جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه دینی
> 1399- دوره 20- شماره 74
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1401
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
دوره 22 , شماره 82
سال 1400
دوره 21 , شماره 81
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
سال 1399
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1398
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
دوره 19 , شماره 70
سال 1397
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1396
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
سال 1395
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1394
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1393
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1392
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
دوره 13 , شماره 46
سال 1391
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1390
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1389
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1388
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1387
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1386
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1385
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1384
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1383
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1380
دوره 3 , شماره 9
سال 1379
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1378
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
امکانات درونی فلسفهی ملاصدرا در مواجهه با پوچی فضای مجازی
نویسنده:
زهرا لطفی؛ عبدالله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شبکههای مجازی و فناوریهای ارتباطی عصر حاضر، بر سبک زندگی انسان تأثیری فزاینده داشته است. یکی از عوامل شکلگیری بیمعنایی و نیهلیسم، توسعهی دانش و تکنولوژی و تصویر دنیایی مکانیکی و به دور از معنویات است که میتواند به نفی غایتمندی هستی منجر شود و جهانی را شکل دهد که آرمان و آموزههای معنوی ندارد و به بیمعنایی زندگی و پوچی ختم میشود؛ فضای مجازی میتواند زمینهی این بیمعنایی را فراهم کند. بهرغم مزایای بیشمار این زیستبوم نوظهور، حس اضطراب و تنهایی و در پی آن، بیمعنایی و پوچی، همچنان گریبانگیر انسان امروزی است. سؤال اساسی نوشتار حاضر این است که آیا با تکیه بر آرای فیلسوفی نظیر ملاصدرا که درباب زندگی اصیل و معنادار سخنان فراوانی گفته است، میتوان با پدیدهی فضای مجازی مواجههای معنادار و منطقی داشت؟ یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که: علیرغم امکانات و مزایای ویژهی فضای مجازی، این فضا میتواند سبب شکلگیری الگوهای رفتاری نامتعارفی در انسان شود. استنباط نگارنده از درونمایههای حکمت متعالیه آن است که برترین شیوهی برخورد با چنین آسیبهایی، رویکرد عقلگرایانه به این فضای برساختهی دست بشر و بیان کارکرد عقل درخصوص انبوه اطلاعات و دادههاست. ملاصدرا نقطهی عطف سیر صعودی انسان در مسیر تکامل و بهترین ابزار شناخت امر اصیل از غیراصیل را حیات معقول میداند. در ساحت عقلانی همهچیز از رهگذر مواجهه با معقولات است که اصالت مییابد و این سبب میشود که انسان در مواجههی با سیل عظیم دادههای فضای مجازی، از افتادن در ورطهی عالم خیال منفصل برحذر باشد و مسیر زندگی را بهسمت عقلانیت و معناداری متمایل کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواضع پارادوکسیکال غزالی در مواجهه با فلاسفه، اباحهگرایان، متصوفه
نویسنده:
فروغ السادات رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ابوحامدمحمد غزالی ازجمله اندیشمندانی است که در طول زندگی پُرفرازونشیب خود به مواجههی فکری با اندیشههای گوناگون پرداخته و برای آنچه صلاح دین و دنیای مسلمانان میپنداشت، آرا و عملکرد پیشینیان و معاصران را به چالش کشیده است. او در جایجای آثارش، درخصوص چگونگی مواجهه با دیدگاههای مقبول و مطرود، ملاک و معیارهای علمی یا اخلاقی را مطرح کرده و گروههای مختلف را به پیروی از آن دعوت کرده است. مقالهی حاضر در صدد آزمودن پایبندی خود غزالی به ملاکهای یادشده است و این امررا با بررسی مواضع وی در برخورد با فیلسوفان و اباحهگرایان مسلمان )صوفینمایان( دریکسو و متصوفه درسویدیگر، به انجام میرساند. این مقاله که با روش تحقیق کتابخانهای انجام میشود، تلاش دارد تحلیل خود را با مقابلنهادن عین متون و آثار غزالی و استفادهی حداقلی از آثار دیگران ارائه کند و به تعبیری، غزالی را با ترازوی خود غزالی بسنجد. مقایسهی دیدگاه غزالی و نحوهی برخوردش با آراء و افعال سه دستهی یادشده نشان میدهد که معیارهای پسندیدهای همچون آزاداندیشی، حفظ بیطرفی، محافظت بر دماء مسلمین و دوری از جانبداری گروهگرایانه، در موضع گیریهای وی بهنحوی دوگانه مطرح بوده و در آثارش انعکاس یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ سیدسند و ملاصدرا به اشکال برخاسته از قاعدهی فرعیه درخصوص اتصاف ماهیت به وجود
نویسنده:
فاطمه عابدینی؛ علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
قاعدهی فرعیه «ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت مثبت له» از قواعد مهم فلسفی است. باتوجهبه قاعدهی فرعیه، درخصوص اتصاف ماهیت به وجود، مشکل دور یا تسلسل مطرح شده است. ملاصدرا برای حل اشکال مزبور، سه راهحل ارائه داده است. دو راهحل وی بر مبنای اصالت وجود اقامه شده است: یکی براساس رابطهی وجود و ماهیت بهحسب اعتبار ذهنی و دیگری براساس رابطهی وجود و ماهیت بهحسب نفسالامر. صدرالدین دشتکی (سیدسند) که از فیلسوفان بزرگ مکتب شیراز است نیز یک راهحل با تحلیل رابطهی وجود و ماهیت در دو موطن اعتبار ذهنی و نفسالامر ارائه داده است. شارحان ملاصدرا (و حتی خود وی) ازآنجاکه سیدسند را اصالت ماهوی میدانستند، راهحل سیدسند را عکس راهحل ملاصدرا دانستهاند. در این مقاله با تحلیل آرای سیدسند نشان داده شده است که ازنظر او، مفهوم موجود، امر حقیقی است و لذا راهحل سیدسند مجموع دو راهحلی است که ملاصدرا ارائه داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی ارادهی آزاد از روزن اصل علیت، در آرای علامه جعفری و ویتگنشتاین متقدم
نویسنده:
مرضیه صادقی؛ مرتضی زارع گنجارودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
علامه جعفری و ویتگنشتاین متقدم دو فیلسوفی هستند که صورتبندی آنها از بحث ارادهی آزاد، ارتباط تنگاتنگی با اصل علیت دارد. میتوان قرابت و همگرایی دیدگاه این دو فیلسوف را در چنین مباحثی ارزیابی کرد: تفکیک میان اراده و جهان، وجودنداشتن شبکهی علی میان اراده و کنش انسان، نقش محوری منِ مابعدالطبیعی و سوژهی متافیزیکی در ارادهی انسان و تسری اصل علیت بهمثابه پیشفرض ذهنی انسان در سنجش وقایع. وانگهی، میتوان درباب تفاوتهای نگرش این دو فیلسوف نیز سخن گفت. بهاینصورت که علامه جعفری به دوگانگی میان من متافیزیکی و اراده قائل است؛بهنحوی که من بر اراده و جهان تأثیر علی (غیر از فیزیک کلاسیک) مینهد. اما در فلسفهی ویتگنشتاین، ارادهی متافیزیکی با سوژهی متافیزیکی اینهمان است و ازآنجاکه در مرز عالم قرار دارد، پیوندی با جهان نخواهد داشت. نوآوری این مقاله در تحلیل تطبیقی ارادهی آزاد از دریچهی اصل علیت است که به همگرایی آرای دو فیلسوف در بسترهای بینشی متنوع اشاره میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظری به الهیات مجازی در فلسفهی نیچه
نویسنده:
امین حسن راد؛ محمد جواد صافیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ازنظر نیچه، روان آزاد برای رسیدن به مرحلهی آفرینش ارزشهای نوین باید از دو گام حمل ارزشهای فرادهش و نقد این ارزشها عبور کند. اما در راه نیل به مرحلهی سوم، این مانع وجود دارد که روان آزاد هنوز در چارچوب ارزشنهیِ سنتی، به آفرینش ارزشها مبادرت کند. ازدیگرسو، فلسفهی نیچه که نام دیونوسوس را با خود یدک میکشد، گویی خود جلوهای است از دلبستگی به ارزشهای سنتی، چراکه دیونوسوس، ایزدی از ایزدان یونان است. باوجوداین، نیچه از دیونوسوس برای راندن خالصانهی روان آزاد از گامهی دوم به گامهی سوم استفاده میکند. درواقع فلسفهی دیونوسوسی با اهتمام به اساطیر، ذهن پژوهندهای را که هنوز کاملاً از بند فرادهش نرسته است، برای ورود به مرحلهی آفرینش ارزشها آماده میکند. نیچه به تلویح و تصریح، الهیات اپیکوری و هگلی را از آن نوع میانجیهایی برشمرده است که چنین گذاری را امکانپذیر ساختهاند. اما فلسفهی دیونوسوسی وی، بهصورت یک الهیات مجازی، با طرد بسیاری از عناصر فرادهش از خود، نمونهای کاملتر و خالصتر به دست میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تقریرهای مختلف اختیار در تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علوم انسانی دربارهی افعال اختیاری انسان بحث میکند، ازاینرو اختیار انسان مهمترین مبنای تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی است. با توجه به اینکه بهطورکلی دو تقریر سازگارگرایانه و ناسازگارگرایانه از اختیار ارائه شده، لازم است تا بهطورکلی نسبت دیدگاههای مختلف دربارهی تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی با این دو تقریر کلی از اختیار سنجیده شود تا از این طریق، علوم انسانی و علوم طبیعی با توجه به تقریرهایی که از اختیار ارائه میشود، نسبت قرب و بُعد خود با یکدیگر را تعریف کنند. این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی، نقشی که تقریرهای مختلف اختیار در تمایز علوم انسانی و علوم طبیعی داشتند، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که تمایز ذاتی و جوهری علوم انسانی از علوم طبیعی، صرفاً بر مبنای نوعی تقریر ناسازگارگرایانه از اختیار امکان دارد و نگرش سازگارگرایی نمیتواند علوم انسانی را از علوم طبیعی متمایز کند، مگر ازطریق عوامل بیرونی (عارضی).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید