آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
07.جریان های فکری
>
06. جریان حکمت صدرایی
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
تعداد رکورد ها : 2171
عنوان :
تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسانشناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه مستقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
اخلاق و جنسیت
,
اهداف تربیت اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
کمال ذاتی ,
انسان شناسی ,
اراده ,
انسان شناسی عرفانی ,
جهان بینی عرفانی ,
حی متأله ,
فمینیسم ,
03. انسان شناسی Human nature ,
صفات الهی ,
جهان بینی عرفانی ,
علم نفس ,
اهل بیت(ع) ,
اراده انسان ,
استکمال نفس انسانی ,
انسان شناسی اسلامی ,
صفات خدا ,
فمینیسم پست مدرن ,
عدالت گرایی ,
فمینیسم ,
فمینیسم برابری ,
برابرانگاری جنسیتی ,
عدالت گرایی جنسیتی ,
حکمت عملی ,
تعلیم و تربیت قرآنی ,
اراده ,
انسان شناسی اخلاق ,
حکمت عملی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
برابرانگاری افراطی جنسیتی ,
نابرابرانگاری افراطی جنسیتی ,
متمایزانگاری ارزش اخلاقی ,
تمایزگرایی جنسیت ,
بایستگی تمایزگرایی جنسیتی ,
کمال ابزاری ,
فمنیسم اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نظریه عدالتگرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایزگرایی جنسیتی در حوزه تربیت اخلاقی میپردازد، از شاخصهها و امتیازات چشمگیری برخوردار است. تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمیشود. بررسی رابطه جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسانشناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصه بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت میکند. سنجش رابطه جنسیت با سه جنبه اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزشهای اخلاقی) نیز وسعت محدوده برابرانگاری را تأیید مینماید؛ اگرچه میباید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوتهای تکوینی در شیوههای تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«مهدویت» در اندیشۀ ابنعربی
نویسنده:
محمد مظفری، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
مهدویت
,
ابن عربی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
بقیه اله
,
امام زمان
,
خاتم الاولیاء
,
خاتم ولایت محمدی (ص)
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
عصمت نواب امام ,
اهل بیت(ع) ,
شناخت امام ,
علم غیب امام ,
عصمت امام (ع) ,
زندگی نامه نگاری ائمه (ع) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
رحمت بودن امام (ع) ,
وزرای امام دوازدهم (ع) ,
دوستان امام دوازدهم (ع) ,
دشمنان امام دوازدهم (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
محور تحقیق حاضر تبیین دیدگاه ابنعربی در مسئله مهدویت است که با تکیه بر آثار او به ویژه فتوحات مکیه و مجموعه رسائل مورد واکاوی قرار گرفته است و در نتیجه به اثبات رسیده که ابنعربی آن گونه که برخی گمان بردهاند، قائل به مهدویت نوعی نیست، بلکه نشانههایی که او برای حضرت مهدی (عج) ذکر کرده، مطابق دیدگاه و آموزههای شیعی در مسئله مهدویت است. او مهدی (عج) را از عترت پیامبر (ص)، سلاله حضرت زهرا (س) و از تبار امام حسین (ع) و والد آن جناب را امام حسن عسکری (ع) فرزند امامنقی (ع) معرفی نموده که حتماً روزی ظهور خواهد کرد و جهان را پس از امتلاء از جور و ستم پر از عدل و داد میکند. وی آن حضرت را بقیةالله، معصوم، صاحب علم لدنی و عالم به غیب و احکام آن حضرت را عین احکام رسول خدا، دانسته و براین باور است که گوهر و حقیقت شریعت نزد حضرت مهدی (عج) است. هر چند در مورد خاتمالاولیاء بودن حضرت مهدی (عج) ظاهر سخنان ابنعربی متشتّت و متعارض به نظر میرسد، لیکن سخنان وی قابل جمع است و میتوان از قرائنی که در کلمات او وجود دارد به این نتیجه رسید که او خاتم الاولیاء محمدی به طور مطلق را حضرت علی (ع) و مهدی (عج) میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان تجربه دینی (اثبات خدا)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
مقدمات برهان تجربه دینی
,
تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
ایمان ,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) ,
یقین ,
معرفت خدا ,
کشف و شهود ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
اراده گرایی ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
معرفت ذات الهی ,
انسانمداری ,
قرآن ,
روان شناسی دین ,
معرفتشناسی تجربه دینی ,
وظیفه گرایی معرفتی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
مدرنیته (تجدد) ,
قرآن ,
یقین ,
معرفت شناسی اسلامی ,
میزان ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
ایمان ,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته) ,
عقیده گرایی ,
پیشینه برهان تجربه دینی ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربه دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفه دین مسیحی در نیمه دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینه فرهنگی مغربزمین است. این مقاله میکوشد با اشاره به بستر تاریخی طرح این نوع برهان در غرب، دیدگاه اسلامی را در خصوص آن، بهویژه با استناد به آرای علامه جوادی آملی، عرضه و ارزیابی کند. اعتماد و تأکید اندیشمندان مسلمان بر برهانهای مابعدالطبیعی اثبات وجود خدا، بهویژه برهان وجوب و امکان، مانع از بسط و توسعه بحث درباره سایر شیوههای ممکن اثبات وجود خدا از جمله برهان تجربه دینی شده است، ولی در عین حال میتوان مبانی لازم برای اظهار نظر در اینباره و نیز براهین قابل مقایسه با برخی از تقریرهای برهان تجربه دینی را در آثار ایشان یافت که در این مقاله به پارهای از آنها اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنخیت علی و معلولی در الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی، بهناز طبیبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
سنخیت
,
علت و معلول
,
اصل علیت
,
حکمت متعالیه
,
عدم سنخیت
,
مکتب تفکیک
,
اصل علّیت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ممکن الوجود ,
ترجیح بلا مرجح ,
فاعل طبیعی ,
الوجود ,
مفهوم وجود ,
قرآن ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
مشترک لفظی ,
خدا آگاهی ,
ترجیح بلا مرجح ,
برهان بسیط الحقیقه ,
قرآن ,
مفهوم واجب الوجود ,
مفهوم ممکن الوجود ,
لفظ کلی ,
مشترک ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
قاعده معطی شیء ,
اشتراک لفظی ,
مشترک معنوی ,
خداشناسی ملاصدرا ,
هستی بخش علت ,
انکار سنخیت ,
فاعل بالاراده ,
خداشناسی مکتب تفکیک ,
بینونت ذاتی ,
تباین حقیقی ,
فارق الاشیاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
یکی از مباحث مناقشه برانگیز بین الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی، اصل سنخیت بین علت و معلول است. تردیدی نیست که هر معلولی از هر علتی به وجود نمیآید و حتی میان پدیدههای متعاقب یا متقارن هم همیشه رابطه علیت برقرار نیست؛ بلکه علیت رابطهای است خاص، میان موجودات معینی و به دیگر سخن، باید میان علت و معلول مناسبت خاصی وجود داشته باشد که از آن به سنخیت بین علت و معلول تعبیر میشود. چون علت هستی بخش، وجود معلول را افاضه میکند و به تعبیر مسامحی به معلول خویش وجود میدهد، باید خودش وجود مزبور را داشته باشد تا به معلولش اعطا کند و اگر فاقد آن باشد، نمیتواند افاضه کند: «معطی الشئ لا یکون فاقدا له» و با توجه به اینکه با اعطای وجود به معلول چیزی از خودش کاسته نمیشود، روشن میگردد که وجود مزبور را به صورت کاملتری دارد؛ به گونهای که وجود معلول شعاع و پرتوی از آن محسوب میشود. اصحاب تفکیک پذیرفتن اصل سنخیت را مستلزم تالیهای فاسدی؛ از جمله نفی توحید، اجتماع نقیضین و... میدانند، بنابراین، آن را انکار مینمایند. در این نوشتار به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه و موارد تقابل آنها با یکدیگر پرداختهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نور الدین کاشانی و کتاب مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح
نویسنده:
حسینعلی آقابابائیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مصفاه الاشباح و مجلاه الارواح نورالدین کاشانی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
قرآن ,
کاشان ,
قرآن مجید ,
حقیقت و طریقت ,
تخلق به شریعت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
وصول و درک حقیقت جز با طی طریقت میسر نمی شود و این مهم تنها با تخلق به شریعت و فهم اسرار آن ممکن می گردد و حالات و مقامات سالک ظهور این واقعیت است. در سیر تألیفات بزرگان علم و اندیشه، آثار به جا مانده در سیر و سلوک نظری و عملی همچون خورشیدی فروزان فراروی تشنگان اندیشه های پاک و طالبان وصول به سرچشمه حقیقت می درخشد. حکما و عالمان ربانی هر یک به بیان گوشه ای از این اسرار پرداخته و کوشیده اند پرتوهایی از انوار الهی را که بر قلوب آن ها تابیده در اختیار مشتاقان قرار دهند. بر این اساس، کتب زیادی از آن بزرگواران در موضوعات اسرار شریعت، اخلاقیات و عرفان نظری و عملی به یادگار مانده است. در میان این بزرگان می توان از نور الدین محمد کاشانی، معروف به نورالدین اخباری از خاندان عارف پرور فیض کاشانی و از شاگردان ملامحسن فیض کاشانی و علامه مجلسی، نام برد. لذا با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت این بزرگواران و تصحیح کتب خطی و ارائه آن به جامعه فرهنگی در این مقاله به شرح حال مختصر ایشان و معرفی و تحلیل محتوایی نسخه خطی ارزشمند و کم نظیر کتاب مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح موسوم به کتاب تفکر از آثار این عالم ربانی و عارف والامقام که نگارنده آن را تصحیح کرده است، پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهضت انتظار و انقلاب اسلامى سطح (3)
نویسنده:
علی اصغر الهامی نیا
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، معاونت آموزش,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
امام شناسی
,
مهدویت
,
انتظار فرج
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
بعثت انبیا ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
ضرورت نبوت ,
وقوع بعثت انبیا ,
حکومت امام مهدی علیه السلام ,
وظایف منتظران ,
حکومت اسلامی ,
حکومت امام زمان (عج) ,
امامت و حکومت ,
ولایت فقیه ,
شناخت حق و باطل ,
قیام امام زمان (عج) ,
چکیده :
نهضت انتظار و انقلاب اسلامى(3) اثر علىاصغر الهامىنيا، به تحليل و بررسى مسأله انتظار، حكومت جهانى حضرت مهدى(عج) و زمينهسازى انقلاب اسلامى براى آن پرداخته است. كتاب به زبان فارسى و در سال 1382ش نوشته شده است. كتاب با مقدمه ستاد طرح معرفت بسيجيان در معرفى سرفصلهاى مهم، آغاز و مطالب در هشت درس ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی منشأ، قلمرو و چگونگی نحوه اعمال ولایت تکوینی ائمه اطهار (ع) در کافی
نویسنده:
محسن سجادیان، محمد حسین فاریاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
ولایت تکوینی
,
اهل بیت(ع)
,
اصول کافی
کلیدواژههای فرعی :
جن ,
خلافت الهی ,
علم الکتاب ,
کرامت ائمه معصومین (ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
آیه علم الکتاب ,
اسم اعظم ,
علم الاسماء ,
زنده کردن مردگان ,
قلمرو ولایت تکوینی ,
طی الارض کردن ائمه (ع) ,
مسخر بودن زمین ,
حوزه های ولایت ائمه (ع) ,
ملاک خلافت ائمه (ع) ,
شفای بیمار ,
عنایت ائمه (ع) ,
گفتگو با جن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
مسئله ولایت تکوینی ائمه (ع) و جوانب آن، از مسائل مهم بحث امامت است. در این زمینه، گرچه در سال های اخیر کتابها و آثار در خور توجهی به رشته تحریر درآمده است، ولی با توجه به اهمیت این بحث و اهمیت بررسی نقلی و حدیثی آن، به نظر می رسد باید آن را از منظر روایت های کافی هم مورد بحث قرار داد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی منشا، قلمرو و چگونگی نحوه اعمال ولایت تکوینی ائمه در کافی پرداخته و به این نتایج رسیده است: معرفت و آگاهی کامل ایشان با اسم اعظم و علم الکتاب، دلیل ولایت ایشان است؛ ولایت ایشان شامل حوزه های مختلفی است؛ گاهی ایشان ابتدا به ساکن در بعض مواقع هم با درخواست دیگران ولایت تکوینی را اعمال کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایاب و حساب اخروی انسان و نقش معصومان(ع)
نویسنده:
حامد علی اکبرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
محاسبه عباد
,
احوال معاد
,
قیامت
,
ایاب
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
تفویض امر خلق به عباد ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
آیات معاد ,
فرق اسلامی (فرق) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
محاسبه کننده اعمال قیامت ,
اسباب فیض الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
مسئله «معاد» به عنوان یکی از اعتقادات مسلمانان، در میان مذاهب مختلف اسلامی دارای فروعی است که همواره در صحت و سقم آن بحث و تبادل نظر شده است. در این بین، شیعه معتقد است که خداوند متعال به عنوان مالک اصلی روز قیامت و جزادهنده حقیقی، اموری از معاد را به اختیار خود به برخی مخلوقات خویش ازجمله برترین آنها یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و معصومان علیهم السلام واگذار می کند و این ذوات مقدسه علیهم السلام محل رجوع مردم و عهده دار محاسبه اعمال خلایق در روز قیامت هستند و همان گونه که در روایات تصریح شده است، بازگشت مردم نیز به سوی آنان خوهد بود. هدف از این پژوهش، اثبات این مسئله با استفاده از ادله عقلی و نقلی است که در این مجال، با استفاده از ادله عقلی ابتدا امکان این مسئله مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، با استفاده از ادله نقلی وقوع چنین امری اثبات گردیده است. این مقاله حکایت از آن دارد که بازگشتگاه و محاسبه کننده اعمال خلق در روز قیامت بالاصاله خداوند متعال است و معصومان علیهم السلام بالعرض و به اذن خداوند متعال و بدون استقلال از او، عهده دار محاسبه اعمال انسان ها در روز قیامت هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیینی نو از مساله عصمت و واکاوی نظریه سهو النبی (ص)
نویسنده:
موسی هاشمی تنکابنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
اسهاء نبی اکرم صلی الله علیه و آله
,
عصمت پیامبر (ص)
,
سهو النبی(ص)
کلیدواژههای فرعی :
لطف ,
کتاب بحارالانوار ,
هدف بعثت انبیاء ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
تنزیه محمد(ع) از فراموشی ,
علم النبی(ص) ,
فراموشی ,
نظریه خلق ,
نظریه لطف ,
نظریه تکامل عقلانی ,
نظریه ملکه نفسانی ,
ملکه عصمت ,
قول نبی (ص) ,
فعل نبی (ص) ,
پیروی از پیامبر (ص) ,
خاستگاه نظریه سهو النبی (ص) ,
قضا شدن غیر عمدی نماز ,
نماز شب پیامبر (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
از جمله معتقدات اساسی ادیان خصوصا ادیان توحیدی و بالاخص دین مبین اسلام مساله عصمت است. اصل این مساله چندان جای بحث و بررسی ندارد، لکن محدوده آن و تعریفی که از آن ارائه می شود محل نقص و ابرام است. در این میان ارائه دیدگاه هایی که به محدود کردن عصمت می انجامد جای تامل داشته و جلب توجه می نماید. یکی از این نظریه ها به سهو النبی (ص) مشهور است. پژوهش پیش رو بر آن است که با بررسی معنای لغوی و اصطلاحی عصمت و ارائه مفهومی روشن و جدید برای عصمت، و هم چنین طرح دلایل عقلی و نقلی عصمت از سهو و فراموشی پیامبر (ص)، دیدگاه سهو النبی (ص) را از نظر تاریخی و روایی و نیز نظریه اسهاء را بررسی کند و نتایج موشکافانه تری از این مبحث مهم دینی را پیش روی شیفتگان حقیقی دین الهی قرار دهد. از این رو با دقت و تامل در مساله عصمت و سهو النبی (ص) در این پژوهش، به اهمیت و ضرورت بیشتر بحث واقف خواهیم شد؛ که با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی و تحلیلی به سوالات پژوهش پرداخته و آنها را مبین ساخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هبوط و حدوث نفس از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالفتاح آقازاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
هبوط نفس
,
علم النفس ملاصدرا
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری نفس ,
فیض مقدس ,
عالم طبیعت ,
03. انسان شناسی Human nature ,
عالم ملکوت ,
علم الهی ,
علم ذاتی الهی ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
حرکت جوهری ,
اعیان ثابته ,
قرآن ,
حب به خدا ,
اعیان خارجیه ,
حضرت غیب مطلق ,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی) ,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل) ,
مراتب نفس رحمانی ,
مقام نفس ,
خزائن الهی ,
خداشناسی عرفانی ,
وجود پیشینی نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
هدف از تدوین این مقاله، تبیین نزول نفس و سازگاری آن با نظریه جسمانیه الحدوث می باشد. از این رو ابتدا درباره نزول و حدوث نفس مطالبی بیان می گردد در ادامه مبحث خزائن الهی مطرح می گردد. در نهایت، بحث به آنجا می رسد که در عین حال که نفس در سیر تحول ماده به وجود می آید و به بدن تعلق می گیرد، با نزول آن از عالم ملکوت منافاتی ندارد، زیرا نزول بیانگر وجود ملکوتی نفس می باشد که غیر از وجود طبیعی آن است. در یک نگاه کلی، همه موجودات طبیعی علاوه بر وجود طبیعی، یک وجود ملکوتی دارند که وجود طبیعی، رقیقه آن محسوب می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
تعداد رکورد ها : 2171
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید