جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
شهود عرفانی و ارزش معرفت شناختی آن
نویسنده:
محسن جوادی، علیرضا معظمی گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی در عرفان
,
اشراق
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت شناسی عرفانی
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
تصوف (صوفیگری) ,
مجسمه ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مکاشفه ,
عقل نظری ,
ظهور ,
مکتب مشبهه ,
امانت الهی ,
القائات شیطانی ,
ریاضت ,
القائات شیطانی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
رؤیت قلبی خدا ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
قرآن ,
خطاناپذیری ,
فیض حق ,
تجلی ,
قرآن ,
اصطلاحنامه تصوف ,
مقام ریاضت ,
مقام معاینه ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره) ,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی ,
خطاناپذیری تجربه عرفانی ,
شهد ,
غیب مذموم ,
غیب محمود ,
معاینه ,
کشف روحانی ,
جایگاه شهود ,
معیار صدق شهود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، سخن در بررسی ارزش معرفت شناختی راه و طریق اهل شهود است. در مقدمه تاریخچه، واژه شناسی و فرق میان تصوف و عرفان بیان خواهد شد. مفاهیم کلیدی که معرفت شناسی عرفانی با توجه به آن ها صورت می گیرد توضیح داده شده، دیدگاه عالمان و فیلسوفان مسلمان در مورد جایگاه شهود عرفانی مطرح می گردد. سپس ارزش معرفت شناختی شهود عرفانی از دیدگاه آیات و روایات بیان می شود و بالاخره، خطاناپذیری مشاهدات عرفانی مورد بحث قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحی پیامبرانه رسول اکرم و تفاوت آن با تجربه های عارفان و شاعران
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهام(افعال الهی)
,
وحی به انبیا
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
قرآن
,
تجربه باطنی
,
وحی پیامبرانه
,
نفس پیامبر
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
شعر
,
پیامبر
,
وحی الهی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
قرآن
,
نزول قرآن
,
شعر
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجربه شاعرانه
کلیدواژههای فرعی :
جبرئیل ,
فرهنگ عصر نزول ,
منشاء وحی ,
منشا الهی وحی ,
کلام الهی ,
عالم فرشتگان ,
کلام الهی ,
جبرئیل(ع) ,
فرهنگ عربی ,
قرآن و فرهنگ عصر نزول ,
متون بشری ,
فترت وحی ,
منشأ نفسانی وحی ,
منشأ قدسی وحی ,
رابطه قرآن و فرهنگ عرب ,
بی واسطه بودن خودآگاهی ,
نظریه وحی نفسی محمد [ص] ,
فطرت پیامبر (ص) ,
الهام شاعرانه ,
دخالت پیامبر (ص) در تولید قرآن ,
شخصیت امی پیامبر (ص) ,
فرهنگ قومی پیامبر (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تجربه وحیانی پیامبران، مهم ترین حادثه تاریخی در جوامع بشری به شمار می آید که ارمغان آن، دریافت آیین و شریعت آسمانی و آشنایی انسان زمینی با مبدا هستی و آفریدگار خویش است. اما این مساله که پیامبران چگونه مفاهیم وحی را دریافت می کنند و ارتباط وحیانی آنها از چه مکانیسم و کیفیتی برخوردار است، پیوسته توجه متفکران و اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بر اساس آیات قرآن تجربه وحیانی یک ارتباط دو سویه است که میان افق اعلی و نفس پیامبر رخ می نماید، و در فرایند وحی پیام الهی توسط خداوند و یا از طریق فرشته وحی بر نفس پیامبر فرود می آید تا آن را بدون کم و زیاد به مردم ابلاغ نماید. امروزه کسانی در باره چگونگی مکانیسم وحی، به تحلیل روانشناختی پرداخته اند و در نتیجه آن را از نوع الهام شاعرانه و عارفانه به شمار آورده اند. نتیجه چنین تفکری این است که متن وحی از نفس پیامبر برمی خیزد و چون پیامبر در متن واقعیت اجتماعی تکون یافته در نتیجه متن وحی تحت تاثیر فرهنگ عصر نزول تدوین گشته است. طرح این مسایل در عصر حاضر، پژوهش در باره مکانیسم وحی و تفاوت آن با تجربه عارفان و شاعران را ضروری می نماید. در این مقاله که به روش تحلیلی – توصیفی و با استناد به آیات قرآن پژوهش شده است تفاوت های دریافت وحیانی پیامبر اسلام با تجربه شاعران و عارفان مورد بررسی قرار گرفته است و به این دستاورد علمی دست یافته است که خاستگاه شعر و عرفان نفس شاعر و عارف و فرهنگ اجتماعی آنهاست اما منشا و خاستگاه وحی، علم خداوند است و نفس پیامبر یا فرهنگ عصر نزول تاثیری در تولید قرآن ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر عرفان محیالدین بنعربی در اشعار عبدالرحمن جامی همراه با ترجمه فصوصالحکم
نویسنده:
علی شیخالاسلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
علوم انسانی
,
ابن عربی
,
زبان و ادبیات فارسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جامی-عبدالرحمن بن احمد
,
محی الدین عربی-محمدبن علی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل پارادوکس عینیت - ذهنیت وجود مطلق با تکیه بر هستی شناسی علامه سیدحیدر آملی
نویسنده:
سیدحسن سعادت مصطفوی ,مهدی سپهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
وجود مطلق
,
هستی شناسی ناب
,
خارجیت - ذهنیت
,
نظریه تمایز احاطی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
پارادوکس
کلیدواژههای فرعی :
عقل شهودی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
عدم مطلق ,
اجتماع نقیضین ,
نظریه تعدد معانی ,
نظریه سوء تألیف ,
اصطلاحنامه تصوف ,
شطحیات ,
اصطلاحنامه عرفان ,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) ,
خارجیت وجود مطلق ,
پارادوکس خطابی ,
نظریه تعدد مصادیق ,
نظریه تناقض ,
چکیده :
سید حیدر آملی از عرفا و حکمای قرن هشتم، با بسط و تنسیق عرفان نظری در مکتب محی الدین عربی، طرح و الگویی در هستی شناسی می اندازد که می توان آن را هستی شناسی ناب دانست. هستی شناسی ناب نه یک رویکرد در کنار سایر رویکردها، بلکه حقیقتی است که فراتر از هر گونه نگاه مفهومی - مصداقی می رود، به این بیان که هستی را نه مصداقی برای مفهوم وجود بلکه حقیقتی فراتر از مفهوم و مصداق می داند. همچنین برای هستی خارجیت (عینیت) قایل است، اما نه خارجیت در مقابل ذهنیت بلکه خارجیتی (عینیتی) در ورای دوگانه خارجیت - ذهنیت. از این رو حقیقت وجود (وجود مطلق) در عین حال که هم خارجی است و هم ذهنی، نه خارجی است و نه ذهنی. این طرح، پارادوکسی را که در باب خارجیت (= عینیت) و ذهنیت وجود مطرح است، حل می کند. پارادوکس به این صورت است که ذهنیت در مقابلِ عینیت است، در عین حال خود، عینیت دارد؛ یعنی ذهنیت، عینی است و عینی نیست. حل این پارادوکس با توجه به هستی شناسی ناب سیدحیدر آملی و در نهایت، با نظریه تمایز احاطی ابن ترکه اصفهانی به کمال خود می رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همانندیهای حضرت عیسی (ع) و حضرت علی (ع) در سنت اسلامی
نویسنده:
مهدی حسن زاده؛ علی اشرف امامی؛ سروش قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
نبوت عامه
,
حضرت عیسی (ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
شبهات حضرت علی (ع) و حضرت عیسی (ع)
,
حضرت علی (ع) و قرآن
,
حضرت عیسی (ع) و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
رجعت ,
غلات شیعه ,
انجیل ,
حواریون ,
زهد ,
جوانمردی ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
تثلیث مسیحی ,
بکتاشیه (بکطاشیه از صوفیه) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
خوارق عادت ,
تکلم در بدو تولد ,
سواره بودن بر ابرها ,
ولایت مطلقه حضرت عیسی (ع) ,
ولایت مطلقه حضرت علی (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این جستار، شباهتهای حضرت عیسی(ع) با حضرت علی(ع) در سه حوزۀ قرآن و سنت(حدیث)، کلام و عرفان با تأکید بر منابع اصیل و رویکردی مقایسهای مورد بررسی قرار گرفته است، نقطه اوج این شباهتها را میتوان در دو حوزه عرفان و تشیّع ملاحظه کرد. از لحاظ خاستگاه، قرآن و سنت نخستین منابعی هستند که القا کنندۀ چنین مفهومی به حساب میآیند. در قرآن، به عنوان مثال در تفسیر سورههای زخرف و نساء، با آیاتی مواجه میشویم که به تشابه این دو بزرگوار اشاره شده است. بازتاب تشابه بین حضرت عیسی(ع) و حضرت علی(ع) را در احادیث پیرامون موضوعاتی از قبیلِ زهد، رجعت، فتوت و خوارقعادات میتوان یافت. پس از قرآن و سنت، شیعه نصیریه، به ویژه در اعتقادشان به تثلیث، گزارشگر این همانندیها است. در ادامه، با ظهور مکتب ابنعربی و مطرح ساختن نظریه ختم ولایت برای حضرت عیسی(ع) و حضرت علی(ع)، و اشتراک هر دو در مفهوم نبوت عامه، میتوان چنین برداشت نمود که علت این همانندیها، مفهوم ولایت است؛ تفکری که انعکاس آن را در طریقت بکتاشی میتوان دید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی «توحید» از نظر سید حیدر آملی(ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
عظیم حمزئیان، علی سنایی، طوبی رشیدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
امام خمینی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
,
خداشناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
توحید عملی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
مراتب توحید ,
وحدت حق ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
توحید علمی (الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
تکبیر ,
تسبیح ,
توحید قلبی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
هستی شناسی توحیدی ,
تقسیمات توحید ,
کیفیات توحید ,
انسان شناسی توحیدی ,
توحید اولیا ,
توحید انبیا ,
ارکان توحید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
مسئله توحید یکی از مسایل مهم در حوزه کلام، عرفان و فلسفه اسلامی محسوب میشود. در این مقاله دیدگاههای سید حیدر آملی(ره) و امامخمینی(ره) در این مسئله با رویکرد کلامی ـ عرفانی بهویژه عرفان نظری، مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. سید حیدر آملی در آثار خود، در تعریف توحید و جایگاه و اقسام آن به تعریفناپذیری و درجات آن پرداخته و توحید اهل شریعت، طریقت و حقیقت را از یکدیگر تفکیک نموده است. از سوی دیگر، امامخمینی(ره) درباره بساطت و وحدت حق و معنای لغوی آن بحثهایی را مطرح کردهاند. در مورد اهمیت و جایگاه آن در سه حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی توحیدی، سیدحیدر آملی(ره) بر فطرت تأکید بسیار نموده و امامخمینی(ره) بر توحید علمی، قلبی و عملی توجه داشته است. در مورد تقسیمات و درجات و ارکان توحید نیز اشتراکها و اختلافهایی میان دیدگاههای آنها وجود دارد. امامخمینی(ره) بر وجه حجاب قرارگرفتن علم توحید در مسیر حق تأکید نمودهاند و مرحوم سیدحیدر آملی بر اصلی و پایهای بودن این علم نسبت به تمامی علوم؛ البته اشتراک دیدگاههای این دو متفکر در این مسئله زیاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد عام در فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی از منظر کتاب سرالاسراء
نویسنده:
مصطفی همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت عرفانی
,
اخلاق در قرآن
,
سرالاسراء
,
تعلیم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آیات و روایات عرفانی
,
علی سعادت پرور
کلیدواژههای فرعی :
استوی بر عرش ,
ملکوت ,
آخرت گرایی ,
نگرش توحیدی ,
فطرت(کلام) ,
ارتباط اجتماعی ,
توصیه تربیتی ,
راز آفرینش ,
قرب الهی ,
قرآن ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
اعتدال ,
توکل ,
ذکر ,
رضا ,
ورع ,
ذکر قلبی ,
اعتدال در زندگی ,
حب دنیا ,
غفلت ,
آداب عزلت ,
حیات باطنی و معنوی ,
نکوهش دنیا ,
حدیث معارج ,
تعلق خاطر انسان به موجودات ,
ملاک انتخاب همنشین ,
ستایش فقر ,
نکوهش غنی ,
کمالات انبیاء ,
ارزش گذاری رفتار اخلاقی ,
التزام به شرع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
سِرُّالإسراء تألیف استاد عرفان و اخلاق معاصر، مرحوم آیتالله سعادتپرور است که با روشهای اجتهادی به استنباط معارف عرفانی و آموزههای اخلاقی از کتاب و سنت پرداخته است. این تحقیق، به تدوین قوانین عامی میپردازد که در پسْزمینۀ روش مؤلف کتاب سِرُّالإسراء برای فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی و یا در صدور توصیههای تربیتی بر اساس کتاب و سنت به کار رفته است. این قواعد، هموزن قواعد فقهی در دانش فقه و دارای همان کاربرد و کارکرد در حوزۀ عرفان و اخلاق اسلامی است؛ و برای نخستین بار، در این تحقیق، به عنوان حوزهای نو در عرفان و اخلاق اسلامی معرفی میشود. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و بر اساس شیوۀ استقرائی (تحلیل تماتیک) با بررسی صدها نمونه از روش استاد فقید، در استنباط از آیات و روایات اخلاقی در این کتاب، توانسته نُه قاعدۀ کلی حاکم بر روش ایشان را استخراج کند و مصادیق و کارکردهای این قواعد را نیز نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش عارفان به محبوب های سه گانه پیامبر (ص)
نویسنده:
مهری زینی ,یداله جلالی پندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگاه عرفانی به نماز
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
عطر
,
عرفان اسلامی
,
زن در اسلام
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عشق و عرفان
,
زن در عرفان
,
منزلت زن از دیدگاه پیامبر
,
ازدواج در عرفان
,
حبب إلی من الدنیا النساء والطیب، وجعلت قرة عینی فی الصلاة
کلیدواژههای فرعی :
آموزه های عرفانی ,
آموزههای هندوییسم (آموزههای ادیان) ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
تصوف زاهدانه ,
تصوف عاشقانه ,
زن در عصر جاهلیت ,
اندیشه ابن عربی ,
ازدواج در عرفان ,
احادیث در مورد بوی خوش ,
آیه 74 فرقان ,
عرفان امام محمد غزالی ,
ازدواج از دیدگاه ابن عربی ,
چکیده :
حضرت محمد (ص) در حدیثی مشهور، از زن، عطر و نماز به عنوان سه محبوب دنیایی خویش یاد کرده اند. این حدیث رمزگونه برای عارفان نازک خیال دستمایه ای قرار می گیرد تا تعابیری گوناگون بر اساس پسندها و سلیقه های خود از آن عرضه نمایند. آنان در تاویل های خود از این حدیث، به انگیزه حب، علت آن و ترجیح یکی از محبوب ها بر دیگری اشاره کرده اند و علاوه بر اینها، آن را مستمسکی برای اظهار اشتیاق و میل به زن، همسرگزینی و... قرار داده اند.در بررسی تاریخی نظرگاه های عارفان در مورد این حدیث، تحول دیدگاه آنان از تصوف زهدآمیز و ترک تعلقات و بریدن از ماسوی اله از جمله زن تا عرفان عشق انگیز و مبتنی بر محبت نسبت به همه مخلوقات و...، زن به عنوان مظهر جمال حق دیده می شود.این نوشتار ضمن بیان نظرگاه های متفاوت و جالب عارفان در مورد این حدیث، به این نتیجه می رسد که هر یک از اجزا سه گانه این حدیث، حضرت محمد (ص) را به حق نزدیک می ساخته و در واقع دلبستگی آن حضرت به زن، عطر و نماز همان دلبستگی به خداوند بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسلامی در ایران معاصر
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه معاصر
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه اسلامی معاصر
,
فلسفه اسلامی در ایران
,
تاریخ نگاری فلسفه اسلامی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
کلام سنتی ,
استقراء ,
مارکسیسم ,
حوزه علمیه قم ,
فلسفه غرب ,
استقرا ,
فلسفة تطبیقی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مارکسیسم ,
عرفان نظری ,
توسعه فلسفه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
به گواهی تاریخ، ایران اسلامی همواره مهد حکمت و اندیشهورزی بوده است. حکیمان و عارفان این دیار ـ از فارابی و ابنسینا و مولوی تا سهروردی و حیدر آملی و صدرای شیرازی ـ در همهجای دنیا به عنوان ستارگان درخشان معرفت و معنویت شناخته شدهاند. از این رو، از دیرباز طالبان معرفت از اطراف و اکناف عالم، چشم به فرزانگان این دیار دوختهاند و آثار اندیشوران ایرانی ـ اسلامی را در شرق و غرب عالم میتوان ردیابی کرد. اما آیا این افتخار فقط متعلق به گذشته است و به تاریخ پیوسته است؟ یا این چراغ پرفروغ همچنان تابان و درخشان است؟ در پاسخ میتوان گفت که هرچند گذر روزگاران، گاه موجب نوسانهایی در فروغ این چراغ شده است، اما خوشبختانه این شعله مقدس هیچگاه خاموش نشده و تا به امروز همچنان در نورافشانی است. آشنایی با حیات فکری و فلسفی معاصر ایران و پیشگامان آن و معرفی آن به تشنگان حقیقت در داخل و خارج ایران، گامی است سودمند در استمرار این سنت قویم و غنی، و قدمی است ضروری در بهرهگیری نسل جدید از این میراث گرانسنگ. نوشتار حاضر نگاهی است گذرا به حیات علمی برخی از پیشروان حکمت و معرفت اسلامی در ایران معاصر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل برخی روایات و اشارات عرفانی در شعر شهریار
نویسنده:
حسین آریان، تورج عقدایی، جلیل تجلیل، علی محمد سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
حضرت عیسی (ع) ,
حضرت موسی (ع) ,
نمادهای عرفانی ,
عارفان (مسلمان) ,
مقام خضر(ع) ,
یوسف و یعقوب ,
چکیده :
شهریار، اگر چه شاعری شاد است و طنز و طربناکی در سروده هایش بسیار دیده می شود، در یک تحلیل ژرف تر، انسانی است حساس و متامل و ناگزیر درونگرا و غم ستای. این احوال سبب می شود که او در بسیاری از لحظه های زندگی عارفانه بیندیشد و تجربه های ناشی از این لحظه ها را در زبانی شاعرانه تجسم بخشد.مقاله حاضر سر آن دارد که نشانه های این طرز تلقی شهریار را در اشارات و تلمیحات شعر او پی گیرد و نشان دهد که او از رهگذر عشق و حزن و نوای ساز و تامل بر اندیشه های شاعران عارف، قدم به این حوزه می نهد و گاه بی آن که خود بداند، زیر سلطه ناخودآگاهی فردی و جمعی، به دریافت های غیرمتعارفی دست می یابد.در سروده های شهریار، اندیشه هایی که بوی عرفان از آن به مشام می رسد، غالبا در جایی که سخن از عشق به میان می آید، احساس می شود. بنابراین می توان گفت «عشق» عنصر غالبی است که شهریار را از زمین به آسمان می برد و تمام اشارات و تلمیحات دیگر به نوعی وابسته عشق اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 287 تا 308
مشخصات اثر
ثبت نظر
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید