جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه دینی
> 1385- دوره 6- شماره 20
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1401
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
دوره 22 , شماره 82
سال 1400
دوره 21 , شماره 81
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
سال 1399
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1398
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
دوره 19 , شماره 70
سال 1397
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1396
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
سال 1395
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1394
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1393
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1392
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
دوره 13 , شماره 46
سال 1391
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1390
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1389
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1388
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1387
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1386
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1385
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1384
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1383
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1380
دوره 3 , شماره 9
سال 1379
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1378
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
فلسفه تحلیلی و تاثیر آن بر فلسفه تعلیم و تربیت
نویسنده:
طیبه توسلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت
,
فلسفه تحلیلی
,
فلسفة تعلیم و تربیت
کلیدواژههای فرعی :
مکتب کمبریج ,
مکتب آکسفورد ,
گزاره های تحلیلی ,
شک دستوری ,
اتمیسم منطقی (کلام جدید) ,
پوزیتیویسم منطقی ,
فلسفه جدید ,
فلسفه مادی جدید ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
اصل تحقیق پذیری ,
فلسفه زبان ,
منطق ریاضی ,
گزاره ترکیبی ,
گزاره منطقی (منطق) ,
تحلیل منطقی - زبانی ,
زبان نمادین منطق ,
شیوه سقراطی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
فلسفه تحلیلی فلسفه غالب در کشورهای انگلیسی زبان (آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزیلند) در قرن بیستم است. مهم ترین ویژگی این نحله فلسفی توضیح و تحلیل ساختار فکر از طریق تحلیل های منطقی و زبانی است. در نزد بسیاری از فیلسوفان تحلیلی ایضاح گزاره های فلسفی از طریق تحلیل مفاهیم راه گشای حل مسایل فلسفی است. فلسفه تحلیلی دارای سه شاخه اصلی است: مکتب کمبریج، پوزیتویسم منطقی و مکتب آکسفورد. اندیشه های فیلسوفان تحلیلی بر حوزه های مختلف دانش، از جمله اخلاق، سیاست، حقوق، و تعلیم و تربیت تاثیرگذار بوده است. معرفی اجمالی فلسفه تحلیلی و چگونگی تاثیر آن بر فلسفه تعلیم و تربیت هدف اصلی نگارش این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفویض
,
صفات خبری
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
صفات خبریه
,
عقاید اهل سنت
,
آیات صفات الهی
,
تشبیه
,
اصحاب حدیث
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تشبیه در مکتب اصحاب حدیث
,
تفویض در مکتب اصحاب حدیث
,
تاویل در مکتب اصحاب حدیث
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
معتزله ,
اشاعره ,
تشبیه ,
اختیار انسان ,
مکتب مشبهه ,
مفوضه ,
حنابله ,
صفات خبری ,
آیات صفات ,
راسخان در علم ,
اختیار انسان ,
قرآن ,
ظنی بودن تاویل ,
ضرورت تأویل ,
تأویل در قرون اولیه ,
اختصاص تأویل به خداوند ,
سیره پیامبر (ص) در تأویل ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آیات صفات بخشی از متشابهات قرآن به شمار می روند. مسلمانان در برابر این آیات دیدگاه های مختلفی دارند، در واقع در این باره سه نظر عمده وجود دارد: تشبیه، تفویض و تأویل. تشبیه همانند ساختن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اسناد صفات خلق به خالق است. تفویض آن است که معنای صفات خبریه خداوند متعال برای ما معلوم نیست و لذا مسأله را بایستی به خداوند متعال تفویض و در این باره سکوت کرد. تأویل، تفسیر این آیات مطابق با شأن خداوند باری تعالی است گرچه با ظهور ابتدایی الفاظ مخالف باشد. اهل حدیث به شدت از تأویل این آیات و احادیث مشابه آن اجتناب کرده و به ناچار به تشبیه یا تفویض رو آورده اند. در این مقاله نشان داده ایم تأویل ضرورتی است که نه تنها امامان شیعه که جمعی از صحابه، تابعان و حتی برخی از بزرگان اصحاب حدیث نیز با بهره گیری از آن به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله رستگاری و نجات پیروان ادیان از دیدگاه جان هیک، علامه طباطبایی و استاد مطهری
نویسنده:
علی کربلایی پازوکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جان هیک
,
پلورالیسم نجات و رستگاری
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
آموزه نجات
,
آموزه مسیحی نجات
,
پلورالیسم دینی
,
اهل نجات
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
ادیان ابراهیمی ,
الهیات مسیحی ,
العمل الصالح ,
فلاح ,
انجیل ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
اهل بیت(ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
انجیل ,
قرآن ,
کاتولیک ,
انحصارگرایی مسیحی ,
جهل قصوری ,
جهل تقصیری ,
انحصارگرایی مسیحی ,
الهیات مسیحی ,
حسن و قبح فعلی ,
قرآن ,
طاعت ,
آرامش و اطمینان قلبی ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
ایمان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
نجات بخشی هنجاری ,
عمل صالح غیر موحد ,
نجات غیر موحد ,
اعلامیه شورای دوم واتیکان ,
معرفت شناسی پلورالیسم ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسأله «نجات» و «رستگاری» پیروان ادیان، تاریخی به قدمت تاریخ ادیان دارد و همواره بخشی از تبادلات فکری و فرهنگی ادیان و بعضا سبب اختلافات دینی و نزاعهای مذهبی بوده است. هرچند ادیان عموما دعوی صدق انحصاری دارند، اما انحصارگرایی دینی نجات بخشی در مسیحیت از اهمیت و برجستگی خاصی برخوردار است. در برابر این نگرش انحصارگرایانه بعضی از فیلسوفان دین، نظریه کثرتگرایی دینی نجاتبخشی را تقویت کردهاند. حقیقت نجات و رستگاری چیست؟ نگرشهای مختلف در این مورد کدام است؟ و اسلام کدام معیار را برای نجات و رستگاری بیان میکند؟ این نوشتار کوشش دارد با بررسی مقایسهای و تحلیل انتقادی مسأله «نجات» از منظر انحصارگرایی نجات بخش مسیحی و «کثرتگرایی دینی نجات بخش جان هیک» به کاوش در موضوع «نجات» و «رستگاری» از دیدگاه اسلام بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین مفسران مسیحی
نویسنده:
مجتبی زروانی، جواد فیروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
فلسفه دین
,
Interpretation of the Bible
,
Christian Exegetes
کلیدواژههای فرعی :
تورات ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
آباء کلیسا ,
Alexandrian School ,
Antioch School ,
Roman (Latin) School ,
Literal interpretation ,
Allegory ,
Jewish exegesis ,
Problem of Authority ,
Patristic Exegesis ,
Alexandrian Fathers ,
Antiochian Fathers ,
Latin Fathers ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
تفسیر کتاب مقدس در سنت مسیحی، سابقه ای طولانی دارد. نخستین مفسر مسیحی را در واقع می توان خود عیسی دانست. او برای هماهنگ کردن متون مسیحی با عهد قدیم به تفسیر بعضی از آیات عهد قدیم پرداخت. سنت تفسیری مسیحیت در این مقاله در سه بخش عمده خلاصه شده است. مکتب اسکندریه، مکتب انطاکیه و مکتب رومی (لاتین). هر یک از این مکتب های تفسیری را با آبای ویژه ای نمایندگی می کرده اند. آبای اسکندرانی، متون مقدس را به روش تمثیلی تفسیر می کرده اند. آبای انطاکی از روش لفظی پیروی می کرده اند. آبای لاتینی که از فرهنگ و زبان روم متاثر بوده اند، گاه به روش تمثیلی و گاه به روش لفظی، کتاب مقدس را تفسیر می کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش پولس در شکل گیری آیین مسیحیت
نویسنده:
داوود حیدری ابهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پولس
,
الهیات مسیحی
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
تاریخ مسیحیت
,
مسیحیت اولیه
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
قوم بنی اسرائیل ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
ایمان مذهبی ,
انجیل ,
حواریون ,
گناه ذاتی ,
مکتب رواقی ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
قدسیت زدایی ,
پیامبری حضرت عیسی (ع) ,
دوره رسولان ,
تقرب به عیسی (ع) ,
جوهره مسیحیت ,
شکل گیری مسیحیت ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسایل جدید کلامی به سلسله مباحثی اطلاق می شود که کمتر در کلام سنتی مسلمانان مطرح بوده است و بیشتر تحت تاثیر تحولات اندیشه ای جهان مسیحیت به جهان اسلام سرایت کرده است. بخشی از این مسایل نیز به طور طبیعی در پی پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس حکومت دینی و اسلامی در ایران و ضرورت تبیین اندیشه اجتماعی و سیاسی اسلام وارد محافل علمی شده است. این مقاله با نگاهی اجمالی به روند تثبیت تعالیم مسیحیت در پی آن است که نشان دهد بخش عمده ای از شبهات کلامی و پاسخ های ارایه شده، ریشه در بنیان های فکری آیین مسیحیت که در قرن نخست میلادی توسط پولس پی ریزی و از سوی آبای کلیسا تثبیت شده است، دارد از این رو بسیاری از شبهاتی که در میان مسلمانان به عنوان مسایل جدید کلامی شناخته می شود همواره برای عالمان مسیحی چالش برانگیز بوده است. راندن دین از ساحت های مختلف حیات بشر و قدسیت زدایی از عالم و حتی از خود دین، چاره ای است که جهان مدرن غرب در پاسخ به این چالش ها ارایه کرده است و شواهد تاریخی گواه بر این است که هم چالش ها و هم چاره جویی ها ریشه در الهیات و آیینی دارد که با انتساب به حضرت مسیح (ع)، توسط پولس بنیان نهاده شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات فمینیستی و دنیوی شدن
نویسنده:
مجید موحد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات فمینیستی
,
سکولاریسم
,
زنانه شدن دین
,
فمینیسم و دین
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
الهیات سنتی ,
قرون وسطی ,
ادیان ابراهیمی ,
پدرسالاری در دین ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
آدم و حواء ,
الهیات مسیحی ,
عقلانیت جدید ,
گناه ذاتی ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
جهان غرب ,
مسیحیت سنتی ,
جنسیت در دین ,
جنسیت خدا ,
زنانه شدن دین ,
خدای مؤنث ,
خدای مذکر ,
فرهنگ یهودی - مسیحی ,
تعالیم کلیسا ,
مردسالاری دین ,
بشریت کامل ,
فمینیسم مسیحی ,
فمینیسم یهودی ,
کلیسای قرون وسطی ,
فمینیسم ذات گرا ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
فمینیسم چه به عنوان یک جنبش اجتماعی و یا نوعی نظام معرفت شناختی، دین را به عنوان عامل اساسی مشروعیت بخش ساختار پدرسالاری به چالش کشیده است. متکلمان فمینیست با انتقادات شدید نسبت به کلیه ادیان و تاکید بر مساله جنسیت خداوند مقوله جدیدی را در مطالعات دینی مطرح نمودند. اینان رهیافت جدیدی را تحت عنوان الهیات فمینیستی و ایده زنانه شدن دین در مطالعات دینی طرح نمودند. نتایج پژوهش نشان می دهد که گسترش رویکرد انتقادی فمینیستی در درون آیین مسیحیت، افزایش آگاهی های زنان و گسترش مشارکت آنان در جامعه، به ویژه طرح ایده زنانه شدن دین، تاکید بر تکثر ادیان و ارایه ادیان شخصی دارای رویکرد زنانه، تقابل شدید با بنیادگرایی، ارایه بدیل هایی مونث برای خداوند، و ارایه عناصر ساختاری الهیات فمینیستی که در آن ها تاکید بر این جهان و زندگی بشر در آن جایگزین رویکردهای اخروی دینی گردیده است، از جمله تاثیرات الهیات فمینیستی بر فرایند دنیوی شدن در دنیای غرب به حساب می آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تأملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
رستگاری ,
سعادت ,
عقل نظری ,
بیماری اخلاقی ,
خیر مطلق ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
خودشناسی ,
القسط ,
شوق ,
علم نفس ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
غضب ,
بیماری روانی - اخلاقی فردی ,
نفس شناسی در فلسفه اسلامی ,
شهوت ,
رستگاری اسلامی ,
شوق ,
شهوات ,
سعادت اخروی ,
خیر محض ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
عدالت ,
کرامت نفس ,
غضب ,
کردارنیک ,
خودآگاهی ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
اخلاق ناصری (کتاب) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
ادراک معارف ,
خیر به اضافت ,
فضایل چهارگانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اکثر پژوهشگران و تاریخ نویسان غربی بر این باورند که با ابن رشد، حیات عقلی اسلامی پایان پذیرفته و او واپسین فیلسوف و نماینده فلسفه در تاریخ عقلی تمدن اسلامی محسوب میشود. بدینسان اینان توجه مطلوب به میراث عقلی شیعه ننمودند. علیرغم آنکه حیات شیعی، عنصر نیرومند و شاید تنها رهیافت حیات عقلی اسلامی در حکمت و علوم بود اما مورد غفلت واقع شد. غفلتی که به نوعی فقر تئوری و انحطاط اندیشه را در دوران پس از 615 هجری قمری مؤدی گردید. گفتار حاضر میکوشد تا ضعف و سستی نظریه پایان حیات عقلی را آشکار ساخته و نقش خواجه نصیر در تجدید حیات عقلی حداقل در بعد علم اخلاق و فلسفه اخلاق در سده هفتم را تبیین سازد. تلاش خواجه نصیر در فلسفه و اخلاق در دوره انحطاط برجسته است. پژوهش علمی نشان میدهد که خواجه نصیر در ظهور و بروز سه مکتب فلسفی و عقلی شیراز، اصفهان و تهران نقش پر اهمیتی دارد. اخلاق ناصری نخستین و مهمترین اثر او در دانش اخلاق است. وی اخلاق ناصری را به عنوان اثری اصیل و مستقل حسب گفتارش در کاستی تهذیب الاخلاق خاصه در حوزه تدبیر منزل و سیاسات، مینگارد. سه موضوع بنیادین در اخلاق ناصری مورد پژوهش قرار میگیرد: دانش نفس، فضایل و سعادت و سرانجام عدالت. خواجه نصیر بر این عقیده است که سعادت موضوع و غایت اخلاق است. این غرض او را واداشت تا بخش عمدهای از اثرش را به بحث و فحص در مفهوم رستگاری، کمال و نقصان نفس و بالاخره کردار نیک و خودآگاهی اختصاص دهد. نقد او بر ارسطو و ابن رشد در اصناف فضایل و انواع رذایل بر اساس اندیشه قرآنی مورد توجه و حائز اهمیت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید