آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
03.گزیده متکلمان اهل سنت
>
الف. پیشوایان اشاعره
>
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 125
عنوان :
بحوث فی الملل و النحل مجلد 2 (تاریخ الامام الاشعری)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مذاهب اسلامی
,
الاشاعره
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
17. فرق کلامی
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
زندگی نامه عبدالمجید سلیم
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ملل و نحل
,
13. علم کلام
,
تاریخ ادیان
,
کتب فرق و مذاهب
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BP236/س2ب3 1372
چکیده :
بحوث فی الملل و النحل تالیف فقیه محقق آیت الله سبحانی است که به زبان عربی جهت بیان آراء و عقائد فرق اسلامی تالیف شده است. در تالیفات اسلامی، کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است من جمله الفصل فی الملل و النحل تالیف علی بن خرم مظاهری، ملل و نحل شهرستانی، الفرق الاسلامیه کرمانی و... مولف در جمع آوری عقاید، هرگونه هوا و مصالح شخصی و عواطف دینی و تعصبات باطل و هر گونه تساهل در ضبط عقاید و مذاهب را کنار گذاشته و از کتب غیر قابل اعتماد استفاده نکرده، مخصوصا کتاب هایی که دشمنان یک قوم در مورد آنها نوشته اند. ایشان هیچ مطلبی را در مورد مذهبی یا شخصی ننوشته اند مگر اینکه با دقت کافی مصادر آن را پیدا کرده و به کتبی مراجعه کرده اند که توسط بزرگان و علمای آنها نگاشته اند، مؤلف با عنایت خاصی عقاید امت ها را تحلیل و نقد می کنند لذا این کتاب علاوه بر بیان عقاید، اثری کلامی در بیان زندگی و حالات بزرگان فرق است. ایشان پس از بیان علت تفرق امت اسلام بعد رسول اکرم صلی الله علیه و آله به هفتاد و سه فرقه و علت شروع اختلاف در عصر رسالت، ده فرقه از امم اسلامی را ذکر می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان دینی و تاثیر آن در زندگی بر اساس نظر علامه طباطبایی با تاکید بر نگرش نقدی بر مفهوم ایمان در دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
فردوس حاجیان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
ایمان مذهبی
,
فلسفه دین
,
ایمان
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
مؤمن ,
درجات ایمان ,
اخلاق در قرآن ,
تعلیم حکمت (افعال انبیاء) ,
زندگی حقیقی ,
زندگی اخروی بشر ,
سعادت اخروی ,
قرآن کریم ,
فضایل اخلاقی ,
طاعت ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
ایمان دینی در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است و محور فضایل محسوب می گردد. دانشمندان مسلمان آن را با عبارتهایی مانند تصدیق قلبی، اقرار زبانی، عمل و معرفت تعریف و توصیف نموده اند علامه طباطبایی ایمان را به عنوان تصدیق به یگانگی خدا و پیامبرانش و همچنین تصدیق به روز جزا و بازگشت به سوی خدا و تصدیق هر حکمی که پیامبران الهی آورده اند همراه با پیروی عملی، تعریف می کند و آن را قابل زیادت و نقصان می داند. در این مقاله تلاش شده است تا دیدگاه علامه طباطبایی در خصوص ایمان دینی بر اساس تفسیر المیزان تحلیل و بررسی شود و تاثر آن در زندگی دنیایی و سعادت ابدی تبیین گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 13
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیاری بودن ایمان از منظر امامیه و اشاعره
نویسنده:
محمدعلی اخویان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
اختیار
,
فعل اختیاری
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
ایمان
,
ایمان از نظر امامیه
,
ایمان از نظر اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
امامیه ,
اشاعره ,
نظریه کسب ,
شناخت ,
آیه لا اکراه فی الدین ,
روایات ,
امیال انسانی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
شناخت ,
قرآن ,
تصمیم گیری ,
میل ,
اکراه ,
احادیث و روایات ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
اکراه ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ناچاری و اضطرار ,
قلب کافر ,
افعال باطنی ,
مجازات کافران ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله بر آنیم تا مساله ایمان و اختیاری بودن آن را بررسی کنیم. مراد از اختیار آن است که انسان راه ها و گزینه های گوناگونی را پیش روی داشته باشد و با بررسی و سنجش آنها راه یا گزینه مطلوب خود را برگزیند. بنابراین بررسی، تصمیم گیری و انتخاب سه عنصر اساسی اختیار محسوب می شوند. بر این اساس می توان گفت: که اشاعره ایمان را امری غیر اختیاری و آن را تفضل و عطای الهی می دانند. از نظر آنان ایمان لطف حق است و انسان تنها وظیفه دارد لطف و عطای حق را استجابت کند. اما امامیه بر خلاف اشعریان، بر اختیاری بودن ایمان تاکید و در دیدگاه خود به دلایل متعدد عقلی و نقلی استناد می کنند. از نظر امامیه هر فعل اختیاری دارای حداقل سه عنصر آگاهی و شناخت، میل و گرایش و قدرت و توانمندی است. آنها در هر موردی از سه عنصر، شواهدی از آیات و روایات را می آورند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدا در قرآن، آرای کلامى شیعه، و آثار مولوى : دوره 47، شماره 2 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
الله
,
البداء
,
مولانا
,
صفات الهی
,
الشیعة
,
صفات خدا
,
بداء
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اندیشه شیعه ,
مثنوی معنوی ,
دعا ,
مرجئه ,
تشبیه و تنزیه ,
روز قیامت ,
خلق انسان بر صورت خداوند ,
امید ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
خلق انسان ,
قرآن ,
جبرگرایی ,
نا امیدی ,
الهیات پویشی ,
کلام معتزله ,
قیامت ,
قرآن ,
رجا ,
دعا ,
یأس ,
مرتبه تشبیه(قسیم تنزیه و جمع بین تشبیه و تنزیه) ,
مرتبه تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و جمع بین تشبیه و تنزیه) ,
کرم خداوند ,
انسان پنداری خدا ,
تعالی خداوند ,
جبرگرایی اشعری ,
الهیات پویشی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
دیرپایترین آموزه مورد اختلاف ادیان بزرگ، ماجرای تشبیه و تنزیه، یا انسانپنداری و تعالی خداوند، در موضوعاتی از این قبیل است: که آیا قدرت، علم و اراده او نیز همانند آدمیان دگرگونی میپذیرد یا خیر. این مقاله نشان میدهد که مولانا بر خلاف جبرگرایان اشعری، و تا حدودی همسو با شیعه امامیه و مرجئه، براساس اعتقاد به کرم بی منتهای حق تعالی، معتقد است که دست کرم و جود خداوند در هیچ آنی بسته نیست، بلکه با اندک بهانهای، رحمت جدید او شامل کائنات میگردد. این ویژگی خداوند او را قادرتر نشان میدهد. در نگاه مولوی، با نپذیرفتن تغییر اراده و مشیت خداوند (باور به بدا) دعا کردن کوششی بیهوده است. وی حتی روز قیامت را نیز عرصه تغییر اراده حق و تغییر سرنوشت آدمیان میشمارد و آن جهان را نیز شهری پربازار و کسب میخواند . نتیجه عملی چنین باوری، امید پیوسته و دعای مدام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن و قبح ذاتی و عقلی در آینه نقد و اثبات کلامی
نویسنده:
هادی وحدانی فر، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح ذاتی
,
حسن و قبح شرعی
,
حسن و قبح عقلی
,
عدلیه (معتزله)
کلیدواژههای فرعی :
حکم شرعی ,
ثواب و عقاب ,
تکلیف مالایطاق ,
جبر و اختیار(کلام) ,
عبادت ,
پیروان ادیان آسمانی ,
مدح و ذم ,
نیک و بد ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
قرآن ,
مشهورات (منطق) ,
دروغ ,
بدیهیات اولیه ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
بداهت حسن و قبح عقلی ,
باب معرفت نبی (ص) ,
کذب ذاتی ,
تکلیف برای خدا ,
تغییر حکم شرعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمدرضا مظفر
چکیده :
از گذشته تاکنون حسن و قبح ذاتی و عقلی به عنوان موضوع و قاعده ای مهم و بنیادین در کلام اسلامی مطرح بوده است. جریان و تاثیر این قاعده در حوزه های عقیدتی، اخلاقی، فقهی و سیاسی موجب شده تا متفکران اسلامی در قالب دو گروه عدلیه و اشاعره، در صدد اثبات و نقد آن برآیند. عدلیه بر«ذاتی» و «عقلی» بودن حسن و قبح برخی افعال و اشاعره بر «الهی» و «شرعی» بودن آنها استدلال نموده اند، عدلیه با تمسک به دلائلی از جمله: بداهت و ذاتی بودن حسن و قبح، اقرار منکرین شرایع آسمانی در مقابل اشاعره مبنی بر تغیر حسن و قبح، محدودیت و تکلیف خداوند و غیره به نقد یکدیگر پرداخته اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی دو دیدگاه را به صورت نقد و اثبات بیان نموده و نظریه «حسن و قبح ذاتی و عقلی» را اثبات می نماید و عمده انحراف اشاعره را ضعف در خداشناسی، تحلیل غلط آیات قرآن، خلط بین مسائل و تعارضات، کنار نهادن عقل سلیم و مسائل سیاسی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم ایمان از دیدگاه محمد غزالی و مارتین لوتر
نویسنده:
احسان شکوری نژاد، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
لوتر
,
فلسفه دین
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
اقرار لسانی ,
قرون وسطی ,
اقرار لسانی به اسلام ,
هدیه الهی ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
نور (اسماء ذات الهی) ,
عدل الهی ,
انجیل ,
تورات ,
خلود در آتش ,
عادل شمردگی ,
آموزه فیض ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
جهنم ,
قرآن ,
تسلیم ,
توکل ,
بی اعتمادی به خدا ,
گناه ذاتی ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
تثلیث مسیحی ,
معنای اصطلاحی ایمان ,
اعتماد به خدا ,
قلب مومن ,
مفهوم لغوی ایمان ,
ایمان نجات بخش ,
ایمان به مسیح ,
آموزه آمرزیدگی ,
تجربه قلعه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در الهیات اسلامی و مسیحی ایمان به معنی تصدیق قلبی است، تصدیقی که نور امید به سعادت این جهانی و جاودانگی را به مثابه هدیه و لطف الهی بر قلب آدمی پرتوافشانی می نماید. در نتیجه انسان مومن خودی خود را فراموش می کند و خواست خود را مقهور خواست خداوند می نماید، و در مراتب بالاتر به مقامی دست می یابد که در همه ابعاد وجودی جلوه گر ذات حق تعالی می گردد. محمد غزالی و مارتین لوتر دو متکلم و اندیشمند برجسته و تاثیرگذار در جهان اسلام و مسیحیت اند که چنین برداشتی از مفهوم ایمان در آثارشان بازتاب یافته است. در این مقاله با مطالعه آثار این دو درمی یابیم که مفهوم ایمان در اندیشه آنان عبارت است از تصدیق و درستی قلب درباره خداوند که به مثابه هدیه و لطف الهی، به منظور رستگاری و نجات، بر قلب فرد ارزانی می گردد. این موضوع بیانگر دیدگاه مشترک آنان در این زمینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود العالم بعد العدم عند الامامیه (فی اثبات حدوث العالم زمانا)
نویسنده:
سید قاسم علی احمدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نشر تک,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
احادیث و روایات
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید صدوق
,
کتب حدیث شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
اعتقادات: صدوق
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
مساله حدوث عالم ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
اراده الهی ,
حدوث ذاتی عالم ,
فاعلیت خداوند ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
احوال معاد ,
آیات معاد ,
دلائل عقلی و نقلی معاد ,
امکاد معاد بدنی ,
تنزه الهی از زمان ,
کد کنگره:
BP 231 / س 4، و 3 1378
چکیده :
در این کتاب مجموعه احادیث و روایاتی در باب معاد و زندگی پس از مرگ برگرفته از منابع مختلف (نظیر :کافی، بحارالانوار، احتجاج، امالی مفید و امالی طوسی) به طبع رسیده است .در این کتاب، ضمن بیان کیفیت معاد، دلایل عقلی و نقلی رستاخیز ذکر میگردد، افزون بر آن به برخی شبهات وارده بر مبحث معاد با استناد به دیدگاههای علمای شیعه پاسخ داده میشود .کتاب به زبات عربی تدوین شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامع الافكار و ناقد الانظار
نویسنده:
المولى مهدي النراقي؛ محقق: مجيد هاديزاده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
مؤسسة انتشارات حكمت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
اصول عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
شبهات کلامی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
حدوث دهری ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
آیات صفات الهی ,
معرفت اصول دین ,
قدرت الهی ,
ترجیح بلا مرجح ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
التسلسل محال ,
الدور محال ,
الشیء ما لم یجِب لم یوجَد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
چکیده :
جامع الافكار و ناقد الانظار، مفصلترين و كاملترين كتاب نراقى است كه دربارۀ توحيد نوشته شده است. نراقى اين كتاب را در سال 1193ق؛ يعنى در اوج اقتدار علمى و توان نويسندگى خود نگاشته است، از اينرو آراء حكماء و متكلمين متقدم؛ همچون فارابى، شيخ و بهمنيار، شيخ اشراق، خواجۀ طوسى، قوشجى، خضرى و نسفى را مورد نقد و بررسى قرار داده است. او گرچه در كتاب خود به تفصيل سخن گفته، اما مسائلى باعث شدهاند در مباحث پايانى كتاب، از نقل و بررسى اقوال ديگران چشمپوشى كند. مسائل و مصائبى؛ مانند ناامنى پديد آمده از فوت سلطان عصر، بيمارى عمومى، هجرت از وطن مأنوف، دورى از اولاد و... كه مصنف در خاتمه به تلخى از آنها ياد مىكند. مؤلف وجه تسميه اين كتاب را جامعيت آن بر افكار الهى و نقد آنها بيان مىكند. به خصوص نقد آرائى كه متعلق است به حواشى به كتاب شرح جديد قوشجى بر كتاب تجريد الاعتقاد خواجه. او در اين مورد مىگويد: «و لاشتماله على جميع الافكار الالهية و نقدها سيما مع ما تعلق بالشرح الجديد للتجريد من الحواشى سميته بجامع الافكار و ناقد الانظار».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملخص فی اصول الدین
نویسنده:
نويسنده:علی بن حسین علم الهدی ؛ محقق: محمدرضا انصاریقمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - تهران: مرکزنشردانشگاهی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وافی
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
الذخیرة: سید مرتضی
,
الغدیر: علامه امینی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اصول عقاید معتزله ,
امتناع رؤیت ,
توحید ذاتی(کلام) ,
حسن و قبح ,
عقاید اشاعره ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مرجئه قدریه ,
آیات توحید ,
برهان حدوث ,
سمع الهی ,
اختیار انسان ,
حیات الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
شرور و عدل الهی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
شابک (isbn):
964-01-1055-8-
چکیده :
«الملخص في أصول الدين»، از مهم ترين كتب كلامى سيد مرتضى است، بلكه مى توان گفت از بسيارى جهات اين كتاب بر ديگر كتب كلامى سيد مقدم است، چرا كه اين كتاب مشتمل است بر معظم مباحث توحيد، صفات بارى تعالى، عدل و ديگر مباحثى كه مورد اختلاف شيعه، اشاعره، معتزله، مرجئه، قدريه و غير اين ها است. اما ديگر تاليفات كلامى مولف چنين نيستند، براى مثال كتاب الشافى فى الامامة گرچه كتابى است مبسوط، اما تنها اختصاص يافته است به مباحث امامت و كتاب الذخيره، گرچه جامع اصول اعتقادى است؛ اما در آن مباحث خيلى مختصرى مورد بررسى واقع شده اند، بلكه چنانكه مولف در آخر كتاب الذخيره گفته است، الذخيره تكملة الملخص مى باشد و تفصيل مطالب را مولف به الذخيره ارجاع مى دهد. مولف اين كتاب را بعد از كتاب الشافى و بخشى از آن را قبل از الذخيره و بخش ديگر را همزمان با الذخيره نگاشته است. اول كتاب ناقص است و مطلب بدون مقدمه از «قدمها يرجع الى ذاتها...» شروع مى شود كه احتمالا چند صفحه اى از نسخه موجود حذف شده است. در مورد انتساب كتاب الملخص، به سيد مرتضى هيچ اختلافى نيست، چنانكه شاگرد بلافصل او؛ يعنى شيخ طوسى در رجال خود، كتاب الملخص را از تاليفات استاد خود ذكر نموده است. همچنين نجاشى، صاحب تأسيس الشيعه و كشف الحجب نيز اين كتاب را به سيد نسبت داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن
نویسنده:
محمد تقی شاکر، سید محمود موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشکاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
اراده الهی
,
خداشناسی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب بحارالانوار ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
حدوث ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
قدم ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
قرآن ,
اصول کافی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
کتاب التوحید ,
کتاب المحاسن ,
مشیت حتم الهی ,
علت تام الهی ,
کتاب الاعتقادات ,
فعل غیر خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
احمد بن محمد برقی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
اسماء و صفات الهی هر یک فصلی از معرفت را به روی جویندگان حقیقت می گشایند. از جمله صفاتی که قرآن و روایات بر آن تاکید و می توان گفت عقل بر آن حکم می کند، صفت اراده است. نوشتار پیش رو به تحلیل داده های نقلی و عقلی در تبیین صفت مشیت و اراده الهی در حوزه شیعه تا پایان مدرسه قم پرداخته است. سعی شده است با چینشی تاریخی تطور سیر دریافت از این مساله در این دوره زمانی نشان داده شود. از این رو نخست بررسی معنای لغوی و قرآنی آن انجام و آنگاه دیدگاه های اهل حدیث، معتزله و اشعری را مرور نموده است و سپس به دیدگاه متکلمین دوره حضور به ویژه هشام بن حکم و محدثین کلامی مکتب قم با محوریت و مقایسه سه کتاب محاسن، کافی و توحید پرداخته است و در نگاهی کلان به این مطلب رهنمون شده است که تنظیم مدار صفت اراده در منظومه کلامی با توجه به پرسشهای جدید، تبیین از چیستی اراده و مشیت را دست خوش دگرگونی و تحول و در رفتار محدثین زمینه ساز گزینش و چینش خاص روایات نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 125
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید