جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3237
با توجه به این که خداوند عالم على الاطلاق است، غرض از امتحانات الاهى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همان طوري كه در سؤال آمده است امتحان الاهى براى كشف مجهول نيست؛ چون خداوند به همه چيز عالِم است، ولى از آيات قرآن و روايات به دست مى‌آيد كه امتحان، يك سنت و قانون الاهى است و اين سنت الاهى بر مبناى سنت ديگرى است كه عبارت است از: تربيت و هدايت بیشتر ...
چرا واقعه غدير در اجتماع بزرگ مسلمانان يعني ايام حج واقع نشد؟ آيا اگر در آن ایام واقع می شد بهتر نبود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پیامبر اکرم (ص) مسألۀ مهم خلافت و جانشینی امیر مؤمنان علی (ع) را به دفعات و به مناسبت های مختلف به مردم گوشزد کرده است و بیان آن در اجتماع مسلمانان در غدیر خم، بمنظور تأکید مجدد و اتمام حجت بوده است. اعلام این مسألۀ مهم بعد از اتمام مراسم حج بیشتر ...
چه کسانی وارد بهشت مى‏ شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از بررسی آیات متعدد قرآن کریم فهمیده می شود که بهشت، وعدۀ حتمی خداست و نصیب کسانی می شود که "متقی"، "مؤمن " و مطیع کامل همۀ فرامین خدا و رسول (ص) باشند. چنین کسی سعید و خوشبخت واقعی است و در زمرۀ رستگاران خواهد بود. با بررسی دستورات خدا و حضرت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا ما می توانیم بگوییم که فرشتگان معصوم هستند؟ آیا آنها از سطوح مختلفی از عصمت برخوردار هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ملائكه و فرشتگان موجودات بسیار شریف و لطیف هستند و دارای ویژگی های نیک فراوانی هستند -که در آیات قرآن بیان شده است- از جمله این که صفات و ویژگی های خاکی و حیوانی در وجود آنان راه ندارد و اساسا آنان هیچ گونه میل و قدرتی بر انجام گناه و معصیت ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طبق کدام دستور قرآنى، اقلیت های مقیم ایران ملزم به رعایت حجاب هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حجاب اسلامى، جلوه‌اى است زيبا كه از عمق فطرت پاك انسانى و متن باورهاى دينى تجلى يافته و با خود، دنيايى از امنيت، آرامش روانى، عزت نفس، خودباورى و... را براى زن و مرد به ارمغان مى‌آورد. اين حکم اسلامى كه با حكمت و تدبير الاهى بر زنان واجب گشته، بیشتر ...
دین برای انسان است یا انسان برای دین؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن مطلب ابتدا بايد مقصود و مراد از واژه هاي انسان، دين و فايده يا نفع را بيان کنيم، چون شناخت هر مرکبي، فرع شناخت بسائط و اجزاي آن است.[1] الف. حقيقت انسان انسان موجودي راز آلود و اسرار آميز است. ابعاد وجود او بسيار گسترده تر از آن بیشتر ...
اسلام یعنی چه (معنای اسلام چیست؟)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : واژۀ "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب، نقص و فساد است و در باب افعال به معنای "انقیاد، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض"است.[1] قرآن هم در این معنای وسیع، اسلام را استعمال کرده و می فرمای بیشتر ...
غلو و زیاده گویی در بارۀ اهل بیت چیست؟ و علل و اهداف آن کدام اند؟ و چگونه مسلمان شیعه می تواند از این امر خطیر دوری نماید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : "غلو" در لغت زیادت و بلند شدن را گویند؛ به عبارت دیگر، غلو تجاوز کردن از حد و اندازه است و یا به تعبیری بهتر تجاوز کردن و یا فراتر گذاشتن از اندازه و جایگاه در هر چیز غلو است. خداوند در قرآن کریم این چنین به غلو اشاره نموده اند: "ای اهل کتاب بیشتر ...
رابطۀ مشیت إلاهى و خواست انسان چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خواست انسان در طول اراده و مشيت إلاهى قرار گرفته و بدين صورت، ارادۀ انسان وابسته به اراده خداوند است و نمى‌تواند مستقل و بى‌نياز از حق باشد. چنان كه آيات فراوانى از قرآن كريم بر اين مطلب دلالت دارند؛ مثل: "و چيزى را اراده نمى‌كنند (و نمى‌خواهن بیشتر ...
منظور از عدل در اصول دین چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
"عدل" در لغت به معناى "ميانه روى" و اجتناب از افراط و تفريط است و اگر با "عن" متعدّى شود، به معناى عدول و انصراف مى‌آيد. اين واژه به معناى مثل و هم اندازه (معادل) نيز به كار گرفته مى‌شود و گاه به معناى بدل و جانشين و فديه است.[1] لكن در علم كلام و عق بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 3237