جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3237
آیۀ "از خداوند، پیامبرش و کسانی که دارای قدرت هستند، فرمان ببرید" در مورد چه اشخاصی نازل شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همۀ مفسران شيعه در اين زمينه اتفاق نظر دارند كه منظور از" اولی الامر"، امامان معصوم هستند كه رهبرى مادى و معنوى جامعه اسلامى، در تمام شئون زندگى از طرف خداوند و پيامبر (ص) به آنها سپرده شده است، و غير آنها را شامل نمى‌شود. البته كسانى كه از طر بیشتر ...
فرزندی دارم که به یک بیماری سخت گرفتار است اعتقاد دارم که از یکسو همه اتفاقات عالم از جمله این مسأله خواست و مشیت الهی است، حال مانده ام به این امر راضی باشم و یا از راه ها و نسخه های معنوی و ادعیه وارده برای شفا یافتن فرزندم تلاش کنم راهنمایی ام کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سؤالی که طرح گردیده از گذشته تحت این عنوان در کتب اخلاقی مطرح شده است که آيا دعا با مقام رضا منافات ندارد؟ رضا حالتى نفسانى و به معناى خشنودى از قضا و قدر الاهى است. اشکال فوق از آن جا پیدا شده که گمان شده است دعا بیرون از حوزۀ قضا و قدر الاهی بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
هویت شناسی دین در اسلام و غرب
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
شناخت چیستی و هویت دین در دین پژوهی معاصر اهمیتی شگرف دارد زیرا بسیاری از نزاع های پژوهشگران این عرصه با نوع تعریف آنها از دین پیوندی وثیق دارد و بدون ابهام زدایی از هویت دین ورود به بسیاری از چالش های دین شناسی نزاعی بی حاصل و عقیم است . این امر در جای جای عناوین دین پژوهی معاصر چون زبان دین ، عقل و دین ، کثرت گرایی دینی ، رابطه دین و آزادی ، دین و هنر ، دین و توسعه و سایر مباحث چالش زای موجود... اثرگذار و تعیین کننده است . مقاله ی حاضر کاوشی در شناخت هویت دین است. در این رابطه ابتدا از مباحثی چون هدف از هویت شناسی دین ، مشکلات پژوهش در این موضوع و معانی لغوی دین سخن به میان آمده است . پس از طی گفتار مقدماتی ، فصولی به دیدگاه متفکران غربی ، سپس اندیشوران اسلامی و سرانجام نظر برگزیده اختصاص یافته است . دین پژوهان و متکلمان غربی تعاریف فراوانی برای دین ارایه داده اند که به رغم کثرت و تنوع، آنها را درسه دسته جای داده ایم : تعاریفی با محوریت خدا،حقیقت یا ارزش غایی،تعاریف کارکردی،و تعاریف شهودگرایانه،تعاریف متکلمان اسلامی را نیز به دو نوع عام و خاص تقسیم کرده و در تعاریف عام ، نظرات علامه طباطبایی و آیات جلیل القدر سبحانی،جوادی آملی و مصباح بیان و ارزیابی شده است . سپس تعریف دین از منظر قرآن و روایات آمده است . در نهایت ، نتیجه گیری و بیان تعریفی عام،شامل ادیان الهی و غیرالهی ، و سپس خاص ادیان الهی عرضه شده است .
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
آیا صحت دارد که مردم قم به جهنم نمی روند؟ اگر بله، پس هر چه گناه کنند عیبی ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در ابتدا لازم است که روایات مرتبط با ارزشمندی قم و اهل آن را بیان گردد و آنگاه با بررسی آنها پاسخ مناسبی نسبت به جهنم نرفتن مردم قم و حکم گناه کردن در سرزمین قم به عنوان مکان مقدس، ارائه شود: 1. روایات ارزشمندی قم از ابوالحسن الاول امام کاظم ( بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برخى معتقدند كه آيات مربوط به غدير خم، توسط اهل تسنن جا به جا شده، تا هدف آيه‏ى مورد نظر، مبنى بر خلافت على ‏(ع) آشكار نشود؟! نظرتان را درباره‏ى تحريف آيه‏ى غدير بيان كنيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در برخورد با فقره‌ى "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا"؛[1] دو فرض اساسى را پيش روى خود داريم: الف: بخش مورد نظر كه درباره‌ى ولايت اميرالمؤمنين على ‌(ع) است، جلمه‌اى م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر مقام عصمت تفضلى است از ناحیه‏ى خداوند، اجر گناه نکردن یک معصوم و یک غیر معصوم چگونه تبیین مى‏گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براى روشن شدن پاسخ، ابتدا بايد با حقيقت "عصمت" آشنا شد،[1] تا عصمت در برابر گناه را در افراد معصوم شناخت. علامه طباطبايى مى‌فرمايد: منظور از "عصمت" وجود امرى است در انسان معصوم كه باعث حفظ او از وقوع در آنچه كه جايز نيست (مثل خطا و معصيت) مى‌ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صاحب کتاب نهج البلاغه – کتاب معتبر شیعه – روایت می کند که امام علی(علیه السلام) از پذیرفتن خلافت کناره گیری کرد و گفت: «دعونی و التمسوا غیری»، «مرا رها کنید و کسی دیگر غیر از من را بجویید»! (نهج البلاغة ( ص 136) و نگا: (ص 366 – 367) و (ص 322)). آیا این بر باطل بودن مذهب شیعه دلالت نمی کند؟ شما می گویید که امام علی(علیه السلام) از سوی خدا به خلافت و امامت منصوب گردیده است پس اگر چنین است چگونه از پذیرفتن آن اباء می ورزد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این که منصب امامت و ولایت علی (ع) از جانب خدا است و خدا او را برای این مقام برگزیده است، با دلایل متقن و استوار اثبات شده است. اما در مورد معنای این کلام امیرالمؤمنین (ع) که فرمود: «مرا رها کنید و کسی دیگر غیر از من را بجویید». باید متذکر شویم که هر بیشتر ...
چرا نام ائمه ی معصومین (علیهم السلام) به طور صریح در قرآن نیامده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در ابتدا بايد به اين نكته توجه شود كه اوّلاً: نام امامان معصوم (ع) به طور صريح در كلام پيامبر اكرم (ص) آمده است، مخصوصاً نام مبارك حضرت على (ع) كه در چندين مورد، پيامبر اكرم بر جانشينى آن حضرت و ولايت ايشان، تصريح نموده‌اند كه يك مورد آن در اب بیشتر ...
چرا برده داری در اسلام حرام نگردیده است. در حالی که خداوند متعال در قرآن مجید (آیه شریفه لا اکراه فی الدین) انسان را در انتخاب دین دارای اختیار و حق انتخاب دانسته است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن پاسخ لازم است اندکی به بحث بردگى در اسلام پرداخته شود. گر چه مساله برده‌گيرى و برده‌دارى به عنوان يك دستور حتمى در مورد اسيران جنگى، در قرآن مجيد نيامده است ولى انكار نمى‌توان كرد مطالبی که در قرآن براى بردگان ذكر شده است، اصل وج بیشتر ...
ما مسلمانیم و اعتقاد داریم که خدایی وجود دارد و او را می پرستیم. گروهی مثلا اعتقاد دارند که باید گاو بپرستند و یا آتش بپرستند. می خواهم بدانم کدام یک درست است؟ از نظر ما معتقدین به خدا پرستش خدا درست است و پرستش گاو و یا آتش خیلی غیر منطقی است. اما از نظر آنهایی هم که که آتش یا گاو می پرستند پرستش ما غیر منطقی است. در کل سؤال من این است اگر ما بر اساس فطرت خدا پرست شدیم پس آنها هم ادعا می کنند که این فطرت در ما وجود ندارد. در این جا تکلیف چیست گناه آنها و یا حجت درستی اعتقاد ما چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای روشن شدن پاسخ لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم: 1 ـ مفهوم واژه خداوند، از مفاهیمی است که هر انسانی حتی منکران وجود خداوند نیز تصویری از آن در ذهن خود دارند. چون همه می دانند خداوند یعنی موجودی که خالق همه موجودات، توانای بر هر کار، آگاه بر بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 3237