جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه دینی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
تعداد رکورد ها : 577
سال 1402
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1401
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
دوره 22 , شماره 82
سال 1400
دوره 21 , شماره 81
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
سال 1399
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1398
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
دوره 19 , شماره 70
سال 1397
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1396
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
سال 1395
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1394
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1393
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1392
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
دوره 13 , شماره 46
سال 1391
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1390
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1389
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1388
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1387
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1386
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1385
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1384
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1383
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1380
دوره 3 , شماره 9
سال 1379
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1378
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
آموزهی تجسد در ترازوی نقد
نویسنده:
نسرین علم مهرجردی، محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنزه الهی از جسم
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
تجلی خداوند ,
حلول ,
انجیل ,
تورات ,
شیطان ,
کلمه الله یا لوگوس ,
پسر خدا ,
فدیه ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
هرمنوتیک ,
تفسیر کتاب مقدس ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
جستوجوی عیسای تاریخی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
عیسی مسیح در قرآن ,
فدیه در مسیحیت ,
ظهور خداوند در تاریخ ,
مسیحیت اولیه ,
مسیحیت سنتی ,
مسیحیت نواندیش ,
ظاهرگرایی در تجسد ,
تجسد در انجیل ,
بازخرید گناهان ,
ابطال اعمال شیطان ,
تأویل گرایی در تجسد ,
تجسد در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
بسیاری از آیات کتاب مقدس، اعم از عهد قدیم و عهد جدید، به یکتایی خداوند و منزه بودن او از جسمیت تصریح میکند و از سوی دیگر، در برخی از نوشتههای عهد جدید به صراحت به تجسم خدا در کالبد عیسی مسیح اشاره شده است. مسیحیان با استفاده از برخی مطالب عهد جدید، به «تجسد خدا در مسیح» معتقد شدهاند. بنابراین اگر کسی قائل به تحریف کتاب مقدس نبوده، بخواهد آیات را با همین شرایط موجود بپذیرد و تفسیر صحیحی ارائه دهد به ناچار باید به تأویل و تفسیر مجازی روی آورد و این آموزه را تأویل کند، به گونهای که با توحید و صفات تنزیهی خداوند مغایرت نداشته باشد. تاریخ تفسیر کتاب مقدس نشان میدهد بسیاری از مفسران مسیحی تجسد خدا را امری مجازی دانسته و برخی نیز آن را بیانی اسطورهای میدانند. قرآن کریم نیز خدا را منزه از مادیت و جسمیت دانسته و منکر هرگونه تجسم خدا در عیسی و الوهیت اوست. الاهیدانان مسلمان نیز با استفاده از درون مایههای قرآنی و حدیثی و با استفاده از استدلال عقلی، لوازم تجسد را که اموری ممتنعاند یادآور شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه مثل در نظام حکمت صدرایی
نویسنده:
محمود صیدی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی ملاصدرا
,
حکمت متعالیه
,
مُثُل
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
غایت افراد مادی ,
رب النوع انسانی ,
عالم ادنی ,
اتحاد عاقل و معقول ,
معرفت شناسی ملاصدرا ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
علم حضوری ,
علم الهی ,
حشر حیوانات ,
کلیات ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
انوار قاهره سفلیه ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
حرکت جوهری ,
صورت نوعیه مادی ,
عقول طولیه ,
فرد مادی ,
اصالت وجود ,
حمل شایع ,
قیامت ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
کارکرد معرفتی نظریه مثل ,
عالَم اعلی(مقابل عالَم اسفل) ,
عالَم اسفل(مقابل عالم اعلی) ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علوم عقلی ,
وجود ذهنی ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
ظلیت عالم ماده ,
ارواح مهیم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در میان حکمای اسلامی، صدرالمتألهین بیشترین مباحث را دربارهی ارباب انواع و نظریهی مثل مطرح کرده است؛ بهگونهای که بحث کامل و همهجانبهی این نظریه، قبل از او بىسابقه است. مباحث حکمت متعالیه دربارهی نظریهی مثل به سه بخش تقسیم میشود: ۱. پاسخگویی به تأویلات و اشکالات فیلسوفان دیگر؛ ۲. اقامهی براهین پنجگانه در اثبات ارباب انواع؛ ۳. جایگاه این نظریه در حکمت متعالیه. از جملهی این سه، میتوان به وجود ذهنى، سایه بودن عالم ماده در قیاس با ارباب انواع، از صقع ربوبى بودن مُثل، اتحاد عاقل و معقول و اتحاد نفس با ربالنوع، کلی بودن مثل، صورت نوعیه، غایت افراد مادی بودن مثل و... اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زهد از نگاه نیچه
نویسنده:
ابراهیم رضایی، علی کرباسی زاده اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردریش نیچه
,
اخلاق مسیحی
,
زهد
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
آرمان زهد ,
ادیان ابراهیمی ,
اراده قدرت ,
اخلاق مدرن ,
خیر محض ,
کینه ,
شهوت جنسی ,
خیر برین ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
فیلسوف ناب ,
والایش ,
عقل مطیع ,
اخلاق سروری عهد باستان ,
غریزه والایش یافته ,
اقسام زهد ,
اخلاق بردگی ,
زهد طبیعی ,
زهد فلسفی ,
زهد مابعدالطبیعی ,
زهد مسیحی ,
تبارشناسی اخلاق ,
تعلیم نفس ,
اخلاق سخت کوشی ,
انسان بی خطر ,
دین یاران ,
حس گناه ,
کینه توزی ,
انسانی بسیار انسانی ,
فراسوی نیک و بد ,
اتحاد با نور برین ,
تفکر زاهدانه ,
نظریه خائوس ,
همنشین خود ,
فلسفه در عصر تراژیک یونانیان ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اگرچه در ظاهر امر چنین مینماید که فلسفهی نیچه، فلسفهای زهد ستیز و ضد اخلاق است، با توجه به تأکید وی بر روشهای مختلف خودسازی و والایش، جای آن دارد که میان آرمان زهد و زهد مثبت و نیز گونهی سومی از زهد، در نوشتههای او تفاوت قائل شد. وی نخست زهدی را که به توقّف و تعلیق فرایند تعقّل و اراده و غریزه ختم میشود، رد میکند و سپس اخلاق سروری عهد باستان را میستاید که در قلمرو آن، عقل مطیع و غریزهی والایشیافته، به خوبی، در کنار یکدیگر فعالیت معمولی خود را ادامه میدهند. با وجود این، او به گونهی سومی از زهد نیز اشاره میکند که نوعی ریاضت در حیطهی اندیشیدن و فلسفیدن است؛ ریاضتی که به یُمن آن، فیلسوف ناب، به تحلیل نیچه، از فضای دروغپردازانهی فلسفهی مبتنی بر آرمان زهد در میگذرد و به چشماندازی فراگیرتر، با خصایص ویژهی خود دست مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق انتقادی «شیء فی نفسه» در نظریهی معرفت کانت
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
شی ء فی نفسه
,
مقولات
,
ایده آلیسم
,
ایده آلیسم معرفت شناختی
,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض)
,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
معرفت شناسی کانت
,
قوه شهود
,
پدیدار ذهنی
,
ایده آلیسم کانتی
کلیدواژههای فرعی :
مکان ,
مقولات فاهمه ,
فلسفه نقادی عقل ,
نقد عقل محض کانت ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
عین مستقل از ذهن ,
عین وابسته به از ذهن ,
شیء به شهود آمده ,
نقد عقل عملی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مفسران کانت با توجه به مکتوبات وی درباره ی «شیء فی نفسه» دو تفسیر کاملاً متفاوت ارائه کرده اند. تفسیر اول «شیء فی نفسه» را مثبت تلقی کرده، آن را «موجود» می داند و «علت» پدیدار به شمار می آورد. تفسیر دوم، «شیء فی نفسه» را منفی تلقی کرده، پدیدارها را تنها موجوداتِ ممکن میانگارد. این مقاله ضمن بررسی سخنان کانت و مفسران وی در این باره، روشن میسازد که این دو تفسیر با یکدیگر متناقضاند و لاجرم باید یکی از آنها را پذیرفت. سپس نشان می دهد که هر دو تفسیر با مشکلاتی مواجهاند که از عهده ی حل آنها برنمی آیند. پس از آن، مبتنی بر اصولِ منطقی، ناکارآمدیِ راه حلی را که جامع بین دو تفسیر است نشان می دهد. نتیجه اینکه: نظریه ی معرفت کانت اساساً حاوی تناقضی است که بیانگرِ عدم صحت ساختاری و محتواییِ آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی ناواقعگرایی در باب خدا در اندیشهی دان کیوپیت
نویسنده:
عباس مهدوی، علیرضا قائمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دان کیوپیت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
عرفان ثانویت ,
پوچ انگاری ,
قبیله گرایی جدید ,
زبان ,
تصور از خدا ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
علم اخلاق ,
قضایای تجربی ,
عرفان مسیحی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حقیقت و خطا ,
آرمان معنوی ,
الهیات واقع گرا ,
برهان متافیزیکی عقل ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در یک تقسیمبندی کلان، دو گونه فلسفهی دین داریم: فلسفهی دین واقعگرا و فلسفهی دین ناواقعگرا. دان کیوپیت متأله انگلیسی، معتقد است دوران شکوفایی واقعگرایی افلاطونی سپری شده است و ایمان دینی باید مدرنیزه شود. او معتقد است هیچ واقعیت الاهیاتی عینی و ثابت و معقولی در بیرون وجود ندارد تا به مدد آن بتوانیم نظریههایمان را بیازماییم. ما در این مقاله که در پی نقد و بررسی آرای ناواقعگرایانهی الاهیاتی دان کیوپیت است، پس از مروری بر پیشینهی نگاه ناواقعگرایانه به دین، به تشریح دیدگاه ناواقعگرایانهی دان کیوپیت پرداختهایم. پس از آن، به نقد و بررسی آرای وی میپردازیم. در این بخش بر آنیم تا ضمن نقد آرای ناواقعگرایانه دان کیوپیت، به نقد مبانی و پیامدهای منفی ناواقعگرایی دینی نیز اشاره کنیم. بخش پایانی را نیز به نتیجهگیری اختصاص دادهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول وجودی انسان در عهد جدید
نویسنده:
اسماعیل علی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحول وجود انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال انسان
,
انسان شناسی دینی
,
عرفان مسیحی
,
انسان شناسی عرفان مسیحی
,
انسان شناسی انجیل
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
اتحاد ,
رؤیت قلبی خدا ,
حیات جدید ,
اتحاد خدا با مسیح(ع) ,
انجیل ,
تقدیس ,
تورات ,
رویت سعیده ,
عادل شمردگی ,
سفر پیدایش ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
انسان شناسی جدید (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
گناه ذاتی ,
تشبه به مسیح ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
تثلیث مسیحی ,
سالک ,
صلیب کشیدن عیسی مسیح ,
حیات جاودانی ,
اتحاد با مسیح ,
ازدواج روحانی سالک ,
نورانی شدن ,
فرزندی خدا ,
تولد تازه ,
الگوی آرمانی ,
فرزندان معصیت ,
فرزندان غضب ,
تقدیس توسط انسان ,
نور متجسد ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از موضوعات مهم در ادیان توحیدی، سلوک و تحول معنوی انسان است. این تحول را در مسیحیت میتوان با رویکردهای متفاوت عرفانی، کلامی و کتاب مقدسی مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر، این سلوک معنوی را می توان از ابعاد گوناگون، نظیر جایگاه آن در دین، تأثیر آن در زندگی دنیوی و اخروی، راه های تقرب و سلوک به خدا و... مورد بررسی قرار داد. اما یکی از پرسشهای مطرح در اینجا این است که خود این سلوک به چه معنا و از چه سنخی است. سخن در این است که چه رخ میدهد که سالک الی الله به کمال دست مییابد؛ آیا تحولی حقیقی در او رخ داده است یا تشریفاً او را کامل و مقرب خدا میخوانند؟ در مسیحیت و مشخصاً عهد جدید، این سلوک عرفانی و کمالی، تحولی وجودی، حقیقی، تشکیکی و در عین حال بیشتر اعطایی است و با واژگانی نظیر تقدیس، اتحاد با خدا و مسیح و نورانی شدن بیان میشود؛ که شاکله این نوشتار را شامل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامد کلامی نظام معرفتی پسامدرن
نویسنده:
رمضان مهدوی آزادبنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
پست مدرن
,
صفات الهی
,
امامت
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
تعلیم آموزه های دینی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
باور صادق ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
شناخت در دوره پست مدرن ,
منزلت عقل ,
باور ,
تغییر جهان بینی ,
مبانی معرفت شناختی جدید ,
عقلانیت و حقیقت ,
درهم تنیدگی ذهن و عین ,
کران ناپذیری خداوند ,
معرفت شناسی فارابی ,
نفی مبناگرایی ,
ارزش معرفتی باورهای دینی ,
نفی جزمیت ,
تعارض معرفت شناختی و دین ,
تفکیک سوژه ابژه ,
جایگاه معرفتی باور دینی ,
دوگانگی مطلق ,
رستگاری به مدد عقل ,
حقیقت در دوره پست مدرن ,
معرفت ناپذیری خداوند ,
یقین عقلی ,
یقین ,
قرآن ,
وحی ,
ارسطو ,
دکارت ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
امام سجاد علیه السلام ,
فیلسوفان پست مدرن ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ارائه ی تفسیر جدید از شناخت در عصر پسامدرن سبب تغییر جهان بینی در فرهنگ غرب گردید. این دوره اگرچه دربردارنده ی عناصر فکری مختلفی است، نویسنده بحث خود را محدود به جزء معرفتی دوره ی مذکور می نماید. نویسنده بر آن است تا ضمن بیان تحلیلی مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن، پیامد و لوازم معرفت شناختی آن را در قالب نگرش دینی بررسی کند. در این باره مدعای نویسنده این است که میان مفروضات و مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن و مبانی معرفتی موجود در دین تعارضی وجود ندارد. عصر پسامدرن با بازنگری در مفروضات معرفت شناختی عصر جدید، تفسیر جدیدی از عقلانیت و حقیقت به همراه خود آورد. تاکید به درهم تنیدگی ذهن و عین، از دست رفتن اعتبار تفکیک سوژه - ابژه و کنار نهادن نقش بی طرفانه و منفعلانه ی ذهن در فرایند شناخت از ویژگی های عمده ی معرفت شناسی این دوره است. می توان به منزله ی نتیجه ی تحقیق پذیرفت که عصر پسامدرن با توجه به مبانی معرفتی اش در مقایسه با مفروضات معرفتی عصر جدید، قادر است شرایط مناسب تر و موفق تری را در دفاع از ارزش و جایگاه معرفتی باور های دینی فراهم نماید. وجود آموزه هایی مانند کران ناپذیری خداوند (که مستلزم کران ناپذیری فعل الاهی است) و هم چنین ایده ی وقوع من غیر احتساب امور در دین با جهان بینی پسامدرن توجیه پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر «شهود» در ساختار معرفتی کانت : دوره 11 ، شماره 39 : اندیشه دینی
نویسنده:
مجتبی سپاهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شهود حسی
,
شهود محض
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اندیشه کانت
,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
مقولات کانت ,
ایده آلیسم ,
فاهمه ,
شهود پیشینی ,
ایدئالیسم استعلایی ,
حد معرفت ,
شی ء فی نفسه ,
تمایز پدیده و پدیدار ,
تعامل حس و فاهمه ,
پدیدار شدن جهان ,
شهود پسینی ,
اصول صوری جهان حسی ,
اساس تجربه ,
شکاکیت هیوم ,
احکام تألیفی پیشینی ,
معرفت پدیداری ,
چکیده :
این مقاله در تحلیل یکی از بنیادی ترین مفاهیم فلسفه کانت، یعنی «شهود» است. «شهود» زیرساخت اندیشه کانت است. تحلیل کارکرد و روابط و تعامل آن با «فاهمه» و معنای شهود و انواع آن در این مقاله مطرح شده است. آن چه از آثار کانت به دست می آید این است که «شهود» اساس اندیشه کانت و مقدم بر فاهمه است و با تکیه بر آن است که می توان علوم تجربی را در برابر شک گرایی «هیوم» مقاوم، نجات داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام، مدرنیته و تجربه دینی: با رویکرد به مفهوم تجربه دینی از نگاه محمد اقبال لاهوری
نویسنده:
قاسم پورحسن، مژگان خلیلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی و مدرنیته
,
محمد اقبال لاهوری
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
مرتضی مطهری ,
ایمان ,
معرفت و تجربه دینی ,
خودشناسی و مدرنیته ,
معرفت مشکک تجربه دینی ,
روحانیت سرشت و ذات تجربه دینی ,
اکتشاف ,
بعد روحانی معرفت مادی بشر ,
تجربه خدا و مدرنیته ,
بازاندیشی در اسلام ,
جهان بینی مادی ,
معرفت مدرن ,
تعاریف تجربه ,
تجربه مدرنیته ,
خودبنیاد اندیشی بشر ,
عقلانیت افراطی ,
احساس ایمنی مطلق ,
تجربه درونی ,
خودشناسی روحانی ,
تجربه علمی مادی ,
خودآگاهی به موقعیت خود ,
وحی ,
مدرنیته (تجدد) ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
تجربه دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
تجربهی دینیِ برآمده از سنت اسلامی ما از مبنا باتجربهی دینی مبتنی بر مدرنیته متعارض است. موقعیت اندیشهی فلسفیِ امروزمان بازاندیشی دربارهی مبانیِ این دو و رابطهشان را ضروری میکند. اقبال نخستین متفکر اسلامی است که با مفهومِ «تجربهی دینی» و «مبانی علمی مدرن» به بازاندیشیِ مسائل اساسی اسلام و تبیینهایی اساساً متعارض با ماهیت مبانی آن میرسد. موضوع ما نقد پیامدهای دیدگاه او نیست، بلکه دو مسأله در رویکرد اوست: یکی معرفت مشککِ حاصل از تجربهی دینیِ مبتنی بر «جهانبینیِ مادی»، دوم بُعد سومی به نامِ «روحانی بودن»، که به این معرفت ِمدرن اضافه میکند. این دو، برخلاف تلاش اقبال، جمعپذیر نبودهاند و امروزه دیگر رفعشدنی هم نیستند. فهم موقعیتِ دیالکتیکیِ این دو متناقضْ در بطن فرهنگ امروز، زمینهسازِ خودآگاهی به نحوهی مواجههی امروزیمان باریشهی حقیقت یا خدا و موقعیت اندیشهی فلسفیمان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه تفسیری نوپراگماتیسم : دوره 11، شماره 41 : اندیشه دینی
نویسنده:
احمد واعظی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
نظریه تفسیری
,
نوپراگماتیسم
,
عینی گرایی تفسیری
,
پراگماتیسم
,
سوبژکتیویسم تفسیری
کلیدواژههای فرعی :
منطق شکنی ,
نقادی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبی گرایی تفسیری ,
هرمنوتیک ,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان ) ,
روش فلسفی ,
جامعه تفسیری ,
حقیقت افلاطونی ,
معنا و متن ,
گفتگوی مفسر و متن ,
گفتمان پیرایش گر ,
زبان و حقیقت ,
تقلیل فلسفه به ادبیات ,
معنای مستقل از خواننده ,
زمینه عملی خواندن ,
نظریه استقلال متن ,
چکیده :
تلقی سنتی و کلاسیک از فهم و تفسیر متن بر آن است که معنای متن مستقل از قرائت و مقدم بر تفسیر خوانندگان، موجود است و به قصد و نیت مؤلف وابسته است. نوپراگماتیسم یک مکتب فکری پست مدرن از زمره روی کردهای تفسیری و ذهنی گرا محسوب می شود که در تحلیل خود از فرایند قرائت « خواننده محور » متن، نقش محوری را به مفسر داده و سهم بسیار ناچیزی برای متن قائل است. مقاله حاضر ضمن تشریح مبانی نظری و فلسفی روی کرد نوپراگماتیسمی به تفسیر متن (که در آثار ریچارد رورتی و استانلی فیش متبلور است) و نقد و ارزیابی آن، وجوه ضعف و نارسایی آن را خاطرنشان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
مشخصات اثر
ثبت نظر
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
تعداد رکورد ها : 577
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید