جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3237
فلسفی شدن علم کلام، رویکرد ناموجه یا روند گریزناپذیر
نویسنده:
محمدمهدی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موجه بودن فلسفی شدن دانش کلام از مسائلی است که درباره آن، مواضعی از نفی تا اثبات اتخاذ شده است. بدون توجه به معانی مختلف فلسفی شدن، نمی توان درستی یا نادرستی نگرش ها را اثبات کرد. این امر، گاه به معنای اتخاذ روش فلسفی در تبیین آموزه های دینی، گاه به معنای برگزیدن فلسفه خاصی به عنوان قالب تبیین معارف وحیانی، گاه به معنای به کارگیری برهان های فلسفی در اثبات آموزه های دینی و گاه به معنای تطبیق آموزه های وحیانی بر یافته های انسانی و... به کار رفته است.<br /> مخالفان این روند در دو دسته می گنجند. برخی از ریشه با رویکرد عقلی در تبیین معارف دینی به هر نحوی مخالف اند. عده ای دیگر به دلیل پیامدهای منفی، آن را ناخوش می دارند و مخالفت شان به دلیل امور عارضی است. موافقان نیز نگاه های متفاوت داشته اند. برخی به لحاظ روشی آن را درست انگاشته اند و برخی دیگر، به لحاظ محتوایی نیز به درستی این روند حکم کرده اند.<br /> در این نوشتار، اثبات شده است روندی که به تطبیق آموزه های وحیانی بر یافته های انسانی انجامیده است و بدون معیار به تاویل های ناروا و احیاناً انکار برخی از آموزه های دینی منتهی شده است، چه در به کارگیری روش فلسفی ریشه داشته باشد و چه در معانی دیگر، ناموجه است، ولی به طور کلی مقتضای تعالیم دینی و هویت دانش کلام، تولید یک دستگاه مفهومی معتبر و فرافرهنگی یا بهره گیری از دستگاه مفهومی مستقر بوده است. متکلمان به هردو رهیافت توسل جسته اند. گرچه خشنودی از دستگاه فلسفی خاص یا هر دستگاه مفهومی دیگر فاقد دلیل موجه است. فلسفی شدن دانش کلام نیز در رکود فلسفه تاثیر نداشته، یا دست کم نقش آن کم رنگ بوده است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 66
آیا در دوران غیبت خود حضرت هم در انتظار به سر می برند، در این زمینه مقالاتی با منابع معتبر می خواستم. این انتظار به چه صورت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انتظار فَرَج از دو واژه عربی "انتظار" و "فرج" ساخته شده است. انتظار در لغت به معنای مراقبت، چشم به راه بودن و نگرانی است.[1] حالتی است که سبب ایجاد آمادگی می شود و ضد آن ناامیدی است. به گشایش و رهایی یافتن از غم و اندوه و گرفتاری فَرَج گفته می بیشتر ...
زیارت عاشورا را – با توجه به معنایش- می‌خواندم، که این سؤال مرا به خود مشغول کرد. "اَللَّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الْاَکْبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فیهِ نَبِیُّکَ صَلّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ" آیا پیامبر در هر منزل و مسکن که توقف داشت معاویة بن ابی سفیان و پسر و پدرش (یزید و ابوسفیان) را لساناً لعن می‌نمود؟ ضمناًً لسان خدا یعنی چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ظاهرا مراد از عبارت "ابن آکلة الاکباد و اللعین بن اللعین" معاویه است؛ زیرا: الف: مادرش هند، لقب "جگر خوار" را پس از شهادت حمزه سید الشهداء، از آن خود کرد.[1] ب: لقب، اللعین بن اللعین، یکی از القاب چندین گانه معاویه است[2]. اما با توجه به عبارت بیشتر ...
آیا دسته بندی اصول دین و فروع دین از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ شده است؟ اگر جواب مثبت است لطفاً منابع را ذکر فرمایید اگر جواب منفی است از چه زمانی و توسط چه کسانی صورت گرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اصل هر چیز، همان ریشه و اساس آن است كه بنایش را روی آن می سازند، بنابراین، اصول دین چیزی است كه ساختمان دین روی آن بنا گردیده است.[1] اصطلاح اصول دین «اگر به معنای خاص[2] آن (یعنی اساس ترین عقاید)، كه در علم اعتقادات به كار برده می شود؛ استعما بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا شیعه از امام علی و امام حسین (ع) نسبت به پیامبر (ص) بیشتر یادآوری می کند و اهتمام بیشتری به آنها دارد؟ وقتی به زیارات [شیعه] نگاه می کنیم می بینیم زیارات پیامبر از ائمه کمتر است. همچنین هنگامی که به اعمال مستحب شب معراج توجه می کنیم می بینیم زیارت امام علی (ع) بیشتر است با توجه به این که این حادثه مربوط به رسول الله (ص) است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از جمله مسائلی كه هر از گاهی علیه شیعه مطرح می شود، علاقه و محبت شیعه نسبت به رسول الله (ص) است. با این ادعا كه توجه و عنایات شیعه به ائمه (ع) نسبت به رسول خدا (ص) بیشتر است. قبل از بر طرف نمودن این شبهه و بیان واقعیت، پرداختن به یك مقدمه ضرور بیشتر ...
فرق بین مبانی اسلام و موازین اسلام چیست؟ و اصولا مبانی و موازین اسلام کدام اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «مبانی» جمع مبنا، از ریشه "بنی"، به معنای پایه و هر چه که بر آن و با تکیه بر آن بر رویش چیزی می گذارند.[1] و «موازین» جمع میزان از ریشۀ "وزن"، به معنای وسیلۀ سنجش به کار می رود تا اندازه و ارزش چیزی معلوم شود.[2] اما آنچه که از استعمال این دو بیشتر ...
نظر به این که پیامبر (ص) طبق حدیث غدیر و روایات دیگر، امیرالمؤمنین (ع) را به طور مطلق و عام جایگزین خود نمودند، تمام ولایت های پیامبر(ص) از جمله ولایت عرفانی و سیاسی و ... برای ایشان نیز ثابت می شود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از دیدگاه شیعیان، شکی نیست که ولایت امیرالمؤمنین(ع) که توسط پیامبر اکرم(ص) در ماجرای غدیر اعلام گردیده و در فرصت های بسیار دیگری قبل و بعد از غدیر، بر آن تأکید شده است[1]، شامل تمام مواردی است که رسول خدا(ص) در آن موارد، ولایت داشته اند و با ت بیشتر ...
در بارۀ زنا توضیح دهید و آیا اگر این عمل به صورت کامل واقع نشود باز هم گناهی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ارتکاب عمل زنا از نظر قرآن گناه بزرگى است كه خداوند در بارۀ آن مى‌فرماید:" نزديك زنا نشويد چرا كه عمل بسيار زشتى است و راه و روش بدى است."[1] در اين بيان كوتاه به سه نكته اشاره شده است: الف- مى‌گويد به اين عمل شرم‌آور نزديك نشويد، اين تعبير عل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پیامبر (ص) هنگام هجرت از مکه به مدینه ابوبکر را همراه با خودش برد و او را نجات داد، و از طرفی علی (ع) را در معرض خطر قرار داد و از او خواست در جایش بخوابد ... پس اگر علی(ع) امام وصی و خلیفۀ منصوب از سوی خدا بوده است، آیا چنین کسی در معرض مرگ قرار داده می شود و جان ابوبکر که اگر بمیرد برای امامت ضروری نیست نجات داده می شود... و سؤال این جا است که کدام سزاوارتر است که خاری به پایش نخورد و در معرض مرگ قرار نگیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای پاسخ به این سؤال باید دو مسئله روشن شود: 1. قطعی بودن جانشینی و خلافت حضرت علی (ع) بعد از پیامبر اکرم (ص). 2. عدم منافات جانشینی علی (ع) با به خطر انداختن جان او در شب هجرت و خوابیدن حضرت علی (ع) در بستر پیامبر (ص). مسئلۀ اول در روایات سن بیشتر ...
برای اثبات حقانیت شیعه، تحقیق می کردم که به آیۀ 12 سورۀ یاسین برخوردم. می خوام بدانم وقتی خدا می فرماید: "در روز قیامت ما همه را به حساب می آوریم"، چگونه ممکن است امامان معصوم باشند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای پاسخ به این سؤال چاره ای جز پرداختن به تفسیر این آیه نداریم؛ زیرا ابتدا باید مراد اجمالی آیه فهمیده شود و در مرحلۀ بعد باید تناقض ناشی از فهم اشتباه آیه حل شود. قرآن به تناسب بحثى كه در آیات گذشته پیرامون اجر و پاداش پر ارزش مؤمنان و پذیر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 3237