مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
ایمان و عقل
جهان دیگر(فلسفه دین)
دین و اخلاق(فلسفه دین)
زبان دین (فلسفه دین)
صورت دینی زندگی
علم و دین (فلسفه دین)
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
معرفت دینی
مفهوم خداوند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
تعداد رکورد ها : 2296
عنوان :
الاهیات سلبی نزد ابن میمون
نویسنده:
مریم سادات محمودی، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
تنزیه الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
فلسفه دین
,
ابنمیمون
کلیدواژههای فرعی :
قوه ناطقه ,
معناشناسی صفات ,
ادراک انسان ,
انجیل ,
تورات ,
جسمانیت خدا ,
تشکیک ماهیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
صفات فعلیه ,
نظام طبیعت ,
معناشناسی صفات الهی ,
همانندی انسان و خدا ,
تثلیث مسیحی ,
صفات ایجابی حقیقی ,
سفر خروج ,
اشتراک لفظی ,
دلالة الحائرین ,
واحد بالاطلاق ,
سلب جسم از خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
الاهیات سلبی به نظام الاهیاتی گفته میشود که در بیان معرفت ما از خداوند، از عبارات سلبی استفاده میکند. در مقابل آن الاهیات ایجابی قرار دارد که برای توصیف خداوند بر عبارات ایجابی و مثبت تأکید میکند. الاهیات سلبی بر مبنای موضوعاتی همچون دسترسناپذیری و تنزیه و تعالی خداوند، تنزیه و دسترسناپذیری و نیز عدم امکان شناخت پروردگار، قرار دارد. بر اساس این دیدگاه، خداوند از همه کیفیات و صفاتی که درباره بشر به کار میرود و یا آنچه بشر به او نسبت میدهد، متعالی است. بنابراین انسان جز با زبان سلبی نمیتواند درباره خداوند سخن بگوید. ابن میمون بزرگترین فیلسوف یهودی قرون وسطی و یکی از معروفترین شخصیتهای تاریخ یهودیت، از مهمترین نمایندگان تفکر سلبی به شمار میآید. از نظر او هیچ شباهتی میان خالق و مخلوق نیست، بنابراین هیچ راهی برای معرفت خداوند جز از طریق صفات سلبی وجود ندارد و با هیچ زبانی جز زبان سلبی نمیتوان خداوند را توصیف نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر برخی از مهمترین مبانی و نظریه های کثرت گرایی دینی
نویسنده:
ابوالفضل ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
,
وحدت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
واقعیت غائی ,
ادیان غیر توحیدی ,
ادیان توحیدی ,
رحمت الهی ,
عنایت الهی ,
انجیل ,
تورات ,
اصلاح دینی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
انحصارگرایی مسیحی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
شی ء فی نفسه ,
امر قدسی ,
گفتگوی ادیان ,
برَهمن ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
ایمان ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال) ,
اختلاف ادیان ,
غایت دین ,
تعبیر دینی ,
تفاوت نفوس ,
تفاوت اذهان ,
وحدت ایمان ,
انحصارگرایی کلیسا ,
ترجمه انجیل ,
مکاتب رومانتیسم ,
گوهر گرایی دینی ,
نسبی گرایی دینی ,
مبانی معرفت شناختی پلورالیسم ,
مبنای زبانشناختی پلورالیسم ,
سنت انباشته ,
دین خدامحور کپرنیکی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در فلسفۀ دین و الهیات جدید مسیحی، دربارۀ نسبت ادیان با یکدیگر، و موضوع کثرت و اختلاف ادیان دو موضع کلی وحدت گرایی و کثرت گرایی دینی وجود دارد و هر یک، قرائت ها و مبانی مختلف معرفت شناختی، دین شناختی و زبانشناختی خاصی دارند که موجب تمایز و اختلاف آنها شده است. در این مقاله، با طرح و بررسی برخی از مهمترین مبانی و نظریات کثرت گرایی دینی، می کوشیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا اختلاف و کثرت ادیان ذاتی و حقیقی است، یا صوری و مجازی؟ و این اختلاف و کثرت بر کدام مبانی استوار است؟ و بالاخره اینکه آیا امکان توافق، یا حداقل تفاهم، میان ادیان وجود دارد یا نه؟ از مجموع مباحث چنین استنباط می شود که مهمترین مبانی اختلاف و کثرت ادیان مبانی معرفت شناختی و زبانشناختی است که موجب می شود متعلق تجربه دینی یا ایمانی یعنی حقیقت مطلق یا امر قدسی که واحد است، به اشکال و صور مختلف فهم و تعبیر شود. در نتیجه، آن حقیقت مطلق دینی به اقتضای تفاوت نفوس و اذهان و زبان انسان ها به صور مختلف ادراک و تجربه می شود و در قالب تعابیر مختلف بیان می گردد و همین نقطه نظر مشترک می تواند مبنای اساسی و بسیار مهمی برای تفاهم ادیان، علیرغم کثرت و اختلاف آنها قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت و مسائل کلامی جدید
نویسنده:
رضا حاجی ابراهیم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
کلام جدید ,
مهدویت ,
حقیقت دین ,
متون دینی ,
رابطه کلام جدید و فلسفه دین ,
مصلح ,
مسائل جدید کلامی ,
ادیان وحیانی و غیر وحیانی ,
تجربه درونی و بیرونی ,
14. ادیان religions ,
19. مسایل کلامی ,
امامت ,
وحی ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
سکولاریسم ,
فلسفه دین ,
دین پژوهی ,
چکیده :
کتاب «مهدویت و مسائل کلامی جدید» تالیف رضا حاجی ابراهیم می باشد. در این کتاب، ابتدا به تفاوت «فلسفه دین» و «کلام جدید» اشاره می شود، سپس «تعریف دین از منظر دین پژوهی جدید» صورت می گیرد، پس از آن، تقسیم «دین» به «ادیان سنتی» و «ادیان دنیوی» و تقسیم «ادیان سنتی» به «وحیانی» و «غیر وحیانی» مطرح می شود. به دنبال تکیه ادیان وحیانی بر وحی در باب ماهیت وحی، به سه دیدگاه اشاره می شود، آن گاه دیدگاه گزاره ای به تفصیل خواهد آمد. مهدویت و مسائل کلامی جدید مشتمل بر بخشی از مسائل جدید الورود در حوزه کلام یا فلسفه دین است که لوازم و پیامد هایی در ارتباط با مهدویت (به روایت شیعی) دارند. به همین جهت، پس از بیان تعریفی کوتاه از کلام جدید و فلسفه دین و اشاره به تفاوت های این دو، با طرح مباحثی مثل دیدگاه تجربی در باب وحی، تکثر گرایی دینی، سکولاریزم و... نتایج حاصل از این آرا در باب مهدویت استخراج شده، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کششهای عاطفی و عقلانیت ایمان و باور دینی از دیدگاه ویلیام جیمز
نویسنده:
محمدهادی شهاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عاطفه
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
ایمان
,
بعد عاطفی ایمان
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
فرق ظاهر گرا ,
حروفیه ,
انجیل ,
تورات ,
ایهام ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
قرآن ,
کلمات غیر واضح الدلاله قرآن ,
الفاظ ,
دلالت لفظی ,
فلسفه دین ,
هرمنوتیک عهدین ,
چند معنایی هرمنوتیکی ,
چند معنایی زبان شناختی ,
آفرینش معنا ,
چند معنایی در اصول فقه ,
معناشناسی حرف ,
معناشناسی ظاهر و باطن ,
مبدأ صدور قرآن ,
مدل سه معنایی تفسیر قرآن ,
سیاق تاریخی متن ,
سیاق عصری متن ,
سیاق عصری قرآن ,
فهم متحول قرآن ,
هرمنوتیک تجربه ,
فحوای قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
ایمان دینی از ابعاد و زوایای مختلفی قابل تأمل و تحلیل عقلانی است. یکی از ابعاد ایمان که در سده اخیر بیشتر مورد توجه بخشی از متفکرین قرار گرفته است، بعد عاطفی و ارادی آن است. ویلیام جیمز، فیلسوف معروف آمریکایی از کسانی است که در برخی از کتابهای خودش بخصوص مقاله « اراده معطوف به باور» به این موضوع پرداخته است. او با بیان تفاوتهای موجود میان باور دینی و دیگر باورها و اهمیت خطیر و حیاتی این دسته از باورها به نقد دیدگاه قرینه گرایان میپردازد و نشان میدهد که دخالت اراده و عواطف و احساسات در این نوع از باورها، به عقلانیت ایمان دینی صدمهای وارد نمیسازد. در این مقاله گزارش تحلیلی از دیدگاه وی در این زمینه ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد ناواقعگرایی گفتار دینی در اندیشهی فیلیپس
نویسنده:
محمدحسین مهدوینژاد، امیرعباس علیزمانی، افلاطون صادقی، زینت شکیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
د.ز. فیلیپس
,
ناواقع گرایی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
فلسفه دین
,
زبان و واقعیت
,
غیرشناختاری بودن الهیات
,
باور دینی
کلیدواژههای فرعی :
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی) ,
شکل زندگی ,
نحوه حیات (دینی) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
صدق گزارههای دینی ,
فلسفه پراگماتیسم ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
بازی زبانی ,
گرامر ,
مفهوم تصوری خدا ,
کلمه خدا ,
ویتگنشتاین اول ,
گرامر عمیق ,
گرامر سطحی ,
نظریه بازنمایی ,
زبان و متافیزیک ,
عین وجود بودن خدا ,
تصدیق بدون تصور ,
چکیده :
یکی از بحث های پر دامنه فلسفه دین که در قرن بیستم تحت تاثیر آراء ویتگنشتاین پرورش یافته، ناواقع گرایی است و یکی از ناواقع گرایان افراطی، فیلیپس است. او واقعیت را امری کاملا زبانی می داند و زبان را خالق همه اشیاء؛ همچنین با توجه به مبانی پوزیتیویستی اش مفاهیم دینی را دارای مرجع عینی نمی داند، چون ارجاع به واقعیت را خاص علم می داند، لذا نظریه او نوعی نظریه غیرشناخت گرایانه در باب دین خواهد بود و این نظریه منجر به نفی مفاهیم متافیزیکی از جمله «خدا» می شود. این نوشتار در صدد است، ابتدا مبانی و اصولی را که نهایتا منجر به غیرشناختاری بودن زبان دینی از نظر فیلیپس می شود را ابتدا بررسی نماید و در گام بعد با تبیین لوازم این نظریه به نقد آن بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل گرایی اعتدالی در آراء شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
سید حمد الله اکوانی، قباد محمدی شیخی، سید سعید میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
عقل گرایی اعتدالی
,
دین اسلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه دین
,
عقل گرایی فطری
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عقل گرایی حداکثری ,
حجت الهی ,
لیبرالیسم ,
حجت باطنی ,
طبیعت انسان ,
جایگاه عقل در فقه شیعه ,
علم نفس ,
ادراک انسان ,
اهل بیت(ع) ,
اعتقاد دینی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
کمال حقیقی انسان ,
انسان کامل (کلام) ,
عقلانیت فطری ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
سکولاریسم ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
خود سازی ,
عقل گرایی حداکثری ضعیف ,
عقل در فقه ,
سیر انفسی ,
ایمان ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطنی اخروی ,
عقل در تاریخ فلسفه ,
منابع معرفت در شیعه ,
فهم اجتهادی ,
نظام تعادل بخش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اندیشه سیاسی و اجتماعی در ساحت معرفت شناسانه در عصری که به مدرنیته نامبردار شده همواره با پرسش از رابطه عقل و دین مواجه بوده است. در تعریف این دو با یکدیگر گروهی با نفی و طرد جایگاه عقل در نظام معرفتی و ساحت اجتماع و سیاست، شریعت را منزلتی برتر ارزانی داشته و برخی دیگر در توجیه و تبیین اندیشه های مدرن، عقل را منبع معرفتی برتر تلقی کرده اند. در میان اندیشمندان مسلمان شهید مرتضی مطهری در نوشته های خود به این دغدغه معرفت شناسانه توجهی مدام داشته است. آیت الله مطهری با تکیه بر نص و سنت (متن) به ترسیم رابطه ای از عقل و دین می پردازد که می توان از آن با عنوان عقل گرایی اعتدالی نام برد. در این مقاله با استفاده از رویکرد هرمنوتیک، آراء این فیلسوف مسلمان در مورد رابطه عقل و دین و صورت بندی استدلالات وی در باب نظام عقلانیت اعتدالی پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کثرت گرایی دینی (نجات شناختی) در مثنوی مولوی
نویسنده:
جدیدالاسلام قلعه نویی، علی وفایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مدارای دینی
,
مولوی
,
کثرت گرایی دینی
,
کثرت گرایی نجات شناسی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
معاد(کلام) ,
عبادت ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
قیامت ,
موت بدن ,
قرآن ,
طاعت ,
خود ستایی ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
ایمان ,
باطن انسان ,
قلب مومن ,
مساله نجات ,
ایمان در عرفان ,
تازه کردن ایمان ,
فرعون نفس ,
قیامت طبیعی ,
قیامت ماوراء طبیعی ,
قیامت روحی ,
ظاهر انسان ,
پاداش عمل ,
رنج روحی ,
چکیده :
پلورالیسم دینی (Religious Pluralism) از جمله مباحث مرتبط با فلسفه دین است که به سبب توجه به مساله نجات و زندگی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان، مورد توجه صاحب نظران زیادی قرار گرفته و دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی است. توجه عمیق مولانا به «وحدت وجود» - به عنوان یکی از ارکان اصلی اعتقادات وی - و القای روحیه تسامح و تساهل به مخاطبان خود، باعث شده تا عده ای وی را «کثرت گرا» بنامند؛ اما اینکه وی، واقعا واجد چنین نامگذاری بوده یا نه و اگر بوده، پلورالیسم دینی از دیدگاه او چه کیفیتی دارد و چه مواردی را شامل می شود، از جمله سوالاتی است که در مورد مولانا مطرح است. مقاله حاضر در جستجوی پاسخ این سوالات، بر اساس مثنوی است. بنابراین، در این مقاله، ضمن تعریف پلورالیسم دینی و بیان رویکردهای آن، آرای کثرت گرایان در باب حقانیت ادیان مطرح شده و بازتاب این آرا در اندیشه مولوی آمده است. بازخوانی اندیشه های مولوی بیانگر این نکته است که رد پای نظریه پلورالیسم دینی، کم و بیش در اندیشه های او دیده می شود؛ اما پلورالیسم را به معنای امروزی آن نمی پذیرد و در نهایت یک دین را حق می داند. هدف از این جستار آن است که مخاطبان مثنوی با پیروی از شیوه مولوی در مسائل معرفتی و دینی، در جهت تقریب بین ادیان و تفاهم میان صاحبان آن ها گام برداشته و همچنین برای رفع اختلافات و دشمنی های دینی و عقیدتی نوعی آمادگی ذهنی ایجاد شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشاء دین از دریچه نظریه زبانشناسی چامسکی
نویسنده:
عباس شاه منصوری، الله کرم کرمی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نوام چامسکی
,
منشأ زبان
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
فلسفه دین
,
زبان شناسی چامسکی
,
دین پژوهی زبان شناسانه
کلیدواژههای فرعی :
منشا الهی دین ,
تخیل خلاق ,
یادگیری زبان ,
صورت گرایی ,
واج شناسی ,
دانش زبانی ,
توانش زبانی ,
کاربرد زبان ,
دستور همگانی ,
مساله هومبولت ,
دین بشری و دین الهی ,
زبان شناسی ,
زبان بیرونی ,
زبان درونی ,
منشأ بشری دین ,
منشأ طبیعی دین ,
زبان شناسی نظری ,
زبان فطری ,
مساله افلاطون ,
مساله دکارت ,
قطعات گفتاری ,
دستور زایشی زبان ,
ساختار شناسی زبان ,
منشأ غیرتکاملی زبان ,
منشأ ذاتی زبان ,
چکیده :
از مسائل مهمی که در مطالعات دین پژوهی مورد توجه اندیشمندان این عرصه قرار می گیرد، مبحث مهم «منشأ دین» است. از این زاویه، گروهی قائل به منشأ الهی و گروهی نیز منشأ انسانی برای آن هستند. در این میان یکی از مباحثی که می تواند در حکم مویدی بر هر کدام از این دو دیدگاه باشد، مساله زبان و منشأ آن است. بر این اساس در این مقال با پرداختن به دیدگاه زبان شناس معروف معاصر نوآم چامسکی به موضوع منشأ زبان در می یابیم که در این دیدگاه، زبان منشایی فطری داشته و این توانایی به غیر از آموزش و اکتساب برای انسان حاصل می آید و بدین طریق با اثبات غیر انسانی بودن حداقل یکی از پارامترهای حیات انسانی به نام «زبان» می توان خط بطلانی کشید بر دیدگاه کسانی که در منشأ دین توجیهی طبیعی نموده و امری انسانی برای آن قائلند. و بدین طریق می توان از غیر انسانی بودن منشأ زبان، به غیر انسانی بودن منشأ دین نیز گریز زد و از این اثبات، نفی انسانی بودن منشأ دین را قائل شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین کارکردی تکثر دلایل اثبات خدا: فخر رازی و ریچارد سوئین برن
نویسنده:
هاشم قربانی، فرشته ابوالحسنی نیارکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
ریچارد سوئین برن
,
تکثر براهین اثبات خدا
,
معقولیت باور به خدا
,
اعتقاد به خدا
,
الهیات(کلام جدید)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
کارایی تکثر ادله
کلیدواژههای فرعی :
مفاتیح الغیب ,
کتاب المطالب العالیه ,
خداباوری (دئیسم) ,
علت فاعلی ,
برهان غایت شناختی ,
برهان جهان شناختی ,
تبیین کارکردی ,
فلسفه علم اجتماعی ,
احتمال وجود خدا ,
تبیین علی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
علیت ,
برهان شیخ الرئیس ,
برهان ان (منطق) ,
یقین گرایی ,
احتمال گرایی ,
تکثر اعمال انسانی ,
تبیین انگیزشی ,
تکثرگرایی در توجیه ,
دلایل اقناعیه ,
دلایل یقینیه ,
کارکرد ایمان گرایانه ,
استدلال جهان شناختی ,
استدلال غایت شناختی ,
استدلال مبتنی بر تاریخ ,
استدلال مبتنی بر معجزات ,
استدلال پیشینی ,
کتاب وجود خدا ,
وجود محوری ابن سینا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در پژوهش های خداشناسی متکلمان پیشین و حاضر، رهیافت هائی نزدیک به هم قابل مشاهده است، که برسنجیدن و در ترازو نهادن یافته های آنها، در جهت گیری پژوهش های تطبیقی کاری سزاست. پذیرش وجود خدا از رهگذارهای فلسفی کلامی با ره آوردهای گونه گون همراه بوده است: از تک برهان گرائی سینائی صدرائی تا تکثرگرائی در ناحیه دلیل فخر رازی سوئین برن و پایه انگاری وجود خدای پلانتینگا. فخر رازی در آثار کلامی فلسفی خود، با اقبال به تکثر دلایل وجود خدا، تبیینی کارکردی از آنها ارائه می کند: ایجاد قطع و یقین، و آرامش و خضوع اندیشه! گونه نخست از دلایل یقینی و گونه دوم از دلایل اقناعی حاصل می آیند. سوئین برن نیز با رویکردی انتقادی به دلایل اثبات خدا، لحاظ انباشتی و تکثر محور بر دلایل دارد. کارآئی تکثر ادله، تقویت احتمال وجود خداست. بر این اساس، هر دو اندیشمند با طبقه بندی استدلال ها دلایل قطعی یقینی و دلایل اقناعی مستحکم از فخر رازی و استدلال های پیشینی قیاسی و پسینی استقرائی از سوئین برن، وجه انباشتی آنها را لحاظ نمودند و تبیینی کارکردی از آنها ارائه دادند، اما وجوه افتراقی نیز حاکم است: یقین گرائی و احتمال گرائی، رویکرد پذیرش دلایل و نقادانه آنها، توصیف و اضلاع تبیین شناختی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله گذر از اخلاق به دین در ایدهآلیسم آلمانی
نویسنده:
سید محمدعلی دیباجی، نادر صمیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
اخلاق کانت
,
ایده آلیسم آلمانی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
امر الهی ,
جهان عینی ,
اختیار انسان ,
اعتقاد به خدا ,
روح عینی ,
قانون اخلاق ,
شهودات عرفانی ,
برهان اخلاقی کانت(براهین معاد) ,
فلسفه هگل ,
فلسفه کانت ,
بقاء نفس ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
خیر اعلی ,
حکمت ,
قانون اخلاقی ,
مفهوم تصوری خدا ,
مطلق هگل ,
فلسفه آلمان ,
دین اخلاقی ,
نظم اخلاقی فیشته ,
فرایند شدن ,
قلمرو روح عینی ,
قلمرو حق ,
تمثیل اخلاق در دین ,
روح ذهنی ,
چکیده :
رابطۀ اخلاق و دین موضوعی است که میتوان آن را در تمام سیر تاریخ فلسفه و در تمامی دستگاههای فلسفی بررسی کرد. اما با مباحثی که کانت در باب عقل عملی و جدایی آن از عقل نظری عنوان کرد و در پی آن مباحث متافیزیکی و الهیاتی را به حیطۀ عقل عملی کشاند، رابطۀ اخلاق و دین جلوۀ دیگری پیدا کرد. کانت با آنکه تمامی براهین اثبات وجود خدا را رد میکند، اخلاق را متضمن باور به خداوند میداند. پس از کانت حکمای ایدهباور آلمان برای رفع شکاف بین عقل عملی و نظری گام برداشتند و دیدگاههای نوینی را با توجه به دستاوردهای کانت ارائه کردهاند. این روند تا به هگل بهصورت برجسته امکان بررسی دارد. هگل بهعنوان برجستهترین ایدهباور آلمانی مطلق را در برابر جدایی و محدودیتهای سوژه و ابژه مینهد. به عقیدۀ هگل شاید دین نیز در حوزۀ آگاهی یا نظر قرار گیرد و همچنین ذات و صفات خداوند در حوزۀ نظر شناختنی باشد. به اینترتیب در فلسفۀ هگل از یک سو نیاز چندانی به برهان اخلاقی کانت احساس نمیشود و از سوی دیگر مبانی کانت در رسیدن به خدا از طریق عقل عملی، در حوزۀ اخلاق ناکافی بهنظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 441 تا 460
مشخصات اثر
ثبت نظر
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
تعداد رکورد ها : 2296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید