جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 826
الصحیح المختصر فی الأسماء والصفات
نویسنده:
انور غنی الموسوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
الهیات عهد عتیق: جلد اول [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Horst Dietrich Preuss (هورست دیتریش پریوس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Westminster John Knox Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحقیقات کامل پریوس در مورد اسامی، توصیفات، کارکردها و القاب خداوند موجود در عهد عتیق، این جلد را به یکی از بهترین منابع موجود تبدیل کرده است.
آیا خداوند ماهیت دارد؟ (سخنرانی 44 آکویناس) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alvin Plantinga (الوین پلانتینگا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Marquette University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: مجموعه ای از اشیاء احتمالی، شاید به اندازه اعضای آنها ممکن است. اما به نظر می رسد خواص، قضایا، اعداد و حالات اشیایی هستند که عدم وجود آنها کاملاً محال است. اگر چنین است، با این حال، چگونه آنها با خدا ارتباط دارند؟ فرض کنید خدا یک ماهیت دارد: خاصیتی که او اساساً دارد که شامل هر خاصیت ضروری برای او می شود. آیا خدا فطرت دارد؟ و اگر چنین کند، آیا بین حاکمیت خداوند و ماهیت او تعارض وجود دارد؟ ارتباط خداوند با اشیاء مجردی مانند خواص و قضایا چگونه است؟ اینها سوالاتی است که می خواهم بررسی کنم. - مقدمه.
نقد و بررسی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی دربارۀ ایمان و اسلام
نویسنده:
عین اله خادمی، عبداله علی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
قاضی عبدالجبار معتقد است ایمان، انجام طاعات و واجبات و نوافل و دوری از زشتی ها و محرمات است. او ایمان را از اسماء شرعی دانسته و بر آن است که جزو اسما مدح به شمار می آید و صاحب آن مستحق پاداش می باشد. از نگاه او ایمان دارای سه رکن قول، معرفت و عمل است و عمل جزو لاینفک ایمان بوده و مشتمل بر سه بخش انجام طاعات و واجبات، انجام نوافل و دوری از زشتی ها و محرمات می گردد. عبدالجبار معتقد است اسلام نیز همانند ایمان از اسما شرعی و جزو اسم های مدح بوده و فرد مسلمان نیز همانند فرد مومن، مستحق پاداش است؛ بنابراین اسلام و ایمان بنابر رای قاضی عبدالجبار متشابهند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
بررسی رویکرد کلامی اشاعره و معتزله به چیستی کلام الهی
نویسنده:
محمدرضا حاجی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
بر اساس یکی از گزارش های تاریخی، ظهور دانش کلام با پرسش از کیفیت کلام الهی آغاز و این دانش به این نام، نامبردار گردید. هنگامی که برخی از اندیشمندان مسلمان بر حدوث کلام الهی و برخی بر قدمت آن اصرار ورزیدند، گروهی عنوان متکلم را بر ذات حق روا دانستد و گروهی که حقیقت کلام را ترکیب آواها و حروف و قطع و وصل آنها برشمرده اند، اطلاق این وصف را بر خداوند سبحان جایز ندانستند، زیرا با پذیرش این باور، لازم می آمد که خداوند در معرض حوادث قرار گیرد و آثار ممکنات بر دامن کبریایش بنشیند. این مقاله بر آن است تا چگونگی تکلم الهی را مبتنی بر دو دیدگاه کلامی اشاعره و معتزله بررسی و بازگو نماید، سپس با اشارتی کوتاه به کلام برخی از اهل بیت - علیهم السلام- با بیان دو نکته که عالم کلام خداست و کلام خدا دارای مراتب است، به تبیین این اندیشه پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مقایسه لوگوس مسیحی (حقیقت عیسوی) و حقیقت محمدی
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کلام مسیحی برای لوگوس مسیحی که در این مقاله به آن «حقیقت عیسوی» اطلاق می کنیم، اوصافی ذکر شده است که بسیار به اوصاف «حقیقت محمدی» در عرفان اسلامی مشابه است. لوگوس، همذات و همجوهر با خدا، موجودی نامخلوق، ازلی و ابدی، خالق جهان هستی و حاکم بر آن، مدبر و ناظم آن، تجلی شایسته خداست. در مقابل حقیقت محمدی، الحق الخلق (اولین مخلوق خدا که جهت حقانی یافته)، واسطه فیض الهی بر مخلوقات، خالق جهان و مدبر آن، تجلی اعظم خدا، دارای مقام ولایت و نبوت مطلقه است. هرآنچه برای حقیقت محمدی در عرفان اسلامی ذکر شده است، در کلام مسیحی نیز برای حقیقت عیسوی ذکر شده، جز اینکه حقیقت محمدی مخلوق است و حقیقت عیسوی غیر مخلوق.
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
ماهیت الهی: دیدگاه‌های شخصی و غیر شخصی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Georg Gasser (editor), Simon Kittle (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب اولین بررسی نظام‌مند نقاط قوت و محدودیت‌های مفاهیم شخصی و غیرشخصی الهی است. این شامل مشارکت‌هایی از پیشینه‌های یهودی، اسلامی، چینی، هندی و طبیعت‌گرایانه است، علاوه بر آن‌هایی که در چارچوب کاملاً مسیحی کار می‌کنند. این کتاب بحث می‌کند که آیا مفهوم خدا در خداباوری کلاسیک اصلاً منسجم است و آیا درک سنتی برخی از صفات الهی نیاز به اصلاح دارد یا خیر. مشارکت کنندگان بررسی می کنند که شایستگی ها و معایب معنوی و عملی پیشنهادی تصورات شخصی و غیرشخصی از خدا چه می تواند باشد. علاوه بر این، دیدگاه‌های متنوع آن‌ها نشان‌دهنده گرایش گسترده‌تری در فلسفه تحلیلی دین برای ادغام سنت‌های مختلف مذهبی غیرغربی است. پرداختن به این مسائل با دقت لازم است تا نقاط قوت و محدودیت‌های حساب‌های شخصی و غیرشخصی الهی را رعایت کنیم. فطرت الهی: دیدگاه های شخصی و الف شخصی مورد توجه دانشمندان و دانشجویان پیشرفته ای است که در فلسفه دین و الهیات فلسفی کار می کنند.
خدا، ابدیت و ماهیت زمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alan G. Padgett (آلن جی. پاجت)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل و بحثی کامل از ماهیت زمان و ابدیت با تمرکز بر بی زمانی خداوند. پس از بررسی دو نظریه زمان در پرتو علم و فلسفه مدرن، پجت برای مفهوم «فرایندی» زمان استدلال می‌کند. آموزه سنتی بی زمانی مطلق الهی با فعل خداوند در جهان ناسازگار است، اگر دیدگاه فرآیندی زمان صادق باشد. پس از بررسی تاریخی و کتاب مقدسی دکترین ابدیت، پجت هر دو نظریه "ابدیت" و "بی زمان" را رد می کند و به دنبال دفاع از این شهود است که خدا از زمان فراتر می رود. او برای دیدگاه سوم و میانجی استدلال می کند: خدا به نوعی موقتی است، اما زمینه زمان، پروردگار زمان، و «نسبتاً» بی زمان است.
خدا، ابدیت و زمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
EDMUND RUNGGALDIER ؛ CHRISTIAN TAPP
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: خدا، ابدیت و زمان «خدا ابدی است» باور استاندارد همه ادیان خداباور است. ولی خب معنیش چی میشه؟ اگر از یک سو، «ابدی» به معنای بی زمان باشد، چگونه خداوند می تواند دعای مؤمنان را در مقطعی از زمان بشنود؟ و چگونه خدای بی زمان می تواند برای اجابت دعا عمل کند؟ اگر خدا می داند که فردا از ابدیت چه خواهم کرد، چگونه می توانم آزاد باشم که چه کاری را انجام دهم؟ از سوی دیگر، اگر «ابدی» به معنای جاودانگی باشد، آیا این امر عظمت الهی را به خطر نمی اندازد؟ چگونه می توان جاودانگی را با آموزه های سنتی سادگی و کمال الهی تطبیق داد؟ گروهی برجسته از فیلسوفان و متکلمان آمریکایی، بریتانیایی، آلمانی، اتریشی و سوئیسی در مورد مشکل رابطه خدا با زمان بحث می کنند. مشارکت آنها از تجزیه و تحلیل و دفاع از مفاهیم کلاسیک از ابدیت (بوئتیوس و آکویناس) تا اثبات گزارش های ابدیت، و از مسئله پیش آگاهی تا نظریه نسبیت خاص اینشتین را شامل می شود. این کتاب به پرسش‌های فلسفی می‌پردازد که برای الهیات نظام‌مند بسیار مهم هستند. بالاترین هدف آن تعمیق درک ما از ایمان دینی با بررسی روابط آن با یکی از اساسی ترین جنبه های واقعیت است: زمان.
خدای جاهل: افکاری درباره زمان و ابدیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mathijs Koenraadt (ماتییس کوئنراد)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ساعت چنده؟ فضا چیست؟ واقعیت چیست؟ در این مقاله فلسفی، نویسنده با طرح پرسش‌های گاه عجیب و غریب تلاش می‌کند تا آنچه را که در پس واقعیت ظاهری پنهان است، آشکار کند. قرن هاست که دانشمندان بر این باور بودند که دنیای واقعی فیزیکی است و از ماده و انرژی ساخته شده است. اما اگر دنیای اطراف ما صرفاً فرافکنی ذهن ما باشد، چه؟ دانشمندان هرگز به درستی تعریف نکرده اند که «هیچ» یا «هیچ» چیست که ظاهراً فراتر از جهان ما قرار دارد. نویسنده در این کتاب به بررسی این پرسش می پردازد. با کندن آهسته لایه‌های حواس ما -لمس، چشایی، بینایی، شنوایی و بویایی- خواننده متوجه می‌شود که در واقعیت ما چیزی بیشتر از آنچه حواس ما به ما ارائه می‌دهند وجود ندارد. آیا واقعیت، شاید، از درون می آید؟ بالاخره آیا چیزی الهی تر در وجود همه ما پنهان است؟
  • تعداد رکورد ها : 826