جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1333
نظریه تاویل ابن تیمیه و علامه حلی (ره) در مورد صفات خداوند
نویسنده:
رویا شهابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1390
صفحات :
از صفحه 71 تا 95
ساخت و اعتباریابی مقیاس راهبردهای مقابله اسلامی در شرایط تنش زا
نویسنده:
پروین احتشام زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحئ ساوه, پاییز/1388
صفحات :
از صفحه 103 تا 136
جلوه های قدسی باری تعالی در قرآن کریم
نویسنده:
عین اله ارشادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1388
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مقایسه آرای سهروردی و ملاصدرا در موضوع نفس
نویسنده:
زری پیشگر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , سهروردی , اسفار , اضافه اشراقیه , عقل فعال , شواهد الربوبیه , ملاصدرا , حدوث نفس , عالم مثال ها , نفس ناطقه , البرزخ , قوه ناطقه , روح حیوانی , علم النفس ملاصدرا , اشراق الهی , اشراق , علم نفس , تجرد نفس ناطقه , عالم برزخ , علم نفس ناطقه به ذات , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , قرآن , اشراق , نور اسپهبد , قدم نفس , سعادت نفس , علم نفس به ذات , غلامحسین ابراهیمی دینانی , حکمت اشراق the School of Illumination , حکمت متعالیه , فلسفه اشراقی , روح حیوانی , روح حیوانی بشری , عقل فعال , برزخ انسانی , اضافه وضعی , بساطت نفس ناطقه , قرآن , نفس انسان , نفس شناسی سهروردی , الواح عمادی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , هورقلیا , حدوث بدن , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , رؤیت نفس , جسم طبیعی آلی , وجود عقلانی نفس , حکمة الاشراق (کتاب) , زری پیشگر , سید حسین نصر , تجرد نفس (فلسفه) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 167 تا 191
صلح گرایی و خشونت زدایی در اسلام و مقایسه با دین های یهود و مسیح
نویسنده:
حکمت اله ریاحی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1388
صفحات :
از صفحه 33 تا 79
اهمیت نگارش و تدوین در تمدن اسلامی و دیدگاه اسلام نسبت به آن
نویسنده:
زهرا اباذری، موسی غفاری چراتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1389
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
رابطه علم و دین از دیدگاه دکتر علی شریعتی
نویسنده:
جواد میری، علی علی اصغری صدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1390
چکیده :
مسئلۀ رابطۀ علم و دین از دغدغه‌های جدی بشر است. ‌معمولاً این رابطه را در چهار مقولۀ تعارض، استقلال، گفت‌وگو، و وحدت دسته‌بندی می‌کنند. در این نوشته، ضمن معرفی اجمالی این چهار مقوله، در پی آنیم تا موضع شریعتی را در این‌ باره معرفی کنیم. شریعتی با اتکا به موضوعاتی چون یونانی‌زدگی علم و دین در قرون وسطی، رابطۀ علم و سرمایه‌داری، نفی انحصار علوم تجربی، مقایسۀ میزان اعتبار علوم تجربی و انسانی، و تأکیدهای دین بر کسب علمْ موضع تعارض را نفی می‌کند. او با نقد علم مدرن از جهت دستاوردهای اجتماعی‌اش و عدم توجهش به مقولۀ انسان و نیز با نقد شعار علم برای علم و بی‌تعهدی علم تلاش می‌کند تا مدلی برای همگرایی دین و علم ارائه کند. شریعتی معتقد است که علم باید مسئول باشد و خود را به یک آرمان متعالی پای‌بند کند. او همچنین در این مسیر از دستاوردها و سخنان دانشمندان پیشرو بهره می‌گیرد. شریعتی در مجموع تقریباً از همۀ مدل‌های موجود در مقولۀ وحدت علم و دین استفاده می‌کند.
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
رابطه علم و دین در آرای مرتضی مطهری و مهدی بازرگان
نویسنده:
محمد صادق زاهدی، احمد ثمره هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
چکیده :
با پیدایش نهضت علمی و پیشرفت علوم تجربی، چالش‎های فراوانی میان علم و دین پدید آمده و دیدگاه‎های متفاوتی دربارۀ نسبت میان آن دو ارائه شده ‎است. علاوه بر دیدگاه تعارض (conflict) که علم و دین را دو امر ناسازگار می‎انگارد، دیدگاه‎های دیگری نیز در تبیین این رابطه ارائه شده‎ است که ازجمله می‎توان به دیدگاه تمایز (contrast)، دیدگاه تلاقی (contact) و دیدگاه تأیید (confirmation) اشاره کرد. مرتضی مطهری و مهدی بازرگان، به عنوان دو اندیشمند مسلمان با دو رویکرد متفاوت، در نشان‎دادن عدم تعارض میان علم و دین اهتمام داشته‎اند. مطهری با تحلیل پیش‎فرض‎های فلسفی، در پی حل تعارضات ادعاشده میان علم و دین است. او دین را مؤید علم دانسته و انسان را نیازمند هر دو می‌داند. بازرگان با استفاده از یافته‎های علوم تجربی، سعی در توجیه علمی آموزه‌های دینی داشته و می‎کوشد آن‌ها را مطابق دستاوردهای علمی نشان دهد. به باور او، علم و دین دارای دستاوردهای مشابه‎اند. آرای بازرگان دربارۀ رابطۀ علم و دین در اواخر عمرش تغییر کرده و به دیدگاه تمایز گرایش پیدا‎کرده ‎است.
صفحات :
از صفحه 59 تا 76
آفرینش حوا از دیدگاه قرآن
نویسنده:
الهه وکیلی، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , عبدالله جوادی آملی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ابن سینا: ابوعلی سینا , انسان شناسی , خلافت الهی , آفرینش انسان , نظام آفرینش , آفرینش در قرآن , 03. انسان شناسی Human nature , خلافت الهی , اهل بیت(ع) , خلق آدم (ع) , سکون , قرآن , ضلع آدم , زن و مرد , سکون , آدم و حوا , علامه مجلسی , شیخ حر عاملی , شیخ طوسی , ابن سینا , علامه جعفری , محمد بن یعقوب کلینی , نظام احسن , اصطلاحنامه علوم قرآنی , قرآن , سکینه , عبدالله جوادی آملی , انسان در قرآن , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ابن کثیر(دمشقی)، اسماعیل بن عمر , محمد محمدرضایی , ابوالفتوح رازی , حضرت آدم(ع) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , حوا(همسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن) , امامان معصوم علیهم السلام , زن و مرد در قرآن , روح انسان , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
این پژوهش بر آن است تا جایگاه زن و چگونگی خلقت وی در نظام آفرینش را از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار دهد. قرآن کریم یکی از مهم ترین منابع معارف اسلامی در حوزه علوم نقلی و عقلی محسوب می شود. بنابراین اگر این موضوع به روش نظام مند و با رویکرد معرفتی و انسان شناختی مورد بحث قرار گیرد، دیدگاه قرآن نسبت به این مساله به خوبی ترسیم می گردد. در بررسی کلی اصل خلقت انسان، این سوالات مطرح است:‌‌ آیا پرداختن به خلقت زن، پرداختن به موضوع کلی خلقت انسان است یا مساله ای جدا است؟ آیا زن و مرد دو موجود متمایز بوده، در اصل، ساختار متفاوتی دارند؟ یا هر دو در اصل انسانیت مشترک اند؟ و آیا در نظام خلقت، مرد اصل و زن فرع است؟ کدام یک از این عقاید با مبانی و آیات قرآنی مطابقت دارد؟ این پژوهش جهت پاسخ گویی به این پرسش ها، ابتدا به انسان شناسی و خلقت انسان به صورت عام پرداخته، سپس خلقت آدم و حوا را به صورت خاص مورد بحث قرار می دهد. در ادامه، دیدگاه مفسران فریقین با استناد به آیات و روایات به صورت تطبیقی مقایسه می شود و آشکار می گردد که زن و مرد در انسانیت یکسان و تنها در جنبه های فرعی با هم متفاوتند.
صفحات :
از صفحه 75 تا 88
بایسته ها و طرق فهم قرآن از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی
نویسنده:
ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , حواس باطنی , ملاصدرا , مکاشفه , تخصیص , بطن قرآن , خودشناسی , تفسیر قرآن ملاصدرا , تصفیه نفس , نور الهی قلب , اهل بیت(ع) , شناخت نفس , عالم صغیر , عالم کبیر , قرآن , طرق فهم , موانع و درجات فهم , اثم , شناخت نفس , ترجمه و تفسیر قرآن , درگیری مذاهب , علامه مجلسی , رابطه عقل و تجربه , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , اصطلاحنامه علوم قرآنی , قرآن , تفسیر قرآن , تفسیر باطن قرآن , رذایل اخلاقی , خود سازی , خود شناسی , تخصیص , رساله متشابهات القرآن , مراتب فهم انسان , تجربه سخن گفتن با خدا , ابوحامد غزالی طوسی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) , عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) , مقام مکاشفه , گناه , حواس باطن(مقابل ظاهر) , مکاشفه(معرفت شناسی) , فهم تشکیکی , امامان معصوم علیهم السلام , ارتقای فهم , حجاب درونی فهم , حجاب بیرونی فهم , فهم جاری , تحول باطنی , مسّ باطن قرآن , موانست با قرآن , طهارت و تقوی , مقام حکایت , مقام اتصاف , تبری از خود , موت از نشآت , مرتبه آخرتی قرآن , حواس باطنی , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
موضوع فهم قرآن را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد: اما قطعا یکی از مباحث مهم آن پرسش از ویژگی های فهم کننده یا فاعل فهم و بحث از موانع، اسباب و شرایط زمینه ساز فهم است. به راستی آیا همه فهم کنندگان قرآن به یک درجه از فهم نایل می شوند؟ عوامل ارتقای سطح فهم و رسیدن به معانی باطنی قرآن کدامند؟ لذا در بخش نخست این مقاله، ابتدا موانع و حجاب های فهم را بر می شماریم و در بخش دوم و در طی 16 اصل از شرایط و راه های تعمیق فهم قرآن سخن می گوییم. ترقی فهم و تدرج در آن، به ترقی و برشدن تدریجی انسان از نشات حس و عقل و رسیدن به مقام مکاشفه و مکالمه حقیقی با خدا است که در این حالت عین فهم جاری است. انسان به هر اندازه که در تحول باطنی است به همان اندازه به مس یکی از بواطن قرآن نایل می شود. فهم تشکیکی و ذو مراتب قرآن به دلیل ذو مراتب بودن انسان ها یا همان فهم کنندگان قرآن است.
صفحات :
از صفحه 119 تا 140
  • تعداد رکورد ها : 1333