مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
ایمان و عقل
جهان دیگر(فلسفه دین)
دین و اخلاق(فلسفه دین)
زبان دین (فلسفه دین)
صورت دینی زندگی
علم و دین (فلسفه دین)
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
معرفت دینی
مفهوم خداوند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
تعداد رکورد ها : 2296
عنوان :
بررسی عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی در «المیزان فی تفسیر القرآن»
نویسنده:
جواد گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه دین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
آیات فطرت ,
اهل بیت(ع) ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
صفای قلب ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تقوا ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فهم عامه ,
عوامل ذهنی معرفت دینی ,
عوامل قلبی معرفت دینی ,
عوامل جسمانی معرفت دینی ,
عوامل عملی معرفت دینی ,
عوامل اجتماعی معرفت دینی ,
عوامل دینی معرفت دینی ,
پیش دانسته های ذهنی ,
پیش دانسته های زبانی ,
پیش دانسته های عملی ,
پیش دانسته های محیطی ,
ظرفیت های ادراکی انسان ,
حفظ علم از زوال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مباحث مهم که در قلمرو معرفت دینی قابل بررسی است، عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی می باشد. این عوامل در تولید معرفت دینی، حفظ و ثبات آن، تغییر و تحول آن و تعمیق و رسوخ آن در نفس مؤثر هستند. هدف این مقاله، طرح نظریات علامه طباطبائی در زمینه عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی است. بر این اساس، در این نوشتار با تمرکز بر تفسیر المیزان درصددیم نظریات ایشان را در این زمینه شناسایی کنیم. این عوامل را می توان در قالب دو گروه عوامل درونی و عوامل برونی طبقه بندی کرد. عوامل درونی شامل پیش دانسته های ذهنی، عوامل قلبی، عوامل جسمانی و عملی می باشد و عوامل برونی، به دو دسته عوامل اجتماعی و عوامل دینی قابل تقسیم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرق معرفت دینى و نسبت بین آنها از منظر علامه طباطبایى
نویسنده:
مهدى جلالوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
علامه طباطبائى
,
فلسفه دین
,
فهم دین
کلیدواژههای فرعی :
سنت دینی ,
مراتب فهم قرآن ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تهذیب ,
عقل(منطق) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
ظواهر دینی ,
نسبت طرق معرفت دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
معرفت دینى شامل یافته هایى است که با فهم روشمند و پژوهش در منابع دینى، از طرق متفاوتى حاصل مى گردد. اندیشمندان دینى راه ها و روش هاى مختلفى براى این مقصود مطرح نموده اند. علامه طباطبائى به عنوان یک اندیشمند دینى، بر اساس مبانى خاصى تلاش خویش را در این زمینه متمرکز نموده، براى فهم صحیح و ضابطه مند دین، سه طریق متفاوت عرضه داشته است. نوشتار حاضر با روشى توصیفى تحلیلى و از میان مکتوبات برجاى مانده از علامه، به بررسى طرق موردنظر ایشان در معرفت دینى پرداخته و در پى کشف نسبت بین آنها برآمده است. در نظر وى، ظواهر دین، عقل و تهذیب نفس به عنوان سه طریق متفاوت در نیل به معرفت دینى هستند که هرکدام پیش فرض ها و لوازم خاص خود را داشته، به صورت مستقل مورد استفاده قرار مى گیرند و امکان امتزاج آنها وجود ندارد؛ لکن نتیجه معرفت اندیشمند دینى در هر سه طریق، واحد خواهد بود و تفاوت طرق به اختلاف نتیجه نمى انجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در هم کنش زبان هنری و تجربه دینی از چشم انداز هرمنوتیکی هانس-گئورگ گادامر
نویسنده:
علیرضا رازقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گادامر
,
زبان هنری
,
تجربه زیبایی شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک فلسفی
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
کلام الهی ,
نماد دینی ,
وحی الهی ,
هرمنوتیک ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
نماد هنری ,
بازی هنری ,
چکیده :
تجربۀ دینی، تجربۀ منحصر بهفردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله بهواسطۀ رابطۀ والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه میگیرد. مسئلۀ اساسی در اینجا چگونگی رابطۀ میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی(هنری) است. زبان هنری بهعنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربۀ زیباییشناختی به کمک تجربۀ دینی میآید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن آشکارکنندۀ وجود است. از آنجاکه حقیقت دینی به زبانی رمزی بیان میشود، برای همۀ انسانها فهمشدنی نیست. فرض هرمنوتیک گادامر برآن است که حقیقت در قاب تصویر یا بر روی صحنۀ نمایش و دیگر نمونههای هنری بهصورت عریان و فارغ از پیچیدگیهای زبانی (زبان مکتوب) برای مخاطب عرضه میشود و فهم عمیقی به شکل ساده و عریانی بهدست میآید. لذا،آنجا که زبان پیچیده و رمزی دین سنگین بهنظر میرسد، زبان هنری (شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی، تصویرسازی و ...) این نقیصه را جبران میکند و مسیر انتقال مفاهیم دینی را هموار خواهد کرد. حال آنکه اثر هنری نیز با محتوای دینی، غنا و عمق دیگری میگیرد و لذا تجربۀ دینی و زیباییشناختی در ساحت هرمنوتیک، در همکنشی متقابل برقرار میکنند که به بسط وجودی منجر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی و روشهای مشترک قاضی عبدالجبار معتزلی و ریچارد سویین برن در مبحث معجزه
نویسنده:
عباس دهقانی نژاد ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سویین برن
,
خرق افلاک ( معجزه )
,
قاضی عبدالجبار همدانی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
حصر گرایی ,
مبانی دینی ,
نظریه مبناگروی ,
حسن و قبح ذاتی ,
حکمت الهی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
عرف گرایی(اصطلاح وابسته) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
مبانی معناشناختی ,
خدای ادیان ابراهیمی ,
اعتدال معرفتی ,
چکیده :
در این مقاله بیش از آنکه در صدد مقایسۀ دیدگاههای مشترک قاضی عبدالجبار و سویینبرن دربارۀ حیطهها و مباحث مختلف معجزه باشیم، سعی داشتهایم مشابهت مبانی و روشهای آنها را در این مبحث نشان دهیم. اعتقاد نگارندگان بر این است که مبانی و روشهای مشترک در بسیاری موارد به دیدگاههای مشابه ختم میشود. تلاش ما در نشان دادن این شباهتها در سه بخش سامان یافته است: مبانی، رویکردها و روشهای مشترک. در مبانی نشان دادهایم که این دو متفکر از لحاظ معرفتی، معناشناختی و دینی شباهتهای عمیقی دارند. در قسمت رویکردها هم بیان کردهایم که هر دو عقلگرایانی معتدل بودهاند. در نهایت در روشها متذکر شدهایم که این دو متفکر از شیوههایی مانند تمثیل، تقسیم و تکثیر دلیل استفاده کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 595 تا 611
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا ناباوری اصل موضوعی در اندیشه آلن بدیو
نویسنده:
احمدعلی حیدری ، علی حاتمیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه مجموعه ها
,
فلسفه دین
,
آلن بدیو
,
خداناباوری اصل موضوعی
,
هستی شناسی بدیو
کلیدواژههای فرعی :
وضعیت ,
الهیات(کلام جدید) ,
علم ریاضی ,
واحد و کثیر ,
اصالت کثرت ,
اصالت تصمیم ,
هستی شناسی مرگ خدا ,
الهیات و فلسفه ,
چکیده :
آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، در شمار اندیشمندانی است که ظرف یک دهۀ اخیر توجه بسیاری را در ایران برانگیخته و بخشهای متفاوتی از اندیشۀ او بررسی شده است. اما در میان پژوهشها و مباحث جاری پیرامون بدیو، نسبت اندیشۀ او با الهیات از جملۀ مباحثی بوده که از آن غفلت شده و با وجود اهمیت اساسی، از این زاویه به آثار او نگریسته نشده است. در نوشتار حاضر بر آنیم تا با تحلیل تأثیرات الهیاتی هستیشناسی بدیو، نحوۀ مواجهۀ او با ایدۀ خداوند را آشکار کنیم و از این طریق، بخش کوچکی از خلأ نظری را در این حوزه پوشش دهد. بر این اساس، در ابتدا توصیف بسیار مختصری از مبانی هستیشناسی بدیو ارائه خواهد شد تا امکان ورود به مبحث خداوند در این دیدگاه فراهم شود. در ادامه نیز با بررسی دقیقتر الگوی پیشنهادی بدیو در قالب گونهای خداناباوری اصلموضوعی، به برخی نقدهای ممکن بر این رویکرد اشاره خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 613 تا 638
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام فاعلی،مهمترین شاخصه معاد جسمانی ملاصدرا
نویسنده:
محمد میرباقری ، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
تجرد
,
فاعلیت
,
معاد جسمانی
,
فاعلیت خداوند
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
بدن اخروی
,
فلسفه دین
,
تخیل(راه های معرفت)
کلیدواژههای فرعی :
علت فاعلی ,
عالم طبیعت ,
عالم برزخ ,
حرکت جوهری ,
قرآن مجید ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
مبدا قریب افعال ,
مبدا بعید افعال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا با استناد به چند اصل مهم از جمله تجرد قوۀ خیال و نیز قدرت نفس بر ایجاد خارجیِ صُوَر خیالی، مُدعای خود مبنی بر جسمانی بودن معاد و نیز آفرینش بدن اُخروی توسط نفس را تبیین کرده است و نحوۀ تحقق و کیفیتِ این بدن اُخروی را بیان میکند. بررسی و شناخت مختصات نظام حاکم بر دنیا و آخرت، ما را به این نکته رهنمون میکند که در دنیا، علیت علاوه بر علت فاعلی، به علل قابلی و مادی نیز نیازمند است. در حالیکه در آخرت،علیت فقط متوقف است بر علت فاعلی. نفس نیز، از همین حیث، با اتکا بر نظام فاعلی حاکم بر آخرت،در آنجا دست به خلق هر آنچه اراده کند (از جمله بدن اُخروی خود) میزند. در عالم طبیعت، نفس این قدرت را دارد که با کاستن واردات بیرونی، به خلق صُور دست زند و اگر این نفس بتواند به مراحل تزکیۀ کامل برسد، میتواند همین صُور را در عالم خارج نیز ایجاد کند. همانند فعل انبیا و اولیای الهی از قبیل معجزات و کرامات. حال در آخرت، افرادی که به بهشت راه مییابند این توانایی را دارند که باتوجه به نظام فاعلیِ حاکم بر آنجا،آنچه را که پیامبران در دنیا بهعنوان معجزه انجام میدادند،آنها را در بهشت به اِذن الهی انجام دهند. همچنین نفس به این علت که مجرد است و هر مجردی نسبت به مادون علیت دارد، میتواند مراحل مادون را از نظر علّی بر عهده گیرد و به آفرینش صُوَر دست بزند. این خلق صُور در عالم آخرت،بینیاز از علل مادی و قابلی و تنها متکی بر علت فاعلی است. به همین دلیل از نظام حاکم بر آخرت، به نظام فاعلی و اراده تعبیر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 639 تا 658
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات تنزیهی افلوطین
نویسنده:
اسدالله حیدرپور کیایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنزیه
,
فلوطین
,
تنزیه الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
الهیات تنزیهی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
احد ,
01. خداشناسی (کلام) ,
صفات الهی ,
تشبیه ,
فلسفه نوافلاطونی ,
خیر محض ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
الهیات افلوطین ,
چکیده :
مقالۀ حاضر ارائۀ توصیف و تحلیلی است از الهیات تنزیهی افلوطین. او در این روش تلاش میکند شناختی عقلی دربارۀ خدا هرچند به نحو سلبی بهدست آورد. سلب در این الهیات نه بهمعنای سلب محض و نه بهمعنای فقدان، بلکه سلب مبتنی بر تنزیه است که به تنزیه و پالایش یک مفهوم یا جوهر برای رسیدن به معنای حقیقی و دقیق آن میپردازد. بنابراین روش سلبی در الهیات سلبی افلوطین که همان روش تنزیه عقلی است، رها و حذف کردن کیفیات اضافی از احد برای دستیابی عقلی به وحدت محض و بساطت صرف اوست. وی در توصیف روش سلب به «اسناد و توصیف احد به آنچه نیست نه به آنچه هست» تأکید میکند و میتوان از جنبۀ عقلی برای روش سلبی دو موضوع در نظر گرفت: یکی سلب انتقادی همۀ اظهارات مثبتی که انسان میتواند در مورد خدا طرح کند و دیگری سلب انتقادی از سلبهای ما که هیچگاه خاتمه نمییابد. اما آنچه از طریق این روش سلبی دستگیر انسان میشود، شناخت عقلی نه از خود خدا، بلکه دربارۀ او (فیوضات) است. ما نمیتوانیم هیچ شناخت عقلی از ذات او بهدست آوریم و از اینرو نمیتوانیم هیچ از او سخن بگوییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 717 تا 737
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت کرداری نبی و گستره آن در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت مطلق
,
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت مطلق
,
نبوت
,
عصمت پیامبر (ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
گستره عصمت
,
مطلق عصمت
,
عصمت تفضلی
,
مسایل جدید پیامبر شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه دین
,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن
,
عصمت پیامبر در عهدین
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
یهودیت ,
خطاناپذیری کتاب مقدس ,
ادیان توحیدی ,
عصمت در تبلیغ ,
تورات ,
خطاناپذیری ,
خطاناپذیری قرآن ,
عصمت تفضلی ,
تلمود ,
صفات فعلیه ,
شورای نیقیه ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
جایگاه شورای کلیسایی ,
زمان عصمت ,
فعل بشری ,
عصمت کرداری ,
عصمت کلامی ,
آثار عملی عصمت کرداری ,
دلالة الحائرین ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
به موازات گسترش عقلانیت و مطالعات دینی در میان ملل جهان یکی از مفاهیم اساسی در حوزه مطالعات ادیان ابراهیمی، موضوع عصمت کرداری انبیاء، عدم تمایز انبیاء در این ویژگی و ارتباط منطقی این نوع از عصمت با عصمت گفتاری آنها در فرامین و تبلیغشان است. فرامینی که قلمرو آن اعم از عقل و فرا عقل است. نظیر مقررات الهی در اکل، شرب، حد نصاب احکامی مانند زکات و... می گردد. با توجه به نقش ویژه این مقوله در مهندسی عقاید دینی و توسعه، تعمیق و تحکیم باورهای دینی و در نهایت گسترش نظام ارزشی، رفتار مومنان و جامعه دینی و همچنین زدودن عقاید خرافی و رفع ابهامات از ساحت مقدس انبیاء الهی، این تحقیق با روش مطالعه کتاب های مرجع و معتبر ادیان، در دو بخش تهیه شده است. در ابتدا به ارایه توصیفی و نقد این مفهوم در متون مرجع و معتبر شریعت یهودیت (تورات وتلمود)، مسیحیت (عهدین) و اسلام (قرآن مجید) می پردازد. و سپس با بررسی تطبیقی و دلایل آن، زمینه لازم برای تصحیح، داوری و پذیرش قول صحیح را برای دانش پژوهان فراهم می آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه وجودی دین با تاکید بر تفسیر آیه 24 انفال
نویسنده:
عبدالله حاجی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت الهی
,
آیه 24 انفال
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه وجودی دین
,
آیه 024 سوره انفال
کلیدواژههای فرعی :
حیات طیبه ,
امامت ,
خلافت الهی ,
عالم خلقت ,
خالق ,
ضرورت نبوت ,
حیات معنوی ,
امامت امام علی(ع) ,
حیات انسانی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
قرب الهی ,
اهل بهشت ,
نعمت ,
قرآن ,
سوره اَنفال ,
تفسیر قرآن ,
صراط مستقیم ( قرآن ) ,
عقل(منطق) ,
کرامت نفس ,
فلسفه دین ,
فلسفه خلقت انسان ,
راهزنان هدایت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
بزرگترین نعمت الهی به انسان ها، نعمت دین و هدایت تشریعی است که تعالی حقیقی و وصول به هدف آفرینش و مقصد نهایی را برای پیروان آن تامین نموده و دستیابی به حیات طیبه آنها را تضمین می کند. دین پژوهان همواره به دنبال بازشناسی کارکرد دین در زندگی انسان و چیستی فلسفه آن هستند. قرآن کریم در آیات متعددی به بهترین وجه به بیان این کارکرد و تبیین فلسفه آن پرداخته است. قرآن شخصیت و کرامت انسان را به میزان دینداری او مستند نموده است. آیه شریفه «یا أیها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول إ ذا دعاکم لما یحییکم ...» نمونه ای از این دسته از آیات است. این مقاله با تاکید بر مفاد و تفسیر آیه فوق، فلسفه وجودی دین و راهکارهای وصول به آن را به اجمال ارائه نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناظر قرآن و انسان در حکمت صدرایی و نتایج این رویکرد در زبان دین
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، محمدحسین میردامادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
فلسفه دین
,
رابطه انسان و قرآن
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
نظام تکوین و تشریع ,
لسان قوم (علوم قرآن) ,
خلافت الهی ,
علم حضوری ,
اهل بیت(ع) ,
انجیل ,
روح معنا ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
گزاره دینی ,
تفسیر أنفسی ,
ابطال پذیری گزاره های دینی ,
صدق گزارههای دینی ,
نفس نبوی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
عقل فعال ,
نزول قرآن ,
علم الیقین ,
انسان در قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
فلسفه زبان ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عرفی بودن زبان قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
عصر نزول قرآن ,
مراتب قرآن ,
روح قدسی انسان ,
ساحت انفسی زبان ,
نظریه غیرشناختاری زبان ,
نظریه شناختاری زبان ,
واقع نمایی زبان ,
عالم ارواح قدری ,
مرتبه فرقانیت ,
علوم تفصیلی نفسانی ,
لوح خیال ,
عالم حس ,
الفاظ حسی قرآن ,
نظریه زبان عرفی ,
زبان طولی انفسی قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مقالهی حاضر به بررسی تناظر قرآن و انسان در حکمت متعالیه میپردازد و ناظر به کاربرد حقیقی و غیراعتباری زبان دین در اسلام (زبان قرآن) با رویکرد حکمت متعالیه است. این نوشتار ضمن طرح اهم مسائل و مبانی حکمت متعالیه، دیدگاه خود را در بحث زبان دین و قرآن بیان میکند. همچنین با عنایت به تئوری ترکیبی زبان دین و مراتب مختلف دین، لزوم توجه به ساحت انفسیِ زبان قرآن را متذکر میشود. در طی این مقاله، خواننده ضمن مرور اجمالی نظریات گوناگون در باب زبان دین و قرآن، به افقهای درخور تأملی در این مسأله راه مییابد. همچنین نظرهای متمایز مفسران در باب مسألهی «لسان قوم» مورد بررسی قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
تعداد رکورد ها : 2296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید