادیان غیر توحیدی ,
ادیان توحیدی ,
رحمت الهی ,
عنایت الهی ,
انجیل ,
تورات ,
اصلاح دینی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
انحصارگرایی مسیحی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
شی ء فی نفسه ,
امر قدسی ,
گفتگوی ادیان ,
برَهمن ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
ایمان ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال) ,
اختلاف ادیان ,
غایت دین ,
تعبیر دینی ,
تفاوت نفوس ,
تفاوت اذهان ,
وحدت ایمان ,
انحصارگرایی کلیسا ,
ترجمه انجیل ,
مکاتب رومانتیسم ,
گوهر گرایی دینی ,
نسبی گرایی دینی ,
مبانی معرفت شناختی پلورالیسم ,
مبنای زبانشناختی پلورالیسم ,
سنت انباشته ,
دین خدامحور کپرنیکی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در فلسفۀ دین و الهیات جدید مسیحی، دربارۀ نسبت ادیان با یکدیگر، و موضوع کثرت و اختلاف ادیان دو موضع کلی وحدت گرایی و کثرت گرایی دینی وجود دارد و هر یک، قرائت ها و مبانی مختلف معرفت شناختی، دین شناختی و زبانشناختی خاصی دارند که موجب تمایز و اختلاف آنها شده است. در این مقاله، با طرح و بررسی برخی از مهمترین مبانی و نظریات کثرت گرایی دینی، می کوشیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا اختلاف و کثرت ادیان ذاتی و حقیقی است، یا صوری و مجازی؟ و این اختلاف و کثرت بر کدام مبانی استوار است؟ و بالاخره اینکه آیا امکان توافق، یا حداقل تفاهم، میان ادیان وجود دارد یا نه؟ از مجموع مباحث چنین استنباط می شود که مهمترین مبانی اختلاف و کثرت ادیان مبانی معرفت شناختی و زبانشناختی است که موجب می شود متعلق تجربه دینی یا ایمانی یعنی حقیقت مطلق یا امر قدسی که واحد است، به اشکال و صور مختلف فهم و تعبیر شود. در نتیجه، آن حقیقت مطلق دینی به اقتضای تفاوت نفوس و اذهان و زبان انسان ها به صور مختلف ادراک و تجربه می شود و در قالب تعابیر مختلف بیان می گردد و همین نقطه نظر مشترک می تواند مبنای اساسی و بسیار مهمی برای تفاهم ادیان، علیرغم کثرت و اختلاف آنها قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسیحیت در آثار متکلمان مسلمان (تا قرن 6 ه)
نویسنده:
داود داداش نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
مسیحشناسی (مسیحیت)
,
اسلام و مسیحیت
,
جستوجوی عیسای تاریخی (آموزههای دین مسیحیت)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
مسیحیت پژوهی مسلمانان
,
آموزه های کلیسا
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
تثلیث ,
شریعت عیسی علیه السلام ,
شریعت موسی(ع) ,
معتزله (اهل سنت) ,
یعقوبیه ( غلات شیعه) ,
یعقوبیه ( زیدیه ) ,
یعقوبیه ( واقفه ) ,
انجیل ,
تورات ,
پسر خدا ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
مذاهب مسیحی ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
تثلیث مسیحی ,
فرق کلامی اسلامی ,
نسطوریه ,
ملکانیه ,
مسیحیت در متون مقدس ,
تحریف تعالیم مسیح ,
اتحاد عیسی با خدا ,
کتاب مفید العلوم ,
شابک (isbn):
2008-0476
چکیده :
مسیحیت به عنوان دینی بزرگ همواره موضوع توجه متکلمان مسلمان بوده است. در این نوشتار ضمن بررسی مباحث عمدۀ مسیحی در متون کلامی اسلامی تا قرن ششم هجری، به نوع نگاه و موضع گیری های متکلمان اولیه به عنوان طلیعه داران گفتگوی ادیان اشاره خواهیم کرد. متکلمان مسلمان با تکیه بر معلومات کسب شده از قرآن کریم، با دلایل و روش های مختلف به نقد عقاید و آموزه های مسیحی پرداختند. گروهی از متکلمان متن اناجیل را معیار نقد و بررسی این آموزه ها قرار دادند و عده ای دیگر علاوه بر مراجعه به انجیل ها به دلایل عقلی و منطقی استناد نموده اند. بیشترین حجم این نقد و بررسی ها به مباحثی چون خدا، ماهیت عیسی، اتحاد و اقانیم ثلاثه یا تثلیث اختصاص دارد و آنان حتی گاهی در نقد خود نیم نگاهی به فِرق کلامی اسلامی، و شباهت این فرقه ها با فرقه های مسیحی نیز داشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن فارض و معرفت عاشقانه
نویسنده:
محمد گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
عاشق
,
معشوق
,
ابن فارض مصری
,
معرفت عاشقانه
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
موت اختیاری ,
سالک ,
فنا ,
مقام فقر ,
چکیده :
آثار عرفای بزرگ اسلامی بیانگراین حقیقت می باشد که دو عنصر محبت و معرفت نقش مهمی هم در شکل گیری و هم در مرز بندی این آثار وزین داشته اند. هر چند کمتر عارفی یافت می شود که آثارش از این دو عنصر مهم بی بهره باشد لیکن طایفه ای از عرفای اسلامی بیشتر معرفت گرا می باشند و عنصر معرفت در آثارشان نمود بیشتری دارد و طایفه ای دیگر محبت گرا می باشند و عنصر محبت و عشق در آثارشان جلوه بیشتری دارد.ابن فارض مصری (576-632 ه.) از اکابرعرفای محبت گرای سده هفتم هجری است که محبت عاشقانه خویش را در تائیه کبری عرضه داشته و عشق بازان کوی معشوق را به خمخانه ساقی کشانده، جام وجودشان را از نور باده محبت برافروزانده است.این مقاله با عنوان (ابن فارض و معرفت عاشقانه) تلاشی است در جهت تبیین دیدگاه محبت گرایانه ابن فارض در تائیه کبری و کوششی است در بیان سیر عاشقانه محب و محبوب در مراتب و اطوار عشق.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مراتب تجلی خداوند از دیدگاه عرفان قبالا
نویسنده:
معصومه عزیزی خادم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
خدا
,
تجلی
,
صفات خدا
,
عرفان یهودی
,
کابالا
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
ذات خدا ,
عرفان یهودی ,
واسطه در خلقت ,
سفیروت ها ,
مراتب سفیروت ها ,
شیخینا ,
آدام قادامون ,
چکیده :
تجلی یکی از مباحث مهم خداشناسی در عرفان نظری،به معنای نمایان شدن و ظهورذات در اسماء و صفات است. نظریه تجلی یا ظهور مورد توجه مکاتب مختلف بوده است ؛از جمله این مکاتب: سنت عرفانی یهودی (قبالا) است. در این سنت خدا دارای دو وجه متعالی (ان سوف) و وجودی (اسما و صفات) است؛وجه وجودی از وجه متعالی صادر می شود؛ ومراتب تجلی خداوند از بالا به پایین را نشان میدهد. این مراتب ده گانه تجلی را سفیرا یا سفیروت می نامند. سفیروت ها را به شکل انسان، درخت یا شمعدانی هفت شاخه وسه گره نشان می دهند. دهمین و آخرین سفیره ملکوت یا شخینا نامیده می شود واز آن به معنی نور و جلال خداوند یا حضور او در عالم یاد می کنند. در این مقاله به بررسی مراتب تجلی خداوند از دیدگاه عرفان قبالا که مهم ترین مکتب عرفان یهودی است؛ با هدف اثبات توحید در این سنت پرداخته می شود.با توجه به این مطلب که قبالاییان برای حفظ تعالی خداوند از عالم،قائل به واسطه در خلقت شده اند ؛در نتیجه این واسطه چیزی جز اولین مرتبه تجلی حق نیست و آن ها خلقت را بر اساس مراتب تجلی الهی یعنی تجلی خاص شرح می دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجادلات کلامی و مخاصمات دینی یهود در دوره پیامبر (ص)
نویسنده:
حسین خسروی، سهراب اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
یهودیان صدر اسلام
,
جدال
,
جامعه صدر اسلام
,
یهود مدینه
,
مخاصمات دینی
,
مجادلات کلامی
,
تاریخ صدر اسلام
کلیدواژههای فرعی :
کعبه ,
بیت المقدس ,
قوانین الهی ,
نبوت ,
ضرورت نبوت ,
خاتمیت ,
نبوت حضرت عیسی (ع) ,
انجیل ,
حلال و حرام ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
تغییر قبله ,
قرآن ,
سُوَر متضمن ناسخ و منسوخ ,
ناسخ و منسوخ ,
تعلیم تورات محرف ,
التبیان فی تفسیر القرآن (کتاب) ,
معجزه پیامبر (ص) ,
روایات معجزات پیامبر ,
مخالفت با پیامبر (ص) ,
یهود بنی نضیر ,
شأن حضرت ابراهیم (ع) ,
افضلیت بیت الحرام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
پس از شکل گیری حکومت اسلامی در مدینه گروه های متعددی در برابر پیامبر (ص) صف آرایی نمودند که از جلوه های بارز آن قوم یهود ساکن در مدینه و حوالی مدینه بودند. یهودیان از جمله اقوامی بودند که به تصریح قرآن به جهت اطلاع از پیامبر موعود در مدینه ساکن شدند؛ اما به علت دشمنی با پیامبر (ص) و لجاجت در پذیرفتن حق و حقیقت، اساس دین خود را فراموش کرده و در صدد مقابله با پیامبر (ص) و گسترش اسلام برآمدند. دنیادوستی یهود موجب شد تا آنها علاوه بر اقدامات نظامی علیه اسلام و پیامبر (ص)، به توطئه ها و دسیسه های فرهنگی نیز اقدام کنند و با طرح مسائلی کلامی و دینی مانع از تبلیغ و گسترش اسلام شوند. در قرآن کریم به انواع مجادلات کلامی یهود در دوره پیامبر (ص) و سوالات آنها در زمینه های دینی از قبیل نبوت پیامبر (ص)، شأن حضرت ابراهیم (ع)، تغییر قبله و... اشاره شده و به هر کدام پاسخی در خور داده شد تا باعث عبرت افراد حق جو باشد. هدف آنها از این مجادلات کلامی نشان دادن عجز پیامبر (ص) از مبارزه با استدلال های آنها و اثبات براهین خود بود تا در مسلمانان نسبت به صداقت گفته های پیامبر (ص) تردید ایجاد کنند و از دین اسلام بازگردانند. بررسی انواع مجادلات کلامی و اعتقادی یهودیان برای مقابله با پیامبر (ص) و مسلمانان موضوع این نوشتار است که با استناد به آیات قرآن، کتب تفاسیر و منابع تاریخی و به شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه ای بدان پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسل از دیدگاه دیوبندیه
نویسنده:
محمد مصطفایی، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید عبادی
,
کفر
,
مکتب دیوبند
کلیدواژههای فرعی :
دارالعلوم دیوبند ,
مذهب حنفی ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
حیات انبیا(صفات انبیاء) ,
شفاعت ,
علم غیب ,
استغاثه ,
حسن و قبح عقلی ,
تبرک ,
توسل به انبیاء ,
توسل به اهل بیت(ع) ,
کمپانی هند شرقی انگلیس ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
زیارت ,
زیارت قبور ,
اجتهاد ,
تفاوت تقلید میت با اجیر حج ,
شفاء ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
انحراف جامعه ,
لا حکم الا لله ,
توسل در قرآن ,
سلسله تغلق (721-815 ق) ,
المهند علی المفند ,
پنجاب پاکستان ,
آداب صوفیان ,
بزرگداشت موالید ,
طلب دعا از صالحان ,
چکیده :
اولین اصل از اصول دین مسلمانان توحید است. یکی از فروع آن توحید عبادی است. وهابیت به عنوان یک جریان انحرافی از اسلام با علم کردن مساله توحید و تفسیر انحصاری جاهلانه، به بسیاری از مسلمانان نسبت شرک می دهند. یکی از بارزترین مسائلی که دستاویز این جریان بوده و آن را در تعارض با توحید عبادی می دانند «توسل» است. وهابیت به جز توسل به دعای نبی در زمان حیات و قیامت، مابقی وجوه توسل را شرک می دانند. حال سوال اینست که آیا این عقیده وهابیت در بین سایر فرق اسلامی عمومیت دارد یا تنها منحصر به خود آنهاست؟ اکثر فرق اسلامی بسیاری از وجوه «توسل» را قبول دارند. از جمله این فرق، دیوبندیه است. تبیین «توسل»، سازگاری آن با توحید، مشروعیت و عمق التجای مسلمین بدان، مساله مهمی است که در این مقاله با بررسی آن در قلمرو اندیشه و سیره علمای دیوبندیه در نمایاندن بطلان عقاید وهابیت گام برداشته می شود. دیوبندیها ضمن برائت از عقاید وهابیون وجوه مختلف «توسل» مانند توسل به ذات و مقام پیامبر و صالحین، شفاعت، طلب دعا از پیامبر در دنیا، قبر و قیامت، طلب دعا از صالحین در زمان حیات و نیز بعد از مرگشان، زیارت قبر انبیاء و اولیاء، تبرک، شفاء و تکریم قبور و قبه ها را قبول دارند. اهمیت کلی این نوشتار اینست که تلاش وهابیت برای تعمیم افکار و عقاید باطل خود بر کل اهل سنت با ادعای مرجعیت فکری داشتن برای آنها با هدف انحراف فکری به سمت هدف دلخواهشان را، با چالش مواجه ساخته و انزوای عقیدتی آن ها را نشان می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و نظر دانشمندان مسلمان درباره موازنه ده فرمان تورات و قرآن کریم
نویسنده:
بهروز افشار، حسن قلی پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام و یهود
,
تورات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
دین پژوهی
,
دین پژوهی تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
قوم بنی اسرائیل ,
مصر ,
انجیل ,
ابلیس ,
زنا ,
قتل ,
حلال و حرام ,
تاریخ یهود ,
سرزمین موعود ,
سوره توبه ,
سوره اعراف ,
سرقت ,
شهادت دروغ ,
سوگند دروغ ,
حق خویشاوندان ,
سفر خروج ,
دانشمند مسلمان ,
کوه سینا ,
ملحقات تورات ,
ملحقات انجیل ,
الواح سنگی مکتوب ,
هتک حرمت والدین ,
تعظیم روز سبت ,
چکیده :
این مقاله در صدد بررسی دیدگاه های انتقادی برخی از دانشمندان مسلمان و مفسران کتاب مقدس و قرآن کریم چون حکیم ترمذی، ابواسحاق الثعالبی، جلال الدین السیوطی، حکیم فخر رازی و... درباره تبیین یکی از مهمترین اصول کتاب مقدس و از ارکان پذیرفته شده در جوامع، فرهنگ ها و سنت های یهودی و مسیحی و موازنه آن با قرآن کریم است. این اصل همان «Decalogue» یا «ده فرمان» به معنای «ده گفتار» است. از آموزه های کتاب مقدس بر می آید که ده فرمان به دو گروه پنجگانه تقسیم می شود. گروه اول، عمدتا تنظیم کننده رابطه انسان با خداست؛ از جمله: «من هستم خداوند، خداى تو؛ تو را خدایان دیگر جز من نباشد؛ نام خدا را به باطل نبر». گروه دوم از ده فرمان مربوط است به تنظیم روابط اجتماعی میان انسانها چون: « قتل نکن؛ زنا نکن» در این مقاله به چیستی ده فرمان، اهمیت آن و بررسی دیدگاه های موافق و مخالف با نظریه برابری ده فرمان تورات با قرآن کریم مورد بررسی و دقت قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه تاویل ابن تیمیه و علامه حلی (ره) در مورد صفات خداوند
نویسنده:
رویا شهابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
صفات الهی
,
هرمنوتیک
,
عقل ( جوهر )
,
ظاهر (اسماء ذات)
,
باطن (اسماء ذات)
,
طرق علاّمه حلّی
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
نقل (معرفت شناسی)
,
درباره علامه حلی
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
استوی بر عرش ,
راسخان در علم ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
معطله (فرق کلامی) ,
احادیث جسمانیت خدا ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت خدا ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
آیات جسمانیت خدا ,
اهل بیت(ع) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
تاویل عرفانی و راسخان در علم ,
قرآن ,
صفت خبری خداوند ,
جهت داشتن خداوند ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هدف، بررسی و تبیین دیدگاه های تاویلی ابن تیمیه و علامه حلی (ره) است و بدین منظور، شرح مختصری از آرای این دو اندیشمند سنی و شیعه بیان شده، سپس پیامدهای دیدگاه های ایشان مورد بحث قرار گرفته است. در این بررسی، آن چه مورد نظر بوده، مطرح ساختن اصول و مبادی تاویل نزد علامه حلی که با استعانت از مفتاح تاویل و ابزار عقل به بطون و لایه های معرفتی قرآن دست یافته و نیز بیان اعتقادات ابن تیمیه که با پیروی از ظاهر گرایان گرفتار اتهام تشبیه و تجسیم خداوند شده است، می باشد. در پایان مقایسه ای میان این دو دیدگاه صورت گرفته و سپس نتیجه گیری از مباحث مربوط به عمل آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های قدسی باری تعالی در قرآن کریم
نویسنده:
عین اله ارشادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قداست
,
قدوس (اسماء تنزیه الهی)
,
قدوس
,
مقدسات
,
تربیت قدسی
,
بساطت واجب
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تقدس در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
جبرئیل ,
خلافت الهی ,
جایگاه انسان ,
صفات الهی ,
عصمت ,
خلافت الهی ,
جبرئیل(ع) ,
قرآن ,
مکان مقدس ,
زمان مقدس ,
صفات خدا ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
مجمع البیان طبرسی ,
روح قدسی انسان ,
جایگاه تقدس ,
کلام مقدس ,
طوی ,
شجره مبارکه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
سرچشمه و منشأ قداست، ذات اقدس الهی است و تنها قدوس مطلق اوست، و تقدیس، خاص و شایسته اوست. صفت قدوس جلوه های گوناگونی در مخلوقات الهی دارد، انسان با جنبه و زمینه قدسی آفریده می شود و با تقرب به قدوس مطلق، قداست یافته، مقدس می شود. ملائک نیز مقدس آفریده شده و تجلی دیگری از قدوسیت خداوند می باشند. همچنین بعضی از اعمال، زمان ها، مکان ها و اشیاء در ارتباط با خدا قداست یافته اند. در نهایت مقدسات زمینه ساز تربیت قدسی انسان هستند. و انسان در تعامل با مقدسات با این نگاه به رشد و تعالی می رسد که آنها را در ارتباط با خدا و زمینه ساز تربیت الهی و ربوبی خود بدانند. نگاه استقلالی زمینه ساز انحرافات بسیاری است که انسان را به شرک نیز می رساند. میزان قداست هر چیزی متکی به نوع و شدت ارتباطش با خدا است. بنابراین مقدسات در هر مرتبه ای که باشند جلوه هایی از قدوسیت ذات اقدس الهی اند که انسان را در تربیت قدسی یاری می نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 474
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید