جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
صفات الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 826
عنوان :
الفقه / العقائد
نویسنده:
سید محمد الحسيني الشيرازي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
صفات الهی
,
حی (اسماء صفات الهی)
,
تقلید
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
تفسیر موضوعی
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
,
فقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفسران بین تاویل و اثبات در آیات صفات [کتاب عربی]
نویسنده:
محمد بن عبد الرحمن المغراوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مؤسسة الرسالة / دار القرآن,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
صفات الهی
,
آیات صفات الهی
,
صفات خدا
,
آیات صفات الهی
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
آیات صفات الهی
,
صفات الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب التوحید ابن خزیمه و تصویری که از خداوند ارائه داده است
نویسنده:
رسول جعفریان
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن 1
متن
وضعیت نشر :
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
صفات خبریه
,
مشبهه (صفاتیه)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
ابن خزیمه
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
التوحید: ابن خزیمه
,
خدای ابن خزیمه
,
صفات خبری از نظر اهل حدیث
,
صفات الهی از نظر اهل حدیث
,
خدای اهل حدیث
چکیده :
ابن خزیمه (223 - 311) از علمای اهل حدیث، نویسنده یک کتاب حدیثی با عنوان «صحیح»، و اثری مهم در «توحید» است که همواره محل بحث بوده و مورد توجه وهابی هاست. این یادداشت، مروری بر محتوای این کتاب و در واقع، فصلی کوتاه از کتاب «درسهایی در باره فرق اسلامی» است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش عالم از منظر فیلون و ابن عربی
نویسنده:
طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیلون
,
جهان شناسی فلسفی
,
عالم خلقت
,
ابن عربی
,
الهیات عرفانی
,
فلسفه یهودی
,
هستی شناسی اسلامی
,
عالم ( امکانی )
,
عرفان نظری
,
واحد و کثیر
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
رساله تیمائوس ,
وجود شناسی افلاطون ,
جهان شناسی فلسفی ,
صفات الهی ,
اراده الهی ,
انسان کامل (کلام) ,
تورات ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه افلاطون ,
اعیان ثابته ,
مُثُل ,
عقل الهی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
کیهان شناسی فیلون ,
کیهان شناسی ابن عربی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
ظهور و آفرینش عالم از نظر فیلون و ابن عربی حاصل تحقق اراده خداوند یکتاست. هر دو متفکر که از سویی به ذات آفرینشگر متعال معتقدند و از سویی دیگر از نیای فکری مشترک، یعنی افلاطون و افلاطون گرایی تاثیر پذیرفته اند، می کوشند تا چگونگی آفرینش عالم کثیر توسط خداوند واحد متعال و منزه را تبیین کنند. از نظر ایشان فرایند خلقت مراتب و مراحلی دارد، و برای توضیح این موضوع، هر دو متفکر با نگرش ها و اصطلاح های خاص خود به آن پرداخته اند. این نوشتار در پی آن است تا نشان دهد چگونه این دو اندیشمند تاثیرگذار بر تاریخ تفکر بشری در تبیین خلقت عالم از چشم انداز های مشترکی برخوردارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا به روایت قرآن: بررسی ادبی - انتقادی
نویسنده:
نویسنده: مایلز ، جک مترجم: طباطبایی ، صالح
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر نی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
آیات صفات الهی
,
صفات الهی
چکیده :
«جک مایلز» (زاده سال ۱۹۴۲)، نویسنده و ادبپژوه امریکایی در کتاب حاضر به بررسی نقادانه روایت قرآن از خدای اسلام و مقایسه آن با روایت کتاب مقدس از «یهوه»، پرداخته است. او در این کتاب به خدا نه همچون ذات الوهیِ محض که بهمنزلهی شخصیت اصلی روایتهای قرآن و کتاب مقدس نگریسته و، از اینرو، از شیوههای نقد ادبی در بررسی خود بهره گرفته است. مایلز، بررسی تطبیقی خود را درباره اوصاف خداوند از داستان آدم و حوا آغاز میکند و آن را با رویارویی فرزندان آدم، طوفان نوح، داستان ابراهیم و پدرش، فرزندان ابراهیم، داستان موسی و بنیاسرائیل و سرانجام با روایت قرآن از داستان عیسی و مادرش پی میجويد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستی شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و آثار و نتایج تربیتی آن
نویسنده:
رضاعلی نوروزی، مهدیه کشانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
جهان ,
عالم مثال ,
03. انسان شناسی Human nature ,
صفات الهی ,
خلافت الهی ,
عالم ماده ,
اهل بیت(ع) ,
انسان ,
برنامه درسی ,
عالم عقل ,
اهداف تعلیم و تربیت ,
اعتدال گرایی ,
علیت ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
روش های تعلیم و تربیت ,
رابطه خدا و عالم ,
همه جانبه گرایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
این تحقیق به دنبال بررسی دیدگاه فلسفه هستی شناسی علامه طباطبایی و آثار و نتایج تربیتی آن است. در واقع هدف این پژوهش تبیین مسائل اساسی مربوط به ابعاد هستی از دیدگاه علامه طباطبایی و برخی از مهم ترین آثار تربیتی آن در خصوص عناصر نظام تعلیم و تربیت است. روش کار در این مقاله به صورت توصیفی - تحلیلی و با مراجعه به منابع دست اول و منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. در این مطالعه، ضمن تبیین دیدگاه هستی شناسی علامه یعنی رویکرد فلسفی که روش معرفت شناختی آن حاصل شناخت خدا، انسان و جهان است. با تشریح مقوله های مطرح در حوزه نگرش هستی شناسی مدنظر علامه طباطبایی، ارائه تعلیم و تربیت مرتبط با این مباحث به صورت یک چارچوب پیشنهادی در قالب اهداف، برنامه درسی و روش ها مورد بحث قرار گرفته است. نتایج حاصل عبارت اند از: 1- اهداف شامل سطوح مختلف هدف غایی توحیدی و اهداف واسطه ای اعتدالگرایی و همه جانبه گرایی می باشد.2- برنامه درسی شامل توجه به مشخصات برنامه درسی، محتوی برنامه درسی، آسیب شناسی برنامه درسی و شعب علم می باشد.3- روشهای تعلیم و تربیت شامل روش های فردی و اخلاقی، روش های علمی و روش های اجتماعی می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محدوده معرفت انسان نسبت به حق تعالی
نویسنده:
پروین نبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
صفات فعلیه
کلیدواژههای فرعی :
الهیات سلبی ,
تنزیه مطلق ,
محدوده عقل ,
اشاعره (اهل سنت) ,
امامت ,
معتزله (اهل سنت) ,
مخلصین ,
وحدت شهود ,
الهیات عرفانی ,
مظهریت صفات حق ,
فلسفه یونان ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
تشبیه در عین تنزیه ,
صفات عباد در قرآن ,
خداشناسی تشبیهی ,
مشکلات تنزیه مطلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
مقاله حاضر در پی پاسخ دادن به این سوال اساسی است که «حد معرفت انسان نسبت به حق تعالی چیست؟». در پاسخ به این سوال اغلب اندیشمندان در اینکه متعلق معرفت حق تعالی ذات حق نیست، اشتراک نظر دارند اما در عین حال شناخت حق تعالی را از طریق شناخت صفات خداوند امکان پذیر دانسته اند و در محدوده شناخت صفات، گروهی راه تشبیه و گروهی راه تنزیه و گروهی بنابر ادعای خود راهی میان تنزیه و تشبیه برگزیده اند. در این مقاله ضمن نقد این طرق و بیان ناکارآمدی هر یک از آن ها در معرفت واقعی حق تعالی، این نکته بررسی می شود که صفات حق تعالی نیز به دلیل عینیت شان با ذات متعلق معرفت قرار نمی گیرد و بنابراین محدوده شناخت حق تعالی افعال اوست نه صفات او؛ به این معنا که معرفت نه به خود ذات یا صفات بلکه به فعلی که مظهر ذات و صفات حق تعالی است، تعلق می گیرد. بنابراین بالاترین معرفت به حق تعالی در معرفت بالاترین و کاملترین فعل او که شدیدترین ظهور حق در او تحقق پذیرفته، یعنی انسان کامل (که در رأس آن امام است) منطوی است. بنابراین شناخت حقیقی خداوند (در محدوده قابلیت انسان) که هدف از خلقت انسان نیز هست تنها در نتیجه سیر تکاملی و مظهریت صفات حق و رسیدن به مقام مخلصین و فعلیت عقل شهودی (و نه تنها عقل استدلالی) امکانپذیر است. آنکه بر اساس اعتقاد به وحدت وجود، به وحدت شهود رسیده است می تواند آینه تمام نمای حق شود و با وجود خویش (و نه تنها با زبان) حق تعالی را توصیف کند و خداوند نیز بر اساس آیه شریفه «سبحان الله عما یصفون الا عبادالله المخلصین» (صافات/160-159) تنها به اینان اجازه توصیف خویشتن را داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو ردیه بر فلسفه تهافت الفلاسفة و تحفة المتکلمین
نویسنده:
محمود یوسف ثانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
تهافت الفلاسفه
,
ابن الملاحمی
,
تحفة المتکلمین
,
ردیه بر فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
قدم عالم ,
معتزله (اهل سنت) ,
معاد جسمانی ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فقیه شافعی ,
فقیه حنفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
دو ردیه که یکی مبتنی بر کلام اشعری و دیگری مبتنی بر کلام معتزلی است، در فاصله کوتاهی از یکدیگر در قرن ششم نگاشته شده اند و با رویکردهای مختلفی به نقد آرا فلاسفه در حوزه مسایل فلسفی مرتبط با معتقدات دینی، پرداخته اند. این دو ردیه هم به جهت انگیزه نویسندگان آنها و هم به لحاظ روش نقد مسایل فلسفی و هم به لحاظ محتوا و مضمون و هم به جهت میزان تاثیرگذاری، با یکدیگر تفاوت های عمده ای دارند. نگارنده در این مقاله دو اثر مزبور را در محورهای چهارگانه فوق با یکدیگر مقایسه کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خداباوری گشوده طبیعی است و خداباوری کلاسیک چنین نیست [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
.Launonen, Lari; Mullins, R. T
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
الهیات طبیعی
,
الهیات طبیعی
,
مکاشفه عمومی
,
خداباوری گشوده
,
صفات الهی
,
دین طبیعی
,
خداباوری سنتی (خداباوری کلاسیک)
,
علوم شناختی دین
,
شناخت طبیعی خدا
چکیده :
ترجمه ماشینی: علم شناختی دین (CSR) نشان میدهد که اعتقاد به عوامل ماوراء طبیعی یا «خدایان» بر اساس سوگیریها و سیستمهای شناختی طبیعی (دین طبیعی) از نظر بلوغ است. با این حال، مشخص نیست که خداباوری طبیعی است یا خیر. آیا خدا تصور می کند که تعصبات و سیستم های شناختی ما باعث ایجاد خداباوری تقریبی می شود؟ به عبارت دیگر، آیا دین طبیعی «تئیسم ردیابی» است؟ از آنجایی که الهیدانان مسیحی دیدگاههای متفاوتی در مورد چگونگی خدا دارند، ما استدلال میکنیم که پاسخ تا حدی به الگوی خدا بستگی دارد. ما دو مدل را مورد بحث قرار می دهیم: خداباوری کلاسیک و خداباوری باز. ما استدلال می کنیم که خداباوری کلاسیک از طبیعی بودن فاصله زیادی دارد. درک صفات کلاسیک الهی بسیار سخت است. علاوه بر این، مردم به طور طبیعی خدا را به عنوان یک نوع خاص تصور می کنند، اما خدای کلاسیک به شدت از انتظارات شناختی ما در مورد افراد منحرف می شود. خداباوری باز بسیار طبیعی تر است. با این حال، یافته های اخیر در CSR این پیشنهاد را که دین طبیعی خداباوری باز را دنبال می کند، به چالش می کشد. این احتمال که ما به جای «مؤمنان متولد شده» «بتپرستان زاده شدهایم» ممکن است دکترین مسیحی مکاشفه عمومی و تلاشها برای سازگار کردن مسئولیت اجتماعی اجتماعی با الهیات را تضعیف کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
النبراس شرح العقاید النسفیه
نویسنده:
محمد عبدالعزیز الفرهاری.
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
سنندج : انتشارات کردستان,
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
کلام نفسی خدا
,
13. علم کلام
شابک (isbn):
978-964-980-341-8
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 826
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید