جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
تعداد رکورد ها : 1333
عنوان :
طبقات اجتماعی در نظرگاه خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
ابوالفضل رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
تشیع
,
تدبیر منزل
,
اندیشه سیاسی
,
اخلاق نیکوماخوس
,
عدل
,
علم اخلاق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
جامعه شناسی
,
طبقات
,
نقش اهل قلم در حکومت
,
فلسفه یونانی
,
قرآن
,
شهروندی
,
ایلخانان
,
تاریخ نگاری در دوره مغول
,
حکمت مدنی
,
اندیشه سیاسی ایرانشهری
,
پادشاه
,
اوصاف الاشراف
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
فلسفه یونان
,
علم اخلاق
,
علم تدبیر منزل
,
قرآن
,
عدالت(فقه)
,
ابونصر فارابی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فلسفه سیاست
,
ابن مسکویه
,
مولوی
,
ایلخانان
,
مغول
,
اخلاق ناصری (کتاب)
,
ملک و آداب ملوک
,
اهل شمشیر
,
اهل معامله
,
ساختار حیات اجتماعی
,
حفظ ناموس
,
سلوک اقشار جامعه
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
خواجه نصیرالدین طوسی از جمله بزرگترین اندیشمندان قرون میانه است که در زمینه علم و ادب جایگاه رفیعی داشته و از شهرت جهانی برخوردار است. نصیرالدین طوسی تنها به علم و اندیشه اکتفا نمی کرد و در سیاست عملی نیز دخیل بود. دو دهه آخر حیات خواجه نصیر در دستگاه ایلخانان، دوران فعالیت علمی و عملی خواجه بود و در مهار رفتار مغولها و احیای فرهنگی ایران نقش مؤثری داشت. شخصیت متساهل و مدارای اعتقادی خواجه که زمینه های فعالیت او را با اندیشمندان سایر اقوام و ملل هموار میکرد نیز در موفقیت و ارتقای موقعیت او سهم زیادی داشت. خواجه نصیر دانشمندی جامع الاطراف بود و در زمینه دانشهای مختلف، از جمله حکمت نظری و عملی خبرگی تام داشت. نصیرالدین طوسی در حکمت عملی، وجوه مختلف ساختار حیات اجتماعی را بررسی کرده و در ذیل حکمت مدنی به طبقات اجتماعی و جایگاه آنها در اجتماع پرداخته است. در میان فلاسفه و اندیشمندان مسلمان دوران میانه، خواجه نصیرالدین طوسی کامل ترین دیدگاه را نسبت به مقوله عدل داشته و با در نظر داشتن وجوه نظری و عملیِ مفهوم عدل، به طبقات اجتماعی و جایگاه آنها در دوران میانه پرداخته است. به ظن نگارنده جایگاه عدل در اندیشههای ایرانشهری و مهمتر از آن تأکید مبانی اسلامی و به ویژه تشیع بر این مقوله موجب نگاه خاص خواجه نصیر به طبقات اجتماعی و جایگاه آنها در جامعه (از منظر حکمت عملی) شده است. این مقاله پس از مختصر نگاهی به جامعه و حکومت در عصر خواجه نصیر، به جایگاه و کارکرد فرهنگی او پرداخته و سپس ساخت طبقاتی را در نظرگاه وی بررسی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسنده:
وحید دهقانی فیروزآبادی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
توحید
,
اخلاق دینی
,
ایمان
,
ادراک عقلی
,
ابو نصر فارابی
,
کمال انسان
,
سعادت
,
صبغه
,
خیر
,
اختیار انسان
,
اختیار
,
خیر مطلق
,
فعل قبیح
,
شقاوت
,
مراتب سعادت
,
تقرب به خدا
,
رذایل اخلاقی
,
فطرت(کلام)
,
اختیار
,
ادراک سعادت عقلی
,
ادراک عقلی
,
فضایل
,
اختیار انسان
,
کمال نفوس انسانی
,
قرآن
,
سعادت جسمانی
,
نیت اخلاقی
,
الأم
,
فلسفه یونان
,
اخلاق دینی
,
قرب الهی
,
علامه طباطبایی
,
فلسفه یونان
,
الم
,
لذت
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
استعداد فطری
,
خیر
,
سعادت اخروی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
خیر محض
,
قرآن
,
رذایل اخلاقی
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
میزان
,
مراتب شقاوت(مقابل مراتب سعادت)
,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت)
,
ایمان
,
سعادت روحانی
,
سیاسه المدینه
,
التنبیه علی سبیل السعاده
,
قوه شهویه
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
محمد بنیانی
,
درباره علامه طباطبایی
,
مقاله درباره فارابی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسئله سعادت از دیرباز اذهان اندیشمندان حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق را به خود معطوف داشته است. از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی سعادت ، لذت ، کمال و خیر مفاهیمی هستند که بسیار به هم نزدیک اند و سعادت انسان امری اختیاری است که با توجه به ابعاد وجودی اش، به سعادت حقیقی و مظنون و دنیوی و اخروی تقسیم می شود و انسان با کسب فضائل از طریق تلقین علمی و تکرار عملی می تواند بدین مهم دست یابد . از دیدگاه هر دو متفکر، سعادت امری مشکک و ذو مراتب است و بالاترین مرتبه آن قرب وجودی به خداست که در جهان آخرت و بعد از مرگ و مفارقت از این عالم برای انسان حاصل می شود. ایمان ، توحید و نیت در نظام اخلاقی مرحوم علامه با تأثیر پذیری ایشان از قرآن، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده اند در حالی که فارابی به تبعیت از فیلسوفان یونانی ، بیشتر به فضائل چهار گانه شجاعت ، عفت،حکمت و عدالت پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی شناسی فلسفی و تحلیل نظریه «اصالت زیبایی» در حکمت مطهر
نویسنده:
مهدی گنجور، مهدی امامی جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
اعیان ثابته
,
حسن و قبح عقلی
,
حکمت متعالیه
,
ابلیس
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
خیر اخلاقی
,
زیبایی شناسی
,
عشق الاهی
,
حسن و قبح
,
محبت
,
لذت
,
التذاذ نفس
,
ابلیس
,
عشق حقیقی
,
قرآن
,
اصالت زیبایی
,
التذاذ
,
حب (محبت)
,
عشق و محبت
,
عشق عقلی
,
حسن و قبح ذاتی
,
حسن و قبح عقلی
,
مرتضی مطهری
,
ابوالقاسم فندرسکی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
لذت حسی
,
مُثُل
,
خیر اخلاقی
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
افلاطون
,
حضرت زینب(فرزند امیر المومنین)
,
زیبایی شناسی حکمت مطهر
,
رویکرد تجربی عرفانی
,
تلازم زیبایی و عشق
,
سید مهدی امامی جمعه
,
مهدی گنجور
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
تأمل در زیبایی و جمال، همچون دیگر مقوله های فلسفه و علوم انسانی، بیش از دو هزار سال قدمـت دارد، چنان که یونانیان باستان، آن گونه که از رسالات هیپاس بزرگ افلاطون و بوطیقای ارسطو برمی آید، سهم عمده ای در تکوین آن داشته اند. البته اطلاق لفظ زیبایی شناسی به این نوشته ها، خالی از تسامح نیست. اما نمی توان آثار و تأملات متفکران بشر را در مقولة زیبایی، انکار کرد و دیدگاه ها و نظریه های متنوع و ژرف ایشان را نادیده گرفت.<br /> در این نوشتار، سعی بر این است که از جنبه های گوناگون به بررسی این مقوله پرداخته شود . برای این منظور، ابتدا با رویکردی فلسفی– عرفانی به تعریف و تبیین زیبایی و تلازم معرفتی آن با عشق پرداخته شده و در پی آن مکتب « اصالت زیبایی» مورد تحلیل قرار گرفته است. دیدگاه حکمت متعالیة صدرایی پیرامون نقش زیبایی در عشق آفرینی، مسأله ای دیگر است که در این نوشتار مورد پژوهش واقع می شود. زیبایی شناسی در پرتو عقل، که بیانگر موضوعیت و مرجعیت عقل در مقولة زیبایی شناسی اخلاقی و فلسفی است، یکی از موضوعات محوری بحث حاضر به حساب می آید. این پژوهش، در نهایت، مدعی نقش زیبایی در ایجاد محبّت و آفرینش عشق با رویکردی تجربی – عرفانی شد و با استناد به برخی آراء و نظریه ها به اثبات این ادّعا پرداخته است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش زندگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رضای الهی
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
کرامات
,
خداشناسی
,
کمال انسان
,
عشق
,
صبغه
,
الولایه
,
بعد معنوی انسان
,
زندگی
,
قیامت
,
بدن برزخی
,
فعل قبیح
,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
سریان عشق در موجودات
,
حیات
,
ارتباط با خدا
,
تقرب به خدا
,
نفس حیوانی
,
قرآن
,
جاودانگی روح
,
حسن فعل
,
معنا جویی برای زندگی
,
ارزش زندگی از نظر ملاصدرا
,
ارزش ذاتی زندگی
,
ارزش تبعی زندگی
,
اقسام حیات
,
حیات تکوینی
,
حیات تشریعی
,
معشوق نهایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ولایت
,
کمال
,
رضای الهی
,
زندگی حقیقی
,
قرب الهی
,
معنا بخشی به زندگی
,
حسن فعل
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
بدن مثالی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خلود
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
فضایل اخلاقی
,
کرامت نفس
,
حب کمال
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
حیات
,
تخیل(راه های معرفت)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
انسان اهل محاسبه و معامله است؛ تا چیزی برای او نیرزد، آن را انتخاب نمیکند. ارزش زندگی به چیست؟ زندگی با وجود ناکامیها، رنجها و سختیها چه ارزشی دارد یا حامل چه ارزشهایی است که وجودش را بر عدمش برتری بخشیده، پذیرش آن را بر عدم پذیرش آن راجح میسازد.<br /> فیلسوف بزرگ جهان اسلام مطابق اصول حکمت متعالیه، وجود را ارزش، خیر و کمال میداند. زندگی نیز که امری وجودی است، دارای ارزش ذاتی میباشد. از آنجا که وجود دارای مراتب است، زندگی انسان متناسب با درجهٴ او از ارزش برخوردار است. البته ارزشهای دیگری ـ اعم از تکوینی و ارادی ـ هست که ملاصدرا آنها را زینتبخش زندگی میداند.<br /> خشنودی خدا، کرامت انسانی، فطرت الهی، جاودانگی و عشق، ارزشهای زندگی است. نیز هرگونه ارتباط شایسته با منبع وجود و کمال برتر، ارزش محسوب میشود. بنابراین ارتباط با خداوند، معیار ارزش زندگی است. فطرت الهی انسان، نشان میدهد که ارزش از درون انسان میجوشد و نیازی به اعتبار ارزش و نگاه به بیرون نیست. کرامت انسان امری وجودی و به جعل الهی است؛ لذا امری حقیقی است نه مفهومی اعتباری. مایهٴ برتری و کرامت انسان، ظرفیت علمی او است که سبب برتری بر فرشتگان گشت. از نظر ملاصدرا عشق در هر موجودی سریان دارد. هر چه درجهٴ وجود قویتر باشد، عشق پررنگتر است. هر چه نفس اشرف و اعلی باشد، محبوب او لطیفتر و پربهاتر است. جاودانگی ارزش است. زندگی انسان، جاودان است و مرگ تقابلی با جاودانگی ندارد. انسان با مرگ به مرتبهای برتر و حیاتی حقیقی نایل میشود.<br /> بنابراین ارزش زندگی به ارزشهای وجودی انسان برمیگردد. این ارزشها دارای شدت و ضعف است. پس ارزش زندگی نیز دارای درجات و مراتب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی مدیریت بحرانهای سیاسی ـ اجتماعی از منظر امیرالمؤمنین علی (ع)
نویسنده:
محمدرضا ستودهنیا، محمد جانیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سیاست
,
جنگ جمل
,
حکومت اسلامی
,
جنگ صفین
,
جنگ نهروان
,
سیاست دینی
,
نفاق
,
اهل بیت(ع)
,
حاکم اسلامی
,
جنگ صفین
,
جنگ جمل
,
قرآن
,
تحلیل محتوا
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
جدال احسن (کلام)
,
حاکم اسلامی
,
بحرانمدیریت
,
دین و سیاست
,
حکومت اسلامی
,
سید رضی
,
مرتضی مطهری
,
سیاست مدن
,
قرآن
,
جهاد ( اعم )(فقه)
,
نفاق
,
جنگ و جهاد
,
دنیاپرستی
,
جنگ نهروان
,
معاویة بن ابیسفیان
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
قاسطین
,
مارقین
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
بحران سیاسی - اجتماعی
,
جبهه ایمان
,
جبهه کفر
,
خلافت مسلمین
,
مدیریت امام علی (ع)
,
باطل گرایی
,
محمدرضا ستوده نیا
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
استخراج الگوها و مدلهای مدیریت اسلامی، دغدغهای است که درطول سالیان اخیر بسیاری از پژوهشگران را بهسمت مطالعات تاریخی ـ تطبیقی کشانده است. این مهم گرچه امکانپذیر و کارآ بوده، انتخاب روشهای وصول به این الگوها و حوزههای مطالعاتی نیز درخور توجه است.<br /> استفاده از روشهای تحقیق مناسب در حوزۀ علوم انسانی، بهویژه در مطالعات تاریخی ـ دینی، به پژوهشگر کمک میکند درک بهتری از چگونگی روند وقوع حوادث تاریخی و زمینههای شکلگیری متون دینی در آن شرایط و گفتمان حاکم بر آن عصر پیدا و درنهایت الگوهای مدیریتی آن را استخراج کند.<br /> وقوع جنگهای سهگانۀ جمل، صفین و نهروان در زمان حکومت امیرال12ن(ع)، ازجمله بحرانهای سیاسی ـ اجتماعی است که باعث ایجاد تفرقه در امت و جغرافیای اسلام، تضعیف اقتدار رهبری و لطمهخوردن مقبولیت عمومی جامعۀ اسلامی شده بود. این جنگهای داخلی به تحریک افرادی صورت میگرفت که نفاق آنان مانع از کشف حقیقت برای جامعۀ اسلامی میشد؛ از این رو، بررسی رفتار حضرت علی(ع) در مدیریت این بحرانها میتواند کمک شایانی به مدیریت بحرانهای مشابه در عصر حاضر بکند.<br /> استخراج الگوی مدیریت این بحرانها ازخلال مطالعۀ مکتوبات نگاشتهشدۀ حضرت علی(ع) به روش تحلیل محتوای کمّی و کیفی، هدفی است که در این مقاله دنبال میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی اجتماعی در تفکر علامه شهید مطهری
نویسنده:
عباس کشاورز شکری، زاهد غفاری هشجین، مهدی جمشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
مرتضی مطهری
,
ایمان
,
انسان شناسی
,
جامعه
,
روانشناسی
,
هویت شخصی
,
اصل علیت
,
جامعه شناسی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
روح انسانی
,
جهان بینی اسلامی
,
قرآن
,
ساختارهای اجتماعی
,
آزادی انسان
,
علل انسانی اجتماعی
,
فلسفه علم اجتماعی
,
جهان های اجتماعی
,
روح انسانی
,
انسان شناسی دینی
,
هستی شناسی اجتماعی
,
جهان بینی اسلامی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی اسلامی
,
انسان و آزادی
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
سازوکار علی
,
کنش گران اجتماعی
,
فطرت الهى
,
انسان در جهان بینی اسلامی
,
معرفت شناسی اجتماعی
,
اصل علّیت
,
ایمان
,
وجود حقیقی جامعه
,
اجتماع شناسی
,
هویت پژوهی جامعه
,
علیت در جامعه
,
استقلال نسبی فرد
,
هویت تکوینی
,
منطق فطرت
,
منطق منفعت
,
مهدی جمشیدی
,
امیل دورکیم
,
درباره مرتضی مطهری
,
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هدف اصلی این مقاله، ارائهٔ یک تحلیل ساختاریافته و منظومهوار از نظریات پراکندهٔ استاد مطهری دربارهٔ «هستیشناسی اجتماعی» است. هستیشناسی اجتماعی (بحث فلسفی در قلمرو مبادی و مبانی هستیشناختی علم اجتماعی)، یکی از موضوعات عمدهٔ فلسفهٔ علم اجتماعی است. به این ترتیب، پرسش اصلی مقالهٔ پیش رو این است که آیتالله مطهری چه پاسخهایی به مسائل هستیشناختی «فلسفهٔ علم اجتماعی» داده است؟ از میان مباحث مربوط به بحث هستیشناسی اجتماعی، چهار مقولهٔ بنیادی مطالعه شده است: «انسانشناسی اجتماعی»؛ «هویتپژوهی فلسفی جامعه»؛ و «علیّت در جهان اجتماعی» و «مضمون دگرگونیهای اجتماعی». در بخش انسانشناسی اجتماعی مشخص شده باورمندی به گونهای خاص از معانی ذهنی در کنشگران اجتماعی و هویتمندی پیشااجتماعی، تأثیر عمیقی بر تبیین اجتماعی مینهد. در بخش دوم مقاله، ثابت شده که علامه مطهری برای جامعه، «وجود حقیقی» قائل است؛ اما در عین حال، فرد را مستحیل در جامعه نمیانگارد و برای فرد، «استقلال نسبی» از ساختارهای اجتماعی را میپذیرد. در بخش «علیّت در جهان اجتماعی» گفته میشود که از نظر آیتالله، در جهان اجتماعی، رابطهٔ علیت وجود دارد، اما علل، محدود به علل مادّی نیست؛ بلکه «علل معنوی و غیرمادّی» نیز در تحولات اجتماعی، مدخلیت دارند. در بخش پایانی نیز آمده است که آیتالله شهید، برای پارهای از «دگرگونیهای اجتماعی»، هویتی از نوع نزاع حق و باطل قائل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت اجتماعی بزرگسالان در خانواده (فرزندپروری)
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی، غلامحیدر کوشا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اجتماعی
,
تربیت اخلاقی
,
عقاب
,
الوصیه
,
قرآن
,
اخلاق
,
تعاون
,
هنجار
,
اخلاق اجتماعی
,
اخلاق در خانواده
,
تربیت اجتماعی بزرگسال
,
تربیت خانوادگی
,
انذار
,
ارزش های اسلامی
,
عبرت دهی
,
بلایای طبیعی
,
روابط خویشاوندی
,
تربیت اسلامی
,
هنجار اجتماعی
,
هنجار اخلاقی
,
متربی
,
جامعه توحیدی
,
خطای اخلاقی
,
روش های تربیت اسلامی
,
ویژگی های متربی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
تربیت ناقص
,
خطاپذیری دائمی
,
خصوصیات عاطفی
,
خصوصیات اجتماعی
,
الگوی انذار
,
الگوی وصیت
,
نظام معنایی توحیدی
,
آداب همزیستی
,
الگوی تربیت
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
عقبات قیامت
,
اهل بیت(ع)
,
مجازاتهای قیامت
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
شیخ مفید
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعاون
,
عبرت آموزی
,
عجب به اعمال قبیح
,
آداب اجتماعی
,
آداب معاشرت
,
آداب وصیت
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
ابوالفضل ساجدی
,
اخلاق اجتماعی
شاپا (issn):
0
چکیده :
تربیت اجتماعی بزرگسال» به عنوان یک مسئله هنجاری فرایندی است که از خلال آن بزرگسال نقشهای جدید اجتماعی را «بازدرونی سازی» نموده و نقشها و موقعیتهای ناسازگار را در جهت تعالی و رسیدن به کمال مطلوب سازگار میسازد. ناقص بودن تربیت پیشین، کمال طلبی دائمی افراد، تاثیر گرایشهای درونی بر رفتارها و کنشهای اجتماعی و جدید بودن و ناسازگاری نقشهای اجتماعی مسائلی اند که ضرورت و چرایی تربیت اجتماعی بزرگسال را توجیه میکنند. در منابع دینی روشهای چند برای تربیت اجتماعی بزرگسال در محیط خانواده در نظر گرفته شده است که عبرتدهی (یادآوری تاریخ و جریانهای گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن)، انذار (ترساندن از بلایا، حساب و کتاب قیامت و مجازاتهای رسمی و غیر رسمی اجتماعی) و وصیت (فراخواندن اعضای خانواده به پایبندی به ارزشهای اجتماعی، آداب همزیستی و تعاون و همکاری) از جمله آنها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه علیت در قرآن و روایات و تاثیر آن در تفکر عقلی
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق از عدم
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
خالق
,
عدل الهی
,
احادیث و روایات
,
نظام طبیعت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
اصل علّیت
,
علیت خداوند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنخیت علی و معلولی در الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی، بهناز طبیبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حکمت متعالیه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سنخیت
,
ممکن الوجود
,
ترجیح بلا مرجح
,
فاعل طبیعی
,
علت و معلول
,
اصل علیت
,
الوجود
,
مفهوم وجود
,
قرآن
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
مشترک لفظی
,
خدا آگاهی
,
علامه مجلسی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
عدم سنخیت
,
ترجیح بلا مرجح
,
برهان بسیط الحقیقه
,
قرآن
,
مفهوم واجب الوجود
,
مفهوم ممکن الوجود
,
لفظ کلی
,
مشترک
,
عبدالله جوادی آملی
,
میرزا مهدی اصفهانی (بنیانگذار مکتب تفکیک)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
مکتب تفکیک
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
میرزا جواد آقا تهرانی
,
قاعده معطی شیء
,
اصل علّیت
,
اشتراک لفظی
,
مشترک معنوی
,
خداشناسی ملاصدرا
,
هستی بخش علت
,
انکار سنخیت
,
فاعل بالاراده
,
خداشناسی مکتب تفکیک
,
بینونت ذاتی
,
تباین حقیقی
,
فارق الاشیاء
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
یکی از مباحث مناقشه برانگیز بین الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی، اصل سنخیت بین علت و معلول است. تردیدی نیست که هر معلولی از هر علتی به وجود نمیآید و حتی میان پدیدههای متعاقب یا متقارن هم همیشه رابطه علیت برقرار نیست؛ بلکه علیت رابطهای است خاص، میان موجودات معینی و به دیگر سخن، باید میان علت و معلول مناسبت خاصی وجود داشته باشد که از آن به سنخیت بین علت و معلول تعبیر میشود. چون علت هستی بخش، وجود معلول را افاضه میکند و به تعبیر مسامحی به معلول خویش وجود میدهد، باید خودش وجود مزبور را داشته باشد تا به معلولش اعطا کند و اگر فاقد آن باشد، نمیتواند افاضه کند: « معطی الشئ لا یکون فاقدا له» و با توجه به اینکه با اعطای وجود به معلول چیزی از خودش کاسته نمیشود، روشن میگردد که وجود مزبور را به صورت کاملتری دارد؛ به گونهای که وجود معلول شعاع و پرتوی از آن محسوب میشود. اصحاب تفکیک پذیرفتن اصل سنخیت را مستلزم تالیهای فاسدی؛ از جمله نفی توحید، اجتماع نقیضین و...میدانند، بنابراین، آن را انکار مینمایند. در این نوشتار به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه و موارد تقابل آنها با یکدیگر پرداختهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به سیر ترجمه و تفسیر قرآن کریم به فارسی : شماره 165 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
سید امیر محمود انوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار/1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر کشف الاسرار (میبدی)
,
قرآن
,
مفسران شیعه
,
کلیله و دمنه
,
تفسیر قرآن
,
ترجمه تفسیر طبری
,
اصحاب امام علی (ع)
,
ترجمه های قران کریم
,
ترجمه های فارسی قرآن
,
تفسیر طبری
,
ایران دوران اسلامی
,
جامع البیان طبری
,
سوره قدر
,
تاریخ تفسیر قرآن
,
اخلاق ناصری (کتاب)
,
تاریخ ترجمه قرآن
,
فهم قرآن کریم
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سوره اخلاص
,
سوره قدر
,
سوره حمد
,
تفسیر قرآن
,
مفسران شیعه
,
ترجمه قرآن
,
ترجمه تفسیری قرآن
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
شاپا (issn):
0
چکیده :
از آنجا که زیباترین کلام وجود إز درگاه خلود، به زبان تازی فرود آمده است، در بلندای زمان پارسیان شیرین بیان، برای نشر معانی و کشف اسرار آن، در پهنه سرزمین پهناور ایران، برای فهم هموطنانی که به زبان عربی تسلط نداشته اند, به روشهای گوناگون و به مقتضای زمانها و مکانها و بینشها وگویشها به ترجمه و تفسیر آن پرداخته اند و معانی زببای آنرا به یاری زبان و ادب دل انگیز منثور و منظوم پارسی بر لوح دل هموطنان نگاشته اند، نگارندهء این مقال بر آن شد تا به اقتضای حال نگاهی به سیر ترجمه ها و تفسیرهای دلربای فارسی قرآن مجید اندازد. و ازسلمان پارسی و ترجمهء آهنگین قرآن مجید و ترجمهء تفسیر طبری و تفسیر خواجه عبدالله أنصاری وکشف الاسرار میبدی و تفاسیر منثور و منظوم دیگر، چون دو اثر زیبا و حکیمانه و عارفانهء صفی علیشاه و سید محمد حسین انوارشیرازی یادکند تا إن شاء ا الله تعالی در ضمن مجموعه ای، تحقیقات خود رابه عاشقان زبان و ادب و حکمت و عرفان قرآن در سرزمین ایران و جهان تقدیم دارد. والله الموفق والمعین و علیه التکلان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
تعداد رکورد ها : 1333
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید