جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه دینی
> 1384- دوره 5- شماره 17
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1401
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
دوره 22 , شماره 82
سال 1400
دوره 21 , شماره 81
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
سال 1399
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1398
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
دوره 19 , شماره 70
سال 1397
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1396
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
سال 1395
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1394
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1393
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1392
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
دوره 13 , شماره 46
سال 1391
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1390
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1389
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1388
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1387
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1386
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1385
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1384
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1383
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1380
دوره 3 , شماره 9
سال 1379
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1378
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
فرهنگ سازی امام سجاد (ع) با زبان دعا
نویسنده:
محمدجواد سلمانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
امامت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
امام سجاد (ع) و دعا
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
صحیفه کامله سجادیه ,
قرآن ,
ضرورت دعا ,
هدف دعا ,
عوامل کشش به دعا ,
عوامل بازدارنده دعا ,
عوامل استجابت دعا ,
عوامل رد دعا ,
رابطه حکومت دینی با دعا ,
دلیل تاریخی بر دعا کردن ,
دلیل فطری بر دعا کردن ,
دلیل عقلی بر دعا کردن ,
ثمرات دعا ,
سیر تاریخی کتب ادعیه ,
مبارزه با زبان دعا ,
تربیت سیاسی با دعا ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
هر یک از ائمه اطهار(ع) برحسب شرایط زمان و مقتضای دوران حیات خود رسالت امامت و رهبری خود را پیش بردند و هرگز شرایط زمانه مانع آنان از ایفای نقش پیشبرد اسلام نگردید. برای امام سجاد(ع) شرایط و اوضاعی پدید آمد که بهترین راه، بلکه تنها روش برای ایفای رسالت، برگزیدن زبان و سلاح دعا بود. آن حضرت(ع) با زبان دعا به فرهنگسازی در حوزه تعلیم و تربیت، تبلیغ و ستیز سیاسی پرداخت و فرهنگ دعای شیعی را نهادینه کرد و میراث گرانبهایی را در باب رابطه انسان و خدا برای مسلمین بلکه بشریت به ودیعه نهاد. در این مقاله سعی شده است که تلاش آن حضرت(ع) در فرهنگ سازی با زبان دعا در حوزههای دعا، تعلیم و تربیت و تبلیغ و ستیز سیاسی نشان داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیخ احمد و شیخ اکبر: تأملی در نظریه وحدت شهود شیخ احمد سرهندی (مجدد الف ثانی) و نقد او بر وحدت وجود ابن عربی
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
وحدت شهود
,
شیخ احمد سرهندی
,
شخصیت ها
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
وجود واجب ,
حقیقت محمدی (ص) ,
نَفسُ الاَمر ,
وجود خارجی ,
مراتب وجودی ,
مکتوبات ,
موجود عالم امکان ,
صفات کمالیه حق تعالی ,
تعینات وحدت ,
عروج سالک ,
توهم تخلیه ,
تحقق تخلیه ,
تزکیه و تجلیه ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اندیشههای ابن عربی در باره وحدت وجود و به ویژه در عبارت «سبحان من اظهر الاشیاء و هو عینها» مخالفتهای وسیعی را بر انگیخت که مشهورترین آنها در نامه علاءالدوله سمنانی به عبدالرزاق کاشانی، متبلور شد. این مخالفتها به پیدایش نظریه وحدت شهود در مقابل وحدت وجود از سوی علاءالدوله سمنانی انجامید نظریهای که توسط امیر سید علی همدانی (شاگرد نامدار علاءالدوله) و بزرگانی مانند سید گیسو دراز و شیخ احمد سرهندی در شبه قاره هند رواج یافت. دیدگاه اپانیشادها در وحدت وجود و مداومت علمای اسلامی شبه قاره در لزوم تفکیک بین اعتقادات دین اسلام و آیین هندو، از جمله عوامل مهم دیگری بود که سبب نقد آرای ابن عربی در وحدت وجود و گرایش به وحدت شهود در شبه قاره گردید. این مقاله به شرح آرای شیخ احمد سرهندی، از بزرگترین منتقدان ابن عربی و معتقدان به وحدت شهود میپردازد که در ایران چندان شناخته شده نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قوم مداری اندیشه و راه حل واتسن (با تأکید بر مطالعات دینی)
نویسنده:
جنان ایزدی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
قوم مداری
,
الگوی محیط ایدئولوژیک
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
دوره روشنگری ,
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها) ,
مرگ فراروایت ها ,
عقلانیت عینی ,
رئالیسم تخمینی ,
روش ستیزی ,
نقد فراگیر عقل ,
ازدیاد سنت ,
معضلات معرفت شناختی ,
تعریف جهان شمول انسان ,
مطالعات تجربی دین ,
روش شناسی علوم ,
روان شناسی دین ,
بستر تاریخی معرفت ,
تحول گشتالتی ,
نقد مدرنیته ,
فلسفه علم ,
نسبیگرایی معرفتی ,
رابطه اندیشه و فرهنگ ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
قوم مداری اندیشه، شکلگیری معرفت در بستر تاریخ و فرهنگ، از معضلات معرفتی پست مدرنیسم است. مدرنیسم برای غلبه بر مشکلات معرفتی و خشونت دوران روشنگری به جستجوی عقلانیت عینی و تجربهگرایی عاری از ارزش داوری پرداخت. نقد مدرنیسم نشان داد همه شاخههای معرفت قوم مدارند. از نظر پست مدرنیستها، مشاهدات گرانبار از نظریهاند و دانشمندان، روشهای تحقیق و موضوعات پژوهشی، همه محصول اجتماعند. عدهای نتیجه گرفتند که در فضای پست مدرن هر گونه حرکت علمی محکوم به شکست است. برخی کوشیدند آثار عقلانیتهای خاص را که بر روند پژوهش تأثیر گذارند، تحت محاسبه درآورند و از این طریق به عینیت نزدیکتر شوند. از نظر واتسن نقطه شروع این تلاش توجه به وجود مؤلفههای ایدئولوژیک در پژوهشهای علمی است. بدین ترتیب میتوان ایدئولوژی موضوعات مورد مشاهده را برای گسترش فرضیههای هنجاری یا جامعهشناختی به کار برد و آزمایش این فرضیهها را با هدف حجتآوری یا قوم مداری هدایت کرد. نتایج این رویکرد دفاع از عقلانیت، عینیت متوازن و حفظ دموکراسی علمی است. عدم توجه به تفاوت مطالعات تجربی و غیر تجربی در این الگوی پژوهشی میتواند به تحویل گرایی بیانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت شناسی نمایه ای
نویسنده:
سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلالت شناسی
,
کلمات نمایه ای
,
دیوید کاپلان
,
نظریه دلالت مستقیم
,
دلالت لفظی
,
فلسفه منطق
,
فلسفه زبان
کلیدواژههای فرعی :
معنای لغوی ,
صدق منطقی (خبری) ,
ضمیر اشاره ,
تفسیر صوری ,
نظریه حداقلی صدق(اصطلاح وابسته) ,
شکل منطقی گزاره ,
نظریه استخوان خالی ,
کاراکتر کلمه ,
عمل اشاره ,
اجزای معنا ,
مدلول معنا ,
کلمات نمایه ای محض ,
کلمات نمایه ای اشاره صحیح ,
نظریه نمایه ای ضمیرهای اشاره ای ,
گزاره طبیعی ,
ضمیر اشاره ای مرکب ,
نظریه حداکثری ,
نظریه میانه ای ,
درک عرفی زبان ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
دیوید کاپلان کلمات نمایه ای را به نمایه محض و ضمیر اشاره صحیح تقسیم میکند و معتقد است که در رابطه با دلالت شناسی این کلمات، کلمات نمایه ای محض دارای کاراکتر (معنای لغوی) بوده و در متن است که مدلول (یا محتوای) آن ها تعیین می شود. اما ضمایر اشاره ای صحیح فاقد کاراکتر میباشند و تنها وقتی که در یک متن به کار می روند دارای کاراکتر می شوند به همراه آن متن مدلول خود را معین می کنند. او این نظر اخیر را از فرگه اقتباس کرده است. در نظریه ‹‹ استخوان خالی›› (کنایه از این که مشارالیه کافی است و عمل اشاره را لازم ندارد) هر دو قسم از کلمات نمایه ای دارای کاراکتر مستقل از متن بوده ولی از مولفه های متن، خود مشارالیه می باشد نه عمل اشاره. نی تن سمن اجمالا نظریه اخیر را قبول می کند و برای تمام کلمات نمایه ای کاراکتر مستقل قایل است، اما متن را شامل عمل اشاره می داند نه مشارالیه. به نظر می رسد در میان این سه نظریه، نظریه سمن مویدات شهودی بیشتری داشته باشد و تفسیر بهتر و منطقی تری را از دلالت شناسی کلمات نمایه ای ارایه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت و موضوع تبیین
نویسنده:
مسعود صادقی علی آبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبیین(اصطلاح وابسته)
,
ماهیت تبیین
,
موضوع تبیین
کلیدواژههای فرعی :
اصل علیت ,
الگوی قیاسی- قانونی تبیین ,
کنش تبیینی ,
رویداد ,
قانون فراگیر ,
مُثُل ,
احکام علل اربعه ,
اسم فعل ,
دیدگاه استدلالی تبیین ,
دیدگاه غیراستدلالی تبیین ,
حکم جزمی تجربه گرایی ,
الگوی استقرایی - آماری ,
عدم موجبیت ,
تقارن زمانی ,
اصل علت مشترک رایشنباخ ,
وجوه تبیین علمی ,
قوانین تبیین گر ,
تبیین قیاسی - قانونی ,
تبیین استقرایی - آماری ,
تبیین قیاسی - آماری ,
سطوح زبان ,
مفاهیم موجبیت ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
این جستار با اشاره ای کوتاه به پیشینه بحث تبیین در سنت فلسفی غرب، به نقد و بررسی دیدگاه استدلالی تبیین، که تبیین را نوعی استدلال می داند، و نیز دیدگاه های غیر استدلالی آن می پردازد. سپس مسایل گوناگون مرتبط با موضوع تبیین را، ضمن تفکیک نظریه زبانی، که موضوع تبیین را گزاره یا جمله می داند، از نظریه غیر زبانی، که هویت های غیر زبانی مانند رویدادها، پدیدارها، امور واقع و افعال را به عنوان موضوع تبیین معرفی می کند، مورد بررسی قرار می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده الهی و استقلال اخلاق
نویسنده:
انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح شرعی
,
امر الهی در اخلاق
,
استقلال نفس
,
خود آیینی
,
دگر آیینی
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
خواجه نصیر طوسی ,
سویین برن ,
علامه حلی ,
عقل عملی ,
الاشاعره ,
عینی انگاری اخلاق ,
فرا اخلاق ,
قانون طبیعی ,
اراده باوری ,
تقدم اخلاق بر اراده خدا ,
انقلاب کپرنیکی اخلاق ,
رابطه قوانین طبیعت و اخلاق ,
ابتنای اخلاق بر اراده الهی ,
احکام اخلاقی ,
خدای خیر ,
بدیهیات عقل عملی ,
کانت ,
آدامز، رابرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
موضوع این مقاله نظریه اخلاق مبتنی بر امر الهی یا نظریه حسن و قبح شرعی است. پس از بیان مختصری در خصوص تبیین جایگاه این نظریه در میان نظریات اخلاقی مختلف، تاریخچه مختصر این نظریه مطرح و نشان داده شده است که امروزه نویسندگان حوزه فلسفه دین و همچنین فلسفه اخلاق توجه خاصی به آن نشان میدهند. بحث بعدی مقاله به تقریرهای مختلف این نظریه میپردازد و نشان میدهد که چگونه طرفداران نظریه، برای دفع اشکالات مختلف، تقریرهای نوتر و پختهتری از آن ارایه کردهاند. ولی با این همه، همچنان اشکالی اساسی بر مبنای «استقلال» اخلاق به این نظریه وارد است. با توجه به «انقلاب کپر نیکی» کانت در عرصه اخلاق، نظریه استقلال اخلاق با تفصیل بیشتری مطرح شده و در پایان مقایسه مختصری میان نظریه کانت در این خصوص، با نظریه حسن قبح ذاتی عقلی نزد اندیشمندان مسلمان صورت گرفته و نشان داده شده است که به چه معنا دیدگاه این اندیشمندان با کانت تطبیق میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسما و صفات حق و تمایز آنها از یکدیگر
نویسنده:
مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
1384: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
علم الهی ,
علم ذاتی الهی ,
وجود ,
مراتب ظهور ,
توحید در نهج البلاغه ,
فیض اقدس ,
دولت اسماء ,
تناکح اسماء ,
اسم الباطن ,
اسم الظاهر ,
حکومت مقدر ,
تعینات ذات ,
تمایز اسماء و صفات ,
رابطه ذات و اسماء ,
رابطه اسم و مسمی ,
امهات اسما ,
صفات خدا ,
حب ذاتی حق ,
منشا ظهور فیض ,
علم ذات به ذات ,
اطلاق اسماء به ذات ,
اسماء ذو وجهین ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آنچه در این مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، کیفیت صدور کثرت از وحدت در قلمرو اسما و صفات حق تعالی است. ضمن بررسی کثرت اسمایی و صفاتی و تمایز آنها با یکدیگر، دیدگاه متکلمان، حکیمان و عارفان به اجمال مورد ارزیابی قرار میگیرد و در حد امکان به حقیقت اسما و صفات اشاره میشود و یادآور میگردد که اسما و صفات بنا بر طلب ذاتی مقتضی ظهور بوده و در پرتو ظهور آنها بوده که جهان خلقت از کتم وحدت به ظهور کثرت قدم نهاده و این طلب ذاتی تا ابد همچنان ادامه خواهد داشت. از آن جا که کمالات ذاتی حق، لایتناهی است، دولت اسما و صفات او نیز پایان ناپذیر خواهد بود؛ به گونهای که در پایان دولت یکی از اسما، اسم دیگری در مقام ظهور، نقش آن را بر عهده میگیرد، یعنی اسم به اسم الباطن بازگشت و اسمیکه جانشین آن شده بر کرسی اسم الظاهر حکومت مقدر خود را شروع میکند و به حاکمیت خود ادامه میدهد. کار تناکح اسما و صفات هرگز به تعطیل نمیانجامد و مدام آنها به رازگشایی عالم آفرینش میپردازند. حاکمیت اسما و صفات بر اساس اقتضای ذاتی آنهاست و در قرآن مجید هر یک از آنها در جایگاه خاص و مناسب خود معرفی شدهاند. با بصیرت و معرفت میتوان مشاهده کرد که کشف رازهای خلقت در قلمرو علوم، خود به کشف نقش اسمی و صفتی از اسمای الهی میانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید