جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 36
اخلاق فضیلت برای زنان (1250-1500میلادی) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
István P. Bejczy (auth.), Karen Green, Constant Mews (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب استدلال کریستین دو پیزان را مبنی بر اینکه زنان اعضای با فضیلت جامعه سیاسی هستند در چارچوب بحث های قبلی درباره فضایل نسبی مردان و زنان قرار می دهد. این اولین کسی است که به بررسی چگونگی بازنمایی و پرداختن به زنان در بحث های قرون وسطایی درباره فضایل پرداخت. این کتاب خوانندگان را با Speculum Dominarum (آینه بانوان)، آینه ای برای یک شاهزاده خانم، که برای ژان ناواری گردآوری شده بود، آشنا می کند، که در محیط درباری که کریستین را پرورش می داد، پخش می شد. با پرتاب کردن نور جدیدی بر راهی که زنان قرون وسطایی در آن فضائل را درک می کردند و توسط دیگران به عنوان سوژه های با فضیلت نشان داده می شدند، ایده های اخلاقی آن فرانسوی، لورا سرتا، مارگریت ناواری و دامز دو لاروش را در یک گفتمان در حال تکامل قرار می دهد. فضیلت هایی که با گذار از اندیشه قرون وسطایی به رنسانس مشخص می شود. اخلاق فضیلت برای زنان 1250-1500 برای کسانی که در مورد اخلاق فضیلت، تاریخ اندیشه های زنان و به طور کلی تفکر قرون وسطایی و رنسانس مطالعه می کنند، جالب خواهد بود.
رساله‌ای کوچک درباب فضیلت‌های بزرگ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andre Comte-Sponville (آندره کنت اسپونویل)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Vintage / Ebury,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بیشتر تاریخ فلسفه، تاریخ اخلاق است. از افلاطون تا سارتر، فیلسوفان بزرگ به پرسش‌های اخلاقی اصلی بازگشته‌اند که چگونه باید زندگی خوبی داشته باشیم. چگونه با خودمان و دیگران رفتار کنیم؟ در پرداختن به این پرسش‌ها، آندره کنت اسپونویل با کاوشی کاملاً بدیع در فضایل بی‌زمان انسانی به جریان اصلی بیشتر سنت فلسفی غرب بازمی‌گردد. یک رساله کوتاه در باب فضایل بزرگ، هجده فضیلت انسانی را به عنوان نقطه شروع خود در نظر می گیرد تا به ما کمک کند تا بفهمیم "چه کاری باید انجام دهیم، چه کسی باید باشیم و چگونه باید زندگی کنیم". کنت اسپونویل هم مقدمه‌ای متفکرانه و در دسترس از تاریخ اخلاق غربی و هم کاوش در راه‌هایی را به خواننده ارائه می‌کند که از طریق آن دیدگاه‌ها و ادعاهای فیلسوفان بزرگ می‌توانند در زندگی امروز ما اعمال شوند - و در کاربردشان ناکام باشند.
سنجش عظمت روحی: دیدگاه فیلسوفان درباره بزرگواری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sophia Vasalou (سوفیا واسالو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بزرگواری فضیلتی است که زندگی بسیاری را رقم زده است. در اوایل توسط افلاطون به عنوان یک فضیلت عالی فلسفی پیش‌زمینه شد، به یکی از تاج‌های جواهرات در گزارش ارسطو از تعالی انسانی تبدیل شد و دیگر متفکران باستانی به همان اندازه جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص دادند. این یکی از متمایزترین عناصر سنت باستانی است که به جهان اسلام و مسیحیت قرون وسطی وارد می شود. این جرقه درگیری‌های فکری مهمی را برانگیخت و برای به ارث بردن از این سنت، مسیرهای عمیقی را در چندین فلسفه بعدی ایجاد کرد. تحت تغییر نام ها و فرم های بازسازی شده، همچنان در اندیشه دکارت و هیوم، کانت و نیچه نفس می کشد. زندگی‌های متعدد آن با تداوم‌های مهمی پیوسته‌اند، با این حال آنها نیز توسط ناپیوستگی‌ها تکه‌تکه شده‌اند - ناپیوستگی‌هایی که منعکس‌کننده تغییرات بزرگ‌تر در دیدگاه‌های اخلاقی و پاسخ‌های رقابتی به پرسش‌هایی درباره ماهیت زندگی خوب، ماهیت اخلاقی انسان‌ها، و رابطه آنها با دنیای اجتماعی و طبیعی که در آن زندگی می کنند. آنها همچنین با لحظاتی از مجادله شدید که در آن بینش عظمت انسان خود مورد تردید قرار گرفته است، نقطه‌گذاری شده‌اند. هدف این جلد ارائه بینشی از مسیر پیچیده فضیلتی است که زرق و برق آن در مواقعی به همان اندازه خیره کننده بوده که تفرقه افکن بوده است. با کاوش در زندگی‌های بسیاری که آن زندگی کرده است، در موقعیت بهتری خواهیم بود تا ارزیابی کنیم که آیا این فضیلتی است که هنوز می‌خواهیم آن را در زندگی اخلاقی خود محوریت قرار دهیم، و چرا.
ارزش و فضیلت در دنیای الحادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
اریک ویلنبرگ
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فرض کنید خدایی نباشد، آیا این مساله دلالت دارد بر اینکه زندگی بشر بدون معنا است ، حقیقت و خطا، فضیلت و گناه و خیر و شر هیچ جایگاهی نخواهند داشت و بشر هیچ گونه الزامات اخلاقی نخواهد داشت؟ اریک ویلنبرگ در این کتاب معتقد است که حتی اگر خدایی نباشد ، زندگی بشر همچنان معنا خواهد داشت ، ما همچنان الزاماتی اخلاقی داریم و فضیلت ممکن است و این مساله مضمون اصلی کتاب ویلنبرگ است. طبیعتا نویسنده ، فضیلت در جهان بی خدا را چیزی جدای از فضیلت در جهان مسیحی می داند و بدین سان او در این کتاب تبیینی طبیعت انگارانه از انسانیت ، محبت و امید را شرح و بسط می دهد.
فضایل ذهن: تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Linda Trinkaus Zagzebski (لیندا زاگزبسکی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تقریباً همه نظریه‌های معرفت و باور موجه، مفاهیم اخلاقی و اشکال استدلالی را که از نظریه‌های اخلاقی وام گرفته شده‌اند، به کار می‌گیرند، اما هیچ‌کدام از آنها به رنسانس کنونی در اخلاق فضیلت توجهی ندارند. این کتاب قابل توجه اولین تلاش برای ایجاد نظریه معرفت بر اساس الگوی نظریه فضیلت در اخلاق است. این کتاب مفهوم یک فضیلت فکری را توسعه می‌دهد، و سپس نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از این مفهوم برای ارائه حسابی از مفاهیم اصلی در معرفت‌شناسی، از جمله مفهوم دانش استفاده کرد.
فضایل ذهن: تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت
نویسنده:
نويسنده: لینداترینکاوس زاگزبسکی؛ مترجم: امیرحسین خداپرست؛ ويراستار: سیاره مهین‌فر؛ ويراستار: بابک عباسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: کرگدن,
چکیده :
نگارنده در اين کتاب استدلال مي‌کند که رابطه بين ارزيابي فعاليت شناختي ارزيابي افعال جوارحي، که معمولاً در حوزه فلسفه اخلاق جاي مي‌گيرد، چيزي بيش از شباهت است. وي استدلال مي‌آورد که فضيلت‌هاي فکري چنان به معناي ارسطويي فضيلت‌هاي اخلاقي شبيه‌اند که نبايد آن‌ها را به‌مثابه دو نوع فضيلت متفاوت نگريست. فضيلت‌هاي فکري ، درواقع، صورت‌هايي از فضيلت‌هاي اخلاقي‌اند. درنتيجه، مي‌توان فضيلت‌هاي فکري را به‌درستي موضوع مطالعه فلسفه اخلاق دانست. اين کتاب به سه بخش تقسيم شده است. بخش نخست در باب فرا معرفت‌شناسي است. بخش دوم در باب اخلاق هنجاري است و بخش سوم در باب معرفت‌شناسي هنجاري.
بررسی اثرپذیری اخلاق فلسفی حکمای مسلمان از حکمای یونان در تبیین مفهوم سعادت
نویسنده:
جعفر گل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف ما در این تحقیق آن است که با ارائه تعاریف سعادت از دیدگاه سه حکیم یونانی و برخی از حکمای مسلمان که رویکرد اخلاقی آنها فلسفی است، نشان دهیم که جوهره و خمیر مایه اصلی تعاریف اندیشمندان مسلمان، برگرفته از نظریات حکمای قدیم یونان است، آنگاه به این پرسش بپردازیم که آیا این اقتباس با جوهره و مبانی و اهداف اخلاق اسلامی سازگار است یا خیر؟ مهم ترین یافته این پژوهش آن است که گرچه بسیاری از اصول اخذ شده مباینتی با اخلاق اسلامی ندارد، اما اخلاق یونانی به دلیل تهی بودن از خدامحوری و اعتقاد به معاد فاقد توانمندی لازم برای انگیزش و تغییر اخلاقی است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
تأملی برجایگاه دین در تحولات اخلاق سیاسی غرب
نویسنده:
حسین رحمت الهی، امید شیرزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های خیر (زندگی خوب)، نقش ویژه‌ای در هدف‌گذاری و معنابخشی به زندگی انسان ایفا کرده و با عرضۀ آموزه‌هایی معطوف به زندگی مطلوب، به «فرارَوی» انسان از آنچه به آن دچار است، تغییر زندگی و گذار از «هست» به «باید» یاری می‌رساند. در عین حال، ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر زیست جمعی و نقش انکارناپذیرِ زمینه‌ها و نهادهای اجتماعی چون دولت در حیات انسان موجب شده است تا سنجشِ نسبت «جامعه» با «خیر» به یکی از دغدغه‌های خاطر اندیشمندان بدل شود و در این ‌بین اخلاق سیاسی از دیرباز، متکفل ارائۀ رهیافت مناسبی در باب نسبت نهاد دولت با دین بوده است. نوشتار حاضر در راستای بررسی تحولات اخلاق سیاسی در غرب، پس از تحلیل اجمالیِ فراز و نشیب‌های تاریخیِ مسیحیت از قرون وسطی تا دوران معاصر، به ایدۀ غالب سیاسی یعنی بی‌طرفی دولت در قبال دین می‌پردازد و در آخر، رویکرد انتقادی کمال‌گرایی که در اواخر سدۀ بیستم و توسط نوفضیلت‌گرایانِ غربی احیا شده است، از نظر خواهد گذشت. رویکرد اخیر در نقد معضلات ناشی از تکثر اخلاقی غرب،خواهان احیای دین به‌مثابۀ منبع تشخیص گزاره‌های اخلاقی، ‌انگاری اخلاقی و تقویت جماعت است و پیرو تفکر ارسطویی، رسالت دولت در قبال خیر و نقش تربیتی این نهاد را یادآوری می‌کند.
صفحات :
از صفحه 723 تا 742
اعتدال طلايی ارسطو در تحليل ابونصر فارابی
نویسنده:
زهره توازيانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از مجموع نظرياتي که در علم اخلاق مطرح شده‌اند، نظريه اعتدال ارسطويي بيشترين اقبال را در ميان متفکران مسلمان و از جمله فارابي که مؤسس فلسفه اسلامي محسوب ميشود، داشته است. مسئله اين است که آيا فارابي در طراحي نظام اخلاقي خويش به صرف تقليد و بيان و شرح و بسط نظر ارسطو بسنده کرده يا اينکه او نيز خود در زمينه اخلاق صاحب رأي و نظر مستقل بوده است؟ نوشتار حاضر پي آن است تا با ارائه گزارشي مستند از آراء فارابي در حوزه اخلاق نشان دهد که با وجود تأثير انکارناپذير ارسطو بر انديشه او در شکلگيري بعضي از عناصر فکري فارابي در حوزه اخلاق از جمله غايت نهايي دانستن سعادت و تمسک به نظريه حدوسط در فضايل و طرح فضايل چهارگانه مورد عنايت ارسطو، اما او در همة اين مسائل نيز به شرح و بسط اکتفا ننموده و نظريات خاص خود را ارائه نموده است. فارابي بطور مشخص سعادت را از حد يک مفهوم صرف اخلاقي با کاربردي فردي، به حوزه اجتماع و مدينه کشانده و آن را اساس نظامهاي سياسي مبتني بر فضيلت قلمداد نموده است و شاخصهاي کاملاً ديني را در اين حوزه وارد نموده و بخوبي از تبيين آن برآمده است؛ هر چند که انديشه وي در اين زمينه نيز خالي از نقد نميباشد. اما آنچه فارابي را در حوزه اخلاق در جرگه ارسطوئيان قرار ميدهد، مسئله طرح حدوسط در تعيين فضايل اخلاقي و بعنوان يک ضابطه در اين تعيين است که نوشتار حاضر با تکيه بر اين مسئله ميخواهد نشان دهد که چگونه فارابي نظام اخلاقي خويش را با عناصر برگرفته از سنت ارسطويي سامان داده است و نتايج اين تلاشها در حد مقدور در اين مقاله به تصوير کشيده شده است که حاصل آن اثبات ادعاي مذکور ميباشد.
صفحات :
از صفحه 9 تا 40
نظریه غایت به مثابه قرینه ای بر خودگروی روان شناختی در فلسفه صدرایی
نویسنده:
عبداله صلواتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده از خودگروی روان­شناختی تقریرهای گوناگونی ارائه شده و در هر یک از آن‌ها بر ویژگی خاصی تأکید شده است؛ در تقریر آین بر بازگشت «هدف و منفعت به فاعل فعل»، در تقریر پویمن بر «بازگشت رضایت به فاعل فعل»، در تقریر ریچلز بر عنصر «خودخواهی» و در تقریر هولمز بر «انگیزه» و «حب ذات» تصریح و تأکید شده است. عناصر یادشده به ظاهر در فلسفۀ ملاصدرا حضور دارند؛ چنان­که ملاصدرا در نظریۀ غایت از «حب ذات» و « ارجاع همۀ غایات به فاعل» سخن می‌گوید.پرسش پایۀ این جُستار عبارت است از این‌که آیا «ارجاع همۀ غایات به فاعل» و «حب ذات» در فلسفۀ ملاصدرا مؤید و قرینه­ای بر خودگروی روان­شناختی است؟ یافتۀاین پژوهش به این قرار است که با واکاوی دقیق «غایت» به طور عام و «انگیزه» به طور خاص، «خودخواهی»، و «فضیلت» می­توان گفت که فلسفۀ صدرایی مؤید نظریۀ خودگروی روان‌شناختی نیست. گفتنی است که این پژوهش مسبوق به پیشینه­ای نیست.
صفحات :
از صفحه 225 تا 243
  • تعداد رکورد ها : 36