جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
راستی آزمایی سلوک معنوی در اندیشه امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک معنوی
,
عرفان مثبت
,
عرفان اسلامی
,
عرفان اسلامى
,
عرفان حقیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فصوص الحکم ,
صراط مستقیم ,
سالک ,
خلافت الهی ,
شریعت محوری ,
منابع معرفت ,
صحیفه کامله سجادیه ,
جهاد با نفس ,
الفیلسوف ,
اولیاء ,
فطرت انسان ,
تهذیب ,
اولیاء الله ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
انسان کامل (کلام) ,
صراط مستقیم ,
قرآن ,
روایات ائمه ,
سیره امام ,
پیامبر ,
شریعت محوری (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
تهذیب ,
خود سازی ,
جهاد اکبر ,
اربعینات ,
وظایف اجتماعی ,
اسماء و صفات الهی ,
طریقت ,
عارفان (مسلمان) ,
صحیفه نور ,
حضرات اسماء و صفات ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
علم ظاهر ,
علم باطن ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
خلافت معنوی ,
گمشده انسان ,
عرفان نوافلاطونی ,
اجتهاد عرفانی ,
عمل به ارکان دین ,
ناموس حیات ,
رعایت ظاهر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
عرفان یکی از گرایش های اصیل در نهاد آدمی است و بعد معنوی انسان را پوشش می دهد. اشتیاق انسان به کمال معنوی باعث توجه جدی به عرفان گردیده است. اما از آنجا که عرفان باید از منابع حقیقی خود بهره ببرد و مصون از افراط و تفریط در عمل بوده و مطابق با معیارهای واقعی انسان کامل باشد؛ گاهی و نزد برخی مدعیان سلوک عرفانی دچار کج روی ها و خلل گردیده و به عرفان منفی گرایش پیدا کرده است. مقاله حاضر ضمن بیان لزوم و جایگاه رفیع عرفان برای انسان، منابع اصیل آن را معرفی و بر اساس دیدگاه و سیره عملی عارف بزرگ اسلامی امام خمینی (ره)، معیارهای عرفان مثبت و منطبق با تعالیم اصیل اسلامی و رفتار علوی را نشان داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلافت انسان کامل درعرفان اسلامی : سال 1، شماره 1 : حکمت اسراء
نویسنده:
اسدالله شکریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
خلافت الهی
,
عرفان اسلامی
,
خلافت الهی انسان
,
عرفان اسلامى
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
الولایه ,
کتاب کافی ,
حقیقت محمدی (ص) ,
اسماء الهی ,
فیض الهی ,
امانت الهی ,
امامت و ولایت ,
اوصاف انسان کامل ,
آیات امامت ,
امامت ,
ولایت امام ,
ولایت انسان کامل ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
فیض الهی ,
قرآن ,
خلافت در قرآن ,
خلافت ظاهری ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
درجه انسان کامل ,
مرتبه ولایت ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
پیوند ولایت و خلافت ,
خلافت معنوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مفاهیم کلیدی در معارف اسلامی به شکل عام و در عرفان اسلامی به شکل خاص، مفهوم خلافت است. در این مقاله مفهوم خلافت در منابع عرفانی و مقایسه آن با دیدگاه شریعت به بحث گذاشته میشود. به دیگر سخن، در پی آنیم که مقام خلافت را با استفاده از آموزههای عرفانی توضیح داده و نشان دهیم که خلافت عرفانی چیزی ورای خلافت منصوص در منابع دینی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکیم ترمذی و پاسخ به سه پرسش
نویسنده:
ابوالفضل محمودی، مینا باهنر
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصوف اسلامی
,
حکیم ترمذی
,
عرفان سده سوم
,
عرفان اسلامی
,
تصوف ایرانی
,
عرفان اسلامى
کلیدواژههای فرعی :
حکمت ,
خلقت انسان ,
الولایه ,
سلوک عرفانی ,
ماده و صورت ,
خلق آدم (ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
ختم ولایت ,
صوفی ,
ابزار معرفت ,
طبقات الصوفیه ,
تذکره الاولیاء ,
حکیم ,
مفردات ,
انسان کامل ,
علم طب ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت ,
صوفیان (صوفیه) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
عالم معنا ,
باطن انسان ,
سلوک باطنی ,
حقایق نفسانی ,
روش سلوک روحی ,
حکمت علیا ,
درجات حکمت ,
تعالیم شرعی ,
حکیم الاولیاء ,
مجتهد اولیاء ,
متفرد اصفیاء ,
چکیده :
یکی از برجسته ترین چهره های به حق عرفان عملی و نظری ایرانی در سده سوم - که متاسفانه در ایران کمتر سخنی از وی به بیان آمده است - «مجتهد اولیاء» و «متفرد اصفیاء» ابوعبدالله محمد بن علی بن الحسن بن بشر الترمذی معروف به «حکیم ترمذی» جامع علوم و فنون و صاحب ریاضات کامله و مولف کتب عدیده می باشد. نظریات ناب و اندیشه های سترگ حکیم در قرن سوم، اعجاب اعجوبه قرن هفتم و بنیان گذار عرفان نظری - محی الدین ابن عربی - را چنان بر می انگیزد که رد پای این آراء و نظریات را می توان در جای جای فتوحات به چشم دید. ترمذی صوفی، حتی در ملقب شدن به لقب «حکیم» نیز در بین هم کیشان خود بی نظیر است و در این زمینه نظر بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران را به خود مشغول کرده است. این حکیم صوفی در خطه خراسان متولد شد و در همانجا درگذشت و در طول عمر پربرکت خود کتابهای وزین و ارزشمندی را به نگارش درآورد. در این تحقیق سعی شده نگاهی گذرا بر سه بعد مهم از ابعاد شخصیتی این دانشمند به نگارش درآید. معنای حکیم، جنبه صوفیانه وی و بررسی ایرانی بودن او. اهمیت این تحقیق در آن است که بدانیم این هر سه گزینه در معرفی اجمالی شخصیت حکیم نقش اساسی دارد و مقدم بر هر گونه تحقیق بعدی در زمینه آثار و تالیفات وی به شمار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و چرایی نفی خواطر در عرفان اسلامی
نویسنده:
قربان ولیئی محمدآبادی، حوریه هاشمی کوچکسرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک عرفانی
,
نفی خواطر
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
عزلت و خلوت ,
خواطر ,
عدالت و ملکه ,
محبت ,
اهل بیت(ع) ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
خواطر حقانی ,
خواطر شیطانی ,
فلسفه وجودی شیطان ,
ملکه ,
انابه ,
ذکر ,
مراقبه ,
طهارت باطن ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
فنا ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
مقام محبت ,
درجات کمال ,
قلب مومن ,
خواطر نفسانی ,
اقسام خواطر ,
علائق دنیوی ,
توجه به نفس ,
دل سپردن به شیخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
یکی از عناصر بنیادین سلوک در عرفان اسلامی نفی خواطر است که به معنای پاکسازی ضمیر و ذهن از هر گونه اندیشه ها، واردات و صورت هاست. نفی خواطر از آموزه هایی است که سالک از ابتدای سیر سلوکی خویش تا آخرین منازه آن- که فنای فی الله است- ملزم به کوشش برای تحقق آن خواهد بود و تنها در صورت تحقق کامل نفی خواطر و تخلیه باطن است که وجود سالک شایسته پذیرش انوار و تجلیات الهی، و سزاوار رسیدن به منزه جانان خواهد شد. با درک نقش اساسی نفی خواطر در طریقت عرفانی، این مقاله در پی آن است که چرایی و چگونگی این مفهوم را بررسی کند و افزون بر ارائه روش هایی برای تحقق آن، ضمن بیان اجمالی ارتباط نفی خواطر با دیگر عناصر سلوکی، ثمرات و نتایجی را که نفی خواطر در مسیر رسیدن به مقصود به بار می آورد، تبیین نماید. از آنجا که لازمه پرداختن به نفی خواطر، شناخت ماهیت و انواع خواطر، و روش تشخیص آنها است، پیش از ورود به بحث، این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید از منظر عرفان و تصوف و اهل بیت
نویسنده:
محسن طیب نیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معصومین(ع)
,
اهل بیت(ع)
,
وحدت وجود
,
دیوان شمس
,
قرآن کریم
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه عرفان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این مقاله نویسنده محترم وحدت وجود را مطرح و با استناد به عبارت های متعدّدی از اهل عرفان مقصود آنان را توضیح داده اند و سپس بر اساس آیات و روایات آنان را مورد نقد قرار داده اند و مشخص نموده اند که این نظریه هیچ گونه تطابقی با ادلّه نقلی و عقلی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلى آیات و احادیث در شعر امام خمینى(ره)
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات
,
آیات قرآنی و روایات
,
تلمیحات
,
دیوان شعر امام خمینى
,
تاثیر قرآن بر ادبیات فارسی
,
آیات قرآنى
کلیدواژههای فرعی :
شعر و قرآن و سنت ,
ظهور ,
استعاره ,
جهان بینی عرفانی ,
آیه 004 حدید ,
آیه 31 بقره ,
میقات موسی ,
آیه 16 غافر ,
آیه 115 بقره ,
آیه 035 بقره ,
آیه 143 اعراف ,
آیه امانت ,
اصطلاحنامه عرفان ,
تاثیر لفظی ,
تاثیر معنوی ,
عرفان در اشعار امام خمینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بخش عظیمى از معارف و علوم اسلامى، جویبارهایى از بحر بیکران قرآن مجیدند. عرفان اسلامى هم که هدفش فهم باطن قرآن است، یکى از این جویبارهاست که در سایه ى آیات این کتاب آسمانى بالیده است. امام خمینى(ره) که یکى از شاگردان حقیقى مکتب عرفان اسلامى و قرآن مجید است در دیوان شعر خود بارها به انعکاس مفاهیم این بحر بیکران عرفان اسلامى یعنى قرآن مجید دست یازیده است، با مطالعه و تأملى در شعر امام خمینى(ره) به وضوح این تأثیرپذیرى از کلام الهى مشهود است. در این مقاله بر آنیم که ضمن بیان مضامین شعرى دیوان امام خمینى(ره) به تأثیر پذیرى آن حضرت از آیات و روایات در قالب تضمین، تلمیح و تحلیل و... با آوردن شاهد مثال بر این امر صحه بگذاریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخی به اهل سياست در نگاهی واقعی به رياضت و انزواطلبی در عرفان اسلامی
نویسنده:
عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و سیاست
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام ریاضت
,
انزواطلبی
,
عرفان و جامعه
,
تصوف و جامعه
کلیدواژههای فرعی :
حمله مغول ,
کشف المحجوب ,
علم حضوری ,
راه کشف و شهود ,
کیمیای سعادت ,
نفحات الانس ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
علم نفس ,
قرآن ,
زهد ,
صلح ,
محاسبه نفس ,
پیر (عرفان) ,
ذکر ,
تاریخ تصوف ,
خانقاه ها ,
عرفان و شریعت ,
معرفت شناسی عرفانی ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
مقام ذوق ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
خلوت در انجمن ,
کتاب مرصاد العباد ,
گریز از اجتماع ,
بازگشت به جامعه ,
نشئه وحدت ,
نشئه کثرت ,
صوفیه و زراعت ,
تکامل تصوف ,
استبدادپذیری در ایران ,
مصاحبت با خلق ,
سلوک و کسب و کار ,
شیخوخت ,
خروج از خلوت ,
رابطه حکمت و خاموشی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
انديشه عرفانی، انديشه ای سياسی نيز هست. به گواهی تاريخ، صوفيان و خانقاه ها در امنيت و آبادانی و رشد سياسی کشور ايران نقش اساسی داشته اند و علت عقب ماندگی سياسی ايران، به ويژه پس از دوره مغول، علتی فرهنگی بوده است، نه زهد و انزواطلبی صوفيان. عارفان برای سلامتی نفس خود و جامعه، و خدمت به مردم به رياضت روی آورده اند. آنها بهترين روان شناسان جامعه اند، زيرا با گزارش مراحل سلوک، راه حل اصلاح فردی و جمعی جامعه را بيان کرده اند و زهد حقيقی را نشان داده اند. بحث خلوت در انجمن و قانون ترکيب، چگونگی حضور در جامعه و استفاده از تمتعات و مال دنيا، در عين زاهد بودن است و راه گذر از علم حصولی و رسيدن به معرفت شهودی همان رياضت و انزواطلبی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی چرایی تعمیم آموزه های عرفانی، موانع و پیامدها
نویسنده:
مهدیه سادات کسایی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تعلیم عرفان
,
تعمیم آموزه های عرفانی
,
رواج عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فصوص الحکم ,
بحران معنویت ,
سالک ,
انسان معاصر ,
سلوک عرفانی ,
اصالت ,
زبان ,
وحدت تشکیکی وجود ,
مراتب مکاشفات عرفانی ,
اخلاق عرفانی ,
عشق در دنیای مدرن ,
تعمیم بخشی ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
زبان عرفان ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
تعلیم سیر و سلوک ,
وحدت تشکیکی وجود ,
عارفان (مسلمان) ,
عرفان نظری ,
نظریه تمثیلی ,
زبان دین ,
عرفان نظری ,
نظریه کارکردگرایی ,
بینش عرفانی ,
واقعیت معنوی ,
موانع گسترش عرفان ,
تعامل فرهنگی ملل ,
ساده نویسی عرفان ,
متون کهن عرفانی ,
مکاتب عرفانی ,
اصالت دینی عرفان ,
جهانشمولی عرفان ,
زبان ادبی عرفان ,
زبان فلسفی عرفان ,
حقایق عرفانی ,
اخلاق عرفانی ,
چکیده :
کمال انسان با معرفت او عجین است و قلمرو عرفان، ساحت متعالی معرفت است که نه تنها گنجایی حضور همگانی ابناء بشر را دارد، که خود، لزوم این عمومیت را مکشوف می سازد. بی اعتنایی به این حقیقت و بی مهری به اندیشه نیاز انسان به عرفان، ریشه در ناآشنایی یا کم آشنایی با آن دارد و عدم موفقیت در معرفی صحیح و عام عرفان اصیل، به طور عمده، برخاسته از بیگانه انگاری زبان ها و نمادهای خارج از فرهنگ اجتماعی و دینی هر گروه از مردم، از سوی صاحب نظران این عرصه است که در جای جای جهان، رسالت معرفی عرفان را به عهده دارند؛ اما در عمل، به آن محدودیت می بخشند. در حالی که توجه همه جانبه به قالب های متنوع عرضه عرفان نظری و عوامل برانگیزاننده احوال عرفانی، مقدمات تجربه عرفان عملی را فراهم می کند و نگاه انسان به هستی را ارتقا می بخشد، همه این ابزارها و امکانات، در افتراقی کاذب فرو گذاشته می شوند و بشر، به دنبال عطش فطری حقیقت جویی و تمنای اضمحلال آلام دنیوی در آرام معنوی، یا راه های فریبنده را تجربه می کند و یا در کثرت پروری آرا و عقاید، همواره از وحدت بیرونی و درونی فاصله می گیرد. این پژوهش، بهانه ای برای جلب توجه صاحبان اندیشه به همه موضوعات ذکر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل از نگاه نظامی
نویسنده:
رضا حیدری نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
نظامی گنجوی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
خلیفه ,
عشق الهی ,
امی ,
مرگ پیغمبر ص ,
خلافت الهی ,
ولی (اسماء افعال الهی) ,
آب حیات ,
خضر ,
سوسیالیسم ,
اگزیستانسیالیسم ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
پیر (عرفان) ,
فنا ,
اصطلاحنامه تصوف ,
اصطلاحنامه عرفان ,
آئینه ,
سلسله نسب صوفیه ,
معرفت در تصوف ,
عشق در تصوف ,
کنت کنزا مخفیا ,
مکتب محبت ,
مکتب عشق ,
ریاضت روحانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
عرفان و تصوف مکتبی است که مانند بسیاری از مکاتب، به دنبال شناخت حقیقت وجود و ذات لایزال الهی است، با این تفاوت که مبدأ و منشأ اندیشه های صوفیانه، دین مبین اسلام و وحی و حدیث و روایت است. در اندیشه های محوری عرفان، انسان کامل از ارکان حائز اهمیت به شمار می رود که مظهر تجلی صفات الهی، آگاه از اسرار هستی، واسطه فیض پروردگار و جامع کمالات الهی است که با القاب و عناوینی مانند: قطب، مرشد، جام جهان نما، ولی، خلیفه خدا، چشمه حیات، خضر و ... نامیده شده است. حکیم نظامی ضمن نگرش فلسفی وار به جهان هستی و آشنایی با حکمت نو افلاطونی و اشراقی، با کاربرد اصطلاحات صوفیانه مانند: عشق، باده، خرابات، ساقی و دیگر تعابیر عرفانی در منظومه های خود، موجب شده که او را متمایل به تفکرات عارفانه بشمارند. در تعابیر حکیم گنجه، انسان کامل، همان خلیفة الله، قطب، خضر، ولی، آیینه، آب حیات و ... است که شباهت و اشتراک فراوان با تعابیر اهل تصوف دارد. در این مقاله به تبیین نگاه نظامی به انسان کامل و تقارن اندیشه های او با تفکرات عارفانه و صوفیانه به شیوه توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه ای پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیان پذیری ذات خدا در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
مسعود حاجی ربیع,محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات خداوند
,
بیان ناپذیری خدا
,
ابن عربی
,
وجود لابشرط مقسمی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
اسماء و صفات الهی ,
مکنون بودن کنه ذات ,
اسم در اصطلاح عرفانی ,
آیات الاهیاتی قرآن ,
چکیده :
بيان پذيری ذات خداوند از جمله مباحثی است كه در آن اختلاف زيادی وجـود دارد. برخـی بـر آن اند كه ذات بيان پذير نيست؛ اما به نظر می رسد بر اساس مبـانی هسـتی شـناختی ابـن عربـی ذات، بيان پذيراست. بيان پذيری ذات، ثمرات فراوانی دارد و نگاه آدمی را به خـدا ومجموعـه معـارف ناظر به خدا دگرگون می كند. در اين نوشتار، ابتدا انديشه بيان پذيری ذات مطرح می شود و با بيان مبانی هستی شناختی آن، نظريه بيان پذيری ذات اثبات می گردد و پس از آن، به ثمرات اين نظريـه اشاره می شود. سپس، به تلقی ای اشاره مـی كنـيم كـه بر اسـاس آن، ابـن عربـی ذات را بيـان ناپـذير معرفی می كند و با نقد آن، اين انديشه را نمی پذيريم. در انتها، به ثمرات اين بحث اشاره می كنيم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید