جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
تعداد رکورد ها : 1333
عنوان :
تأثیر ویژگیهای روانی انسان در شکلگیری باور از منظر قرآن کریم با تأکید بر «خودبرتربینی»
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ظن
,
ابلیس
,
باور پایه
,
صدق
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
باور
,
یقین
,
شک
,
تکبر
,
03. انسان شناسی Human nature
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
وسوسه شیطان
,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع)
,
ابلیس
,
قرآن
,
احساسات
,
توجیه
,
سجده بر انسان
,
سنت پیامبر (ص)
,
انسان شناسی دینی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
علامه جعفری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تکبر (اخلاق)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
باور دینی پایه
,
انسان شناسی قرآنی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
صدق
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
معرفت شناسی مدرن(از دکارت تا قبل از قرن حاضر)
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
شک(تساوی طرفین)
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
,
ایمان
,
سنت معصومین(ع)
,
احساس
,
وهم(معرفت شناسی)
,
احتمال((اعم از یقین، ظن، شک و وهم)، اصطلاح وابسته)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
مفهوم شناسی باور
,
سنت عقلی اسلامی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معرفت و به طور خاص باور و اعتقاد آدمی، یکی از مهمترین ارکان در تعین هویت انسان و شکلگیری فرد و اجتماع است که از دیرباز مورد توجه و پژوهشهای فراوانی از منظرها و نیز از جهات مختلف بوده است. به حتم باورهای انسانی همانند سایر پدیدههای دیگر، همانگونه که در برخی از امور تأثیرگذار است، از عوامل و علل معرفتی و غیر معرفتی نیز اثر میپذیرد. قرآن کریم، این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری معرفت را با همهٴ ابعاد آن مورد توجه قرار داده و ضمن بیان فرایندها و روندهای این تعامل، هنجارها و بایستههای این تعامل را برای دستیابی انسان به سعادت و کمال بیان فرموده است. این مقاله ضمن بیان نکاتی مقدماتی، برخی عوامل تأثیرگذار بر باور از دیدگاه قرآن کریم را ـ با تأکید بر مورد «تکبر» برمیرسد. اهمیت از این دست از مباحث، از آنرو است که یکی از راههای اسلامی سازی علوم، طراحی نظریهای سامانمند و جامع دربارهٴ هنجارهای باور بر اساس قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی
نویسنده:
حسن سبحانی، عطاء الله رفیعی آتانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
ماهیت انسان
,
انسان شناسی
,
علوم انسانی
,
رسالت علوم انسانی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت عملی
,
قرآن
,
سوژه
,
مسایل جدید انسان شناسی
,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
امام خمینی
,
عقلانیت اسلامی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
علوم انسانی (سایر)
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
عقلانیت علمی
,
موضوع شناسی سوره
,
عقلانیت فازی
,
رویکرد پوزیتیویستی علم
,
عقلانیت اسلامی عمل
,
اجتهاد فقهی
,
فلسفه اخلاق غربی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده میشود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایمهای فلسفهٔ علم میگیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است. به علاوه وظیفهٔ عقلانیت شناختی در قلمرو علوم انسانی، فهم روشمند رفتارها و کنشهای آدمی است و از آن جهت که انسانها رفتاری را به عمل میآورند که اخلاقاً درست میدانند، فرضیات در علوم انسانی ـ که روایتی اولیه دربارهٔ شناخت کنشها و رفتارهای آدمی است ـ دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسانها است. اما اثبات فرضیات، با روشهای واقعنمایی علمی، امکانپذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است. بر فرض تأیید چنین دستگاهی، درمییابیم که آنها به فلسفهٔ اخلاق زندگی خود پایبندند. در این مقاله نشان داده میشود که عقلانیت اسلامی عمل، یک «عقلانیت فازی» است که میتواند رفتار همهٔ انسانها را توضیح دهد. بنابراین، علوم انسانی اسلامی، جهانیتر از علوم متعارف انسانی است. یادآور میشود که اسلام در این مقاله، برای عقلانیت و علوم انسانی، قیدی شناختی ـ و نه قیدی جامعهشناختی و فرهنگی ـ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش غالیان در انتشار روایات با مضامین «فوق بشری بودن ائمه»
نویسنده:
محمدعلی چلونگر، مهران طباطبایی پوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقام فرا بشری ائمه
,
تفویض
,
امامان دوازده گانه
,
التقیة
,
قرآن
,
مکتب در فرآیند تکامل (کتاب)
,
روایات علم امام
,
علم فراگیر امام
,
خزائن علم الهی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
غلات شیعه
,
اهل بیت(ع)
,
تفویض
,
تقیه
,
معصوم در علم از خطا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
غلات شیعه (فرق غلات)
,
سیدحسین مدرسی طباطبایی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
محمدعلی چلونگر
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
در طول تاریخ همیشه چه در داخل جریان شیعه و چه فراسوی آن در مورد محدوده صفات ائمه اطهار (ع) نزاع واختلاف بوده است که شاید پرهیاهوترین نمونه آن در سالهای اخیر کتاب «مکتب در فرایند تکامل» باشد، در این پژوهش با بررسی و نقد مسائل مطرح شده در فصل دوم کتاب «غلو، تقصیر، راه میانه»، بررسی روایات با مضمون «فوق بشری ائمه»، تاثیر غالیان در نشر این روایات، عقاید خواص اصحاب ائمه در مورد این صفات امام، بررسی اعتبار کتب مورد نقد مدرسی طباطبایی و همچنین بررسی روایات با مضمون «ائمه خزانهداران علم خداوند هستند» و رسم نموداری راویان در جهت شناسایی عوامل احتمالی جعل روایت، تواتر این روایات را بررسی خواهیم نمود. و استدلال اشتباه نویسنده را نمایان خواهیم ساخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفسشناسی صدرالمتألهین : سال 5، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
معصومه سادات سالک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
قدیم
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
معاد جسمانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
انسان شناسی
,
عالم مثال
,
عالم مجردات
,
حکمت مشاء
,
عالم ماده
,
علم النفس ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عالم جبروت
,
عالم شهادت
,
عالم ماده
,
عالم ملک
,
علم نفس
,
قرآن
,
قوس نزول
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
عالم عقل
,
قدم نفس
,
موجود مجرد مثالی
,
انسان شناسی فلسفی
,
عالم ملک و ملکوت
,
حادث
,
عالم شهادت
,
علامه مجلسی
,
ابن سینا
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه اشراقی
,
فلسفه مشاء
,
بدن
,
عقل فعال
,
معاد جسمانی
,
قرآن
,
هستی عقلی نفس
,
معاد جسمانی از نظر ملاصدرا
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم اسماء و صفات
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
سابقه ماده بدن
,
اتصال مثال در انفصال خیال
,
حدوث نفس ناطقه
,
پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث
,
سلسله تنزلات
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
موجودات مثالی به رغم تجرد، از عوارض ماده (مقدار، اندازه و شکل) خالی نیستند؛ در حالیکه این عوارض، به گونهای در تعین شخصی و در نتیجه تفرد موجودات، نقش دارند و باعث جزئی شدن این صور میشوند. با فرض «مرتبۀ مثالی» برای نفس انسانی، میتوان سابقهای در این عالم برای انسان تصور کرد. در این تصور به تعداد افراد مادی کثرت عددی خواهیم داشت. بنا بر نظر ملاصدرا نفس انسانی، جسمانیة الحدوث است و سابقۀ چنین نفسی، به وجود جمعی عقلانی در صقع ربوبی و یا عالم مفارقات عقلی، ارجاع داده میشود. با این تفسیر، هم حدوث نفس انسان محفوظ میماند و هم پیامدهای عقلی محال و توالی فاسد قدم نفس، مجال بروز نمییابند. بنابراین سلسلۀ تنزلات به ویژه مراتب قبلی وجودات تنزلیافته در قوس نزول، با مبنای حدوث جسمانی نفس، چندان قابل جمع به نظر نمیرسد و پیشینۀ وجود عقلی نفس ـ با وجود تأکید فراوان صدرالمتألهین بر وجود مثالی موجودات ـ تبیین چگونگی حدوث آن را از مرتبۀ عقلی به عالم ماده، دشوار میسازد. شاید بتوان این ناسازگاری را با فرض سابقۀ مادۀ بدن، به عنوان متحد صورت انسانی، حل کرد؛ اما ماده در فلسفۀ صدرایی نقش کماهمیتی دارد، و علاوه بر آن ابداعی است و نمیتواند در این مرتبه نقشی داشته باشد. بر اساس مبانی صدرایی، فرض پیوند مستقیم میان مادۀ متحد با صورت (در عالم ماده) با مادۀ مثالی، فرضی نادرست است. در پارهای از آثار عباراتی میتوان یافت که اعتقاد به مرتبۀ مثالی نفس انسانی را در سلسلۀ نزولی نشان میدهد و وجه قدم نفس را تقویت میکند و بر ابهامات نظریۀ «جسمانیة الحدوث» میافزاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد، نبوت و امامت در رساله اعتقادات شیخ صدوق و شیخ مفید : سال 4، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امامت
,
معاد
,
شیخ صدوق
,
نبوت
,
خوارج
,
شیخ مفید
,
سهو النبی
,
حشر
,
العصمه
,
الشفاعة
,
الجبر و التفویض
,
الرجعه
,
حوض کوثر
,
میزان
,
رجعت
,
سوال قبر
,
تفویض
,
وعد و وعید
,
صراط المستقیم
,
جور
,
الصراط
,
حساب
,
بهشت و جهنم
,
قریش
,
حقیقت بهشت و دوزخ
,
التقیة
,
رجعت
,
عصمت
,
احادیث شفاعت
,
امامت
,
شفاعت
,
عقبات قیامت
,
ظلم
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
وعد و وعید
,
آیات شفاعت
,
اعراف
,
اهل بیت(ع)
,
تفویض
,
عقبات صراط
,
عصمت امام (ع)
,
سؤال قبر
,
سهو النبی(ص)
,
عدل الهی
,
میزان اعمال
,
وحی الهی
,
وحی به انبیا
,
تقیه شیعه
,
حدیث حوض کوثر
,
صراط مستقیم
,
قرآن
,
وحی
,
حلال و حرام
,
اعراف
,
پزشکی اسلامی
,
محمدرضا مظفر
,
علامه مجلسی
,
شیخ مفید
,
محمد رضا مظفر
,
احوال بعث
,
معاد روحانی
,
حساب
,
صراط
,
میزان ( موقف )
,
قرآن
,
ترک جریده برای تقیه
,
طب شرعی
,
رساله الاعتقادات
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
طب دینی
,
ثبت اعمال
,
شأن انبیاء
,
شأن حجج الهی
,
شأن ملائک
,
ظالم
,
فروغ السادات رحیم پور
,
درباره شیخ مفید
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعهای از دریافتها و نگرشهایشان را در اختیار آیندگان گذاشتهاند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشههای پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخوردهتری را در اختیار محققان قرار میدهد. ازاینرو حائز اهمیت فراوان است.<br /> در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاههای صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت میپردازیم. در بحث معاد، همرأیی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشمگیری در آن دیده میشود. مقاله با محوریت رسالهٔ الاعتقادات صدوق و تصحیح الاعتقاد مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رأی این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در شأن، ترتیب و زمان نزول آیات غدیر : سال 5، شماره 1 : پژوهش نامه علوی
نویسنده:
عزتالله مولایینیا، محمود رضا توکلی محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالحسین امینی
,
ولایت
,
نبوت
,
خلیفه
,
علی
,
شان نزول آیه
,
حجة الوداع
,
حدیث غدیر
,
آیه اکمال دین
,
روز عرفه
,
آیه اکمال
,
امامت و ولایت
,
امامت
,
نبوت
,
اهل بیت(ع)
,
آیه اکمال
,
خاتمیت
,
حدیث غدیر
,
وصی بلا فصل پیامبر(ص)
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
ختم نبوت
,
شیخ حر عاملی
,
عبدالحسین امینی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
آیات غدیر
,
جلال الدین سیوطی
,
سیره امامان(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
عزت اله مولایی نیا
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
واقعۀ غدیر در جریان تاریخ اسلام، از سال دهم هجرى تا به امروز، چالشبرانگیزترین مسئله میان مدرسۀ اهلبیت (علیهمالسّلام) و مدرسۀ عامه بوده است. آیات غدیر از حیث شأن نزول، پژوهشهای بسیارى از فریقین را به خود جذب کرده است. در مقالۀ حاضر برآنیم تا با برشمردن ویژگیهاى انبیا (ع) و ارزیابى امامت بهعنوان پشتوانه و قرین رسالت در قرآن، و نیز با توجه به نقش اساسى اسبابالنزول در تفسیر آیات و بیان بروز اختلاف دربارۀ نزول آخرین سوره و آخرین آیۀ قرآن، شأن نزول آیات غدیر را در حوزۀ تفسیر و تاریخ و حدیث فریقین نقد و بررسى علمى کنیم و فضاى مناسبى را فراروى تفسیر این آیات فراهم سازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان در قصه یوسف : شماره 20 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
فریده داودی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الانبیا
,
زبان قرآن
,
انبیاء(ع)
,
قرآن
,
کنش (عمل - فعل)
,
القاء
,
دال و مدلول
,
نشانه شناسی ساختگرا
,
سورة یوسف
,
امر نشانه شناختی
,
زبان قرآن
,
معنی و نشانه
,
قرآن
,
سوره یوسف
,
حضرت یوسف(ع)
,
نظامهای گفتمانی
,
نشانه - معناشناسی قرآن
,
گفتمان قرآن
,
نشانه شناسی کلاسیک
,
اشکال روایی گفتمان
,
نشانه پذیری
,
نشانه های معمول
,
نشانه های نامعمول
,
بعد ارزشی نشانه
,
بعد زیباشناختی نشانه
,
نظام گفتمان تجویزی
,
نظام گفتمان القایی
,
نظام گفتمان تنشی
,
نظام گفتمان رخدادی
,
نظام منطقی ساخت گرا
,
جسمانه
,
موقعیت شوشی
,
نظام گفتمانی تعاملی شناختی
,
نظام گفتمانی تنشی
,
مربع تنشی معنا
,
نظام گفتمانی مبتنی بر اتیک
,
نظام ارزشی مرامی - اخلاقی
شاپا (issn):
0
چکیده :
امروز، نشانه ـ معناشناسی، حوزههایی فراتر از نشانهشناسی کلاسیک و ساختگرا را در بر میگیرد. یکی از این حوزهها، اشکال روایی گفتمان است که در قالب نظامهای گفتمانی آشکار میشود و در آن، نشانهها، ویژگیِ نشانهپذیری مجدد مییابند و از نشانههای معمول، قاموسی و کلیشهای با کارکردهای رایج و تکراری به عرصۀ نشانههای نامعمول و نو وارد میشوند و ابعاد ارزشی و زیباییشناختی مییابند و ساحتی سرشار از پویایی و سیالیتی را تجربه میکنند که به شکلی طبیعی گفتمان و نتایجِ مترتب بر آن را میسازند. با تأمل در برخی قصص قرآنی میتوان دریافت که این متون به صورت پنهان و آشکار دربردارندۀ اغلب این نظامهای گفتمانی است؛ نظامهای گفتمانی چون تجویزی، القایی یا تعاملیشناختی، تنشی و رخدادی.<br /> این پژوهش با تحلیل قصۀ یوسف از این دیدگاه به توصیف و تبیین انواع نظامهای گفتمانی در این قصه میپردازد و به نتایج قابل توجهی دست مییازد که بر تعالی ساختار و معنای قصۀ یوسف تأکید دوباره میکند. در این جستار هرگز در صدد آن نیستیم که ارزش قصۀ یوسف و یا قصص قرآن را به سبب دارا بودن این نظامهای گفتمانی بدانیم، بلکه با قبول تعالی همهجانبۀ این قصص برآنیم که این بعد از نظامهای گفتمانی را در ساختار و محتوای آنان آشکار سازیم و به سخنی دیگر در صدد توصیف این نظامها در سطح و عمق این قصه هستیم تا از این رهگذر یکی دیگر از ابعاد ارزشمند قصههای قرآنی تبیین و اثبات شود.<br /> روش تحقیق به شیوۀ تحلیل محتوا و بر اساس نظریههای نشانه ـ معناشناسی است که در آرای افرادی چون گرمس در سالهای اخیر مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک زندگی و روابط همسران با یکدیگر در سیره و سخنان امام رضا (علیه السلام)
نویسنده:
مراد شهگلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اخلاق دینی
,
سعادت
,
صبغه
,
محبت
,
میانه روی
,
صبر
,
ازدواج
,
امانتداری
,
عفو
,
مشورت
,
امام علی بن موسی الرضا
,
مدارا
,
آرامش
,
عفت
,
محبت
,
اهل بیت(ع)
,
امام رضا(ع)
,
قرآن
,
احساسات
,
بیان احساسات
,
تمکین
,
حسن معاشرت
,
هدیه
,
اخلاق در خانواده
,
مدیریت خانواده
,
خانواده اسلامی
,
آموزه های رضوی
,
زن و شوهر
,
روابط زوجین
,
وظایف
,
عفت
,
وفاق
,
اخلاق دینی
,
سبک زندگی (فلسفه تحلیلی)
,
آسیب شناسی خانواده
,
تمجید
,
نظافت شخصی
,
اخلاق مدارا
,
آرامش روحی
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
قرآن
,
احکام ( وظایف )
,
نکاح ( عقد )
,
عفو
,
تمکین کامل زوجه
,
آداب العشرة
,
پاکیزگی
,
احترام
,
صلح
,
صبر
,
عفت
,
قناعت
,
مدارا
,
هدیه
,
اعتدال در زندگی
,
آراستگی
,
آداب مشورت
,
آداب معاشرت در خانواده
,
آداب معاشرت زوجین
,
اخلاق معاشرت
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
احترام متقابل
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
قدرشناسی
,
آراستگی ظاهر
,
الگوی مطابق با فطرت
,
شالوده خانواده
,
جایگاه خانواده
,
عقلانیت گرایی
,
بیان عواطف
,
اطاعت از همسر
شاپا (issn):
0
چکیده :
امروزه حجم انبوهی از چالشها و تهدیدها، کانون خانواده را در معرض تضعیف و اضمحلال قرار داده است. آموزههای دین اسلام کاملترین راه حل برای برون رفت از مشکلات پیش روی خانواده معاصر است. در این راستا آموزههای رضوی مجموعه کاملی از این معارف و احادیث گرانقدر است که میتواند بهترین و جامعترین الگوی مطابق با فطرت برای خانواده معاصر باشد. آموزههای رضوی از یک طرف به آسیب شناسی روابط زوجین میپردازد و از طرف دیگر راهکارهای تقویت روابط طرفین را برای دستیابی به سعادت بیان میفرمایند. از آنجا که زن و شوهر رکن اصلی خانواده را تشکیل میدهد. بهبود این دو، سبب تقویت شالوده خانواده میشود. لذا در این پژوهش وظایف مشترک و مختص هر یک از زن و شوهر براساس احادیث حکیمانه امام رضا(علیه السلام) ذکر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تعقل فلسفی در تعمیق فهم قرآن کریم
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، روح الله آدینه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تأویل
,
تفسیر قرآن با سنت
,
حدیث ثقلین
,
شناخت حقایق وحی
,
تاویل قرآن
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر قرآن به قرآن
,
عقلانیت فلسفی
,
آیات متشابه قرآن
,
رأی
,
قرآن
,
وحی
,
آموزه های وحیانی
,
تفسیر عقلی
,
علم تفسیر
,
قرآن و اجتهاد
,
قرآن در اسلام
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
فهم قرآن کریم
,
تفسیر قرآن به عقل
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اهل بیت(ع)
,
حدیث ثقلین
,
وحی الهی
,
هرمنوتیک
,
شیخ حر عاملی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
رَأَی
,
آیات متشابه
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر اجتهادی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
اجتهاد
,
عقل(منطق)
,
عبدالله جوادی آملی
,
طبرسی، احمد بن علی
,
جلال الدین سیوطی
,
محمدهادی معرفت
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
میزان
,
محمدمهدی گرجیان عربی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
به طور کلی، تمام علوم انسانی متأثر از انگارههای فلسفی است و علم تفسیر متون دینی از این امر جدا نیست. به نظر میرسد مفسرانی که در فلسفه صاحب تفکر و اندیشهاند در مبانی و روش تفسیر و فهم آیات قرآن به قواعد و ملزومات روش تفلسف خود پایبند باشند.<br /> دغدغه و مسئلة پژوهشِ حاضر فهم و شناخت امکانات منحصر به فردی است که روش تعقل فلسفی در تفسیر و فهم عمیق آیات قرآن کریم در اختیار مفسر قرار میدهد. برای تبیین و توضیح این مسئله، با ابتنا بر نظریات موجود، ابتدا از مفاهیمی همچون تفسیر و تأویل و عقل بحث میشود و، سپس، با تبیین دقیق تفسیر عقلی و تفاوت آن با تفسیر به رأی، ادله موافقان و مخالفان تفسیر عقلی بیان میگردد و با تمسک به نظریات مختلفی که در باب رویکرد تعقل فلسفی به تفسیر وجود دارد، مهمترین امکانات تفسیری این روش در فهم آموزههای وحیانی بازشناسی میشود. از این رهگذر، نگاهی اجمالی به کاربست روش مذکور در تفسیر المیزان، اثر شهیر فیلسوف و مفسر قرآن کریم علامه طباطبایی;، خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علل تفاوت گفتار امیرالمؤمنین (ع) درباره مردم کوفه
نویسنده:
فاطمه هاشمیزاده، حمیدرضا فهیمیتبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
عبدالله جوادی آملی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
جنگ جمل
,
کوفه
,
جنگ صفین
,
جنگ نهروان
,
خلافت عثمان بن عفان
,
جنگ نهروان
,
جنگ صفین
,
جنگ جمل
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
مردم کوفه
,
حکومت امام علی (ع)
,
سید رضی
,
شیخ طوسی
,
قرآن
,
امام علی (ع)
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
معاویة بن ابیسفیان
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
قبایل حجاز
,
تاریخ کوفه
,
نکوهش مردم کوفه
,
مدح مردم کوفه
,
سپاه کوفه
,
حمیدرضا فهیمی تبار
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
امیرالمؤمنین (ع) در سال 35 هجری کوفه را مرکز خلافت خود قرار دادند. از آنجا که این شهر نوپا و مهاجرنشین مواضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم سایر بلاد را نمایندگی میکرد، تحولات این شهر، هم نمایهای از موقعیت امیرالمؤمنین (ع) در آن دوره است و هم در فهم کلام ایشان نقش کلیدی دارد. بنابراین، مطالعۀ اوضاع این شهر در زمان حاکمیت امیرالمؤمنین (ع) بهعنوان بستر اجتماعی و فرهنگی کلام امام (ع)، ما را به اسباب صدور سخنان متفاوت ایشان دربارۀ مردم کوفه رهنمون میکند و زمینۀ فهم بهتر کلام ایشان را فراهم میسازد.<br /> محور این نوشتار، جستاری در ویژگیهای مردم این شهر از زبان امام علی (ع) در نهجالبلاغه است. حضرت در مواردی مردم کوفه را مدح و در پارهای از موارد، آنان را نکوهش کرده است. تعارض ظاهری این دو گونه بیان، به موضعگیری متفاوت مردم در قبال تحولات دوران حاکمیت امیرالمؤمنین (ع) بازمیگردد. در مقالۀ حاضر تلاش شده است با تکیه بر بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم کوفه، علل تفاوت کلام حضرت روشن شود.<br /> کلیدواژهها: امیرالمؤمنین (ع)، مردم کوفه، نهجالبلاغه، جمل، صفین، نهروان.<br /> امیرالمؤمنین (ع) در سال 35 هجری کوفه را مرکز خلافت خود قرار دادند. از آنجا که این شهر نوپا و مهاجرنشین مواضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم سایر بلاد را نمایندگی میکرد، تحولات این شهر، هم نمایهای از موقعیت امیرالمؤمنین (ع) در آن دوره است و هم در فهم کلام ایشان نقش کلیدی دارد. بنابراین، مطالعۀ اوضاع این شهر در زمان حاکمیت امیرالمؤمنین (ع) بهعنوان بستر اجتماعی و فرهنگی کلام امام (ع)، ما را به اسباب صدور سخنان متفاوت ایشان دربارۀ مردم کوفه رهنمون میکند و زمینۀ فهم بهتر کلام ایشان را فراهم میسازد.<br /> محور این نوشتار، جستاری در ویژگیهای مردم این شهر از زبان امام علی (ع) در نهجالبلاغه است. حضرت در مواردی مردم کوفه را مدح و در پارهای از موارد، آنان را نکوهش کرده است. تعارض ظاهری این دو گونه بیان، به موضعگیری متفاوت مردم در قبال تحولات دوران حاکمیت امیرالمؤمنین (ع) بازمیگردد. در مقالۀ حاضر تلاش شده است با تکیه بر بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم کوفه، علل تفاوت کلام حضرت روشن شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
تعداد رکورد ها : 1333
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید