جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
تعداد رکورد ها : 1333
عنوان :
تحقق جامعه عزتمدار؛ تجلی نظام تربیت کریمانه
نویسنده:
زهره متقی، محمد نجفی، کمال نصرتی هشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تربیت دینی
,
اخلاق دینی
,
خلافت الهی
,
خلافت الهی
,
علم نفس
,
کرم
,
قرآن
,
تربیت شهروندی
,
کرامت نفس
,
جامعه عزت مدار
,
نظام تربیت اسلامی
,
مربی
,
جامعه دینی
,
کرم
,
انسان شناسی اسلامی
,
اخلاق دینی
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
قرآن
,
کرامت نفس
,
متربی
,
ارزش انسان
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
علینقی فیض الاسلام
,
ر. امام دهم(حضرت امام هادی ع)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
نظام تربیت کریمانه
,
رسالت تعلیم و تربیت
,
کسب کرامت
,
بایدهای قرآن
,
بایدهای روایی
,
بایدهای حقوقی
,
روحیه عزت مداری
,
اخلاق محوری
,
تعادل و جامعیت
,
نظام اخلاقی فردی
,
نظام اخلاقی اجتماعی
,
روحیه پویایی
,
تکامل فرد
,
الگوی بازسازی فرانکنا
,
شکوفایی جامعه
,
کرامت انسانی الهی
,
نظام مندی خواسته ها
,
تعادل خواسته ها
,
ضابطه مندی زندگی
شاپا (issn):
0
چکیده :
شکوه تمدن اسلامی در گرو احساس کرامت نفس و عزت فرد در جامعه است که در پرتو توانمندیها، داشتهها و ارزشهای اسلامی تجلّی مییابد. رشد و تثبیت این باور، حاصل عملکرد تعلیم و تربیت در این عرصه و جایگاه آن در برنامههای تربیتی است. پژوهش پیش رو با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) به این راهبرد تربیتی و ساختار آن در آموزههای دینی پرداخته است. بر این پایه، ضمن بررسی مفهوم کرامت و جایگاه و ضرورت آن در انسانشناسی اسلامی، نخست به تبیین پیامدهای کرامت نفس بهعنوان یک روش تربیتی پرداخته و سپس شیوههای ظهور و تقویت آن در نظام تربیتی اجتماعی را بیان کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تربیت کریمانه، شیوه خاص ارتباطی بین مربی و متربّی در انسانشناسی اسلامی است و در نظامهای حقوقی، اخلاقی و اجتماعی نیز از عوامل مهم و مؤثر قلمداد میگردد. ضرورت انجام رسالت تعلیم و تربیت در نظام اجتماعی از یک سو و تمایل ذاتی و فطری به کسب کرامت و احساس ارزشمندی افراد از سوی دیگر، تعلیم و تربیت را به این روش تربیتی خاص سوق میدهد؛ روشی که میتواند روح عزتمندی را در متربّی بیدار و استمرار آن را تضمین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان مسلمان به منزله نماد شهری
نویسنده:
هادی چهاردولی، محمد مهدی گودرزی سروش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
ارتباط غیر کلامی
,
خلافت الهی
,
انسان
,
قرآن
,
سیمای شهر
,
نماد شهری
,
نماد شهری
,
رفتار غیر کلامی
,
همدان
,
فضای شهری
,
خلیفة الله الاعظم
,
رفتار ترافیکی
,
شهر اسلامی
,
رفتار ترافیکی شهروندان
,
قرآن
,
نمادگرایی دینی
,
شهروند مسلمان
,
انسان مسلمان
,
رفتار الهی مردم
,
ارتباط انسان با محیط
,
سیمای شهر اسلامی
,
نشانه شهر
,
عناصر شهری
,
رفتار شهرنشینی
,
رفتار اسلامی
,
محمدرضا هیکلی
شاپا (issn):
0
چکیده :
شهر های امروزی سرشار از نمادها و نشانه هاییست که گاه واجد معنای عمیق هستند و گاه عاری از هر گونه معناهای زیباشناسی می باشند. المان هایی که گاه می توانند هویت بخش باشند و از بستر تاریخ، فرهنگ و هنر یک سرزمین برخاسته باشند و المان هایی که فاقد هر گونه ویژگی های هویتی و فرهنگی هستند و حتی المان هایی که، روی ستیز با فرهنگ جامعه را دارند و با فرم ها و معانی خویش باعث استحاله فرهنگی افراد یک جامعه می باشند. پس بررسی و تحلیل نماد های شهری و نگاه موشکافانه و عمیق تر به آن، مسئله بسیار مهمی در طراحی شهر های امروزی است. در پژوهش های انجام شده درباره المان های شهری مطالب زیادی ارائه شده اما در این مقاله سعی بر این است تا از منظری دیگر به این موضوع نگاه شود و با مطالعات کتابخانه ای، مشاهدات میدانی و انجام مصاحبه های هدفمند این موضوع بررسی شود که خود انسان مسلمان می تواند یک نماد شهری بوده و به عنوان خلیفه الله جلوه و نمود جمال و کمال خداوندی باشد و با اعمال و کردار خود بر شهروندان و استفاده کنندگان از محیط تاثیر بگذارد .اهمیت بررسی این موضوع که انسان می تواند یک نماد شهری باشد بحث تاثیر متقابل بین محیط و رفتار می باشد زیرا یک محیط واجد ویژگی های الهی می تواند بر رفتار مردم تاثیر بگذارد، رفتار الهی مردم نیز می تواند منجر به ایجاد یک محیط دارای ارزش های ماورائی باشد و ما حصل ادامه این تاثیر متقابل شهری سرشار از معانی عمیق الهی میباشد، شهری که سیمایی با هویت دارد. رفتار و ارتباط انسان با محیط به دو شکل صورت می پذیرد ارتباط کلامی و غیر کلامی. در این پژوهش ارتباط غیر کلامی مورد بررسی قرار می گیرد. نمونه موردی انتخاب شده سروان نیروی انتظامی محمد رضا هیکلی است که در حوزه فعالیت خود یعنی شهرستان همدان و تقاطع سعیدیه به واقع نمودی از یک انسان تاثیر گذار می باشد. در این نوشتار سعی بر این است تا موضوع نماد ها از زاویه دیگر بررسی شود .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار سرقت ادبی در اخلاق روزنامهنگاری
نویسنده:
علیرضا والی اصل
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم اخلاق
,
حق الناس
,
فرا اخلاق
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
اخلاق
,
اخلاق کاربردی
,
سوره حجرات
,
امنیت اجتماعی
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق هنجاری
,
اخلاق رسانه
,
حق الله
,
سرقت ادبی
,
امنیت فرهنگی
,
تکنولوژی اطلاعات
,
روزنامه نگاری
,
رسانه های چاپی
,
آگاهی بخشی
,
اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری
,
رسانه های الکترونیک
,
امنیت اجتماعی
,
امنیت فرهنگی
,
خلق
,
علم اخلاق
,
قرآن
,
سوره حجرات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
حق خدا
,
حق مردم
,
رکود علمی
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
رشد جامعه
,
داستان ساختگی
,
سردرگمی مردم
,
فریب اذهان
,
رکود فرهنگی
,
فن آوری ارتباطات
,
بدبینی مردم
,
حجیت خبر عادل
,
حق النفس
,
اخلاق کاربردی
شاپا (issn):
0
چکیده :
رسانه ها یکی از حوزه های مهم و چالش برانگیزی است که در حوزه اخلاق کاربردی بررسی می شود. در قرن بیست و یکم با سرعت پرشتاب فن آوری ارتباطات و افزایش قدرت تاثیرگذاری پرشمار و متنوع، مسائل اخلاقی پیچیده ای در سطح رسانه ها نمایان شده است. روزنامه به عنوان اولین رسانه گروهی و رسانه ای که خصوصیات منحصر به فرد و تاثیرگذاری دارد، رسالتی مهم را در آگاهی بخشی به مردم به دوش می کشد. تحقیق حاضر، اهم مسائل مطرح شده در رسانه به طور عام و روزنامه نگاری به طور خاص را بیان کرده و باروش توصیفی تحلیلی در صدد پاسخ گویی به پرسشهای مطرح شده در باب سرقت آثار ادبی برآمده است. و در نهایت این مسئله را از دیدگاه آیات و روایات بررسی می نماید؛ پرسش هایی از قبیل اینکه: سرقت آثار ادبی دیگران چه تاثیراتی بر مخاطبان و خود روزنامه نگاران دارد؟ مصادیق سرقت آثار ادبی کدام اند؟ آیا روزنامه نگاران می توانند داستان سازی کنند؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی اخلاق پزشکی در احادیث نبوی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
توحید
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
بدن
,
انسان شناسی
,
خلافت الهی
,
بعد معنوی انسان
,
قوانین کلی الهی
,
کرامت انسان
,
اخلاق حرفه ای
,
احکام الهی
,
رذایل اخلاقی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
اهل بیت(ع)
,
قضا و قدر
,
قرآن
,
پزشک
,
بیمار
,
اخلاق پزشکی
,
ارزش اخلاقی
,
پزشکی اسلامی
,
رفتارهای غذا خوردن
,
علامه مجلسی
,
محمد محمدی ری شهری
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
بدن
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
قرآن
,
رذایل اخلاقی
,
کرامت نفس
,
آداب خوردن
,
ادب الهی
,
پیمان های الهی
,
ملا احمد نراقی
,
ملا مهدی نراقی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
زندگی دینی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
توحید افعالى
,
جاودانگی انسان
,
طب النبی
,
مبانی اخلاق پزشکی
,
تعامل روح و جسم
,
رحیم دهقان سیمکانی
,
سید حسین نصر
شاپا (issn):
0
چکیده :
طب النبی مجموعه ای از احادیث پیامبر اکرم (ص) درباره امور پزشکی و بهداشت و سلامت جسمی و روانی است که از وحی الهی و کمال عقل صادر شده است. سبک ظاهری این کتاب در قالب توصیه های پزشکی ارائه شده است؛ اما با نگاه فلسفی و کلامی می توان اصول کلی و تحلیلی را به عنوان مبانی اخلاق پزشکی از این اثر و دیگر احادیث نبوی استخراج نمود. حاکمیت نگاه توحیدی، توجه به اصل تعامل روح و جسم، حاکمیت قضا و قدر الهی، توجه به آثار وضعی و کرامت انسان و پیمان الهی، از جمله این مبانی محسوب می شوند. این مقاله تلاش خواهد نمود تا بر اساس احادیث نبوی، این اصول را به عنوان مبانی اخلاق پزشکی بررسی و تبیین نماید. <br /> روش مقاله در مراجعه به آراء، استنادی و در تبیین محتوا، توصیفی و تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر اخلاق و وجدان کاری و هوش اخلاقی درمدیریت سازمان ها
نویسنده:
فرشته نصیرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اخلاق دینی
,
علم ارزشی
,
مسئولیت اخلاقی
,
درستکاری
,
بخشش
,
اخلاق حرفه ای
,
وجدان کاری
,
وجدان خیر و شر
,
قرآن
,
اصول اخلاقی
,
تعهد سازمانی
,
سازمان
,
مدیریت اخلاقی
,
هوش اخلاقی
,
منشور اخلاقی
,
کنش (عمل - فعل)
,
تعامل و همکاری
,
منفعت
,
تفاهم
,
وجدان
,
شغل
,
واکنش
,
تنوع طلبی
,
اخلاق دینی
,
تعهد عاطفی
,
وجد
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علم اخلاق
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعاون
,
سخاوت
,
مسئولیت پذیری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مسئولیت پذیرى
,
معمای اخلاقی
,
اخلاق مدیر
,
تعامل کاری
,
مشروعیت سازمان
,
مدیریت بهینه
,
انظباط
شاپا (issn):
0
چکیده :
امروزه،سازمانهادرگیرمسئلهای به نام معمای اخلاقیاندوبایدکارهای خلاف ودرست رامجدداًتعریف کنند. انسانهادربُعدفردی وشخصیتی دارای ویژگیهای خاص اخلاقیاندکه پندار،گفتارورفتارشان راشکل میدهد. اماممکن است درسازمان،عواملی موجب شودکه پندار،گفتارورفتارمتفاوتی نشان دهندواین ویژگیهابرکارایی واثربخشی سازمان تأثیربگذارد. اخلاقی بودن یانبودن رفتارهاوعملکردموجب بروزپیامدهای مثبت یامنفی درسازمان میگردد. مدیربایدازنظراخلاقی جوی سالم برای کارکنان درسازمان به وجودآورد،تاآنان بتوانندباتمام توان وبهرهوری هرچه بیشترکارکنند. این امر،نیازمندوجودرهبری باهوش اخلاقی بالاست. هوش اخلاقی،توانایی درک درست ازخلاف،داشتن اعتقادات اخلاقی قوی وعمل به آنهاست تاکاردرست رادرست انجام داده واعمالش باارزشهاوعقایدش هماهنگ باشدوافزایش کارایی بارعایت اصول اخلاقی همراه شود. دراین مقاله ابتدادرمورداخلاق که تأثیربسزایی دررفتارکارکنان داردبحث گردیده،سپس وجدان کاری واصول هوش اخلاقی درمدیریت وسازمان بررسی ودرنهایت مراحل آموزش هوش اخلاقی وارتباط ونحوه بهره گیری ازآندرسازمانهاپیشنهادشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسانشناختی اخلاق از دیدگاه خواجه افضلالدین کاشانی
نویسنده:
محمدربیع میرزایی، هادی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوای نفس
,
بدن
,
خداشناسی
,
یقین
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال انسان
,
اتحاد عاقل و معقول و عقل
,
جاودانگی نفس
,
حکمت
,
انسان شناسی
,
حقیقت انسان
,
صبغه
,
خلافت الهی
,
صورت های نفسانی
,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
عبودیت
,
آفرینش در قرآن
,
اعتدال
,
رابطه خدا و انسان
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
کمال حقیقی انسان
,
خلق آدم (ع)
,
قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
امکان تغییر اخلاق
,
جاودانگی روح
,
هستی شناسی اسلامی
,
الهیات(کلام جدید)
,
انسان و خدا
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
قوای باطنی نفس
,
افعال نفس
,
صورت نفسانی
,
بدن
,
خلود
,
خلود نفس
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
اعتدال
,
حکمت
,
عبودیت
,
یقین
,
بابا افضل کاشانی
,
تغییر اخلاق
,
هادی صادقی (دانشگاه قرآن و حدیث)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
سید حیدر آملی
,
حقیقت انسان کامل
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
مبانی انسان شناسی اخلاق
,
بقای عقلانی
,
دانایی بالقوه
,
دانایی بالفعل
,
اعتدال اخلاقی
,
سید حسین نصر
شاپا (issn):
0
چکیده :
پژوهش حاضر برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد نویسنده با عنوان «مبانی نظری اخلاق از دیدگاه باباافضل کاشانی» است. در این مقاله، بررسی مبانی انسانشناختی اخلاق از نگاه باباافضل که یکی از زمینههای لازم برای استخراج نظریۀ اخلاقی وی است، فراهم میشود. باباافضل ضمن اعتقاد به تشکیل انسان از سه جزء تن، جان و خرَد یا عقل، با تأکید بر رابطۀ شناختی و وجودیِ مثلثِ «خداشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی» معتقد است که وجود تامّ و حقیقی هر چیز، صورت علمی و معقول آن است و بر همین اساس، کمال نهایی انسان نیز در بقای عقلانی اوست؛ زیرا کمالِ حیات و حسّ، به قوّۀ ادراک و تعقّل است و کمالِ ادراک و تعقّل نیز به فعلیت آن و کمال فعلیّت تعقّل و دانش و به اتّحاد عاقل و عقل و معقول است. از نگاه وی حقیقت وجودی انسان و بُعد جاودان او، به نفس عاقله و خرَدش وابسته است و سعادت حقیقی انسان این است که در عالم نفسانی، صورت نفسانیاش به بهترین حالتِ علمی باشد. مهمترین بنمایههای این سعادت و کمال نفسانی، علم و یقین یا حکمت است؛ یعنی هدف نهایی انسان این است که دانایی بالقوه را به دانایی بالفعل تبدیل کند و به مرتبۀ عقل بالفعل برساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای مبانی تربیت و فرزندپروری از دیدگاه روانشناسی و اسلام : اخلاق
نویسنده:
حوریه ربانی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
تربیت
,
تربیت فرزندان
,
تربیت انسان
,
محبت
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
غضب
,
والدین
,
فرزندپروری
,
حب (محبت)
,
روش های فرزندپروری
,
تربیت
,
علامه مجلسی
,
شیخ حر عاملی
,
مرتضی مطهری
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
مادر
,
سرزنش
,
غضب
,
آداب تربیت فرزند
,
سبک فرزندپروری مستبدانه
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
فرزندپروری روانشناسانه
,
فرزندپروری دینی
,
فرزندپروری آسان گیرانه
,
فرزندپروری مسامحه کارانه
,
فرزندپروری مسئولانه
,
نظم و تربیت
,
بازی با کودک
,
نوازش
,
ارضاء کودک
,
توانایی کودک
شاپا (issn):
0
چکیده :
فرزندپروری از جمله مباحثی است که در طول تاریخ، بشر به آن توجه کرده است. در تمام جوامع، از جوامع ابتدایی و انسانهای اولیه گرفته تا جوامع متمدن و انسانهای فرهیخته، اقدام در جهت تربیت افراد وجود داشته است. تربیت در سیر تاریخیاش، در میان اقوام مختلف ظهور و بروز متفاوت داشته و به شیوههای گوناگون إعمال گردیده، اما تجلی تمامی این اقدامات، گویای درک انسانها از ضرورت تربیت بوده است. در این میان نقش والدین، بهویژه مادر انکارناپذیر است. در حوزۀ روانشناسی، تحقیقات گستردهای دربارۀ سبکهای فرزندپروری مطرح شده است که عبارتاند از: فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، سهلگیرانه و مسامحهکارانه. در متون و احادیث اسلامی نیز به شیوۀ تربیت فرزندان از دیدگاه قرآن و معصومین(ع) اشاره شده است. باتوجه به اهمیت فرزندپروری و تأثیر آن در سعادت و پیشرفت جامعه، در این مقاله سعی بر آن است تا با روش توصیفیتحلیلی و کتابخانهای، شیوۀ فرزندپروری در روانشناسی بررسی شود و با فرزندپروری در اسلام، بهعنوان کاملترین دین آسمانی مقایسهای صورت گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاص، مناط اصلی بین دین و اخلاق : سال 5، شماره 17 : اخلاق
نویسنده:
ابراهیم رضایی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
توحید
,
نفس ناطقه
,
حکمت
,
حکمت نظری
,
حکمت الهی
,
رجاء
,
تسلیم
,
اخلاص
,
بهگود گیتا
,
غضب
,
تسلیم
,
علم الهی
,
قرآن
,
ادب
,
غضب
,
انضباط
,
پیشه
,
موقعیت اخلاقی
,
منسک
,
سائقه
,
شهوت
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت نظری
,
شهوات
,
حکمت عملی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رجا
,
اخلاص
,
حکمت
,
شکر زبانی
,
آداب
,
ارسطو
,
حضرت داود(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
تاثیر شکرگزاری
,
حکمت عملی
,
ادب خلاق
,
اخلاق مناسک
,
جعفر شانظری
,
ابراهیم رضایی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
0
چکیده :
ایصال نفس به امر نامتناهی که سرچشمۀ حقیقی اوست، در گرو انجام آیینمند تکلیف از سر حکمت است. این امر در سه ساحت انضباط پیشهوری، گذر پیروزمندانه و مؤدّبانه از موقعیّت اخلاقی و انجام منسک دینی، ظهور مییابد. زمانی که نفس، با پذیرش مشقّت و ریاضت موفّق میشود، استعدادهای خود را فعلیّت ببخشد، نور نهفتۀ خود را آشکار ساخته است که سند ربّانیّت اوست. با وجود این، نور الهی نفس، به تحقّق نمیپیوندد مگر آنکه فرد مکلّف، به هنگام التزام خویش به انجام اعمال خاصّه، بر شرط اخلاص مراقبت داشته باشد و از آن تخطّی نورزد. به عبارت دیگر، خالصانه انجام دادن کارها، در هر سه ساحت نامبرده، عین تجلّی نور ناظمه نفس است. شرط اخلاص، هم در ادای مناسک دینی حضور دارد و هم در آداب اخلاقی. بنابراین، اخلاص، در درجۀ اول، متعلّق به خود نفس است و به نحوۀ عملکرد فاعلی بستگی دارد که ملتزم به ادای تکالیف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دید گاه قاضی عبدالجبار معتزلی و فخر رازی درباره شفاعت و بررسی و نقد آن ها براساس روایات : سال 4، شماره 9 : الهیات تطبیقی
نویسنده:
پروین نبیان، زهرا حمزه زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
فخر رازی
,
تأویل
,
معتزله
,
حسن و قبح عقلی
,
اشاعره
,
منزله بین منزلتین
,
حسن و قبح
,
گناه کبیره
,
الخلود فی الجنة و النار
,
مؤمن
,
شفاعت
,
کافر
,
استغفار
,
النار
,
شفاعت پیامبر (ص)
,
اسقاط عذاب
,
اشاعره (اهل سنت)
,
توبه
,
حسن و قبح
,
شفاعت
,
معتزله (اهل سنت)
,
اهل بیت(ع)
,
خلود جنت
,
خلود در نار
,
شفاعت حضرت محمد(ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
مرتکب گناه کبیره
,
قرآن
,
الشیعة
,
عبدالجبار معتزلی
,
مرتکبان گناه کبیره
,
خلود در عذاب
,
پیامبر
,
حسن و قبح عقلی
,
هرمنوتیک
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خلود
,
جهنم
,
بهشت
,
اهل دوزخ
,
اهل بهشت
,
قرآن
,
کافر
,
گناه کبیره
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
مانع دوزخ
,
مومن غیر فاسق
,
تخلف وعید
,
شفع
,
شفاعت عمومی
,
پروین نبیان
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
همهی مسلمانان شفاعت پیامبر(ص) را قبول داشته ولی در مورد نحوه ی تأثیر آن اختلاف کرده اند . قاضی عبد الجبار بر این باور است که دایره ی شفاعت پیامبر (ص) تنها در ترفیع درجه اهل بهشت است . درمقابل فخر رازی بر این باور است که شفاعت پیامبر (ص) به این معنی است که گنهکاران را از عذاب دوزخ می رهاند تا وارد آتش نشوند و آنها هم که در آتش می سوزند ،در پرتو شفاعت پیامبر(ص) از آتش دوزخ خارج شده و وارد بهشت می شوند. اما شیعه به تبعیت از فرمایشات ائمه اطهار (ع) راهی میانه را برگزیده است و معتقد است که شفاعت اولیای خدا منوط به اذن پروردگار جهان است و تا اجازه وی نباشد،هیچ کس نمی تواند شفاعت نماید و اذن خدا بی جهت و بی حکمت نخواهد بود و شامل حال کسانی می شود که برای عفو و اغماض شایستگی دارند و لغزش و گناه انان به مرحله طغیان نرسیده است و رابطهی خود را با خداوند قطع نکرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی دو طریق عرفانی (طریق وجه خاص و روش شطار) : سال 5، شماره 15 : حکمت اسراء
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فصوص الحکم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عرفان عملی
,
عشق الهی
,
ِذکر
,
جذبه حق
,
محبت
,
فیض الهی
,
پیر طریقت
,
عین ثابت
,
محبت
,
محبت الهی
,
ابن عربی
,
قرآن
,
سلسله کبرویه
,
سلسله ترتیب
,
محبت الهی
,
شطار
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اعیان ثابته
,
فیض الهی
,
قرآن
,
ذکر
,
عرفان اسلامى
,
طریقه ی کبرویه
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان عملی
,
پیر (عرفان)
,
کبرویه (کبراویه از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عرفان نظری
,
جذبه
,
جذبه الهی
,
راه سیر و سلوک
,
طریق وجه خاص
,
طریق شطار
,
طریق شطار
,
طریق اخیار
,
طریق ارباب معاملات
,
صفت ذمیمه
,
صفت حمیده
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دو راه سلوکی در کتب عرفان بیان شده است: طریق «وجه خاص» ابنعربی؛ و طریق «شطار» کبرویه. طریق «شطار» به عنوان برترین راه سلوک، گاه با طریق «وجه خاص»، یکی دانسته شده است. در این مقاله، طریق وجه خاص، به عنوان طریق بیواسطۀ حق با بنده از طریق عین ثابت، با روش شطار به معنای راه محبت، مقایسه شده است و ضمن برشماری ویژگیهای هر کدام، به این نتیجه رسیده که تطبیق این دو روش بر هم، نادرست است و این تطبیق را کبرویه پس از پذیرش اندیشههای ابنعربی، انجام دادهاند. البته با طریق وجه خاص، به راحتی میتوان روش شطار را تحلیل هستیشناختی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
تعداد رکورد ها : 1333
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید