جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
تعداد رکورد ها : 1333
عنوان :
نظریه فوق تجرد عقلانی نفس در حکمت سینوی : سال 4، شماره 1 : حکمت اسراء
نویسنده:
عینالله خادمی، سیدعلی رضیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
اسفار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
عالم عقول
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
واجب الوجود
,
خلافت الهی
,
اشارات و تنبیهات
,
عقل هیولانی
,
خودشناسی
,
تجرد اتم
,
قرب الهی
,
عقل بالفعل
,
مراتب نفس
,
مرتبه ذات حق
,
جوهریت نفس
,
خلافت الهی
,
علم نفس
,
تجرد نفس ناطقه
,
قرآن
,
ماهیت نداشتن خداوند
,
قوس صعود
,
ابن سینا
,
مراتب عقل
,
اوسیا (جوهر)
,
قرب الهی
,
عقول مجرده
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
ماهیت
,
عقل ( جوهر )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
جوهر
,
عقل(منطق)
,
عقل بالملکه
,
عقل بالملکه
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فلوطین(افلوطین)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
عقل هیولانی
,
عقل بالفعل
,
عقل مستفاد
,
مراتب عقل(اصطلاح وابسته)
,
فوق تجرد نفس
,
تجرد از ماهیت
,
ظرفیت وجودی نفس
,
گرفتاری نفس
,
شوب ماهیت
,
تقید نفس تحت مقوله
,
نفس شناسی ارسطو
,
نفس شناسی ابن سینا
,
بی حدی حق تعالی
,
نامترکب بودن حق تعالی
,
تجرد مرتبه خیال
,
تجرد غیر تام نفس
,
عین الله خادمی
,
سید حسین نصر
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
فوق تجرد عقلانی نفس، در واقع تجرد از ماهیت است، و نیز گسترش ظرفیت وجودی نفس و نداشتن حدّ یقف در مراحل قوس صعود و قرب الی الله. نفس انسان علاوه بر مرتبه تجرد، حائز مقام لایقفی و فوق تجرد است؛ مرتبهای که انسان عاری از ماهیت بوده و هویت و انانیت از وی، چنان باز ستانده میشود که بی اسم و رسم شده و مقام معلومی ندارد که بتوان بدان اشاره کرد. نخستین بار فلوطین و بعد سهروردی و همچنین صدرالمتالهین، از آن سخن گفتهاند. اما بررسی نقش ارسطو در فوق تجرد شیخ الرئیس، موهم آن است که وی ظاهرا نه از فوق تجرد نفس و نه تجرد آن از ماهیت، سخنی به میان نیاورده است. شیخ الرییس در رسالهٴ نفس به محدود بودن قوای نفس در غایتی مشخص (در مرتبهٴ عقل) و نیز محدودیت عقل نظری (در مرتبهٴ عقل مستفاد) باور دارد. نیز در اعتقاد شیخ، جوهریت نفس ـ بر مبنای تأثیرپذیری وی از ارسطو ـ سبب گرفتار شدن نفس انسانی در شوب ماهیت (جنس و فصل، حد و ترکّب داشتن) و نهایتا موجب تقید آن تحت مقوله است؛ در حالی که این عقیده با فوق مقوله بودن نفس در این مرتبه ناسازگار است. این نوشتار مدعی است که گرچه نمیتوان ادلهٴ قطعی و یقینی برای اعتقاد شیخ به نظریه فوق تجرد عقلانی ارائه داد، اما شاید بتوان شواهد و قرائن محدودی به نفی نظریه فوق تجرد نفس، در آثار شیخ یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثربخشی آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر : سال 4، شماره 16 : اخلاق
نویسنده:
کاظم برزگر بفرویی، فاطمه پاک سرشت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
اخلاق دینی
,
بحران معنویت
,
انسان معاصر
,
بیماری روحی
,
خودشناسی
,
توکل
,
سوره فتح
,
بهزیستی روانی
,
قرآن
,
ارتباط اجتماعی
,
رضایت
,
سلامت روان
,
بهزیستی روان شناختی
,
معنویت درمانی
,
یزد
,
وفاق
,
بهزیستی مدرسه
,
احساس امنیت
,
اخلاق دینی
,
روش آلفای کرونباخ
,
عملکرد تحصیلی
,
امنیت
,
آثار دعا
,
قرآن
,
سوره فتح
,
توکل
,
مدارا
,
دعا
,
احساس رضایت از زندگی
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
زندگی ائمه (ع)
,
تحمل حوادث
شاپا (issn):
0
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش معنویت درمانی از دیدگاه اسلام بر بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان یزد انجام گرفته است.جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه دوم علوم انسانی مقطع متوسطه در نیم سال دوم سال تحصیلی 92-1391 بود. به منظور انجام این پژوهش 50 دانش آموز دختر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با طرح پژوهش شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (25دانش آموز در گروه آزمایشی و 25 دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آموزش معنویت درمانی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ گونه آموزشی ارائه نشد. هر دو گروه یک بار پیش از انجام آزمایش و یک بار بلافاصله پس از اتمام آزمایش مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف را تکمیل کردند. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند آموزش معنویت درمانی در افزایش بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش تأثیر معناداری داشت. در حقیقت از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که می توان از معنویت درمانی در ارتقاء بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 126 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنابخشی به زندگی و مؤلفه های تأثیرگذار آن در پیشگیری از جرم از منظر قرآن کریم : شماره 21 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
قدرت الله خسروشاهی، سارا سادات هاشمی، علیرضا نجفی اسکندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, بهار و تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
انسان
,
ایمان
,
جهان هستی
,
ماهیت انسان
,
الانبیا
,
جهنم
,
ابتلا
,
تعلیم و تربیت الهی
,
مسئولیت انسان
,
تعقل
,
یاد خدا
,
ایمان به خدا
,
مشورت
,
امتحان الهی
,
عالم خلقت
,
نظام هستی
,
انبیاء(ع)
,
بهشت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
حیات اخروی
,
انسان
,
ایمان به خدا
,
قرآن
,
جرم
,
جرم شناسی
,
تشویق
,
جاودانگی روح
,
تهدید
,
پیشگیری از جرم
,
بزهکاری
,
تربیت و تعلیم اسلامی
,
ماهیت انسان در قرآن
,
هدف در زندگی
,
معنا بخشی به زندگی
,
کثرت گرایی دینی
,
آثار دعا
,
خلود
,
جهنم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ذکر (یاد خدا )
,
اعتدال در زندگی
,
دعا
,
آداب مشورت
,
تفکر
,
امداد الهی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
نظارت خدا
,
پلورالیسم دینی
,
سیاست جنایی اسلام
,
انحراف انسان
,
چیستی زندگی
,
نفی پلورالیسم
,
شعور عالم خلقت
,
اعتقاد به غیب
,
تعاون در جامعه
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از پرسش های اساسی که تاثیر زیادی در نگرشها و رفتار انسان دارد، سوال درمورد چرایی و چیستی "زندگی" و در نتیجه فهم چگونه زیستن می باشد. رویکرد به معنا و مفهوم زندگی تابعی از نگرش به انسان، هستی و هستی آفرین و نسبت میان آنهاست. درک ناصحیح این مولفه های بنیادین تاثیر غیرمستقیم زیادی در انحراف انسان و ارتکاب جرایم خواهد داشت. بر این اساس، جرایم باید در هر جامعه متناسب با فرهنگ خاص آن جامعه مورد مطالعه قرار بگیرد. بر اساس آموزهای قران کریم معنا بخشی به زندگی و پیشگیری اولیه از وقوع جرم و گمراهی، اصلی ترین سیاست جنایی قرآن کریم است. هدف نهایی این سیاست تعلیم و تربیت انسان هایی است که در جهت رشد خود با اراده تربیت یافته بتوانند از ارتکاب جرم احتراز کنند . در این دیدگاه، ایمان به وجود اموری غیبی ، نظارت خداوند، ارسال پیامبران از سوی او و در نتیجه اعتقاد به امداد رسانی های او در روبرویی با مشکلات و وجود جهانی دیگر جهت کسب پیامدهای اعمال خود در این دنیا و همچنین ایمان به خلقت هدفدار ، به زندگی انسان معنی بخشیده و ازانحرافات او جلوگیری می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت عظمی از منظر غزالی : سال 47، شماره 2 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
عین اله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سعادت
,
معرفت خدا
,
امام محمد غزالی
,
عارف
,
قیامت
,
سعادت اخروی
,
قرب الهی
,
حب دنیا
,
رذایل اخلاقی
,
حب الهی
,
رؤیت خدا
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
سعادت عظمی
,
لقای الهی
,
مقرب
,
ابن سینا
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
قیامت
,
سعادت اخروی
,
قرآن
,
معرفت خدا
,
رذایل اخلاقی
,
قرب به خدا
,
حب به خدا
,
حب دنیا
,
سعادت قصوی
,
اخلاق محموده
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
عارفان (مسلمان)
,
ابن مسکویه
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
سعادت از نظر ابوحامد غزالی
,
نظر به وجه الهی
,
کشف جلال الهی
,
قلب مومن
,
غایت دین
,
عین الله خادمی
,
کتاب احیاء علومالدین غزالی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که از منظر غزالی ملاکهای اصلی سعادت عظمی چیست؟ روش تحقیق آن توصیفیـتحلیلی است. غزالی در مکتوبات مختلف خویش ملاکهای متعددی برای وصول به سعادت عظمی و تحقق آن بیان میکند که عبارتاند از: معرفت الهی، تقرب به خدا، لقای الهی، نظر به وجه الهی در آخرت، داشتن بیشترین حب به خدا در آخرت، تفکیک سعادت عظمی از حیث نظری و عملی. او برای تحقق عامل پنجم (داشتن بیشترین حب به خدا در آخرت) دو روش پیشنهاد میکند. روش اول، قطع علاقه به دنیا و اخراج حب غیر خدا در قلب؛ و روش دوم، افزایش معرفت به خدا میباشد. همچنین او بر این باور است که سعادت عظمی از حیث نظری، کشف جلال و عظمت الهی، و از حیث عملی، اتصاف قلب به عقاید و اخلاق محمود است. نگارنده بر این باور است که ملاکهای ارائهشده از سوی غزالی مانعةالجمع نیستند، بلکه امکان جمع آنها وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مبانی و راهحلهای ابنسینا و ملاصدرا برای نفی تناسخ : سال 5، شماره 3 : حکمت معاصر
نویسنده:
فروغ رحیمپور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
ملاصدرا
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
بدن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
رابطه نفس و بدن
,
اشارات و تنبیهات
,
علم نفس
,
ابطال تناسخ
,
قرآن
,
عقل مفارق
,
وجدان
,
ابن سینا
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
علامه مجلسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
بدن
,
عقل ( جوهر )
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
قرآن
,
ابطال تناسخ
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
جینیسم
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
تناسخ از نظر ملاصدرا
,
تناسخ از نظر ابن سینا
,
انتقال نفس از بدن
,
فروغ السادات رحیم پور
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
تناسخ که در اصطلاح رایج فلسفی به معنی انتقال نفس از بدن خود به بدن مادی دیگر در همین دنیا و پس از مرگ افراد است قاطعانه از سوی ابنسینا و ملاصدرا با برهان عقلی رد شده است؛ هر یک از این دو فیلسوف بزرگ با تکیه بر مبانی خود، رابطة ویژة نفس انسان با بدن وی را نشان میدهند و با استناد به آن، تعلق نفس به بدن/ بدنهای دیگر را نفی میکنند.<br /> استدلالهای شیخالرئیس در نفی تناسخ بر این مبنا استوار است که نفس از حیث ذات، مجرد و از حیث فعل، مادی است لذا گرچه علت فاعلی و مفیض نفس، عقل مفارق است اما مزاج مستعد و مادة بدنی، زمینهساز و معد این افاضه است. به علاوه، شیخ معتقد است که رابطة هر نفس با مادة بدنی خود، رابطة لزومیة ذاتیه است و به همین سبب، این نفس برای این بدن، امری بیبدیل است. اما صدرالمتألهین به مبانی نوینی نظیر تشکیک و اشتداد در وجود و حرکت استکمالی جوهری در همة موجودات (ازجمله در نفس و بدن به موازات یکدیگر) قائل است و نفس را در بدو حدوث، جسمانی میداند و معتقد است که ترکیب نفس و بدن ترکیبی اتحادی است. او علاوه بر اینکه به نقل و تأیید راهحلهای شیخالرئیس میپردازد، از مبانی متعالیه نیز بهره میبرد و بدین وسیله، هم تبیین نوینی از بعضی از برهانهای رد تناسخ بهدست میدهد و هم خود، راهحل و برهان جدیدی برای ابطال تناسخ ارائه میکند که فقط با مبنای متعالیه قابل توضیح است.<br /> این مقاله درنظر دارد ضمن توضیح و مقایسة راهحلهای منتخب این دو فیلسوف برای نفی تناسخ و روشنکردن نقاط مشترک ایشان، کارکرد مبانی خاص هر یک در این حوزه را روشن کند و نشان دهد که چگونه در مواردی مبانی متفاوت برای برآوردن مقصود واحد، بهکار گرفته میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر معرفتشناختی انسان کامل در دو قوس نزول و صعود از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی : سال 4، شماره 1 : حکمت معاصر
نویسنده:
مریم صانعپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نبوت
,
حکمت متعالیه
,
معراج
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
جبرئیل
,
حقیقت محمدی (ص)
,
عقل هیولانی
,
اوصاف انسان کامل
,
مقام قاب قوسین
,
مقام کنز مخفی
,
نبوت
,
معراج پیامبر(ص)
,
معراج روحانی
,
جبرئیل(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
قرآن
,
وحی
,
اشراق
,
عقل بالقوه
,
عقل اول
,
بقا و فنا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
وحی الهی
,
علامه مجلسی
,
حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
بقاء نفس
,
عقل ( جوهر )
,
ماهیت عقل اول
,
قرآن
,
فنا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
توشیهیکو ایزوتسو
,
مرتبه عقل اول
,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی)
,
عقل هیولانی
,
عقل مستفاد
,
انسان کامل از نظر ملاصدرا
,
خیال خلاق
,
وحدت جمیعه الهی
,
سیر نزولی معرفت
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
مقالۀ حاضر در یک فرایند جریانشناسانه، حکمت متعالیة صدرالمتألهین را مورد مداقه قرار داده و عقل کلی را که همان نور انسان کامل است به عنوان صادر اول و مبدأ فیضان عقول در مراتب تشکیکی معرفی کرده است؛ عقلی که در قوس نزولیاش مرحله به مرحله از وحدتِ وساطت جمعیه به طرف کثرات تا عقل بالقوه پیش میرود و سپس در سیر صعودی از عقل بالقوه به سوی عقل مستفاد و بالفعل رجوع میکند و دیگر بار در وحدت جمعیة الهیه که نور، ابتهاج و عشق است فنا میشود و به این ترتیب قاب قوسین اوادنا محقق میشود. در این نزول و صعود همۀ عقول از عقل ابزاری و جزئی گرفته تا عقل کلی، متناسب با همان مرحله از حرکت جوهریِ نفس آدمی، چراغ راه او هستند و هیچیک دیگری را نفی نمیکنند بلکه هر مرحله زمینهساز مرحلۀ بالاتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه افلاطون مادر همه فلسفه های الهی است : زمستان 1381 : فلسفه
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
افلاطون
,
اعیان ثابته
,
رابطه انسان و خدا
,
خداشناسی
,
رساله تیمائوس
,
اصالت روح
,
تجرد نفس ناطقه
,
قرآن
,
تجرد نفس
,
یونان باستان
,
بقا و خلود نفس
,
حکمای یونان
,
یونان
,
ایدئالیسم
,
قوانین
,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه یونان
,
فلسفه افلاطون
,
بقاء نفس
,
مُثُل
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
ارسطو
,
افلاطون
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
حسین غفاری
,
رابطه فلسفه افلاطون و فلسفه الهی
,
رساله فیلبوس
,
سقراط
,
تجرد نفس (فلسفه)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
موضوعی که برخی متفکران و فلاسفه را به اندیشه و بحث واداشته قابلیت تفسیر فلسفه یونان بعنوان یک فلسفه الهی است در این مقاله با رجوع مستقیم به آثار افلاطون و ارائه تفسیر و تطبیق مختصری فضای کلی فلسفه افلاطون از این منظر بررسی و تحلیل شده و با استناد به متن عبارات افلاطون نشان داده می شود که فلسفه افلاطون نه تنها یکی از الهی ترین فلسفه های عالم اندیشه است بلکه مادر و سرچشمه تمامی تفکرات اصیل الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضولی بغدادی و تجلی عرفان در آثار فارسی او : دوره 7، شماره 13 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
عباس کی منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
صفویه
,
قرآن
,
صوفی
,
پشمینه پوشی
,
دوره صفویه
,
قرن دهم
,
قرآن
,
تصوف صفوی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
صوفیان (صوفیه)
,
نفس قدسی
,
مولوی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
نفس قدسی(اصطلاح وابسته)
,
فضولی بغدادی و عرفان
,
سلوک فکری
,
میخانه معرفت
,
کوی شریعت
,
شیخ کامل
,
لطائف المعارف
شاپا (issn):
0
چکیده :
فضولی بغدادی سالک شیرازه بندکتاب شریعت وطریقت،پس ازفراگیری<br /> دانش های زمان به سلوک فکری پرداخت وبابه دست آوردن تجارت عرفانی<br /> دیدگاهی نوین درعرفان اسلامی ایران زمین عرضه کرد.هرچندزندگانی معمول<br /> صوفیانه،چون پشمینه پوشی وخانقاه نشینی درنوشته هایش چندان نمودی ندارد.<br /> اماازبرکت نام اولیای دین وعرفان ،ذوق عرفانی خود راشکوهمندترودرخشان<br /> تردرجلوه آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید و شرک در عبادت (تعریف منطقی عبادت) : شماره 62 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
جعفر سبحانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1376
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
جعفر سبحانی
,
موحد
,
توحید در عبادت
,
توحید ذاتی
,
پرستش
,
توحید ربوبی
,
3- توحید ربوبی
,
عبادت
,
شرک
,
شرک در عبادت
,
موحد
,
قرآن
,
مشرک
,
جعفر سبحانی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید ذاتی
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
تعریف منطقی عبادت
,
توحید در خلقت
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
آنچه در پیش روی دارید متن سخنرانی استاد محقق آیت الله سبحانی ، پیرامون توحید و شرک در عبادت در دانشکده الهیات تهران است. که پس از استخراج از نوار ، و ویراستاری مختصر منتشر می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسى تأویل در روایات
نویسنده:
محمد فرجاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی, تابستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
تعریف تاویل
,
آیه 7 سوره آل عمران
,
تاویل و تنزیل
,
هرمنوتیک
,
شیخ طوسی
,
تفسیر و مفسران
,
دلالت الفاظ قرآن
,
قرآن
,
آیه 9 حجرات
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
مراد خداوند
,
تأویل و تفسیر
,
تفاوت تفسیر و تأویل
,
آیه 32 مائده
,
تاویل در قرآن
,
معنی تاویل
,
تاویل در روایات
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 302 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
تعداد رکورد ها : 1333
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید