جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
تعداد رکورد ها : 1333
عنوان :
عبرتآموزی و نقش آن در اخلاق و تربیت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
محمد اخوان، اکرم احمدیان احمدآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سعادت
,
مرگ
,
بصیرت
,
هدایت خلق
,
موعظه
,
تکبر
,
راه هدایت
,
قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
داستان حضرت آدم
,
تربیت اسلامی
,
ابن میثم بحرانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
سعادت اخروی
,
قرآن
,
موعظه
,
مرگ (فقه)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عبرت آموزی
,
غرور
,
طریق زندگی
,
عبرت آموزی
,
الگوی تربیتی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سیر آفاق و انفس
,
تاریخ
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
ابن ابی الحدید
,
خودخواهی
,
حضرت آدم(ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
منابع عبرت
,
ابزارهای عبرت پذیری
,
پذیرش عبرت
,
بهره اخلاقی عبرت
,
بهره تربیتی عبرت
,
تجربه زندگی
,
شگفتیهای آفرینش
,
عشق ناروا
,
مصونیت از خطا
,
تجربه اندوزی
,
محمد اخوان
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
از مهمترین روشهای تربیت اسلامی که در قرآن، سنت، و سیرة امامان معصوم علیهمالسلام، ازجمله امیرالمؤمنین علی (ع)، به آن توجه و تأکید شده «عبرتآموزی» است. خداوند در قرآن کریم در آیات گوناگون یکی از مهمترین منابع و عوامل هدایت انسان را عبرت از گذشته و گذشتگان معرفی میکند و با الفاظ و عبارات گوناگون مردم را به دقت و تأمل در زندگی و سرگذشت خوبان و بدان فرا میخواند و به انسانها سفارش میکند که به سیر و تفکر در آیات آفاقی و انفسی بپردازند و عاقبت محسنین و مفسدین را بنگرند. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، این مقاله بر آن است که به بیان نقش عبرتآموزی در حوزة اخلاق و تربیت اسلامی با استفاده از منابع معتبر، بهویژه از نگاه امام علی (ع) با توجه به سخنان گهربار و نصایح ارزشمندشان در کتب گوناگون، خصوصاً نهجالبلاغه، بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سنجی معرفت شناختی رابطه قرآن و جامعه شناسی
نویسنده:
محمد میرسندسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی, تابستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جامعه شناسی
,
سنت گرایان
,
رابطه عقل و وحی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
معرفت وحیانی
,
سنخ شناسی اجتماعی
,
جامعه شناسی در ایران
,
سید محمدباقر صدر
,
پوزیتیویسم اگوست کنت
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
سید محمدباقر صدر
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
امام خمینی
,
جامعه شناسى قرآن
,
سلفی گرایی
,
علی شریعتی مزینانی
,
اگوست کنت
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ضرورت تفسیر قرآن
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
تقریب گرایی تعاملی
,
سیطره علم در غرب
,
کمک قرآن به جامعه شناسی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر مبانی فلسفی ملاصدرا در برداشتهای حدیثی او در حوزه مباحث نفس و معاد
نویسنده:
جلیل قاسمی، عزیزالله فیاض صابری، حسن نقی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
معاد
,
اسفار
,
اعیان ثابته
,
علیت
,
ملاصدرا
,
تجرد قوه خیال
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
جسمانیه الحدوث
,
مراتب هستی
,
انسان شناسی
,
اتحاد عاقل و معقول
,
خودشناسی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
علم نفس
,
نظام هستی
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
تاویل حدیث
,
حرکت جوهری
,
هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
مُثُل
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
عالم ( امکانی )
,
قرآن
,
امام خمینی
,
حدیثشناسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
اصل علّیت
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
ماسِوی الله
,
تبیین منبع نقل
,
ملاک فهم روایت
,
ظهور ماهیت
,
استکمال تدریجی
,
حسن نقی زاده
,
عزیزالله فیاض صابری
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
صدرالمتألهین شیرازی، مؤسس مکتبی است که به عنوان حکمت متعالیه شناخته میشود. وی با بهرهبردن از میراث سلف خود راه جدیدی را فراروی جویندگان حقیقت گشوده است. یکی از ویژگیهای مکتب فلسفی او استفاده فراوان از آیات و روایات معصومان(ع) در آثار فلسفی خود میباشد. وی براساس مبانی فلسفی که خود موفق به تأسیس آنها شده است، تبیین خاصی از منابع نقلی از جمله روایات ارائه داده است. در این مقاله نخست علت رویکرد ملاصدرا به روایات بررسی شده و سپس با ذکر نمونههایی به تأثیر مبانی فلسفی ملاصدرا در برداشتهای او از احادیث با محوریت مباحث نفس و معاد پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذاتی و عرضی در دین
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , بهار/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
ذاتی و عرضی دین
,
آیات و روایات
,
شرطی خلاف واقع
,
قرآن
,
اصطلاحنامه فقه
,
دکتر عبدالکریم سروش
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
نواندیشی دینی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مغالطه خلط انگیزه و انگیخته
,
ابوالفضل ساجدی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالکریم سروش
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق اسلامی و طب روحانی
نویسنده:
اصغر هادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اهل بیت
,
بیماری روحی
,
جهاد با نفس
,
عبودیت
,
دوستی دنیا
,
اخلاق بندگی
,
تهذیب
,
سیر و سلوک
,
اهل بیت(ع)
,
لقاء الله
,
قرآن
,
اخلاق عرفانی
,
اخلاق اسلامی
,
طب روحانی
,
طب جسمانی
,
طب قلب
,
طب جسم
,
قلب سلیم
,
تعلیم سیر و سلوک
,
علامه مجلسی
,
شیخ حر عاملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
تهذیب
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عبودیت
,
جهاد اکبر
,
حب دنیا
,
آداب دوستی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
لقاء حق
,
داروی معنوی
,
اصغر هادی
,
اخلاق بندگی
,
اخلاق عرفانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
طب روحانی یکی از سه دیدگاه مطرح در برخورد با مسائل اخلاقی در میان دانشمندان اخلاق اسلامی است؛ در این دیدگاه، روح انسان همچون جسم انسان، گرفتار انواع بیماریها میشود و برای درمان آن باید از طبیب روحانی و داروهای معنوی بهره گیرد تا روحی سالم، پرنشاط، و ملکوتی پیدا کند. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که: تبیین روایات از اخلاق اسلامی بر اساس طب روحانی چیست؟ و به روش تحلیلیاستنطاقی، تبیینی متفاوت از اخلاق، برگرفته از روایات مأثور و با نگاه طب روحانی ارائه میدهد. در این مقاله پس از بیان چیستی طب روحانی و طبیبان روحانی، رابطه طبیبان روحانی و بیماران روحانی نیز از دیدگاه روایات، تبیین شده است. نتیجه این تحقیق آن است که اخلاق اسلامی با این نگرش، از اخلاق با اهداف مادی و صرفاً دنیوی متمایز میگردد، چرا که در این نگاه، ثمره اخلاق، قلب سلیم و هدف آن قرب به خداوند و لقاء الله است، و اخلاق بندگی و ویژگیهای معنوی که در دیگر مکاتب اخلاقی از آن خبری نیست، برجسته میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاک تشخیص مصیبتهای آزمونی از کیفری : شماره 18 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
سید محمد مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
عذاب
,
هلاکت انسان
,
استغفار
,
مصیبت
,
ابتلا
,
آرامش
,
اختبار
,
اتمام حجت الهی
,
امتحان الهی
,
سنت الهی
,
قرآن
,
سنت های الهی
,
اخلاق اسلامی
,
فتن
,
تمحیص
,
آرامش روحی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عذاب
,
قرآن
,
آیات امتحان
,
مرگ (فقه)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
انابه
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
بلاها و مصیبت ها در قرآن
,
مصیبت آزمونی
,
مصیبت کیفری
,
سنت آزمون
,
بازتاب گناه
,
گناه شخصی
,
گناه جمعی
,
معیار مصیبت
,
سنت قطعی
,
دفع مصیبت
,
سید محمد مرتضوی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سنّت آزمون یکی از سنّتهای قطعی خداوند است که به شکل مصیبت و نعمت بروز میکند. از سوی دیگر بازتاب برخی از گناهان نیز گاهی به صورت مصیبت بروز میکند و در مواردی انسانها نمیتوانند تشخیص دهند مصیبتی که گرفتار آناند آزمون الهی است تا صبر کنند، یا کیفر گناهان است تا توبه کنند و چه ملاکی برای تشخیص این نوع مصیبت وجود دارد. مقالۀ حاضر با بررسی آیات قرآن، مصائب را به سه گروه تقسیم و برای هر گروه ملاکهایی را جهت تشخیص آنها به این شرح مطرح کرده است: 1. مصائب آزمونی: ملاک تشخیص آنها تحملپذیر بودن، آرامش پس از ابتلا، دریافت پاداش پس از اتمام، ابتلا از خداوند و اتمام از بنده و... میباشد. 2. مصائب کیفر گناهان جمعی: ملاک تشخیص این نوع مصائب، فراگیر بودن، نبود فرصت بازسازی و نابودی جمعی میباشد. 3. مصائب کیفر گناهان شخصی: ملاک تشخیص این نوع مصائب، فراگیر نبودن، ناتوانی در تغییر مصیبت، برطرف شدن مصیبت با توبه و بازگشت به خداوند و تبدیل شدن مصیبت به خوشی پس از توبه میباشد.<br /> مشروح مستند ملاکهای یادشده را باید در متن مقاله جستجو کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی و بررسی نشانههای اعراب در نسخهای کهن از قرآن کریم : شماره 18 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
رضا فرشچیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
رسم الخط
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سوره زمر
,
رسم قرآن
,
کتابت قرآن
,
دانشگاه مک گیل
,
سوره زمر
,
ابن ابی داود
,
ابن ندیم
,
کتابت قرآن
,
نسخه خطی قرآن
,
نقطه حروف متشابه
,
نشانه تقسیم آیه
,
نقطه پیرامون واو
,
نشانگر اعلام
,
رسم الخط عربی
,
کاتب قرآن
,
رضا فرشچیان
شاپا (issn):
0
چکیده :
کتابخانۀ مکلنان دانشگاه مکگیل حاوی مجموعههایی از ذخایر نفیس و گوهرهای درخشان فرهنگ اسلام و ایران میباشد، قطعات کمیاب از قرآن کریم از جملۀ آنهاست. یکی از کهنترین قطعههای قرآن که در این کتابخانه نگهداری میشود آیاتی از سورۀ مبارکۀ زمر را در بر دارد. این قطعه به خط کوفی بر دو طرف پارهای از پوست نگارش یافته است و برای نشان دادن حرکت حروف و اعراب آیهها از نقطههایی قرمزرنگ استفاده شده است و نمیتوان به یقین دربارۀ نقطۀ حروف متشابه یا نشانههای تقسیم آیهها اظهارنظر کرد. از نشانههای درخور توجه این دستنوشته نقطههایی پیرامون واو میباشد. این نقطهها با توجه به حرکت حرف بعد از واو نهاده شدهاند. وجود دو نقطه بین و قبل از برخی از الفهای این قطعه نیز قابل توجه میباشد. مقالۀ حاضر که حاصل ارزیابی این نسخۀ منحصر به فرد در مدتی طولانی است، بیانگر کوششهای طلایهداران کتابت قرآن کریم و شیوههای ابداعی آنان در نگارش کلام الهّٰی مجید میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل متن شناسی زیارتنامه حضرت امام رضا (ع) بر پایه نظریه کنش گفتار : شماره 85/2 : مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام
نویسنده:
محمدرضا پهلواننژاد، مهدی رجبزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوستی اهل بیت
,
دوستی آل محمد
,
قرآن
,
دوستی
,
ارتباط زبانی
,
کنش عاطفی
,
قدردانی
,
نظریه کنش گفتار
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
قرآن
,
ابراز دوستی
,
زیارتنامه
,
جان آر. سرل
,
جان آستین
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
زبان دین
,
کنش تعهدی
,
زیارت نامه امام رضا (ع)
,
بررسی متن شناسانه
,
کنش اظهاری
,
کنش اعلامی
,
کنش ترغیبی
,
ارادتمندی
,
کنش غیربیانی
,
گفتار تعهدی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
نظریه کنش گفتار یکی از مهم ترین نظریاتی است که بر دو حوزه فلسفه زبان و زبان دین تاثیر گذاشته است. آستین، ارائه کننده این نظریه، کاربرد زبان برای انجام کارهایی از قبیل اعلام کردن، وعده دادن، اظهار داشتن، تهدید کردن و ... را کنش گفتار نامید. وی واحد ارتباط زبانی را کنش های گفتاری اعلام کرد، بدین معنی که ارتباط زبانی هنگامی اتفاق می افتد که گوینده، کنش گفتاری انجام دهد. جان سرل بر پایه این نظریه کنش های گفتاری را به پنج دسته تقسیم بندی کرد: کنش های اظهاری، اعلامی، تعهدی، ترغیبی و عاطفی. بررسی متن شناسی زیارتنامه حضرت امام رضا (ع) بر اساس طبقه بندی فوق نشان داد از مجموع 107 کنش گفتاری به کار رفته در این متن، کنش های عاطفی با 38 مورد بیشترین و کنش های اعلامی با 22 مورد کمترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. ضمن آن که در متن فوق هیچ گونه کنش گفتاری تعهدی به کار نرفته است. نتایج فوق نشان دهنده ایجاد ارتباط عمیق عاطفی گوینده و مخاطب یا مخاطبان زیارتنامه است. به عبارتی گوینده متن تلاش کرده است احساساتی از قبیل ارادتمندی، قدردانی و دوستی خویش را در قالب این متن با مخاطب خویش به اشتراک بگذارد. اختلاف ناچیز بین تعداد سایر کنش های به کار رفته در متن با توجه به تعداد کل کنش های موجود معنی دار به نظر نمی رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی؛ نگاهی به نظریههای اندیشمندان غربی و بازخوانی اندیشه والای امیرمومنان علی علیه السلام
نویسنده:
محمود پاکیزه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
آفرینش (اِبداع)
,
پوچ انگاری
,
زندگی
,
احتضار
,
مرگ
,
غایت خلقت
,
اخوان الصفا
,
حیات
,
آخرت گرایی
,
خداباوری (دئیسم)
,
الدنیا
,
عالم خلقت
,
حیات ابدی
,
اعتقاد به خدا
,
حیات انسانی
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
حیات ابدی
,
ذهن گرایی
,
هدف زندگی
,
زندگی معنادار
,
عین گرایی
,
هدف فعل الهی
,
علامه مجلسی
,
علامه جعفری
,
قرآن
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت)
,
ذهن گرایی
,
آخرت
,
معنای زندگی در اسلام
,
شوق به مرگ
,
بی معنایی زندگی
,
فراطبیعت باوری
,
شوق به زندگی
,
مرگ باوری
,
نظم عالم
,
عقل دین گرا
,
عقل دین گریز
,
فزت و رب الکعبه
,
دل بستگی دنیا
شاپا (issn):
0
چکیده :
آن چیزی که زندگی را معنادار میکند کدام است؟ فلسفۀ حیات چیست؟ رابطۀ هدف از زندگی و معنای زندگی چگونه تبیین میگردد؟ امام علی(ع) که مسیر پرفراز و نشیب زندگی را با پیروزی طی کرده است، چگونه به این سؤالات پاسخ میدهد؟ شوق امام علی(ع) به مقولۀ مرگ چگونه با معناداری زندگی در نگاه او سازگار است؟<br /> این نوشتار در پی آن است که پس از مفهومشناسی مختصر، ضمن تبیین نسبت هدف زندگی با معنای زندگی و اشارهای اجمالی به نظریات اندیشمندان غربی در باب معناداری زندگی، مراد امیرمؤمنان(ع) را در نگاه به سطح والای حیات، با وفاداری به اصل معناداری زندگی و در پرتو خداباوری، نشان دهد و روشن کند که زندگی تنها در راستای طرح هدفمند آفرینش، که طرحی الهی است، معنا پیدا میکند تا حدی که شوق به مرگ نیز جزئی از زندگی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی مؤلفههای اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی
نویسنده:
اسدالله کرد فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سکولاریسم
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
انسان شناسی
,
کرامت انسان
,
دفاع از دین
,
عبودیت
,
آزادی اجتماعی
,
آزادی اسلامی
,
سوبژکتیویسم
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصل امر به معروف و نهی از منکر
,
تساهل و تسامح
,
قرآن
,
اصالت عقل
,
قرون وسطا
,
علم گرایی
,
آزادی
,
فرهنگ اسلامی
,
امر به معروف
,
تساهل و تسامح
,
خدامحوری
,
ارزش اخلاقی
,
عقل بسندگی
,
تهاجم فرهنگی
,
فهم عرفی
,
ارزش دینی
,
تکلیف گریزی
,
انسان شناسی اسلامی
,
اصالت علم تجربی
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
دین و آزادی
,
نسبیت معرفت
,
آزادی اجتماعی
,
سکولاریسم
,
علامه مجلسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
فضایل اخلاقی
,
عبودیت
,
کرامت نفس
,
سیانتیسم (اصالت علم)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
رویگردانی از خدامحوری
,
مملوک خدا
,
آزادی مطلق
,
جهان بینی اومانیستی
,
عقل گرایی افراطی
,
فرهنگ الهی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اومانیسم یا انسانمحوری نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا. شاید بتوان رویگردانی از خدامحوری و روی آوردن به انسان محوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افراطیگریها و سوء استفادههای کلیسا و اربابان آن در قرون وسطا دانست. این اندیشه با نگرش انسانمحوری به جای خدامحوری به انسان جایگاه خدایی داد.<br /> نوشتار حاضر، بعد از تبیین موضوع، درصدد است تا، در گام نخست، دیدگاه اسلام در مورد انسان را تذکر دهد و به این نکته بپردازد که اسلام اگرچه برای انسان جایگاه والایی در نظر گرفته است اما به این مهم نیز توجه دارد که انسان مملوک خداست و هیچ مالکیتی از خود ندارد. در گام بعدی، این نوشتار به تأثیر این آموزه غربی در نوع هجمة فرهنگی غرب به اسلام میپردازد. مؤلفههای اومانیسم، که عبارتاند از عقل بسندگی، علمگرایی، آزادی مطلق و تساهل و تسامح، هر یک از آنان، در بسترسازی تهاجم فرهنگی اهمیت قابل توجهی دارند. نگارنده درصدد است به تحلیل و بررسی موضوع و نقش آن در تهاجم فرهنگی بپردازد تا گامی در دفاع از دین، عقاید دینی و حقیقت انسان برداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
تعداد رکورد ها : 1333
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید