جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
اعتبار سنجی روایات مجهول المنبع بحارالانوار
نویسنده:
نویسنده:سید ظفر عباس شاه؛ استاد راهنما:محمدتقی دیاری؛ استاد مشاور :رحیم سالمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار بسیاری از روایات را از منابع روایی نقل کرده است؛ و تعدادی از روایات را از منابع مجهول نقل کرده است. در این تحقیق اعتبار سنجی آن دسته از روایات که مجهول المنبع اند پرداخته‌شده است. چون این کار پژوهشی برای بهره‌گیری از کلام معصومین (ع) و ارزیابی کتاب شریف بحارالانوار و اعتبار سنجی محتوای روایات بالخصوص روایات ضعیف السند خیلی لازم و ضروری است. این روایات بر اساس موضوعاتی مانند اهمیت زیارت معصومین (علیهم‌السلام)، زیارت‌نامه حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، مناقب معصومین (علیهم‌السلام)، روایات در مورد واقعه کربلا، خبر دادن پیامبر (صلی‌الله علیه و آلِه وسلم) درباره شهادت حسنین (علیهماالسلام) بررسی‌شده‌اند. با نقد و بررسی این روایات بر اساس نقد داخلی و خارجی و مبانی علامه مجلسی به‌دست‌آمده است که اکثر این روایات باوجود ضعف سندی از جهت محتوا قابلیت پذیرش را دارند و به‌راحتی نمی‌توان این‌ها را رد نمود. حتی زیارت‌نامه حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، به علت قوی بودن متن، مطابقت داشتن با مسلمات و قطعیات مذهبی، شهرت روایی و ... به امید صدور از معصوم (ع) خوانده می‌شود؛ و بعضی از روایات دیگر نیز به علت مطابقت با تاریخ قطعی، شهرت روایی و با مقایسه نقل‌های مختلف و بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن و ... قابل‌پذیرش‌اند و تعدادی از روایات نیز وجود دارند که از جهت محتوا مشکل‌دارند و قابلیت استدلال را ندارند.
مطالعه تحلیلى روایات تفسیرى سعید‌بن جبیر (بحارالانوار)
نویسنده:
نویسنده:ستار جبار کاظم الجعیفری؛ استاد راهنما:عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
از آنجایی که موضوع تحقیق ما ارتباط مستقیمی با تفسیر دارد و تفسیر روایی را مشخص می‌کنیم، پژوهش با بیان تأثیر روایات و نقش آن‌ها در فرآیند تفسیر آغاز شد و سپس به بیان مهم‌ترین منابع تفسیری پرداخت. به طور تخصصی در تفسیر روایی یا به اصطلاح تفسیر حداکثری پرداختیم، بنابراین به تعدادی از منابع شیعه و سنی پرداختیم، سپس مهم ترین مکاتب تفسیری در تاریخ اسلام را نشان دادیم، پس از آن محقق به مهم ترین مطالب در مورد زندگى نامه سعید بن جبیر (رضی الله عنه) پرداخت و مطالب مربوط به شرح حال ایشان را بیان کرد. سپس به ذکر مهم ترین منابع اسلامی متکی بر روایات سعید بن جبیر پرداختیم که محقق به جمعی از منابع فقهی شیعه و سنی پرداخته و دسته ای دیگر از منابع حدیثی برای هر دو فرقه را نیز ذکر می کند، محقق در فصل دوم، روایات توضیحی سعید بن جبیر را که علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ذکر کرده است، به این صورت طبقه‌بندی کرده است: (تبیین معانی قرآن کریم، اجرا و تطبیق، ذکر دلایل نزول، تفسیر، قرائت و استناد به قرآن کریم) با ذکر کلیه روایات مربوط به هر یک از سوره ها. در فصل سوم و پایانی، روایات تفسیری موجود در کتاب «بحارالانوار» مورد بررسی قرار گرفت. پس ما در پژوهش خود بر تحقیق توصیفی و تحلیلی روایات سعید بن جبیر در کتاب بحار الانوار تکیه کردیم. سپس به مجموعه ای از نتایج پایان دادیم که مهم ترین آنها نقش بزرگ پیرو سعید بن جبیر در تفسیر است که علمای دو مذهب و علمای امامت بر روایات خود تکیه کرده اند.
تبیین ابعاد معاد از دیدگاه روایات داستانی بحارالانوار
نویسنده:
نویسنده:احترام ولیخانی چگنی؛ استاد راهنما:جمال سروش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
معاد از نظر لغوی، از «عاد یعود»، گاهی به معنای مصدری (برگشتن)، گاهی به معنای اسم زمان (زمان برگشتن) و گاهی به معنای اسم مکان (جای برگشتن) و گاهی از صیغۀ «عود» به معنای برگشت به سوی چیزی، بعد از آنکه از آن چیز، منصرف شده بود؛ می‌باشد. اعتقاد به معاد، یکی از اصول ادیان ابراهیمی است که بلافاصله بعد از اعتقاد به توحید، مطرح شده و در قرآن کریم، در باره آن سخن رفته است؛ به گونه‌ای که حدود یک سوم آیات آن، در این زمینه می‌باشد. در باب اهمیّت معاد، می‌توان گفت: اعتقاد به این اصل، نقش مهمی در رفتار مسلمانان و میل آنان به نیکوکاری و دوری از کارهای ناشایست دارد. علاوه بر قرآن و آثار دیگر، علّامه مجلسی نیز در کتاب ارزشمند بحارالانوار، به مسئله معاد در قالب روایت‌های داستانی پرداخته که بررسی این روایات، در نوع خود، پژوهشی نو و بکر محسوب می‌شود. از این رو، تبیین ابعاد معاد، توسط روایات داستانی بحارالانوار، ضروری می‌نماید و هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی این روایات و تحلیل آنهاست. بر این اساس، در این پژوهش، با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی 27 داستان بهشتی و جهنّمی از کتاب مذکور، پرداخته شده که هر کدام از نظر موقف به 4 دسته تقسیم شده‌اند. مطالعه این روایات نشان می‌دهد که اهل بهشت و دوزخ در برزخ، از بهشتی بودن و جهنّمی بودن خود آگاهند و شیعیان و محبّان پیامبر و معصومین از آتش جهنّم در امان می‌باشند؛ زیرا جهنّم، جایگاه کافران، دنیا‌دوستان و دشمنان معصومین است. از این رو، این وجه از پژوهش از آن حیث اهمیّت دارد که کلام معصوم است؛ در قالب داستان که می‌تواند تاثیر شگرفی در زندگی بشر به همراه داشته باشد. پس تحقیق و کنکاش درباره چنین معمایی همواره از اهمیّت فراوانی برخوردار بوده، زیرا انسان خردمند هیچگاه نسبت به این سرنوشت محتوم، بی‌تفاوت نبوده است.
تحلیل معجزات پیامبر از دیدگاه علامه مجلسی در بحار الانوار
نویسنده:
نویسنده:فاطمه احمدی؛ استاد راهنما:سیده وحیده رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معجزه هر کار خارق العاده ای است که به اتکای قدرت خداوند و برای اثبات نبوت یا امامت انجام گیرد. این پژوهش با عنوان «تحلیل معجزات پیامبرﷺ از دیدگاه علامه مجلسی در بحارالانوار»، اقوال علامه مجلسی را ذیل روایات مربوط به معجزات پیامبرﷺ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. ایشان ذیل روایات مربوط به مشخص شدن زمان برخی قصص قرآنی که از منابع عامه انتخاب و نقل کرده است، با اینکه عدم اعتماد خود را نسبت به وثاقت این قبیل روایات نشان می‌دهد، اما دقت نظر دارد که انتخاب این روایات با عقل سازگار باشد. وی ذیل روایات مربوط به قیودات زمانی، ملاک و معیار برای شناخت دقیق زمان قصص قرار داده است. به اعتقاد ایشان علت استفاده از روایات عامه که دارای قیودات زمانی است، به عنوان مؤید در جاهای دیگر قابل استفاده است؛ چرا که ابهام برخی تاریخ ها را برطرف می‌کند. علاوه بر این علماء شیعه هم به نقل این روایات پرداخته‌اند و نکات موجود در این روایات متضاد با قوانین مربوط به معجزه نیست. همچنین استفاده از این ملاک و معیارها برای تعیین زمان قصص در باقی قصص موجود در بحارالانوار برای رفع نکات مبهم قابل استفاده است. شیوه‌ی جمع آوری مطالب در این پژوهش به صورت کتابخانه ای مورد توجه قرار گرفته است روش جمع آوری این پژوهش توصیفی- تحلیلی است