مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
آراستگی
آرزوی کوتاه
ابراز دوستی
احترام
احسان
اخبات
اخلاص
اخلاق اسلامی و دینی
اخلاق دینی
استغفار
استقامت
اشفاق
اصلاح میان مردم
اطمینان
اعتدال
اغتنام عمر
امانت داری
امر به معروف و نهی از منکر
انابه
انس به خدا
انصاف
انقطاع الی الله
ایثار
بلند همتی
بی نیازی از مردم
پاکیزگی
پند پذیری
تحفظ
تحمل
تذکر
تسلیم
تعاون
تفکر
تقوا
تواضع
توحید(اخلاق اسلامی)
توکل
تیز هوشی
ثبات
ثقه
جوانمردی
حب
حریت
حکمت
حلم
حیا
خاموشی
خشوع
خشیت
خضوع
خود سازی
خوش خلقی
خوش گمانی
خوف
دعای خیر
دعت
دوراندیشی
دوستی
دید و بازدید
دیگر خواهی
ذکر
راز داری
راستی
رأفت
رجا
رضا
رهبت
ریاضت
زهد
سخاوت
سرعت فهم
سرور
سعی در امر به معروف و نهی از منکر
سهولت یادگیری
شاد ساختن مؤمن
شجاعت
شرح صدر
شکر
شکسته نفسی
شوق به خدا
شهامت (فضایل اخلاقی)
صبر
صفای ذهن
صلح
صله رحم
طاعت
طلب حلال
عبرت آموزی
عبودیت
عدالت
عزت نفس
عفت
عفو
علم (فضیلت اخلاقی)
عیادت بیماران
عیب پوشی
عیب زدایی
غیرت
فراست
فطانت ( ضد غرور )
قرب به خدا
قناعت
قوت نفس
کارگشایی در امور مردم
کتمان مصیبت
کرامت نفس
کظم غیظ
کم خوری
کیاست
مدارا
مرابطه
مسارعت
مساوات
مسئولیت پذیری
معرفت
مواسات
نشاط
نصیحت
نقد پذیری
ورع
وفای به عهد
یاد مرگ
یقظه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
تعداد رکورد ها : 709
عنوان :
درآمدی بر اخلاق عرفانی در اندیشه های تربیتی علامه محمد تقی جعفری
نویسنده:
محمد نجفی، مریم واحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
اخلاق
,
اخلاق عرفانی
,
اخلاق اسلامی
,
علامه محمدتقی جعفری
,
انسان کامل
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاق عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تقوا ,
ایمان ,
خداشناسی ,
عمل صالح ,
استغفار ,
توکل ,
خوف خدا ,
اخلاص ,
تشبه به خدا ,
مجاهده با نفس ,
تربیت انسان ,
ابتهاج ,
توبه ,
اهل بیت(ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
وصال حق ,
خوف ,
صفات اخلاقی ,
علم نفس ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
ابتهاج ,
فضایل اخلاقی ,
توکل ,
خود سازی ,
اخلاص ,
تقوا ,
خوف ,
طاعت ,
یقظه ,
مجاهده ,
محاسبه ,
خوف از خدا ,
محاسبه نفس ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
بینایی دل ,
ذکر الهی ,
تفویض کار به خدا ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
0
چکیده :
اخلاق عارفانه، اخلاقی است که عرفاء و متصوفه مروج آن بوده اند و محور آن، مبارزه و مجاهده با نفس است. هدف این مکتب اخلاقی، تربیت انسان کامل است؛ انسان کامل که عصاره خلقت و جامع جمیع نشآت وجود و غایت آفرینش ما سوا است. علامه جعفری از جمله کسانی است که در طرح مباحث اخلاقی دارای رویکرد عرفانی می باشد ولی در این جا سعی شده است که به چهره اخلاق عرفانی ایشان توجه شود که توجه به اخلاق یکی از مولفه هایی می باشد که سبک زندگی را هدایت می کند و به سرمنزل مقصود می رساند. تا اخلاق نباشد قدم از قدم نمی توانیم برداریم. بدین جهت به شناخت دلالت های تربیتی دیدگاه وی مبادرت می نماییم. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، به بررسی اخلاق عرفانی در اندیشه تربیتی علامه محمدتقی جعفری پرداخته است. بر این اساس می توان چنین نتیجه گیری نمود که عارف بدون اخلاق معنی ندارد و باید متصف به صفات اخلاقی مانند: یقظه و بیداری، بینایی دل، معرفت نفس، تفکر، ابتهاج (فناء فی الله) وصال حق و... باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنایی و اخلاق حرفه ای
نویسنده:
سهیلا موسوی سیرجانی, مهدیه منصوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق حرفه ای
,
حکیم سنایی
,
نگاه عرفانی به اخلاق
,
صفات حضرت محمد(ص)
,
فضایل حضرت محمد(ص)
,
کسب و کار
,
حدیقه الحقیقه
,
مسایل جدید اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
خلق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
توکل
,
آداب کسب و کار
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تعریف اخلاق
,
ویژگی اخلاق حرفه ای
,
توکل در حدیقه سنایی
کلیدواژههای فرعی :
خلق عظیم ,
اصول اخلاقی ,
تعهد اخلاقی ,
اشتیاق ,
تخصص ,
علم و اخلاق ,
اخلاق پیامبر (ص) ,
آیه 4 قلم ,
خوش خلقی ,
عدالت ,
اخلاص ,
جاه طلبی ,
تنبلی ,
آداب اجتماعی ,
مرید ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
آیه 25 حدید ,
توکل در عرفان ,
توکل از دیدگاه غزالی ,
توکل از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری ,
اشتیاق در عرفان ,
استقامت در عرفان ,
آیه 7 بینه ,
آیه 55 یوسف ,
چکیده :
اخلاق یکی از عمدهترین دغدغههای جامعه بشری است؛ زیرا هیچ نهاد و حرفهای نیست که قادر باشد فارغ از اخلاق که مرزهای سلوک و رفتارهای بهنجار را معین میکند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هم خاستگاه دینی و عرفانی دارد و هم متأثر از عرف، فرهنگ، تاریخ و سایر پدیدههای اجتماعی است. درواقع، بین این مفاهیم و پدیدههای اجتماعی و اخلاق تعامل دایمی وجود دارد که باعث میشود در طول زمان، اصول و ارزشها و هنجارهای جامعه صیقل بخورد و الگوهای موجه و مقبول رفتارهای فردی و اجتماعی شکل بگیرد. به قواعد و قوانین اخلاقی و رفتاری که باید افراد در حین انجام فعالیتهای شغلی رعایت نمایند، در اصطلاح اخلاق حرفهای اطلاق می شود. درحقیقت، اخلاق حرفه ای یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن حفظ و اشاعه ارزشها در جامعه در زمان مناسب است. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفهای عرفا و ابعاد گوناگون آن از دیدگاه سنایی در حدیقةالحقیقه بپردازد. بنا به دیگاه سنایی، عرفان همواره وسیله ای برای تبلیغ اخلاق، علم و کوشش بوده است. فردی که آداب اخلاقی را رعایت میکند، خواستههای خود را به نفع دیگران تعدیل میکند و باتقویت وپرورش ابعاد معنوی، همواره در راه خدمت به همنوعان اقدام مینماید. سنایی تأکید میکند که خداوند متعال برترین زیبایی و مشخصکننده ملاک نهایی اخلاق است. در این نظام روشنیبخش، تقرب به خدا و کسب رضایت او، دستیابی به عدالت فراگیر اجتماعی، آزادی، و حرمت انسان آرمان اخلاق است. بیشترین سود برای بیشترین کسان نیز ازجمله اهداف زندگی اجتماعی در ساحتهای فردی، شغلی، و اجتماعی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 300
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و فضیلت در اندیشه اخلاقی فیض کاشانی
نویسنده:
ماریه سیدقریشی، وحید دهقانی فیروزآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
خیر
,
مراتب سعادت
,
فضایل غیراخلاقی
,
خلق
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
خیر
,
خیر (اسماء فعل)
,
فضایل اخلاقی
,
ملامحسن فیض کاشانی
کلیدواژههای فرعی :
اقسام علوم ,
خیر ذاتی ,
اقسام سعادت ,
علوم معامله ,
اقسام فضیلت ,
آیه 152 آل عمران ,
علم دنیوی (مقابل علم اخروی) ,
علم اخروی (مقابل علم دنیوی) ,
انواع خیر ,
اقسام ایمان ,
ترابط خیر و سعادت ,
فضایل توفیقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
فیض در تبیین مفهوم عام فضیلت به این نکته اشاره می کند که هر امر خیری که انسان را در نیل به سعادت اخروی یاری رساند، فضیلت است و هرچه انسان را به هر نحوی از سعادت اخروی دور کند، رذیلت است. از منظر وی به طور کلی فضایلی که انسان را در نیل به سعادت یاری می رسانند، به چهار دسته تقسیم می شوند: فضایل نفسانی، فضایل بدنی، فضایل اجتماعی، فضایل توفیقی. فضیلت به معنای خاص و یا همان فضایل اخلاقی، در حقیقت جزئی از فضایل نفسانی هستند که عبارت اند از: حکمت، شجاعت، عفت و عدالت. فیض سعادت را به دو قسم مظنون (دنیوی) و حقیقی (اخروی) تقسیم می کند. از دیدگاه وی کمال و سعادت نهایی انسان منحصر به شناخت خدای متعال است، البته سعادت امری ذو مراتب است و مراتب سعادت انسان ها ارتباط مستقیمی با درجات ایمان و توحید آنها دارد. بالاترین مرتبه سعادت، در حقیقت مرتبه ای است که انسان به معرفت شهودی نسبت به پروردگار خویش دست می یابد؛ اما با این حال افرادی که از ایمان تقلیدی هم برخوردارند، به مرتبه از سعادت نائل می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و شاخصههای اخلاق نبوی (ص)
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق عظیم
,
فضایل حضرت محمد(ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
شخصیت پیامبر
,
اخلاق پیامبر (ص)
,
اگزیستانسیالیسم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
احترام
,
اخلاص
,
تواضع
,
دیگر خواهی
,
رأفت
,
شرح صدر
,
صبر
,
قوت نفس
,
احترام به دیگران
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جایگاه پیامبر در قرآن
,
الگوهای قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
اسوه مسلمین ,
تساهل و تسامح ,
اخلاق اجتماعی ,
آیه 4 ممتحنه ,
آیه 51 مریم ,
آیه 8 فاطر ,
آیه 37 نحل ,
آیه 4 قلم ,
آیه 4 شعراء ,
آیه 128 توبه ,
آیه 129 توبه ,
آیه 5 توبه ,
آیه 34 ابراهیم ,
آیه 159 آل عمران ,
صبر در قرآن ,
الگوهای اخلاقی ,
اسوه بودن پیامبران ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
مرتضی مطهری
چکیده :
این نوشتار، شاخصه هاى اخلاق نبوى از منظر قرآن را به بررسى نشسته است. نویسنده با الهام گیرى از آیات قرآنى بدین نتیجه رسیده است که اسلام با در نظر داشت نیاز روحى انسان ها به الگوگیرى به ارایه الگوهاى برتر الهى و انسانى پرداخته و پیامبران الهى به ویژه دو تن از آنان حضرت ابراهیم و رسول اکرم را به عنوان برترین الگوهاى بشرى معرفى کرده است. قرآن کریم حضرت محمد را در یک توصیف کلى و اجمالى، داراى خلق عظیم و شرح صدر مى داند که این هر دو در گام نخست به اخلاق اجتماعى آن حضرت نظر دارد، و در جاى جاى قرآن به مصادیق و جلوه هاى بیرونى و جزیى آن اشاره رفته است. به باور نویسنده خلوص، تواضع، بردبارى، انسان دوستى، احترام به دیگران، رحمت و صلابت، مهم ترین شاخصه هاى اخلاق اجتماعى رسول اعظم از منظر کلام وحیانى الهى به شمار مى روند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 42 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش زندگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حیات
,
زندگی حقیقی
,
جاودانگی روح
,
معنا بخشی به زندگی
,
حکمت متعالیه
,
خلود
,
معنا جویی برای زندگی
,
ارزش زندگی از نظر ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
رضای الهی ,
شواهد الربوبیه ,
کرامات ,
خداشناسی ,
کمال انسان ,
عشق ,
صبغه ,
الولایه ,
بعد معنوی انسان ,
زندگی ,
قیامت ,
بدن برزخی ,
فعل قبیح ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
سریان عشق در موجودات ,
ارتباط با خدا ,
تقرب به خدا ,
نفس حیوانی ,
ولایت ,
کمال ,
رضای الهی ,
قرآن ,
حسن فعل ,
قرب الهی ,
حسن فعل ,
بدن مثالی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
کرامت نفس ,
حب کمال ,
حیات ,
تخیل(راه های معرفت) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
ارزش ذاتی زندگی ,
ارزش تبعی زندگی ,
اقسام حیات ,
حیات تکوینی ,
حیات تشریعی ,
معشوق نهایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
انسان اهل محاسبه و معامله است؛ تا چیزی برای او نیرزد، آن را انتخاب نمیکند. ارزش زندگی به چیست؟ زندگی با وجود ناکامیها، رنجها و سختیها چه ارزشی دارد یا حامل چه ارزشهایی است که وجودش را بر عدمش برتری بخشیده، پذیرش آن را بر عدم پذیرش آن راجح میسازد. فیلسوف بزرگ جهان اسلام مطابق اصول حکمت متعالیه، وجود را ارزش، خیر و کمال میداند. زندگی نیز که امری وجودی است، دارای ارزش ذاتی میباشد. از آنجا که وجود دارای مراتب است، زندگی انسان متناسب با درجه او از ارزش برخوردار است. البته ارزشهای دیگری ـ اعم از تکوینی و ارادی ـ هست که ملاصدرا آنها را زینتبخش زندگی میداند. خشنودی خدا، کرامت انسانی، فطرت الهی، جاودانگی و عشق، ارزشهای زندگی است. نیز هرگونه ارتباط شایسته با منبع وجود و کمال برتر، ارزش محسوب میشود. بنابراین ارتباط با خداوند، معیار ارزش زندگی است. فطرت الهی انسان، نشان میدهد که ارزش از درون انسان میجوشد و نیازی به اعتبار ارزش و نگاه به بیرون نیست. کرامت انسان امری وجودی و به جعل الهی است؛ لذا امری حقیقی است نه مفهومی اعتباری. مایه برتری و کرامت انسان، ظرفیت علمی او است که سبب برتری بر فرشتگان گشت. از نظر ملاصدرا عشق در هر موجودی سریان دارد. هر چه درجه وجود قویتر باشد، عشق پررنگتر است. هر چه نفس اشرف و اعلی باشد، محبوب او لطیفتر و پربهاتر است. جاودانگی ارزش است. زندگی انسان، جاودان است و مرگ تقابلی با جاودانگی ندارد. انسان با مرگ به مرتبهای برتر و حیاتی حقیقی نایل میشود. بنابراین ارزش زندگی به ارزشهای وجودی انسان برمیگردد. این ارزشها دارای شدت و ضعف است. پس ارزش زندگی نیز دارای درجات و مراتب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی : سال 4، شماره 13 : اخلاق
نویسنده:
کمال نصرتی هشی، رضا علی نوروزی، حسین منصوری، ستاره موسوی، رقیه حقیقت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
ملا احمد نراقی
,
تربیت اسلامی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
تکامل انسان ,
خودشناسی ,
اعتدال ,
اخلاق حمیده ,
علم نفس ,
تفاوت های فردی ,
راهنمایی ,
اصول تربیت اخلاقی ,
تهذیب اخلاق ,
علم طب ,
علم اخلاق ,
فضایل اخلاقی ,
اعتدال ,
خود سازی ,
مراقبه ,
خود ستایی ,
تکامل نفس انسان ,
مراقبه اسلامی ,
اعتدال اخلاقی ,
فایده اخلاق ,
وجوب عینی علم اخلاق ,
دوگانگی وجود ,
عمل به دانسته ها ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
هدف از نگارش این مقاله، مروری اجمالی بر اخلاق و اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی است. در پژوهش حاضر که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، پس از بازبینی منابع قابل دسترسی، اصول تربیت اخلاقی بر اساس اندیشه های اخلاقی ایشان استنباط شده است. نتایج به دست آمده بدین قرار است که برای تفهیم اخلاق، بررسی ها حول این محورها صورت گرفت: اخلاق و فایده و برتری آن بر سایر علوم، وجوب عینی علم اخلاق، اخلاق و شرافت فضایل اخلاقی و کیفیت اکتساب آنها، شباهت علم اخلاق به علم طب، تهذیب اخلاق و ثمره آن، تاثیر شناختن نفس در تهذیب اخلاق، مقدمات تزکیه نفس و دست یافتن به فضایل اخلاقی و حفظ تعادل اخلاق حمیده. و سرانجام اصول به دست آمده در تربیت اخلاقی به قرار ذیل می باشد: اصل خودشناسی، اعتدال، تناسب برنامه های تربیتی با مراحل تکاملی، ایجاد شرایط مناسب، عمل به دانسته ها، توجه به دوگانگی وجود، نظارت و مراقبه، اصل هماهنگی اعمال با عقل و شرع، اصل هدایت و راهنمایی و در نهایت اصل توجه به تفاوت های فردی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی - اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو : سال 4، شماره 13
نویسنده:
مرجان کیان، فهیمه نظام الاسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
آموزه تربیتی روسو
,
اخلاق اسلامی
,
تربیت و اخلاق
,
روسو
,
اخلاق و تربیت اسلامی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق فارابی
,
کومنیوس
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اجتماعی ,
انسان شناسی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
اجتماعی بودن انسان ,
بعد اجتماعی انسان ,
انسان اجتماعی ,
رذایل اخلاقی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
تربیت فردی ,
اهداف اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
انسان شناسی اخلاق ,
فضایل نظری ,
فضایل فکری ,
فضایل عملی ,
آراء اهل مدینه فاضله ,
هدف جسمانی ,
هدف ذوقی ,
هدف عقلانی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشههای تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهتها و تفاوتهای آرای تربیتی آنها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسهای است. از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادیاش ظهور نمییابند، بلکه جامعه است که آنها را از قوه به فعل در میآورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیضهای بین افراد را نادیده میگیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر میآید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود میپردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن میگوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی میپردازد. یافتههای پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی - اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش توحید در رشد فضائل اخلاقی
نویسنده:
جمال قربانی سینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
انسان
,
معارف اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
محبت به خدای تعالی اصل واساس دین اسلام را تشکیل می دهدواگر زیر بنای بحث تربیت اخلاقی قرار گیردآثار شگرفی را درپی خواهد داشت.زیرا محبت فی نفسه انسان را به سوی مشابهت ومشاکلت سوق داده واستعدادهای نهفته اش راشکوفا خواهد نمود. حال اگر متعلق این محبت خدای تعالی که کمال مطلق است باشد، محبت او باعث شکوفا شدن فضائل وریشه کن شدن رذائل اخلاقی خواهد شد. باور به توحید واقسام آن تنها راهی است که انسان رامتخلق موحد به معنای واقعی کلمهخواهد نمود واورا تا وجه الله شدن سوق خواهد داد. این نوشتار ضمن تبیین توحید واقسام آن و تفکیک مقامات موحدان،به روش تربیتی قرآن کریم که برپایه محبت استوار است پرداخته وبه بیان هفت روشاز روشهایی که قرآن جهت ایجاد و تقویت محبت الهی در قلوب انسانها استفاده نموده(همچون القای جهان بینی صحیح،دعوت به عبادت،دعوت به همنشینی با صالحان،تکریم انسان و...) پرداخته است.درپایان نیز هفت قسم از اقسام توحید( توحیددر ربوبیت،توحیددر محبت،توحیددر رازقیت،توحیددر هدایت،توحیددر مالکیت،توحیددر عبادت وتوحیددر خالقیت)بیان گردیده وآثار باور به هرکدام دررشد25فضیلت از فضائل اخلاقی مطرح شده است واین نتیجه حاصل شدکه تنها راه رشد فضائل اخلاقی باور به توحید ومحبت توحیدی است واین روش جایی برای رذائل باقی نمی گذارد تا حکم به دفع آن شود.لکن باور به توحید دارای مراتبی است که هرچه عمیق تر باشد آثار آن نیز بیشتر وعمیقتر خواهد بود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی مؤلفههای اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی
نویسنده:
اسدالله کرد فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فرهنگ اسلامی
,
تهاجم فرهنگی
,
انسان شناسی اسلامی
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کرامت انسان ,
دفاع از دین ,
عبودیت ,
آزادی اجتماعی ,
آزادی اسلامی ,
سوبژکتیویسم ,
اصل امر به معروف و نهی از منکر ,
تساهل و تسامح ,
قرآن ,
اصالت عقل ,
قرون وسطا ,
علم گرایی ,
آزادی ,
امر به معروف ,
تساهل و تسامح ,
خدامحوری ,
ارزش اخلاقی ,
عقل بسندگی ,
فهم عرفی ,
ارزش دینی ,
تکلیف گریزی ,
اصالت علم تجربی ,
آزادی ,
دین و آزادی ,
نسبیت معرفت ,
آزادی اجتماعی ,
سکولاریسم ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
عبودیت ,
کرامت نفس ,
سیانتیسم (اصالت علم) ,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته) ,
رویگردانی از خدامحوری ,
مملوک خدا ,
آزادی مطلق ,
جهان بینی اومانیستی ,
عقل گرایی افراطی ,
فرهنگ الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اومانیسم یا انسانمحوری نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا. شاید بتوان رویگردانی از خدامحوری و روی آوردن به انسان محوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افراطیگریها و سوء استفادههای کلیسا و اربابان آن در قرون وسطا دانست. این اندیشه با نگرش انسانمحوری به جای خدامحوری به انسان جایگاه خدایی داد. نوشتار حاضر، بعد از تبیین موضوع، درصدد است تا، در گام نخست، دیدگاه اسلام در مورد انسان را تذکر دهد و به این نکته بپردازد که اسلام اگرچه برای انسان جایگاه والایی در نظر گرفته است اما به این مهم نیز توجه دارد که انسان مملوک خداست و هیچ مالکیتی از خود ندارد. در گام بعدی، این نوشتار به تأثیر این آموزه غربی در نوع هجمه فرهنگی غرب به اسلام میپردازد. مؤلفههای اومانیسم، که عبارتاند از عقل بسندگی، علمگرایی، آزادی مطلق و تساهل و تسامح، هر یک از آنان، در بسترسازی تهاجم فرهنگی اهمیت قابل توجهی دارند. نگارنده درصدد است به تحلیل و بررسی موضوع و نقش آن در تهاجم فرهنگی بپردازد تا گامی در دفاع از دین، عقاید دینی و حقیقت انسان برداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری حسن خلق در قرآن و حدیث
نویسنده:
راضیه حیدری، سهراب مروتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
اخلاق محموده
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
حسن خلق در قرآن
,
حسن خلق در حدیث
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
انسان شناسی ,
جهان شناسی اسلامی ,
مسئولیت اجتماعی ,
اعتدال ,
قوای باطنی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اهل بیت(ع) ,
عدل الهی ,
انسان کامل (کلام) ,
جهان شناسی ,
ارزش (منطق) ,
مکارم اخلاقی ,
انسان شناسی اسلامی ,
انسان کامل ,
قوای باطنی نفس ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
اعتدال ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
انسان شناسی اخلاق ,
آخرت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ضد ارزش ,
رفتار صحیح ,
دستور اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
حسن خلق، موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و همواره از مسلمانان خواسته شده است که با دیگران با حسن خلق برخورد کنند. لازمهی این دستور پی بردن به مبانی نظری حسن خلق است، زیرا زمانی امید آن میرود که حسن خلق آنچنان در جامعهای همه گیر شود که مبانی نظری آن از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهمالسلام به درستی استخراج شده باشد و هر فردی دقیقا بداند که باید چه نوع نگاهی به خدا، انسان و جهان داشته باشد که باعث بروز رفتارهای صحیح اجتماعی شود. در این مقاله سعی شده است پس از تبیین معنای دقیق واژه حسنخلق، مبانی نظری آن در سه دسته خداشناسی، انسانشناسی و جهانشناسی بررسی شده و در هر دسته با استناد به آیات و روایات مشخص شود که هر کدام از این موارد چه تاثیری در حسن خلق دارند. نتیجه به دست آمده اینکه حسن خلق در فرد تا حدود زیادی به نوع شناخت و نگاه وی به خداوند، انسان و جهان بستگی دارد و تاثیر این معارف و نگاهها در خوش اخلاق بودن فرد نسبت به سایر علل بیان شده در این زمینه، بنیادیتر و با اهمیتتر به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
تعداد رکورد ها : 709
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید