جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
آرا معرفتی دنس اسکوتوس و مقایسه آن با آرا ابن سینا
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, پاییز/1389
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
تشكيك و تشابه وجود نزد ابن سينا و توماس آكوئيناس
نویسنده:
رضا اكبريان، اصغر پوربهرامى، محمد سعيدى مهر، على افضلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن سینا: ابوعلی سینا , خلق از عدم , اشتراک معنوی وجود , آکوئیناس , نظام هستی , اسکندر , موضوع مابعدالطبیعه , فرفوریوس , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , فلسفه الهی , فلسفه بوعلی , عرضی , اعتباریت ماهیت , مشابهت , علیت , امر مشکک , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , برهان صدیقین , نظام علت فاعلی , ابونصر فارابی , فخر رازی , ارسطو , رضا اکبریان , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , عبدالرسول عبودیت , هری اوسترین ولفسن , ابن رشد , دانس اسکوتوس , موسی بن میمون (Maimonides) , ذاتی((اعم از ذات و جزءالذات)، مقابل عرضی) , عرضی لازم(مقابل عرضی مفارق) , نظریه کثرات متباین , تشکیک عرضی , تشابه وجود , متواطی , نظریه تشکیک , نظریه اشتراک لفظی , مشترک لفظی اشتقاقی , عروض مقولی , تشابه نسبت , تشابه تناسب , اصل بهره مندی , شباهت معلول به علت , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
افراد بین‏ جهانى یا افراد محدود به جهان نگاهى به نظریه همتاهاى لویس و پاسخ پلنتینگا به آن
نویسنده:
مصطفى زالى، روح‏ اللّه عالمى، مهدى قوام صفرى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1392
صفحات :
از صفحه 145 تا 166
بررسی مفهوم نامتناهی در کلام و فلسفه اسلامی و اطلاق آن بر خداوند
نویسنده:
جواد جعفریان، محمدمهدی گرجیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , اصالت وجود , واجب الوجود , نامتناهی , قرآن , صفات خدا , نامتناهی شدی , سلب مطلق , سلب ملکه , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , فلسفه اسلامی , اصالت وجود , صفات واجب(حکمت نظری) , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , بی کران بودن واجب , علامه حلی , نامتناهی عدّی , نامتناهی مدّی , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , شمس الدین محمد شهرزوری , اتین ژیلسون , باروخ اسپینوزا , دانس اسکوتوس , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , عدم تناهی اوصاف ذاتی واجب , نامحدود بودن خداوند , تفسیر وجودی نامتناهی , نامتناهی حقیقی , نامتناهی مجازی , اشتراک مفهوم وجود , محمدمهدی گرجیان عربی , میرداماد , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
در ظاهر، نامتناهی بودن خداوند، مسأله‌ای بدیهی به نظر می‌رسد؛ اما برخی بر این اعتقادند که نامتناهی بودن خداوند در همۀ عرصه‌ها و اسماء و صفات الاهی، امری مغایر با موازین برهانی و وحیانی است. مقالۀ حاضر با بررسی سه تفسیر مختلف از نامتناهی و نقد و بررسی هر یک از آن‌ها، دیدگاه صحیح دربارۀ نامتناهی بودن خداوند را «تفسیر وجودی نامتناهی» دانسته است؛ از این رو، اشتباه منکران نامتناهی بودن خداوند را در تفسیر غلط ایشان از معنای نامتناهی می‌داند. در ضمن به شبهات موجود پاسخ داده خواهد شد و مستندات فلسفی در تأیید این دیدگاه برتر بیان می‌شود.
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مروری بر برخی دیدگاه ها و اندیشه های جان کالون
نویسنده:
رضا کاظمی، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
کالوین , کلیسای کاتولیک , کتاب مقدس (عهدین) , کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) , تقدیر ازلی , مشیت الهی , الهیات کتاب مقدس , اراده اجمالی , انجیل , حکومت , اومانیسم رنسانس , حکومت الهی , دانشگاه پاریس , رستگاری (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اصلاح شده , الهیات مسیحی , اصالت تسمیه(فلسفه) , گناه ذاتی , ارادة الهی , الهیات پروتستان , مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) , عشای ربانی (آیین‎های هفتگانه مسیحی) , تثلیث مسیحی , فلسفه دین , 04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی) , اولریش تسوینگلی , ژان کالون , مارتین لوتر کینگ جونیور , دانس اسکوتوس , حضرت عیسی(ع) , آموزه های کلیسا , فلسفه رواقی , مبادی دین مسیحی , مکتب نوآگوستینی , الاهیات نظام مند مسیحی , آمرزش الهی , شورای کارتاژ , الاهیات کالون , عمل تقدیر آمیز خدا , اصل تنها کتاب مقدس , نظام صحیح کشیشی , کتاب فرمان های کلیسایی , آیین های مقدس , اصلاح‌طلبی , مارتین لوتر , بهزاد سالکی , آگوستین قدیس
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
تبیین و بررسی تقریرهای نظریه امر الهی (با تأکید بر نگرش اُکام)
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
چکیده :
بر اساس نظریه امر الهی که پیشینه‌ای بس طولانی در تاریخ اندیشة بشری دارد تنها معیار در احکام اخلاقی، شرع مقدس و اوامر و نواهی خداوند است. این نظریه، در تاریخ اندیشه، تقریرهای مختلف معرفت‌شناختی، وجود‌شناختی، انگیزشی و ... را به خود گرفته است، به گونه‌ای که امروزه باید به جای نظریه امر الهی از نظریه‌های امر الهی سخن گفت. ویلیام اُکام از جمله کسانی است که به این نظریه توجه جدی داشته، بر اساس آن، منشأ ارزش‌‌های اخلاقی را اوامر خداوند می‌داند و تقریری وجودشناختی از این نظریه ارائه می‌کند. او اوامر الهی را شرط ضروری و نیز شرط کافی برای اخلاق دانسته، معتقد است تنها معیار ارزش اخلاقی اراده یا قانون الهی است. چنین دیدگاهی، البته، انکار عقلانیت اخلاقی را در پی خواهد داشت، عقلانیتی که آدمی را به عدالت و انصاف فرا می‌خواند. این مقاله، ضمن تبیین نظریة امر الهی و بیان تقریرهای مختلف از این نظریه، به تبیین و بررسی رویکرد وجودشناختی ویلیام اکام در این باب پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
  • تعداد رکورد ها : 10