جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3237
دوازده گفتار درباره دوازدهمین حجت خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نویسنده:
حسین اوسطی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«دوازده گفتار درباره دوازدهمین حجت خدا حضرت مهدی عج» اثر فارسی حسین اوسطی، در پی معرفی و اثبات حجت خدا در عصر غیبت، شناخت امام عصر عجل‌ الله‌ فرجه‌ الشریف و رفع شبهات در این مورد می‌ باشد. انگیزه تالیف، در مرتبه اول، شناخت امام عصر عج و در مرتبه بعد، بهره برداری از آثار مثبت اعتقاد به امام زمان عج است. کتاب با یک مقدمه آغاز و مطالب در دوازده گفتار، مرتب شده است. از جمله ویژگی‌ های کتاب این است که خلاصه‌ ای از مطالب ارائه شده در پایان هر گفتار ارائه شده و سؤالات مربوط به هر گفتار، در پایان آن آمده است تا جنبه آموزشی و یادگیری این اثر بیشتر شود. علاوه بر نقل روایات و مستندات، از دلایل عقلی و نیز از حکایات مفید در خلال بحث‌ ها برای تایید و تبیین مطالب استفاده شده است.
دفاع از تشیع و پاسخ به شبهات
نویسنده:
علی اصغر رضوانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مسجد مقدس جمکران,
چکیده :
توسل به اولیاء الهی و واسطه قرار دادن آنها یکی از فروع مسئله دعا است. در این کتاب با استناد به آیات و روایات به تبیین حقایق دعا و توسل پرداخته شده و از نگرش شیعه دفاع شده و به اشکالات وهابیت پاسخ داده شده است. در این پاسخ آیات، روایات، سیره پیامبر (ص) مبنای استدلال قرار گرفته است.
آزادی، عقل و ایمان، پژوهشی انتقادی در مبانی کلامی، فقهی و حقوقی آزادی عقیده
نویسنده:
محمد سروش؛ ویراستار: غلامرضا پاکروان
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مجلس خبرگان رهبری,
چکیده :
کتاب حاضر مجموعه‌ ای است شامل فصل‌ های «مبادی معرفتی - آزادی عقیده», «اصول آزادی عقیده», «آزادی تغییر عقیده», «نگرش عرفانی بر آزادی عقیده», «آزادی عقیده تکلیف فرد و مسئولیت دولت»، «آزادی عقیده در اسناد حقوقی» که نگارنده در آن تلاش کرده ابتدا آزادی عقیده را از زوایای مختلف ریشه‌ یابی کند; سپس با تبیین اصول و مبانی آن در فرهنگ اسلام و فرهنگ غرب, نتایج مربوط به هر دیدگاه را مشخص نماید. بررسی و تحلیل آزادی عقیده در این پژوهش از زوایای مختلف کلامی, فقهی, عرفانی و حقوقی صورت گرفته و علاوه بر آزادی متفکران گذشته, دیدگاه‌ های معاصر نیز به تامل و ارزیابی گذاشته شده است.
پاسخ جوان شیعی به پرسش های وهابیان
نویسنده:
محمد طبری
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
کتاب «پاسخ جوان شیعی به پرسش های وهابیان» تالیف آقای محمد طبری در سال ۱۴۲۸ ق است که شامل پاسخ‌ های شیعه به 178 پرسش متنوع است که وهابیان متوجه شیعیان می­ دانند. در واقع این کتاب پاسخی است به کتابچه­ ای با عنوان «سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد». وهابیان این کتابچه را با هدف هجوم به عقاید شیعیان نگاشته و منتشر کرده‌ اند. نویسنده این کتاب پیش از پاسخ دادن به سؤالات کتابچه مزبور، ابتدا با تمسک به کتب اصلی مورد قبول وهابیان به صورت علمی و مستند اثبات می­ کند که در واقع این سه اتهام به خود وهابیت و طرفداران آنها وارد است که عبارتند از: 1. ارتداد صحابه: شیعه معتقد است صحابه بعد از پیامبر (ص) مرتد شدند! 2. سبّ صحابه: شیعه به صحابه پیامبر ناسزا می­ گوید! 3. بی‌ احترامی به عایشه همسر پیامبر گرامی (ص)!
پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور
نویسنده:
نیره صانعی، حسن صانعی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
«پاسخ به شبهات در شب‌ هاى پیشاور» توسط نیره سادات صانعى و سید حسن صانعى در پاسخ به ایرادات و سؤالات متفرقه‌ اى که پیرامون عقاید و تفکرات شیعه مطرح است، در یک جلد، به زبان فارسى تهیه و تنظیم شده است. این کتاب تلاش مى‌ کند تحریف‌ ها و پیرایه‌ هاى نادرستى را که توسط دشمنان کینه‌ توز بر دامن اسلام و تشیع نشسته است، بزداید. در این کتاب، 54 پرسش و پاسخ در موضوعات پراکنده، مانند پیدایش شیعه، خلافت و جانشینى امیرالمؤمنین (ع)، ولایت على (ع)، امامت ائمه (ع)، بحث غدیر، سجده بر مهر، گفتن حى على خیر العمل و أشهد أن علیا ولی الله در اذان، فدک، بوسیدن قبر مبارک پیامبر (ص) و ائمه، ویژگى‌ هاى على (ع) و برترى وى بر دیگر صحابه و... مطرح شده است.
ترجمه و شرح فارسی الموجز فی اصول الفقه
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: علی عدالت
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نصایح,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الموجز فی اصول الفقه»، یکی از آثار و تالیفات آیت الله شیخ جعفر سبحانی است که به زبان عربی نوشته شده است. این کتاب، در حوزه ‌های علمیه به عنوان متن درسی تدریس می‌ شود و جایگاه ویژه خود را پیدا کرده است. در این اثر، مهم‌ ترین مسائل اصولی به گونه موجز مورد بحث قرار می‌ گیرد. مقصود مؤلف، از تالیف این کتاب، آشنا کردن مبتدیان، با مسائل اصول فقه است. مولف، مباحث علم اصول را به چهار دسته مباحث الفاظ، مباحث عقلیه، مباحث حجج و امارت و مباحث اصول عملیه تقسیم کرده و در ادامه، به تبیین مسائلی از قبیل حقیقت وضع، دلالت، حقیقت و مجاز و علائم آن دو، اصول لفظی، اشتراک و ترادف، استعمال لفظ مشترک در بیشتر از یک معنا، حقیقت شرعیه و متشرعه، صحیح و اعم و مشتق پرداخته و نظریات بدیعی را ارائه می‌ دهد.
دراسات فقهیة فی مسائل خلافیة
نویسنده:
نجم الدین طبسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی,
چکیده :
كتاب «دراسات فقهية في مسائل خلافية» اثر جناب استاد آقاى نجم الدین طبسی از علماى معاصر مى‌ باشد كه درباره سه موضوع اختلافى ميان اهل سنت و اماميه; يعنى ازدواج موقت ، نماز تراویح و تکفیر و ارسال در سال ۱۴۲۱ ق و به زبان عربی تأليف گرديده است. ايشان با نگاهى دقيق همراه با ارائه شواهد تاريخى، به موضوعات مذكور، دفاع همه جانبه‌ اى از حریم احکام تشیع نموده‌ اند.
کتاب: انیس الموحدین
نویسنده:
ملا مهدی نراقی
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
فلسفه چيست؟
نویسنده:
محمد سربخشى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
فلسفه به معناى خاص آن، دانشى است عقلى كه با هدف كشف حقيقت درباره موجود بما هو موجود و احكام آن بحث مى كند. در اين بحث ها، بررسى چيستى و حقيقت اشيا و موجوديت يا عدم موجوديت آنها، موضوع گفت و گوست و يقينى، برهانى، انتزاعى، كلى و ضرورى بودن احكام از ويژگى هاى بحث هاى فلسفى است. اثبات موضوعات ساير علوم و تبيين مبادى تصورى و اثبات مبادى تصديقى آنها، از وظايف مهم فلسفه است. به همين دليل، هر يك از فلسفه هاى مضاف را مى توان شعبه فلسفه در علمى دانست كه مضاف اليه فلسفه مضاف است. در اين مقاله به شيوه عقلى و تحليلى به بررسى فلسفه و چيستى آن خواهيم پرداخت.
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
استاد شهید مطهری؛ مؤسس کلام جدید شیعی
نویسنده:
ولی الله عباسی، علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علم کلام، به ویژه مباحث جدید کلامی، از مهم ترین مباحث علمی است. بی شک استاد مطهری از چهره های شاخص و نوآور در اندیشه اسلامی معاصر محسوب می شود. وی در فلسفه و کلام اسلامی دارای مطالعات عمیق و گسترده بود؛ در پرتو آشنایی با فلسفه و الهیات غرب، به مسائل مهم و پرسش های اساسی این دوران توجه جدی از خود نشان داد و سهم مؤثری در تأسیس کلام جدید از خود بر جای گذاشت. از این رو، می توان وی را مؤسس کلام جدید شیعی برشمرد. این مقاله درصدد است ضمن روشن ساختن جایگاه استاد مطهری در گفتمان کلام جدید، برخی از نظریه های مهم وی درباره مباحث نوپدید کلامی را بررسی کند.
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
  • تعداد رکورد ها : 3237