جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه دینی
> 1402- دوره 23- شماره 88
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1401
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
دوره 22 , شماره 82
سال 1400
دوره 21 , شماره 81
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
سال 1399
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1398
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
دوره 19 , شماره 70
سال 1397
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1396
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
سال 1395
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1394
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1393
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1392
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
دوره 13 , شماره 46
سال 1391
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1390
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1389
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1388
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1387
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1386
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1385
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1384
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1383
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1380
دوره 3 , شماره 9
سال 1379
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1378
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
بررسی رأی ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی در «علم و غایت قوای طبیعی»
نویسنده:
سید محسن حسینی ، عبدالله صلواتی ، سیدامین موسوی خو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
فخررازی در شرح خود بر اشارات مسئله علم و غایت داشتن قوای طبیعی را مورد اشکال قرار میدهد. خواجه نصیر الدین توسی در پاسخ به او دو نکته ذکر میکند. اول) غایت مقتضای ذات طبیعت است. دوم) قوای طبیعی شعورٌ مایی دارند. یافتههای ما در این تحقیق نشان میدهد به کار بردن تعبیر شعورٌ ما برای قوای طبیعی در حکمت مشا اختصاص به خواجه نصیر دارد و در آثار ابنسینا یافت نمیشود. درباره پاسخهای این دو فیلسوف به مسئله علم و غایت قوای طبیعی نیز میتوان گفت ابنسینا در مسئله علم و غایت قوای طبیعی سخن واحدی ندارد. او در الهیات شفا، فاعلهای جسمانی را فاقد ادراک و اراده میداند که فعل یکنواخت دارند. اما در نمط هشتم اشارات به وجود شوق و عشق طبیعی یا ارادی برای اشیا جسمانی قائل است. در طبیعیات شفا اگرچه مجموع طبیعت را غایتمند خوانده اما شوق هیولی به صورت را رد میکند. در رساله درباره عشق برای هیولی، صورت و اعراض عشق غریزی و فطری ثابت میکند. خواجه توسی نیز اگرچه غایتمند بودن مجموعه طبیعت را پذیرفته است اما درباره وجود شعورٌما برای قوای طبیعی توضیحی ارائه نمیکند. براساس استنباط ما، آنچه ایندو فیلسوف به عنوان غایت قوای طبیعی مطرح کردهاند به ماینتهی الیه الحرکه شبیهتر است تا مابه الحرکه، همچنین میتوان غایت را به مبادی عالیه قوای طبیعی نسبت داد تا فاعلهای جسمانی؛ سیر به سوی معشوق حقیقی، از نگاه ابنسینا ذاتی همه موجودات ولو بدون علم و اراده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت متعالیه: عام یا خاص؟ (ماهیتشناسی میراث متعالیهی حکمای مسلمان)
نویسنده:
زهرا کلهر ، عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آیا حکمت متعالیه وصف اختصاصی فلسفهی صدراست و یا این که میراث قدیمی و جریانعامتری را شامل میشود؟ پاسخ ایجابی به پرسش اخیر اهمیت ویژهای دارد چه آن که میتواند فلسفه اسلامی را به جریان معنوی ویژهای متصل کند که فهم آن به شناسایی عناصر ذاتی فلسفه اسلامی میانجامد؛ بدین ترتیب نویسندگان پژوهش پیشرو به منظور یافتن پاسخِ پرسشهای اخیر با روش تاریخی، انتقادی و در برخی موارد مقایسهای به تبیین و تحلیل چیستی حکمت متعالیه میپردازند و در نهایت به این نتیجه میرسند که حکمت متعالیه وصف عامِ جریان نو افلاطونیِ اسلامی است که از طریق تأکید فلوطین بر تعالی نفس و تعالی عقل، سنت معنوی ویژهای درون مکاتب فلسفی و عرفانی دنیای اسلام ایجاد میکند که یافتن حقیقت را نه در بحثهای نظری، بلکه در تعالی نفس از کثرات مادی و ماهوی و از طریق ریاضت و دستیابی به معرفت فنایی و کشفی جستجو میکند؛ معرفتی تنزیهی که به مثابه وجه تأویلی، مردانه، ثابت، جهانشمول و باطنی وحیِ الهی با وجوه تشبیهی، تفسیری، بیانی، زیباییشناختی، خیالی، درون فرهنگی و زنانه ظاهرکلام الهی کل واحدی را تشکیل میدهند که حکمت ذومراتب خالدهی متعالیهای را به ظهور میرسانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عاملیّت انسان با تأکید بر نقش نیّت در تشخّص عمل در چشمانداز حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد نصری نصرآبادی ، مهدی گنجور ، سیدمهدی امامی جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلهٔ عاملیّت انسان ـ به این معنا که انسان، واجد عمل است؛ عملی که از آن اوست و میتوان آن را به وی انتساب داد ـ، در علوم انسانی چنان پراهمیت است که میتوان ملاک تقسیمبندی جریانهای بزرگ علوم انسانی را در نقشی جستجو کرد که به عامل میدهند. به بیان دیگر، شناسایی دانشهای انسانی، قبل از هر چیز، مستلزم شناسایی انسان کنشگر است و انسان از آن حیث که عامل، کنشگر و پدیدهساز است، موضوع این علوم قرار میگیرد؛ اما توصیف انسان به «عامل» و قائل شدن به «عاملیّت» او، در گرو تبیین ما از چیستی و تشخّص «عمل» است. پژوهش حاضر با رویکرد حِکمی و بر اساس آنچه از مبانی حکمت متعالیه برمیآید، ابتدا به تبیین حقیقت نیّت با توجّه به دو سرفصل و کلیدواژهٔ فلسفی متناظر با آن یعنی «علّت غائی» و «اختیار» میپردازد و بر همین اساس نقش آن در تشخّص عمل را پی میگیرد و در نهایت، نشان میدهد نیّت به عنوان اوّلین فعل هموارهاختیاری در سلسله مبادی افعال اختیاری انسان از طرفی، و نیز علّت غائی عمل او از طرف دیگر، با معیّن کردن کیفیّت ارتباط و اتّحاد مختارانهٔ عامل با لایههای نفس اطلاقی خویش، تمام هویّت و تشخّص عمل را شکل میدهد و بنابراین عاملیّت انسان از لحاظ کمّ و کیف، با نیّت او از انجام عمل گره خورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«بررسی تاثیر تصوف و عرفان اسلامی بر طریقه عرفانی بائولهای هند»
نویسنده:
نوروز پیغامی ، فیاض قرائی ، علی اشرف امامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بائول اصطلاحاَ به معنای شیفته و شیدای حق است. بائولها همچون درویشان و قلندران هندو هستند که خاستگاهشان منطقه نادیا در ایالت بنگال بوده است. بطور کلی، سنت بائولی سنتی تلفیقی و التقاطی است. بائولها از هر سه دین بزرگ شبه قاره هند-یعنی هندویی، بودایی و اسلام که در آن زمان در بنگال شکوفا بودند، متاثر شدهاند. آنها در عین گمنامی، از اهمیت و جایگاه ویژهای در عرفان هندو برخوردارند. تاگور شاعر و ادیب هندی در شناساندن بائول نقش بسیار پررنگی داشته است. آزادی از هر قید و بندی ویژگی بارز زندگی عرفانی آنهاست. تصوف یکی از عناصر مهمی است که بعد از ورود اسلام به هند بیشترین تاثیر را بر بائول گذاشته است. در واقع، بائولهای بنگال محصول نهایی تلفیق و امتزاج اندیشههای سهجیه و تصوف است. برخی از شباهتهای که بین عقاید صوفیه و عقاید بائولی وجود دارد از جمله: سماع و رقص و آواز، گورو و مرشد روحانی، آزادی، بدعت و سنتشکنی، عالم صغیر بودن بدن و... نشانگر این تلفیق و امتزاج است. در این مقاله با روش کتابخانهای و با ابزار تحلیل و توصیف ضمن معرفی بائول و سیر تصوف در هند و بنگال به میزان تاثیر صوفیه بر بائولها میپردازیم .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت غایت نهایی انسان در آراء ملاصدرا
نویسنده:
فاطمه ملاحسنی ، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بحث از غایت نهایی آدمی که در سنت ارسطویی و حکمت مشائی به عنوان سعادت مطرح است، در آثار حکمای مسلمان با تعابیر دیگری مانند کمال نهایی مورد بحث است. پرسش اصلی این مقاله این است که آیا مطلوب اصلی و به تبع هدف نهایی وجودی همه ی افراد انسان، رسیدن به امر یا وضعیت واحدی است یا انسانهای مختلف بر حسب توان و استعداد وجودی متفاوتی که دارند، غایتهای نهایی مختلف دارند؟ در اخلاق افلاطون و ارسطو اصل وحدت غایت نهایی انسان به استناد «استدلال ارگن» پذیرفته شده است و اما این نیز پذیرفته شده است که بسیاری از افراد انسان به دلایل مختلف و از جمله فقدان خیرات بیرونی لازم از آراستگی به فضیلتها، که شرط اصلی سعادت است، ناتوانند (نخبهگرایی در اخلاق). از نظر ملاصدرا میتوان گفت غایت وجودی افراد انسان متناسب با حد وجودی آنها مختلف است و هر کس بر حسب توان و استعداد وجودی خود سعادت و یا کمال نهایی خاص دارد. البته تفاوتها در کمال نهایی در نظر ملاصدرا بیشتر به تفاوت میان عقول انسان و نه خیرات بیرونی بر میگردد؛ اما تفاوتهای وجودی و به تبع تفاوت در کمال نهایی آدمیان موجب امتیاز اجتماعی و یا حقوقی خاص نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مسئله شر در دیدگاه اخوانالصفاء
نویسنده:
مهدی عسگری ، غلامحسین جوادپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شر
چکیده :
مسئله شر از دیرباز ذهن آدمی را به خود مشغول کرده و نحلهها و مکاتب مختلف فکری سعی در پاسخ به این معضل الهیاتی داشتهاند. یکی از پاسخهایی که به مسئله شر داده شده، پاسخی است که اخوانالصفاء به این مسئله دادهاند. مسئله اصلی این مقاله نیز تبیین و تحلیل دیدگاه اخوانالصفاء در مسئله شر است. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و روش تحلیل دادهها توصیفی ـ تحلیلی است. اهمیت پرداختن به این موضوع نیز از آن روست که تا به حال نظر این مدرسه فکری دربارهٔ مسئله شر بررسی نشده است. نتیجه اجمالی که مقاله به آن دست یافته این است که اخوانالصفاء در پرداختن به اصل مسئله شر افلاطونی ـ فلوطینی هستند و خود نیز عناصری را به آن اضافه کردهاند، اما ابهامهایی نیز در نظر آنها وجود دارد، به خصوص تفسیر آنها از قصد اولی و قصد ثانی و تأثیر کواکب بر سعد یا نحس بودن طالع انسان و اثبات نکردن ملازمه میان شر و کفر یا اخلاق مذموم و خوبی و ایمان یا اخلاق محمود. از این رو هرچند در نظر آنها نقاط قوتی همچون پرداختن به مسئله شر دربارهٔ حیوانات دیده میشود، اما نظریه آنها با ابهاماتی روبهروست که میتواند پذیرفتن پاسخ آنها دربارهٔ مسئله شر را با تردید روبهرو کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید