آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت عیسی(ع)
مریم بنت عمران(مادر عیسی و از اعلام مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 757
عنوان :
اندیشه ختم ولایت نزد ترمذی و ابن عربی در گذر از گفتمان صدق به گفتمان ولایت
نویسنده:
مهدی سپهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترمذی
,
امامت
,
ابن عربی
,
ختم ولایت
,
گفتمان صدق
,
گفتمان ولایت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
بسمله ,
نبوت ,
شمس ,
عبودیت ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
ادبیات عرفانی ,
چکیده :
با نگاه به سیر تاریخی تولد و تطور «اندیشه ولایت»- به طور عام- و اندیشه «ختم ولایت»- به طورخاص- می توان گفت که حکیم ترمذی در قرن سوم با نوشتن کتاب ختم الاولیاء، گفتمان «صدق» را که بر اندیشه خراز حاکم بود به گفتمان «صدیقیت/ ولایت» تغییر می دهد. به عبارت دیگر ما شاهد یک انتقال گفتمان از صدق به صدیقیت/ ولایت هستیم. بدین ترتیب مفهوم صدق که در اندیشه متصوفه، مفهومی محوری بود، جای خود را به مفاهیم صدیقیت و ولایت می دهد. این تطور به نوبه خود زمینه تولد اندیشه ختم ولایت نزد ترمذی می شود. در همین جریان با ظهور ابن عربی و نوشتن کتاب عنقاء مغرب فی معرفه ختم الاولیاء و شمس المغرب بحث صدیقیت کم رنگ شده و در فتوحات مکیه و فصوص الحکم به طور کلی گفتمان ولایت غالب می شود. بنابراین می توان گفت در سیر تاریخی این جریان، ابن عربی، نقطه عطفی است که در آن گفتمان صدیقیت/ ولایت به گفتمان ولایت تغییر می یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش عیسی مسیح در کتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
مژگان سرشار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
آدم
,
حضرت عیسی (ع)
,
خلق آدم (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه دین
,
خلقت عیسی مسیح (ع)
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
کن فیکون ,
سنت یهود ,
آفرینش انسان از خاک ,
رستاخیز در کتاب مقدس ,
جبرئیل(ع) ,
نطفه ,
پسر خدا ,
الهیات مسیحی ,
تثلیث مسیحی ,
آفرینش انسان از آب ,
آفرینش نفس بر صورت خدا ,
لوگوس و کلام الهی ,
نفخ روح القدس ,
کلمه مسیح ,
آفرینش از گل ,
کلمه انسان ,
آفرینش از شیره گل ,
آفرینش از گل چسبان ,
آفرینش از مرداب سیاه خشکیده و بویناک ,
صورت بخشی انسان ,
نفس و کلمه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
هم در قرآن و هم در «عهد جدید» به کیفیت آفرینش عیسی (ع) اشاره شده است و در هر دو، انعقاد نطفه عیسی مسیح از مریم و روح القدس ممکن شمرده می شود، اما شیوه وقوع این امر و آفرینش عیسی در این دو کتاب اندکی متفاوت است. در عهد جدید نهایی ترین توضیح، سایه افکندن قوت حضرت اعلی، پس از آمدن روح القدس بر مریم است و به این ترتیب، خدا به عنوان پدر عیسی معرفی می شود. در انجیل یوحنا نیز عیسی کلمه، و البته کلمه خدا دانسته می شود که به جسم تبدیل شد. در قرآن توضیح بیشتری درباره کیفیت خلقت عیسی آمده است. نخست آن که ماهیت عیسی مانند تمام انسان ها و آدم از خاک، و دارای اصالت انسانی است. دیگر آن که نطفه او را مانند نطفه سایر افراد بشر کلمه می خواند و کلمه را از مخلوقات الهی می داند. از این رو، در این مقاله به مراحل خلقت انسان که مسیح نیز یکی از آنان است، از نگاه قرآنی نیز اشاره می شود. افزون بر این، مسیح از نظر خلقت و از این نظر که بدون پدر به دنیا آمده است، به آدم مانند می شود؛ جز آنکه با نفخ روح القدس در رحم مریم (س) وارد شده است. عهدجدید نیز عیسی را به آدم تشبیه کرده است. بنابراین، مفهوم کلمه، خلقت نطفه عیسی همانند نطفه آدم و آرای مفسران و محققان در این باره، از منظر این دو کتاب مقدس در مطالعه ای تحلیلی و مقایسه ای تبیین می شود. در آخر، تفاوت اعتقاد مؤمنان به قرآن و عهدجدید، از حیث هویت بشری یا الهی بودن عیسی مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنادرمانی دینی رنج در مثنوی معنوی و بهشت گمشده
نویسنده:
ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
بهشت گمشده میلتون
,
روان درمانی
,
کتاب درمانی
,
رهایی از رنج
,
رنج
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
معنا درمانی رنج
,
دین و رنج
کلیدواژههای فرعی :
زندگی دنیوی ,
امتحان الهی ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
رضای الهی ,
میکائیل ,
انجیل ,
تورات ,
آدم و حواء ,
سفر پیدایش ,
اراده قدرت ,
قرآن ,
صبر ,
گناه ذاتی ,
کتاب ایوب ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
حکام دین یهود ,
مزامیر (کتاب) ,
رنج در قرآن ,
شخصیت اخلاقی ,
مصائب مسیح (ع) ,
معنادهی به رنج ,
مواجهه با رنج ,
اراده معطوف به معنا ,
اراده معطوف به لذت ,
تحمل مصائب ,
رنج در کتاب مقدس ,
رنج در مثنوی ,
حقیقت باطنی انسان ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
رنج واقعیت بدیهی و اجتناب ناپذیر زندگی انسان است و یکی از اهداف دین و دانش بشری کاهش و تسکین رنج بوده است. معنادرمانی یک رویکرد نوین روان درمانی است و یکی از اهداف آن تسکین یا تسهیل تحمل رنج از طریق یافتن معنا برای آن است. مسیحیت و اسلام، مانند ادیان دیگر، هم وجود رنج و چگونگی پیدایش آن را تبیین کرده اند و هم راه های مواجهه با رنج، پذیرش یا غلبه بر آن را به پیروان خود توصیه می کنند. متون ادبی دینی با توان تاثیرگذاری خاص خود در انتقال معنای تسکین دهنده ای که ادیان برای رنج قائل هستند می توانند در معنادهی به رنج بسیار موثر باشند. روان درمانگران از اوایل قرن نوزدهم به اهمیت کتاب در فرایند روان درمانی واقف شدند و اکنون بیش از نیم قرن از زمان تدوین مبانی نظری «کتاب درمانی» می گذرد. در این میان متون ادبی دینی با الهام از جهان بینی دینی و تاثیرگذاری بر هر دو قلمرو شناختی و عاطفی مخاطب خود می توانند کاربرد فراوان داشته باشند. بهشت گمشده و مثنوی معنوی به ترتیب دو متن ادبی دینی بسیار مهم و نافذ در فرهنگ های مسیحی و اسلامی هستند. بنابراین سرایندگان این دو منظومه با توجه به منابع اصلی الهام خود باید بتوانند در تسکین رنج خوانندگان شان بسیار موثر باشند. این تحقیق نشان می دهد که در این زمینه مثنوی معنوی بسیار کاربردی تر از بهشت گمشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسل از دیدگاه دیوبندیه
نویسنده:
محمد مصطفایی، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید عبادی
,
کفر
,
مکتب دیوبند
کلیدواژههای فرعی :
دارالعلوم دیوبند ,
مذهب حنفی ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
حیات انبیا(صفات انبیاء) ,
شفاعت ,
علم غیب ,
استغاثه ,
حسن و قبح عقلی ,
تبرک ,
توسل به انبیاء ,
توسل به اهل بیت(ع) ,
کمپانی هند شرقی انگلیس ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
زیارت ,
زیارت قبور ,
اجتهاد ,
تفاوت تقلید میت با اجیر حج ,
شفاء ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
انحراف جامعه ,
لا حکم الا لله ,
توسل در قرآن ,
سلسله تغلق (721-815 ق) ,
المهند علی المفند ,
پنجاب پاکستان ,
آداب صوفیان ,
بزرگداشت موالید ,
طلب دعا از صالحان ,
چکیده :
اولین اصل از اصول دین مسلمانان توحید است. یکی از فروع آن توحید عبادی است. وهابیت به عنوان یک جریان انحرافی از اسلام با علم کردن مساله توحید و تفسیر انحصاری جاهلانه، به بسیاری از مسلمانان نسبت شرک می دهند. یکی از بارزترین مسائلی که دستاویز این جریان بوده و آن را در تعارض با توحید عبادی می دانند «توسل» است. وهابیت به جز توسل به دعای نبی در زمان حیات و قیامت، مابقی وجوه توسل را شرک می دانند. حال سوال اینست که آیا این عقیده وهابیت در بین سایر فرق اسلامی عمومیت دارد یا تنها منحصر به خود آنهاست؟ اکثر فرق اسلامی بسیاری از وجوه «توسل» را قبول دارند. از جمله این فرق، دیوبندیه است. تبیین «توسل»، سازگاری آن با توحید، مشروعیت و عمق التجای مسلمین بدان، مساله مهمی است که در این مقاله با بررسی آن در قلمرو اندیشه و سیره علمای دیوبندیه در نمایاندن بطلان عقاید وهابیت گام برداشته می شود. دیوبندیها ضمن برائت از عقاید وهابیون وجوه مختلف «توسل» مانند توسل به ذات و مقام پیامبر و صالحین، شفاعت، طلب دعا از پیامبر در دنیا، قبر و قیامت، طلب دعا از صالحین در زمان حیات و نیز بعد از مرگشان، زیارت قبر انبیاء و اولیاء، تبرک، شفاء و تکریم قبور و قبه ها را قبول دارند. اهمیت کلی این نوشتار اینست که تلاش وهابیت برای تعمیم افکار و عقاید باطل خود بر کل اهل سنت با ادعای مرجعیت فکری داشتن برای آنها با هدف انحراف فکری به سمت هدف دلخواهشان را، با چالش مواجه ساخته و انزوای عقیدتی آن ها را نشان می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی تولرنس با رویکردی به تسامح و تساهل
نویسنده:
هادی عظیمی گرکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تساهل و تسامح
,
تساهل و تسامح دینی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
Tolerance
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
قرون وسطی ,
لیبرالیسم ,
جهان بینی ,
جهان بینی اسلامی ,
حاکمیت الهی ,
حقوق اجتماعی ,
فرهنگ اسلامی ,
فرهنگ غربی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و لیبرالیسم ,
نسبیت معرفت ,
معرفت شناسی اسلامی ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) ,
حاکمیت کلیسا ,
مبانی نظری تسامح و تساهل ,
مبانی معرفتی تسامح ,
شکاکیت غربی ,
جهان بینی غربی ,
چکیده :
واژه Tolerance به معنای بی قیدی و رهاسازی است که متاسفانه معادل تساهل و تسامح تعبیر شده است. هستی شناسی، معرفت شناختی، اومانیسم، مدرنیسم و قرائت های مختلف از دین از مبانی مشروعیت بخشیدن به تساهل و تسامحی است که مورد ادعای پاره ای از متفکران غربی است. با این بیان، اهمیت بحث درباره این موضوع روشن می شود؛ زیرا اولا این واژه هیچ شباهتی به تسامح و تساهل دینی ندارد و ثانیا مبانی آن، یارای مشروعیت بخشیدن به آن را ندارد. با توجه به آنکه پاره یی از متفکران اسلامی در صددند تا نوعی پیوند میان این واژگان برقرار سازند و به آن، صبغه شرعی بدهند بحث، در مورد مبانی این واژه و بیگانه بودن آن از مبانی شرعی و دینی ضروری است. اهمیت بررسی در این مورد، بدان علت است که مکاتب دوران مدرنیسم با مدد سکولاریسم، بر این باورند که اصلی ترین مبانی اومانیسم، تسامح و تساهل است و نتیجه می گیرند که با مبانی تعالیم ادیان آسمانی پیوند خورده است. از دست آوردهای این تحقیق، می توان به اثبات تضاد میان این مبانی و اصول شریعت اشاره نمود و دیگر اینکه اصول اسلامی به هیچ وجه تساهل به معنای پذیرش عقاید، رفتار و فرهنگ غلط و تسامح به معنای مدارا کردن با زورگویان و حق ستیزان را تجویز نمی کند. آموزه های دینی تسامح و تساهل را به صورت مشروط و محدود، مشروع دانسته است. تسامح اسلامی به معنای همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان الهی و رأفت اسلامی نسبت به خطا کاران با هدف ایجاد تنبه و ارشاد است. تسامح دینی به معنای چشم پوشی از حقوق شخصی و مسائل فردی است و به هیچ وجه در حقوق اجتماعی و حاکمیت الهی جایگاهی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
موسی حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
امتحان الهی
,
احتیاج به شریعت
,
عبادت
,
کارکرد دین
,
فلسفه شریعت
,
شریعت الهی
,
کارکردهای عبادت
,
هدف شریعت
کلیدواژههای فرعی :
قوانین بشری و الهی ,
فلسفه حیات ,
آیه 2 ملک ,
آیه 213 بقره ,
وجوب عبادت ,
آیه 48 مائده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تبیین فلسفه شریعت - عبادت و قانون - از دیدگاه علامه طباطبایى است. نویسنده، پس از طرح این پرسش که فلسفه تکلیف در دین چیست، تکلیف و شریعت را به دو بخش قانون - تکلیف ناظر به روابط انسانها و مناسبات اجتماعى - و عبادت - تکلیف ناظر به رفتار فرد - تقسیم کرده و براى هر یک دو کارکرد دنیوى و اخروى بر شمرده است. کارکردِ دنیوىِ قانون را تنظیم روابط اجتماعى و استقرار عدالت و حفظ حقوق دانسته و معتقد است قوانین بشرى به دلیل عدم توجّه به آغاز و انجام زندگى انسان و عدم شناخت ابعاد و گستره وجود انسان در هالهاى از جهل و ناآگاهى تنظیم مىشود، از این رو تشریع قوانین الهى ضرورت مىیابد. در ادامه به کار کرد دنیوى عبادت پرداخته و آن را تلطیف قانون گرایى و زمینه سازى اجراى بهتر قانون مىداند. سپس کارکرد اخروى شریعت را از نگاه متکلّمان، »در معرض ثواب و پاداش قرار دادن انسان از سوى خداوند« و از دیدگاه منابع دینى »امتحان« ذکر کرده و آن را فلسفه حیات در نگاه دین مىداند. در پایان فلسفه تشریع را از نگاه علامه طباطبایى، به انجام رساندن خط وجود انسان به سمت یکى از دو نقطه سعادت و شقاوت بر شمرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیرپذیری ابواب الجنان از مجموعه ورام (کبر و عجب، ریا و سمعه)
نویسنده:
محمدرضا نجاریان , ندا حاتم پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابواب الجنان
,
ورام بن ابی فراس
,
مجموعه ورام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تواضع
,
ریا (اخلاق)
,
تکبر (اخلاق)
,
محمد رفیع واعظ قزوینی
کلیدواژههای فرعی :
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
درمان کبر ,
درمان ریا ,
تواضع در قرآن ,
تواضع در روایات ,
دلایل کبر ,
کبر در قرآن ,
احادیث درباره کبر ,
ریا در قرآن ,
ریا در احادیث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
مجموعه ورام يكی از منابع معتبر در ميان شيعه و سنی در زمينه آيات و احاديث و اخبار، متعلق به شيخ ابوالحسين ورام بن ابی فراس بن حمدان مالكی نخعی، فقيه و محدث امامی قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. اين اثر مشتمل بر دو جزء است. جزء اول، گزيده ای از احياء علوم الدين غزالی است شامل مواعظی در اخلاق عملی همچون سفارش به زهد و تهذيب اخلاق، بر شمردن صفات رذيله و شيوه های درمان آن ها، ذكر فضائل و راه كسب آن ها، مطالبی درباره آداب معاشرت و ديگر جزئيات زندگی، فصول متعددی درباره مرگ و حيات اخروی و وصف قيامت. در جزء دوم نيز همين مضامين تكرار شده است. ملا محمد رفيع الدين واعظ قزوينی يكي از شاعران، فضلا و اديبان قرن يازدهم هجری است كه اثری معروف به نام «ابواب الجنان» از خود به جا گذاشته است. باب اول (مجلد) اين اثر، دربردارنده چهارده مجلس از مجالس وعظ است كه نويسنده در آغاز هر مجلس با بيانی ادبی و با استفاده از انواع آرايه های بلاغی به ذم يكی از صفات پست انسانی می پردازد سپس متناسب با موضوع طرح شده آياتی از قرآن كريم را بيان كرده، ذيل هر آيه با شيوه ادبی خود به تفسير آيات می پردازد و احاديث مورد نظر را از كتبی چون: مجموعه ورام، ارشادالقلوب، كنزاللطايف، زهره الرياض، امالی ابن بابويه، عده الداعی، امالی شيخ طوسی، امالی شيخ صدوق و نهج البلاغه طرح مي كند. نكته قابل توجه اينكه ملا واعظ از تنبيه الخاطر و نزهه الناظر معروف به مجموعه ورام بيشترين بهره را برده است. از آنجا كه موضوع مجالس هشتم و نهم ابواب الجنان، كبر و عجب و ريا و سمعه است، نگارندگان در اين مقاله برآنند تا ضمن تبيين راهكارهای ملا واعظ برای غلبه بر اين صفات، تاثيرپذيری ابواب الجنان را در اين زمينه ها از مجموعه ورام تحليل كنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسیحشناخت قرآنی و معنویت توحیدی
نویسنده:
انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
مسیحشناسی (مسیحیت)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
معنویت توحیدی
کلیدواژههای فرعی :
معنویت ,
امام شناسی ,
الوهیت مسیح ( ع ) ,
انجیل ,
تجلی ,
قرآن ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
تثلیث مسیحی ,
به صلیب کشیدن حضرت عیسی ,
شیعه و مسیحیت ,
مسیحیت رسمی ,
خدای متجسد ,
نحله ایبیونی ,
نحله دوستیستی ,
مظهریت مسیح ,
مسیح پیامبر ,
مسیح فرشته ,
مسیح شناخت قرآنی ,
مراتب معرفت به نبی ,
مراتب معرفت به امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
پرسش اصلی این نوشتار آن است که چگونه میتوان از نوعی معنویت توحیدی به عنوان معنویت اصیل در مقابل معنویتهای غیرتوحیدی (و حتی دروغین) دفاع کرد. معنویت اصیل توحیدی منوط به داشتن نظریه معقولی درباره وحی (الهیات وحی) است. در مسیحیت رسمی، عیسی مسیح (ع) را خدای متجسد (خدا – انسان) میدانند. بر این مبنا از همان ابتداء با نوعی تناقض یعنی مفهوم موجودی که در آن واحد هم خدا است و هم انسان، مواجه میشویم. حال آنکه در قرآن کریم عیسی مسیح (ع) پیامبر خدا معرفی میشود. هر چند او انسان است، لیکن انسان مافوق است و بنابراین آینه تمام نمای حضرت حق است. باید از مظهریت مسیح سخن گفت و نه از الوهیت او. در این نوشتار، این دیدگاه ابتداء مطابق با برخی از نحلههای صدر مسیحیت (نحله ایبیونی و نحله دوستیستی) معرفی شده و در ادامه آمده است که چگونه میتوان این مسیحشناخت را بر طبق فهم شیعیان از کتاب و سنت، به روش معقولی تبیین کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در تفسیر آیه شریفه «یحرفون الکلم عن مواضعه»
نویسنده:
محمد حسن احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحریف
,
تحریف انجیل
,
تحریف تورات
,
تحریف در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
تورات ,
قرآن ,
سوره مائده ,
سوره نساء ,
سوره بقره ,
کلمات قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر تبیان ,
تحریف در قرآن ,
ادیان تحریف شده (در مقابل ادیان تحریف نشده) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
ماهیت عهدگونه تورات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
7256 ـ 2228
چکیده :
در آیاتی از قرآن از جمله آیات: بقره / 75، نساء / 46 و مائده / 13 و 41 واژه تحریف به صراحت آمده است. این اصطلاح قرآنی که در رابطه با اهل کتاب به کار رفته، غالبا از سوی مفسران با تحریف عهدین پیوند داده شده است. گرچه آیات تحریف، جزئیات چگونگی و نوع این تحریف را بیان نکرده است، اما با توجه به آنچه از بررسی روایات مربوطه به دست می آید، می توان نتیجه گرفت که اصطلاح قرآنی تحریف در فضای مطالعات تفسیری اندکی توسعه معنایی یافته است. بازکاوی مفهوم تحریف، این اصطلاح قرآنی را بر شاخصه هایی چون ماهیت فرانوشتاری و تمرکز بر یک مصداق خاص استوار می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و ماهیت علم در قرآن و روایات و آموزههای اسلامی
نویسنده:
علیرضا شابدین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف علم
,
جنگ نرم
,
استبداد
,
جنگ روانی
,
علم در قرآن
,
اسلام و علم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اندیشه سیاسی
,
علم در روایات
کلیدواژههای فرعی :
گسترش دانش ,
تحصیل علم ,
فراگیری علم مفید ,
وجوب فراگیری دانش ,
آیه 3 علق ,
آیه 31 بقره ,
دلایل گسترش تمدن اسلامی ,
سوره علق ,
آیه 1 علق ,
آیه 030 بقره ,
آیه 032 بقره ,
آیه 033 بقره ,
آیه 9 زمر ,
رابطه قرآن و علم ,
تفسیر آیات 30 تا 33 سوره بقره ,
ویژگی های علما ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
به طور کلی در بررسی مکاتب، هیچ مکتبی مانند اسلام برای علم و معرفت و آگاهی ارزش قایل نیست و هیچ دینی مانند اسلام مردم را از خطر جهل تحذیر نکرده است. از نظر اسلام علم اساس همه ارزشها و جهل ریشه همه معایب و مفاسد فردی و اجتماعی است. همچنین از نظر اسلام انسان در هر حرکتی نیاز به شناخت و آگاهی دارد: عقاید، اخلاق و اعمال انسان باید مبنای علمی داشته باشد. روش تحقیق این مقاله کتابخانه ای و با بهرهگیری از دستاوردهای پژوهشی بوده است. سؤال اصلی تحقیق، چیستی حقیقت علم در قرآن و روایات و آموزههای دینی است. هدف اصلی تحقیق بررسی و نشان دادن جایگاه و چیستی علم در قرآن و روایات و آموزههای اسلامی جهت بهره گیری عملی از آن در زندگانی می باشد. در این نوشتار تحلیلی تلاش شده است تا جایگاه علم در متون اسلامی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 757
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید