مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
13. علم کلام
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 3246
عنوان :
رسائل الإمام أبي عبد الله محمد بن يوسف السنوسي في علم العقيدة على منهج الأشاعرة
نویسنده:
عبد الكريم قبول
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مجموعه مقالات
وضعیت نشر :
بیروت: المكتبة العصرية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
دلیل ضرورت نبوت ,
رؤیت خدا ,
معجزات ,
علم الهی ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
خلق عالم ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
دلیل نقلی(قسیم دلیل عقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
عمومیت علم الهی ,
علم ازلی الهی ,
علم الهی به جزئیات بر وجه کلی ,
چکیده :
کتاب رسائل الإمام أبي عبد الله محمد بن يوسف السنوسي في علم العقيدة على منهج الأشاعرة به بررسی رسالات متعدد یوسف سنوس درباره عقائد اشاعره می پردازد رسالاتی از قبیل: کیف نثبت وجودالله تعالی بالعقل او بالنقل؟ و لماذا خلقنا الله و یبتلینا؟ و هل یستفید الله تعالی من طاعتنا او یتضرر بمعصیتنا؟ هل نستدل بالبراهین العقلیه علی امور الغیبیه؟ و... از جمله رسالات ذکر شده در کتاب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب العالیة من العم الالهی المجلد 1
نویسنده:
فخرالدین الرازی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
علم الهی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
ابدیت الهی ,
براهین خداشناسی ,
تسلسل ,
دور ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
مفهوم واجب الوجود ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ازلیت خداوند(فلسفه دین) ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م6
چکیده :
المطالب العالية من العلم الإلهي يكى از مهمترين آثار كلامى فخر رازى، بلكه اشاعره محسوب مىشود. مؤلف از مباحث كلامى و فلسفى آنچه را كه حول عقائد بوده، در اين كتاب جمع كرده است. او موضوع كتاب خود را ذات خداوند و صفات بارى تعالى قرار مىدهد. محتوای جزء اول: مقدمه: مقدمۀ كتاب از چهار فصل تشكيل مىشود كه عبارتند از: الف- الفصل الاول في بيان ان هذا العلم اشرف العلوم على الاطلاق: مؤلف در اين فصل أشرفيت علم الهى (يا به تعبير ديگر علم كلام) را بر ديگر علوم اثبات مىكند. ب- الفصل الثانى في انه هل للعقول البشريه سبيل الى تحصيل الجزم و اليقين في هذا العلم: مؤلف در اين فصل، يكى از مباحث مهم معرفت شناسى را مطرح مىكند(آيا اصلا عقل انسان راهى به جزم يقين دارد يا نه؟). ج- الفصل الثالث في ان تحصيل هذه المعارف المقدسه هل الطريق اليه واحد ام اكثر من واحد. مؤلف در اين فصل به شيوۀ بحث در علم كلام مىپردازد و طرق آن را بيان مىكند. د- الفصل الرابع في ضبط معاقد هذا العلم: مؤلف در اين فصل چگونگى تقسيم مباحث الهى را بيان مىكند. الجزء الاول: جزء اول كتاب در بيان ادلۀ اثبات خداوند مىباشد كه سه قسمت مىباشد، كه هر كدام از فصولى تشكيل يافتهاند كه عبارتند از: القسم الاول في ذكر الدلائل القطعيه اليقينية: مؤلف در اين بخش طى 24 فصل، ادلۀ يقينى اثبات وجود خداوند و اثبات صفات بارى تعالى را بيان مىكند. او ابتداء در طى چند فصل مباحث عامۀ مربوط به ممكن، واجب، علة، معلول، ابطال دور و تسلسل را بيان كرده، سپس وجود خداوند را با برهان امكان و وجوب و برهان حدوث اثبات مىكند. او در بين اين ادله علم و قدرت خداوند را هم اثبات مىكند. القسم الثانى في تفصيل الدلائل الدالة على وجود الاله القديم: اين قسم از سه فصل تشكيل مىشود. مؤلف در اين قسم وجود خداوند را با استناد به رواياتى از پيامبر اكرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و امام صادق(ع) و كلماتى از خليفۀ دوم و شافعى و ابوحنيفه اثبات مىكند. بلكه او براى اثبات خداوند استناد مىكند به اجماع ملل و اديان جهان و استشهاد مىكند به كلمات آنها. او براى اثبات خداوند به ادلۀ عرفاء و منجمين اشاره مىكند و قائل است آنچه در قسم اول در اثبات خداوند ذكر شد، ادلۀ يقينى و قطعى بوده و آنچه اينجا بيان شد ادلۀ ظنى و اقناعى مىباشد. القسم الثالث في الكلام في الوجوب و الوجود و الارادات و التعين و الماهية: در اين قسم مؤلف در 7 مسأله واجب لذاته بودن خداوند را اثبات مىكند و اين كه ماهيت او عين وجودش است و او قديم و ازلى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل الى مناهج المعرفة عند الاسلاميين
نویسنده:
كمال حيدري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دار فراقد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه
,
معرفت ذات الهی
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
ت. فلسفه و منطق (آثار پر استناد)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
ادله وجود ذهنی ,
علم الهی به اشیاء قبل از وجود ,
عرفان اسلامی ,
فلسفه اسلامی ,
امور عامه ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
عارض وجود ذهنی ,
امور اعتباریه صرف ,
احوال معاد ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر شیعه ,
عرض لازم وجود ذهنی ,
مفاهیم نظری ,
مفاهیم عامه ,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه) ,
قضیه خارجیه(قسیم قضیه ذهنیه و حقیقیه) ,
وجود ذهنی ,
لازم وجود ذهنی ,
تمایز علم و وجود ذهنی ,
مقدمات وجود ذهنی ,
اشکالات نظریه وجود ذهنی ,
علم الهی ,
علم الهی به جزئیات بر وجه کلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
سید محمدباقر صدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب نهایة الأقدام فی علم الکلام
نویسنده:
محمد بن عبدالکریم شهرستانی؛ محرر ومصحح: آْلفرید جیوم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
01. خداشناسی (کلام)
,
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
عصمت
,
نبوت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
معطله (فرق کلامی) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
حسن و قبح ,
رؤیت خدا ,
اراده الهی ,
امکان رؤیت بصری خدا ,
تشبیه ,
علم ازلی الهی ,
علم الهی ,
کلام در ذات خدا ,
شکر ,
شابک (isbn):
977-341-433-7
چکیده :
«نهایة الاقدام فی علم الکلام» تاليف ابوالفتح محمد بن عبدالكريم شهرستانى، كتابى كلامى در مورد بعضى از مسائل اصول دين؛ همچون توحيد نبوت و عصمت، در قرن ششم، به زبان عربى نگاشته شده است. «نهایة الاقدام فی علم الکلام» از جمله كتبى است كه بسيارى از اهل علم، حواشى كتب شان را از اين كتاب أخذ كرده اند. اين كتاب قبل از اين در اروپا و سپس در مصر چاپ شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مباحث المشرقیة فی علم الالهیات و الطبیعیات المجلد 2
نویسنده:
محمد بن عمر فخر رازی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بیدار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات نبوت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
اثبات خدا
,
علم نفس
,
نبوت
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم طبیعی
,
علم نفس
,
جوهر
,
امور سماویه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
کلیدواژههای فرعی :
حجیت اجماع اهل حل و عقد ,
عالم صورت ماده ,
عمومیت قضا و قدر ,
قضا و قدر غیر حتمی ,
افلاک ,
آثار ماده ,
احکام ماده ,
صاعقه ,
بحر ,
قضا و قدر تکوینی ,
قضا و قدر حتمی ,
چکیده :
یکی از کتاب های امام فخر رازی که به زبان عربی است، کتاب «المباحث المشرقیة فی علم الالهیات و الطبیعیات» می باشد. کتاب حاضر با موضوع علم کلام تألیف شده و حاوی مسائل کلامی و اصولی می باشد. نویسنده در آن بیشتر از مسائل فلکی و متعلقات آن سخن گفته و مهم ترین مسائل طبیعیات را تفسیر کرده است به طوری که اکثر مطالبی كه در این کتاب مطرح شده در کمتر کتاب کلامی ذکر شده است. لازم به ذکر است که این کتاب در 2 مجلد گردآوری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دراسات في العقيدة الاسلامية
نویسنده:
محمد جعفر شمس الدين
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه
,
معرفت اصول دین
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
الغیبة: نعمانی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
الاربعین فی اصول الدین: فخر رازی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
امامت ,
شفاعت ,
مرجئه قدریه ,
معاد(کلام) ,
معتزله (اهل سنت) ,
نبوت ,
عالم برزخ ,
عدل الهی ,
معجزات انبیا ,
اعتقادات مرجئه ,
عذاب قبر ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
الم ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
اصول فرق خوارج ,
باورهای امامیه ,
ایمان از نظر امامیه ,
عقاید خوارج ,
چکیده :
کتاب دراسات فی العقیده الاسلامیه همانگونه از نامش پیداست درس هایی درباره عقائد اسلامی است. موضوعاتی از قبیل علم کلام ، فرق کلام و فلسفه، آیا علم کلام باب اجتهاد را بسته است؟، اهم فرق و مدارس کلامی ، علت اولی وجود می پردازد، صفات الهی ، اصول دین از جمله مطالب مطرح شده در کتاب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براءة الأشعریین من عقائد المخالفین المجلد 1
نویسنده:
أبو حامد بن مرزوق
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
معرفت اصول دین
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
13. علم کلام
,
شبهات کلامی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
کتب فرق و مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
3- توحید ربوبی ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حدوث ,
توحید الوهی ,
حضرت محمد(ص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 8
نویسنده:
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت : دارالکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
فلسفه اسلامی
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
صفات ثبوتیه ( الهی )
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
حسن و قبح ,
رؤیت خدا ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
کلام ,
نبوت ,
اراده الهی ,
تکلیف ما لا یطاق ,
حیات ,
معاد روحانی ,
امتناع تکلیف ما لا یطاق ,
نص امام ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
اعاده معدوم ,
معاد(فلسفه) ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قبح تکلیف مالا یطاق ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مکان ,
کد کنگره:
BP205/4/ع6م8023 1377
چکیده :
الموقف الخامس:مبحث الهيات در هفت مرصد بيان مىشود كه عبارتند از:المرصد الاول:موضوع ذات در سه مقصد بيان مىشود كه شامل:اثبات صانع،ذات حق تعالى كيفيت وجود حق تعالى با ماهيت. المرصد الثانى:صفات سلبيه خداوند در هفت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:تصور مكان و جهت براى خداوند،جسم نبودن خداى تعالى،رابطه جوهر و عرض با خداوند، رابطه زمان با خدا،اتحاد وجودى خداوند،امتناع مقوم بودن حدوث حق تعالى به ذات او،اتفاق عقلا بر عدم اتصاف حق تعالى به عرض محسوس و غير محسوس المرصد الثالث:توحيد المرصد الرابع:صفات وجودى حق تعالى در هشت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از: اثبات صفات حق تعالى،قدرت حق تعالى،علم حق تعالى،زنده بودن حق تعالى،مريد بودن حق تعالى،سميع و بصير بودن حق تعالى،متكلم بودن حق تعالى، صفات مورد اختلاف حق تعالى. المرصد الخامس:امور جايز براى حق تعالى در دو مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:رؤيت و كلام حق تعالى،علم به حقيقت حق تعالى. المرصد السادس:افعال حق تعالى در هشت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:اختيار بندگان، توليد و فروعات آن،امورى كه قرآن كريم به آنها تصريح كرده است،اراده خداوند،حسن و قبح،افعال الله،تكليف ما لا يطاق،عدم تعليل افعال حق تعالى به اغراض،اسم،اسماء حق تعالى الموقف السادس:سمعيات در چهار مرصد بيان مىشود كه عبارتند از:المرصد الاول:نبوت در 9 مقصد بيان مىشود كه شامل:معناى نبى،حقيقت معجزه،امكان بعثت،اثبات نبوت،عصمت انبياء،حقيقت عصمت،عصمت ملائكه،برترى انبياء بر ملائكه،كرامات انبياء. المرصد الثانى:معاد در 12 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:اعاده معدوم،حشر اجساد، معاد روحانى،مخلوق بودن بهشت و جهنم در حال حاضر،حسن و قبح افعال،عذاب و عقاب،احباط عمل،عفو الهى،شفاعت،توبه،احياء مردگان در قبر و سؤال نكير و منكر و عذاب قبر،صراط و ميزان و حساب و قرائت كتاب و حوض و شهادت اعضاء. المرصد الثالث:اسماء در سه مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:حقيقت ايمان، زيادت و نقصان ايمان،كفر،مرتكب كبيره. المرصد الرابع:امامت در شش مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:وجوب نصب امام،شروط امامت،شرائط امام،امام حق بعد از رسول اللهافضل ناس بعد از رسول الله. المقصد السادس:مبحث افضليت امام افضل بر مفظول بيان مىشود. المقصد السابع:تعظيم صحابه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 2
نویسنده:
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت : دارالکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
وجود و عدم ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
عرض ,
جوهر ,
قیاس ,
کد کنگره:
BP205/4/ع6م8023 1377
چکیده :
المرصد السادس:طريق وصول به علم كلام كه در ضمن هشت مقصد بيان شده است:تحديد و تقسيم علم كلام،وجوب شناخت معرف قبل از معرف،أجلى بودن معرف از معرف،روشهاى استدلال،قياس،قويترين طريق اثبات مسائل كلام،قضاياى طريق تصديق،دلايل عقلى و نقلى،جايگاه ادلۀ عقلى و نقلى. الموقف الثانى فى الامور العامة:اين موقف شامل مباحث كلى از قبيل واجب،جوهر،عرض مىباشد كه شامل يك مقدمه و پنج مرصد است،مرصد اول در مورد وجود و عدم مىباشد كه خود مشتمل است بر هفت مقصد همچون تعريف وجود از حيث بديهى بودن،اشتراك معنوى وجود،رابطۀ وجود با ماهيت از حيث عينيت و يا زيادت آن بر وجود،وجود ذهنى،معدوم،شى بودن معدوم،اتحاد وجود و ماهيت،حال.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلین المجلد 1
نویسنده:
علی بن اسماعیل اشعری؛ مصحح: هلموت ريتر
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
النشرات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
کلیدواژههای فرعی :
آراء کلامی ,
کتب اهل سنت ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
آجال ,
اشاعره (اهل سنت) ,
اصول عقیده غلات ,
عقاید اشاعره ,
عقیده تجسیم ,
غلات شیعه ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
اصول اشاعره ,
حلولیه(غلات شیعه) ,
خَطّابیه(غلات شیعه) ,
رافضه ((مغیریه )، شیعه) ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
عقاید شیعه امامیه ,
معمریه ( معتزله ) ,
منصوریه(غلات شیعه) ,
واقفه ((زیدیه )، شیعه) ,
بیانیه (مشبهه شیعه، صفاتیه) ,
جناحیه ,
حربیه ,
مفضلیه ,
ناووسیه ,
فرقه های شیعه ,
شیعه شناسی ,
بازگشت مردگان ,
بداء ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع) ,
چکیده :
«مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلين» كتابى است به زبان عربى نوشته ابى الحسن على بن اسماعيل أشعرى (متوفاى 324 ق) در موضوع فرقه هاى اسلامى و آراء مختلف كلامى. اين كتاب از منابع كهن ملل و نحل است و از آن جهت كه نويسنده آن پيشواى مذهب اشعرى است، بسيار قابل توجّه است. اشعرى بحث را با اختلاف در امامت آغاز كرده است كه از اولين بحث هاى مفصل وى درباره فرق شيعه است. او شيعه را به سه گروه غلاة و رافضه و زيديّه تقسيم كرده و با ياد كرد فرقه هاى آنان در مورد مسائل اختلافى، از عقايد آن سخن گفته است. او غلاة را از رافضه جدا مى داند؛ اما برخى از فرق غلاة؛ مانند بيانيّه و حربيّه را در ذيل رافضه نيز ياد مى كند. مؤلف با اينكه اتهام معروف و بى بنياد تجسيم را به هشام نسبت داده است؛ تصريح مى كند كه رافضه معتقد به تجسيم نبوده اند. اشعرى در تبيين عقايد فرق، بسيار متعادل تر از بغدادى و امثال اوست. بحث از خوارج و مرجئه در صفحات بعدى آمده است و آنگاه به معتزله اشاره كرده است. مؤلّف پس از تبيين عقايد مختلف به تفصيل از عقايد خود -كه سازنده و پردازنده مذهب اشعرى است- سخن گفته است. از بخش هاى مهم اين اثر، بابى است كه به آراء متكلمان در مباحث جهان شناسانه، نظير جوهر، جسم، حركت و ادراك اختصاص يافته است كه از آن مباحث به «دقيق الكلام» تعبير مى شود. از ويژگى هاى اين كتاب كه بحث هايى را درباره چگونگى تدوين آن برانگيخته است، نداشتن شيوه اى واحد، و تشكيل آن از بخش هاى ناهمگون است، چنانكه باب دقيق الكلام در اواسط كتاب آمده است. آراء و عقايد نيز در برخى موارد بر حسب فرقه ها و در موارد ديگر بر پايه تقسيم موضوعى طرح شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 3246
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید