جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
لوازم الدین ترجمه و شرح فارسی باب حادی عشر علامه حلی نوشته ادهم خلخالی
نویسنده:
عبدالله نورانی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله پس از شرح احوال ادهم خلخالی واعظ و شاعر صافی ضمیر سده یازدهم و معرفی تألیفات متعدد و متنوع وی در زمینه های اخلاق، تفسیر، کلام و عرفان، متن رساله "لوازم الدین" که ترجمه و توضیح باب یازدهم از کتاب منهاج الصلاح (مشهور به باب حادی عشر) علامه حلی است، به طور کامل آمده. در این رساله فارسی مسائل کلام و اصول عقاید امامیه بر وجهی که اکثر مردم از آن بهره گیرند مطرح شده است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 158
دل‍ی‍ل‌ ال‍ف‍ک‍ر ال‍ی‌ ش‍رح‌ ب‍اب‌ ال‍ح‍ادی‌ ع‍ش‍ر [ع‍لام‍ه‌ ح‍ل‍ی‌] (2جلد)
نویسنده:
ع‍ل‍ی‌ ع‍ل‍م‍ی‌ الاردب‍ی‍ل‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
م‍ش‍ه‍د: م‍وس‍س‍ه‌ الام‍ام‍ه‌ ل‍ل‍ن‍ش‍ر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این‌ کتاب‌ شرحی‌ بر شرح‌ باب‌ الحادی‌ عشر فاضل‌ مقداد است‌
اح‍س‍ن‌ الاث‍ر ف‍ی‌ ش‍رح‌ ال‍ب‍اب‌ ال‍ح‍ادی‌ ع‍ش‍ر
نویسنده:
م‍ع‌ ت‍ع‍ل‍ی‍ق‍ات‌ ال‍ف‍اض‍ل‌ م‍ق‍داد ب‍ق‍ل‍م‌ م‍ح‍م‍د ال‍ک‍رم‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
م‍ح‍م‍د ک‍رم‍ی‌، ۱۴۱۰ق‌. = ۱۳۶۸.,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ترجمه شرح باب حادی عشر علامه حلی و فاضل مقداد
نویسنده:
نویسنده: علامه حلی؛ شارح: مقداد بن عبدالله فاضل مقداد؛ مترجم: محسن صدر رضوانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
دارالفکر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن بن یوسف  علامه حلی
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
معناشناسی علامه حلی از مفاهیم حسن و قبح اخلاقی
نویسنده:
محمد رضا بیات ، محمدحسین کلاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
معناشناسی مفاهیم اخلاقی، بداهت و تعریف‌‌‌پذیری یا تعریف‌ناپذیری آنها از زمره مباحث فلسفه تحلیلی اخلاق است. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با تکیه بر معناشناسی فیلسوفان تحلیلی اخلاق معاصر از مفاهیم اخلاقی، دیدگاه علامه حلی را به عنوان یکی از متکلمان امامیه که بیش از دیگران به مباحث فلسفة اخلاق پرداخته است، توضیح داده و بررسی کنیم. اگرچه علامه حلی مانند آدامز از فیلسوفان تحلیلی اخلاق معاصر، مفاهیم خانوادة «ارزش» را از مفاهیم خانوادة الزام «تفکیک» نکرده است، ولی مانند جورج مور مفاهیم اخلاقی را بسیط و در نتیجه، غیر قابل تعریف حدی می‌داند. البته، برخلاف مور که تنها مفهوم خوب اخلاقی را غیرقابل تعریف می‌داند، اولاً هر دو مفهوم «خوب» و «بد» یا حسن و قبح را بدیهی و غیر قابل تعریف می‌داند، ثانیاً به مدد مفهوم «استحقاق ستایش و نکوهش» از آنها تعریفی رسمی ارائه داده و معتقد است که این نوع تعریف، منافاتی با بداهت آنها ندارد. همچنین، وی همچنین مفاهیم «خوب» و «بد» اخلاقی را از خوب و بد زیبایی‌شناختی جدا کرده و تا حدودی، به تمایز جان لاک میان کیفیات اولیه و ثانویه نزدیک شده است.
صفحات :
از صفحه 277 تا 301
بررسی تطبیقی امامت و خلافت از دیدگاه علامه حلی و ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:ادیب محمدی اصل؛ استاد راهنما:حسین صفره؛ استاد مشاور :عین الله خادمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
امامت و خلافت از دیدگاه علامه حلی و ابن تیمیه دو عنوان مختلف و متمایز نیستند. بلکه دو لفظ و عنوان مترادف برای یک شخض که همانا جانشین و خلیفه پیامبر (ص) بعد از وفاتش است. ماهیت امام، شیوه انتخاب و تعیین امام، صفات و شرایط امام، عصمت امام و دیگر صفات و ملاکات امام از دیدگاه این دو شخص مذکور متفاوت بلکه در برخی اوقات متضاد است. علامه حلی که جانشین پیامبر (ص) را همتراز و عدل پیامبر می داند. و همانند پیامبر قول، فعل و تقریر آن حجت و دین محسوب می گردد. لهذا باید امام صاحب نفس قدسی و متمایز از خلایق باشد. تشخیص و معرفت امام که صاحب نفس قدسی است؛ از توان و قدرت بشری خارج است. به این منظور باید نص صریح خداوندی و نصب به واسطه پیامبر یا امام قبلی صورت گیرد. و امام بدون تلقی وحی شخص معصوم است. اما در مقابل از نظر ابن تیمیه ضرورت و وجوب امام یا خلیفه در راس امور ثابت است. لیکن به گمان وی یک اصل از اصول دین نیست. بلکه در حد یک مسئله فرعی، اجتهادی است. و اتفاق نظر نسبت به یک شخص در راس امور نیاز نیست که معصوم، اعلم یا افضل تر باشد. و بنا به مصلحت اجتماعی تعیین و انتخاب می گردد و همانگونه که او شخص امام و خلیفه را معصوم نمی داند ؛ تبعیت از آنان را نیز واجب نمی‌شمارد. مادامی که امر به معصیت نکند و در چهارچوب کتاب و سنت باشد و در صورت لغزش و گناه او را باید تذکر و نصیحت دارد و هرگونه خروج علیه امام یا خلیفه مجاز نیست. مادامی که امر نماز را بین امت برقرار می کند.
مسئله تجرد نفس از دیدگاه سید مرتضی و علامه حلی
نویسنده:
محمدعلی دیباجی، سعید پاشائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تجرد نفس از مباحث مهم در فلسفه و کلام اسلامی است. سید مرتضی و علامه حلی، دو متکلم برجسته شیعه، درباره ماهیت نفس دیدگاه متفاوتی دارند. سید مرتضی تجرد نفس را انکار کرده و قول به جوهر بسیط بودن نفس را باطل خوانده است. مهم‌ترین دلیل او پیوستگی و وابستگی اعمال فکری و عقلی به امور بدنی است. امّا علامه حلی گویا تجرد نفس را می‌پذیرد. این مقاله در پی آن است که دلایل انکار تجرد نفس از منظر سید مرتضی را بررسی کند و دیدگاه علامه حلی را نشان دهد. چنان‌که خواهیم دید، علامه حلی دلایل متکلمان و حکما، از جمله دیدگاه سید مرتضی، را در کتب خود آورده و نقد کرده و معتقد است ادله هر دو قوت و ضعف‌هایی دارد. علامه مهم‌ترین دلیل در تجرد نفس را تجرد ادراک می‌داند، ولی گویا در اعتقاد به مجرد‌بودن یا نبودن آن تردید دارد؛ او در مقام متکلم رویکرد جسمانیت نفس (نظریه اجزای اصلیه) را می‌پروراند.
صفحات :
از صفحه 93 تا 116
تحلیل و بررسی دیدگاه شیخ مفید و علامه حلی در مسئله «اختیار»
نویسنده:
محمدحسین مهدوی‌مهر، محسن پیشاهنگ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آنچه به عنوان اندیشه‌های کلامی شیعه شناخته می‌شود، پیشینه و تطوراتی دارد که بدون شناخت آن، تصویر جامعی از فکر امامیه و کلام شیعه ترسیم نمی‌شود. مفهوم اختیار نیز در طول تاریخ کلام امامیه، دستخوش تطوراتی گشته و متکلمان امامی قرائت‌های متفاوتی از آن به دست داده‌اند. این مقاله به بررسی و مقایسه دیدگاه شیخ مفید در مدرسه کلامی بغداد و علامه حلی در مدرسه کلامی حله دراین‌باره پرداخته و سیر تطور این مفهوم را در این دو مدرسه به تصویر کشیده است. شیخ مفید به تبع شیخ صدوق، اختیار را به تشریع احکام و تعیین حدود توسط خدای متعال تفسیر کرده است، اما علامه حلی، بیشتر به تکثیر براهین بر اصل اختیار و فاعلیت انسان پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
جایگاه علامه حلّی در تاریخ دانش منطق
نویسنده:
محمد غفوری‌نژاد، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در قالب پی دی اف
صفحات :
از صفحه 83 تا 100