مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
ایمان و عقل
جهان دیگر(فلسفه دین)
دین و اخلاق(فلسفه دین)
زبان دین (فلسفه دین)
صورت دینی زندگی
علم و دین (فلسفه دین)
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
معرفت دینی
مفهوم خداوند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
تعداد رکورد ها : 2296
عنوان :
نقد و بررسی رویکرد معرفتشناسانه آلستون درباب تجربهی دینی
نویسنده:
حسینعلی نصراللهی، عباس یزدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام آلستون
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
اثبات وجود خدا
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اصل آسان باوری ,
تعبیر ,
تفسیر تجربه دینی ,
ادراک حسی ,
ادراک خداوند ,
تجربه حسی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
احوال (عرفان) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
تجربه گرایی(مقابل عقل گرایی) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
اصل آزمون پذیری(اصطلاح وابسته) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
اعتماد گروی ,
ادراک عرفانی ,
توجیه در بادی نظر ,
باور سازی ,
مصداق تجربه دینی ,
ساختار ادراکی بشر ,
نظریه دادههای حسّی ,
نظریه قیدی ,
عقاید عقلانی ,
تجاهل گرایی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
با مخدوش شناختهشدن براهین اثبات وجود خداوند در عصر روشنگری، برخی از الهیدانان مسیحی بر آن شدند تا برهانی از طریق تجربهی دینی بر وجود خداوند اقامه کنند. ویلیام. پی. آلستون طرحی درباب اعتبار معرفتشناختی تجربهی دینی پیشنهاد کرد که میتوان دو رکن اساسی آن را چنین بیان کرد: اصل توجیه در بادی نظر و مشابهت ادراکات حسی و ادراکات عرفانی در کاستیها و قوتها. هدف این نوشتار بررسی و نقد این رویکرد، ازطریق مطالعهی مقالات و کتب آلستون و نیز مقالاتی است که دربارهی اندیشههای وی نوشته شده است. ادعای اصلی نگارنده این است که هرچند باور به محتوای تجربیات دینی برای صاحبان این تجارب توجیهپذیر است، بهسختی میتوان توجیهی بینالأذهانی برای این قبیل باورها تصور کرد. در پایان خواهم گفت رویکرد معرفتشناسانه به تجربهی دینی تاکنون رویکرد موفقی نبوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی رویکرد تفسیری در مطالعه دین: نقد نظریات کلیفورد گیرتز درباب دین با تکیه بر آرای مرتضی مطهری
نویسنده:
حسین مهربانیفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
کلیفورد گیرتز
,
هرمنوتیک نسبی گرایانه
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
رویکرد تفسیری در دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
هدایت خلق ,
سعادت بشر ,
نگرش توحیدی ,
مناسک دینی ,
قانون گرایی ,
خلافت الهی ,
معاد(کلام) ,
اراده الهی ,
کارکردگرایی ,
ساختارگرایی ,
علل گرایش به دین ,
نظم اجتماعی ,
نماد دینی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
مسایل جدید هستی شناسی ,
وحی الهی ,
نسبی گرایی تفسیری ,
دین و جامعه ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
هستی شناسی فهم ,
فلسفه الهی ,
قرآن ,
تطورگرایی ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
منشأ وحیانی دین ,
گرایش فرهنگ گرا - نمادگرا ,
منشأ فطری دین ,
ارزش گرایی ,
دین به مثابه نظام فرهنگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
دین بهمنزله یکی از ارکان زندگی انسان، موردمطالعه رویکردهای مختلف علوم انسانی و اجتماعی ازمنظر دروندینی و بروندینی قرار گرفته است. تفسیرگرایی با جهتگیری بروندینی، ازجمله فراگیرترین این رویکردهاست که کلیفورد گیرتز را میتوان یکی ازاندیشمندان برجسته آن بهشمار آورد؛ وی انسانشناسی است که با رویکرد تفسیرگرایانه و گرایش نمادگرا به مطالعهی دین در جوامع مختلف پرداخته است. از دیگرسو، مرتضی مطهری بهمنزله اندیشمند الهی و اجتماعی معاصر، زوایای این مهم را با نگرش توحیدی و دروندینی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. در این پژوهش، تلاش شده تا ضمن مقایسه آراء این اندیشمند توحیدگرا با نظرات کلیفورد گیرتز در باب دین، با بهرهگیری از دستگاه نظری مطهری، رویکرد تفسیرگرایی گیرتز مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. واکاوی و مقایسه نظرات این دو اندیشمند، ما را به این نتیجه رساند که «نسبیگرایی»، «فروکاستن تعریف دین به مجموعهای از نمادها»، «بیتوجهی به منشأ وحیانی دین» و... ازجمله مهمترین نقدهایی است که میتوان از منظر مطهری به رویکرد تفسیرگرایی گیرتز وارد نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همسویی نظریهی کارکرد صحیح با موضع ضدشکاکانه غزالی در تکیه بر خداباوری
نویسنده:
علی فتح طاهری، مسعود سیف، مهدی سلیمانی خورموجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
اعتقاد به خدا
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه دین
,
نظریه کارکرد صحیح
کلیدواژههای فرعی :
زندگی عقلانی ,
معرفت حسی ,
قوای معرفتی ,
درون گرایی/ برون گرایی ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
اخلاق باور ,
علم به جهان خارج ,
باور صادق موجه ,
توجیه معرفتی(مقابل توجیه غیر معرفتی) ,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی) ,
وظیفه معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
خطای ادراک حسی ,
ایدئالیسم - رئالیسم ,
داوری عقل ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
به نظر میرسد اتکایِ غزالی بر خداباوری، جهت خروج از شکاکیت، میتواند یکی از طرق محتمل در مواجهه با مسائلی باشد که بهطورسنتی با ماهیت معرفت گره خوردهاند. ما پس از بازنویسی موضع غزالی، درمجموع، دو گزینه را برای تفسیر موضع وی ارائه خواهیم داد. در همان ابتدای مقاله، گزینه اول رد میشود. برای دفاع از گزینهی دوم، بهطورمفصل به واکاوی وضع معرفتی خویش در قبال باورهای ناظر به جهان خارج خواهیم پرداخت. این واکاوی نشان خواهد داد که برای رهایی از چنبرهی شکاکیت، معرفتشناسان همیشه ناگزیر بودهاند میان سه جفت جریانِ متخاصم «ایدئالیسم، رئالیسم»، «درونگرایی، برونگرایی» و «وظیفهگرایی، اعتمادگرایی»، یکی از دو سوی جریان را بر دیگری ترجیح دهند. همچنین نمایان خواهد شد که چرا نوع خاصی از اعتمادگرایی (نظریهی کارکرد صحیح) در قبال شکاک، از موضع امیدوارکنندهتری برخوردار است. نکتهی تعیینکنندهی بحث آنجایی است که درمییابیم تنها در زمینهای خداباورانه میتوان بهنحو درخوری بر نظریهی کارکرد صحیح تکیه کرد. در پایان نیز ضمن پاسخ به دو انتقاد جدی از سوی وحید و بونجور، نشان خواهیم داد که چرا معتقدیم این نظریه با موضع خداباورانه غزالی همسوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد چیستی فضیلت از منظر لیندا زاگزبسکی
نویسنده:
محمد حسینزاده یزدی، محمد لگنهاوزن، مهدی شکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انگیزه
,
لیندا زاگزبسکی
,
فضیلت، انگیزه، موفقیت، لیندا زاگزبسکی
,
معرفت شناسی فضیلت محور
,
مکتب اخلاق فضیلت محور
,
انگیزه اخلاقی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی فضیلت گرا (مقابل معرفت شناسی اصلاح شده)
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق نیکوماخوس ,
ارزش ابزاری ,
ارزش ذاتی ,
فضیلت عقلی ,
مفهوم فضیلت ,
مصداق فضیلت ,
رذایل عقلانی ,
حسن و قبح ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
حسن فاعلی ,
حسن فاعلی اعمال ,
فضایل فطری و اکتسابی ,
هیجان ,
مکاتب اخلاقی غایت گرا ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
نسبیت اخلاق ,
حسن و قبح اخلاقی ,
حسن و قبح فعلی ,
افعال نفس ,
امور اعتباریه صرف ,
خیر دائم ,
فضایل اخلاقی ,
اعتدال ,
انصاف ,
شجاعت ,
اراده گرایی اخلاقی ,
اخلاق ارسطویی ,
اخلاق باور ,
ذهن گرایی ,
مهارت(اصطلاح وابسته) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فردگرایی(اصطلاح وابسته) ,
نظریه احساس گرایی ,
انصاف عقلانی ,
دیدگاه عامل مبنا ,
اراده گرایی دکارتی ,
ملکه اخلاقی ,
اخلاق ارسطویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
زاگزبسکی به مثابه فیلسوف اخلاق و معرفتشناس فضیلتمحور در صدد است تا دیدگاهش را دربارهی فضیلت تبارشناسی کند. او با تأکید بر نقش انگیزه در فضیلت دیدگاهش را عامل مبنا میداند. نزد زاگزبسکی، فضیلت دارای ارزش ذاتی است. او با اشاره به تفاوت فضیلت با توانایی طبیعی و مهارتْ آن را در دو قلمرو اخلاق و معرفتشناسیْ کمال و مزیت پایدار نفس میداند و بر دو مؤلفهی انگیزه و موفقیت مبتنی میکند. مقالهی پیش رو کوشیده است مؤلفههای مورد نظر زاگزبسکی را ارزیابی کند. از نتایج این تحقیق آن است که فضایل مشتمل بر انگیزهاند؛ اما از نقش هدایتگرانهی مورد نظر زاگزبسکی برخوردار نیستند؛ البته باید دیگر مؤلفهی موفقیت را پذیرفت؛ زیرا نمیتوان فضیلتمند بود، اما به هدف فضیلت بهطور غالب نائل نشد. بر خلاف دیدگاه زاگزبسکی، نمیتوان فضیلت را به لحاظ مفهومی جدا از مهارتهای همپیوند با فضیلت دانست؛ زیرا جنبهی مهارت دستکم در فضیلت عقلی بیشتر از بُعد انگیزشی دارای اهمیت است؛ بهطوری که ارسطو تکنیک را از اقسام فضایل عقلانی میداند. بهعلاوه، فضایل تنها اکتسابی نیستند؛ زیرا در تاریخ مفهوم فضیلت، برخی تواناییهای طبیعی فضیلت محسوب شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فعل الهی غیرمداخلهگرایانه و نظریهی علیت نوصدرایی
نویسنده:
ابوتراب یغمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب نوصدرایی
,
حکمت متعالیه
,
علیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
فعل الهی غیر مداخله گرانه
,
الهیات صدرایی
,
نظریه علیت نوصدرایی
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
قوه و فعل ,
علیت الهی ,
قوانین طبیعی ,
رابط خدا و جهان ,
اعداد ,
تدبیر عالم طبیعت ,
علت ایجادی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
الهیات مسیحی ,
احکام علل اربعه ,
قوانین طبیعی در فیزیک جدید ,
شریعت الهی ,
تعارض علیت خدا و علیت طبیعی ,
علت تام الهی ,
مکانیک کوانتومی ,
فیزیک معاصر ,
نقش علی خداوند ,
رخداد طبیعی ,
پروژه فعل الهی ,
نقش علی ثانویه ,
نظریه ریسمان ,
سیستم های آشوبناک ,
نظریه گرانش نیوتن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
واقعگرایان نسبت به قوانین طبیعت و فعل الهی خاص با این مسأله روبهرو هستند که خداوند چگونه در رویدادن رخدادهای طبیعی که از قوانین طبیعت حاصل میشوند، نقش علی دارد. در پاسخ به این مسأله، مدافعان نظریهی فعل الهی غیرمداخلهگرایانه استدلال میکنند که خداوند در پدیدآمدن رخدادهای طبیعی نقش علی دارد، اما فاعلیت وی مستلزم نقض قوانین طبیعت نیست. از سوی دیگر و در الهیات نوصدرایی، درحالیکه علل طبیعی نقش اعدادی دارند، خداوند علت ایجادی است. در این مقاله، استدلال خواهد شد که نظریهی علی نوصدراییان ضمن توضیح چگونگی نقش علی خداوند در جهان طبیعی، وجود قوانین طبیعت را محترم میشمارد و بنابراین، نظریهای غیرمداخلهگرایانه از فعل الهی است. در نتیجه، اگر نظریههای فیزیک معاصر نظریهی فعل الهی غیرمداخلهگرایانه را تأیید کنند، نظریهی علی نوصدراییان را نیز تأیید میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزهی تجسد در ترازوی نقد
نویسنده:
نسرین علم مهرجردی، محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنزه الهی از جسم
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
تجلی خداوند ,
حلول ,
انجیل ,
تورات ,
شیطان ,
کلمه الله یا لوگوس ,
پسر خدا ,
فدیه ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
هرمنوتیک ,
تفسیر کتاب مقدس ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
جستوجوی عیسای تاریخی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
عیسی مسیح در قرآن ,
فدیه در مسیحیت ,
ظهور خداوند در تاریخ ,
مسیحیت اولیه ,
مسیحیت سنتی ,
مسیحیت نواندیش ,
ظاهرگرایی در تجسد ,
تجسد در انجیل ,
بازخرید گناهان ,
ابطال اعمال شیطان ,
تأویل گرایی در تجسد ,
تجسد در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
بسیاری از آیات کتاب مقدس، اعم از عهد قدیم و عهد جدید، به یکتایی خداوند و منزه بودن او از جسمیت تصریح میکند و از سوی دیگر، در برخی از نوشتههای عهد جدید به صراحت به تجسم خدا در کالبد عیسی مسیح اشاره شده است. مسیحیان با استفاده از برخی مطالب عهد جدید، به «تجسد خدا در مسیح» معتقد شدهاند. بنابراین اگر کسی قائل به تحریف کتاب مقدس نبوده، بخواهد آیات را با همین شرایط موجود بپذیرد و تفسیر صحیحی ارائه دهد به ناچار باید به تأویل و تفسیر مجازی روی آورد و این آموزه را تأویل کند، به گونهای که با توحید و صفات تنزیهی خداوند مغایرت نداشته باشد. تاریخ تفسیر کتاب مقدس نشان میدهد بسیاری از مفسران مسیحی تجسد خدا را امری مجازی دانسته و برخی نیز آن را بیانی اسطورهای میدانند. قرآن کریم نیز خدا را منزه از مادیت و جسمیت دانسته و منکر هرگونه تجسم خدا در عیسی و الوهیت اوست. الاهیدانان مسلمان نیز با استفاده از درون مایههای قرآنی و حدیثی و با استفاده از استدلال عقلی، لوازم تجسد را که اموری ممتنعاند یادآور شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زهد از نگاه نیچه
نویسنده:
ابراهیم رضایی، علی کرباسی زاده اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردریش نیچه
,
اخلاق مسیحی
,
زهد
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
آرمان زهد ,
ادیان ابراهیمی ,
اراده قدرت ,
اخلاق مدرن ,
خیر محض ,
کینه ,
شهوت جنسی ,
خیر برین ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
فیلسوف ناب ,
والایش ,
عقل مطیع ,
اخلاق سروری عهد باستان ,
غریزه والایش یافته ,
اقسام زهد ,
اخلاق بردگی ,
زهد طبیعی ,
زهد فلسفی ,
زهد مابعدالطبیعی ,
زهد مسیحی ,
تبارشناسی اخلاق ,
تعلیم نفس ,
اخلاق سخت کوشی ,
انسان بی خطر ,
دین یاران ,
حس گناه ,
کینه توزی ,
انسانی بسیار انسانی ,
فراسوی نیک و بد ,
اتحاد با نور برین ,
تفکر زاهدانه ,
نظریه خائوس ,
همنشین خود ,
فلسفه در عصر تراژیک یونانیان ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اگرچه در ظاهر امر چنین مینماید که فلسفهی نیچه، فلسفهای زهد ستیز و ضد اخلاق است، با توجه به تأکید وی بر روشهای مختلف خودسازی و والایش، جای آن دارد که میان آرمان زهد و زهد مثبت و نیز گونهی سومی از زهد، در نوشتههای او تفاوت قائل شد. وی نخست زهدی را که به توقّف و تعلیق فرایند تعقّل و اراده و غریزه ختم میشود، رد میکند و سپس اخلاق سروری عهد باستان را میستاید که در قلمرو آن، عقل مطیع و غریزهی والایشیافته، به خوبی، در کنار یکدیگر فعالیت معمولی خود را ادامه میدهند. با وجود این، او به گونهی سومی از زهد نیز اشاره میکند که نوعی ریاضت در حیطهی اندیشیدن و فلسفیدن است؛ ریاضتی که به یُمن آن، فیلسوف ناب، به تحلیل نیچه، از فضای دروغپردازانهی فلسفهی مبتنی بر آرمان زهد در میگذرد و به چشماندازی فراگیرتر، با خصایص ویژهی خود دست مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و دولت در اندیشه مارتین لوتر
نویسنده:
بهروز حدادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مارتین لوتر
,
دولت دینی
,
الاهیات سیاسی
,
فلسفه دین
,
اندیشه سیاسی
,
رابطه دین و دولت
,
نظریه دوپادشاهی لوتر
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
قرون وسطی ,
حکومت الهی ( افعال الهی ) ,
انجیل ,
تورات ,
شهر خدا (کتاب) ,
نازیسم ,
جنگ جهانی دوم ,
دولت - ملت ,
فئودالیسم ,
گناه ذاتی ,
دولت سکولار ,
آیین پروتستان آزاداندیش (مذاهب پروتستان مسیحی) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
قدرت عرفی ,
اعلامیه بارمن ,
نظریه گسستگی کامل ,
کلیسای اصلاح شده ,
نهضت ضد اصلاح دینی ,
کلیسا و دولت ,
ژزوئیتها ,
مسیحیت اولیه ,
اقتدار کلیسا ,
حکومت زمینی ,
سقوط روم ,
پلاگیوس گرایی ,
شورای کلیسایی ,
نظام پدرسالار ,
پیمان صلح آگسبورگ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
رابطه دین و دولت در همه سنتهای دینی موضوعی مهم است. این موضوع در آیین پروتستان و از جمله در تفکر مارتین لوتر اهمیت خاصی دارد. لوتر در نظریه «دو پادشاهی» خود مشروعیتی دینی برای دولت و قدرت سیاسی قائل بود و این موضوع را چنان تقریر میکند که نوعی تقدم و تفوق قدرت عرفی از آن استفاده میشود که حتی پیامدهای عملی ناخوشایندی برای خود لوتر به همراه داشت و سرانجام وی را ناگزیر کرد که با پذیرش اصل مشروعیت دینی حوزه عرفی، برای دایره نفوذ آن، محدودهای مشخص کند که همان امور اینجهانی و دنیوی است و آن را از دستاندازی به قلمروی قدرت دینی بازدارد، ولی گذشت زمان و حوادث نشان داد که سخن و نظریه اولیه وی، چندان به مذاق اهل قدرت خوش آمد که به اصلاحیهها و تغییر نگرشهای بعدی وی چندان توجهی نشد، نمونه آن دستاندازی نازیهای آلمان به قلمروی اقتدار کلیسای آلمان بود که با واکنش اقلیتی از الاهیدانان، مانند کارل بارت و بونهوفر در قالب اعلامیه بارمن، مواجه شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی ناواقعگرایی در باب خدا در اندیشهی دان کیوپیت
نویسنده:
عباس مهدوی، علیرضا قائمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دان کیوپیت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
عرفان ثانویت ,
پوچ انگاری ,
قبیله گرایی جدید ,
زبان ,
تصور از خدا ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
علم اخلاق ,
قضایای تجربی ,
عرفان مسیحی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حقیقت و خطا ,
آرمان معنوی ,
الهیات واقع گرا ,
برهان متافیزیکی عقل ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در یک تقسیمبندی کلان، دو گونه فلسفهی دین داریم: فلسفهی دین واقعگرا و فلسفهی دین ناواقعگرا. دان کیوپیت متأله انگلیسی، معتقد است دوران شکوفایی واقعگرایی افلاطونی سپری شده است و ایمان دینی باید مدرنیزه شود. او معتقد است هیچ واقعیت الاهیاتی عینی و ثابت و معقولی در بیرون وجود ندارد تا به مدد آن بتوانیم نظریههایمان را بیازماییم. ما در این مقاله که در پی نقد و بررسی آرای ناواقعگرایانهی الاهیاتی دان کیوپیت است، پس از مروری بر پیشینهی نگاه ناواقعگرایانه به دین، به تشریح دیدگاه ناواقعگرایانهی دان کیوپیت پرداختهایم. پس از آن، به نقد و بررسی آرای وی میپردازیم. در این بخش بر آنیم تا ضمن نقد آرای ناواقعگرایانه دان کیوپیت، به نقد مبانی و پیامدهای منفی ناواقعگرایی دینی نیز اشاره کنیم. بخش پایانی را نیز به نتیجهگیری اختصاص دادهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب تثلیث مسیحی در قرآن مجید
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تثلیث مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
تثلیث مسیحی
,
فلسفه دین
,
هری اوسترین ولفسن
,
عیسی مسیح در قرآن
,
اقانیم ثلاثه
,
تثلیث در قرآن
,
مسیحیت شناسی اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر کشف الاسرار (میبدی) ,
کلیسای کاتولیک ,
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
روح القدس ( روح ) ,
انجیل ,
تورات ,
روح خدا ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
راستکیشی ,
سه خدایی ,
شورای تولدو ,
مکاشفه الهی ,
تثلیث مردود قرآنی ,
نسطوریوس ,
شوراهای کلیسایی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
قرآن مجید به تثلیث مسیحی اشاره و آن را رد کرده است؛ اما آیا تثلیث مسیحیت رایج را رد میکند یا تثلیثی خاص را که در حجاز در زمان ظهور اسلام رایج بوده است؟ برخی از نویسندگان مسیحی می گویند که تثلیث مردود قرآن با تثلیث رایج مسیحی دو تفاوت دارد؛ یکی اینکه «سه خدایی» است و نه «یک ذات و سه شخص» و دوم اینکه افراد آن عبارتند از «خدا، مسیح و مریم» و نه «پدر، پسر و روح القدس». این نویسندگان آیاتی از قرآن را کنار هم گذاشته و با استفاده از سخن برخی از مفسران مسلمان چنین برداشتی کردهاند. سخن ما این است که استفاده از این آیات نادرست است و شواهد و قرائن نشان میدهد که آیات قرآن، تثلیث رایج مسیحی را رد می کند و نه سه خدایی را و افراد تثلیث قرآن نیز «خدا و مسیح و مریم» نیستند. نویسنده ای مسیحی مدعی شده است که قرآن مجید نه تنها تثلیث مسیحی را رد نمی کند، بلکه آن را تأیید می کند. وی به دو واژه «کلمه» و «روح» که در قرآن برای مسیح به کار رفته متمسک می شود؛ اما مفسران نشان دادهاند که این دو واژه به معنای ازلی و غیر مخلوق بودن مسیح نیست، بلکه به معنای خلقت خاص و ویژه آن حضرت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
تعداد رکورد ها : 2296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید