آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت عیسی(ع)
مریم بنت عمران(مادر عیسی و از اعلام مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 757
عنوان :
تفسیر به رأی و هرمنوتیک فلسفی
نویسنده:
عزیزالله سالاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متون مقدس
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک فلسفی
,
تفسیر به رأی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
نسبیگرایی ,
مطلق گریزی ,
مفسر محوری ,
فهم متن ,
نسبیت معرفت ,
هرمنوتیک رمانتیک ,
هرمنوتیک کلاسیک ,
قرآن ,
تفسیر به رأی ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تأویل و قرائت ,
زندگی حضرت مسیح (ع) ,
بی ثباتی فهم ,
دریافت تفسیری نامحدود ,
آشفتگی فهم ,
قرائت پذیر انگاری دین ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
هرمنوتیک یعنی نظریه و عمل تأویل. عوامل تأویل گرایی گسترده و انگاره قرائت پذیری دین در مغرب زمین و به ویژه تاریخ مسیحیت عبارتند از: ابهام و ایهام در آموزه های دینی، تناقضها و تعارضها در مورد زندگی و سیره حضرت عیسی (ع)، چالش دین و خرد، ناسازگاری دین و دانش، تنگنای شریعت مسیحیت. اما آیین اسلام به سبب ویژگیهای وحیانی بودن، یگانگی و یکدستی، سازگاری با عقل و علم، جامعیت، پویایی و برخورداری از اصل اجتهاد، مسلما در معرض تهدید هیچ تنگنا و کاستیای نبوده تا برای رفع آن، از تراوشات اندیشه بشر معمولی بهره بگیرد و با قوانین زمینی درآمیخته شود. پس هرمنوتیک در دامان دیانت مسیحیت با آن پیشینه و سیر تاریخی سر برآورد تا گیر و گرههای آن را بگشاید. افزون بر این، معرفت شناسی نسبیت گرایانه در پیدایش هرمنوتیک فلسفی و در پی آن انگاره قرائت پذیری دین نقش بسیار داشت. رهاورد هرمنوتیک فلسفی عبارتند از: 1- مفسر محوری 2- بی ثباتی فهم و تفسیر متن 3- عدم فهم و ادراک عین متن 4- برداشتها و دریافتهای تفسیری نامحدود 5- نبودن هیچ منطق و معیاری برای صحت فهم و تفسیر 6- نسبیت گرایی. تفسیر به معنای روشن نمودن مراد و مقصود خداوند از کتاب پیروزمندش است و تأویل، برگرداندن آیه است از معنای ظاهری به معنای محتمل. تفسیر به رأی همان تبیین ناصواب از گفتار خداوند- با تکیه بر گمان، استحسان و هوای نفس است که طبعا برون از راه عقل و شرع و نیز بر خلاف مراد و مقصود خداوند و صاحب متن خواهد بود. موضع معتقدان به هرمنوتیک فلسفی، افراطیتر و ویرانگرتر از پیروان تفسیر به رأی است. زیرا اینان هم متشابهات و هم محکمات را به تأویل میبرند و هم فهم و تفسیر عینی و مؤلف مدار را تخطئه میکنند. هم قرائتها را بی پایان میدانند و هم مرزی و معیاری برای تشخیص فهم و تفسیر معتبر از نامعتبر نمیشناسند. هم تفسیر را بی ثبات میدانند و هم گرفتار نسبیت گرایی و آشفتگی فهم در متون دینیاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فیلسوفان بزرگ: سقراط، بودا، کنفوسیوس و عیسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کارل یاسپرس
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
Dt. Bücherbund,
زبان :
آلمانی
چکیده :
این کتاب سیری در بخشی از تاریخ فلسفه، با نگاه به چهار شخصیت مهم و تاثیرگذار بر نگرش فلسفی. کارل یاسپرس در فصل اول از جلد نخست کتاب فیلسوفان بزرگ، که ترجمه فارسی آن با عنوان فیلسوفان بزرگ: سقراط، بودا، کنفوسیوس و عیسی منتشر شده است، ضمن بحثی مقدماتی در باب اینکه عظمت در حوزه فلسفه با چه معیارهایی سنجیده و مشخص میشود و فیلسوفان بر چه اساسی دستهبندی میشوند، به معرفی سقراط، بودا، کنفوسیوس و عیسی، به عنوان متفکرانی بزرگ و تأثیرگذار بر تاریخ فلسفه، پرداخته است. یاسپرس در این فصل از فیلسوفان بزرگ به دورترین ریشههای سنت فلسفی و فلسفهورزی نقب میزند و بخشی از پیشینه تاریخ فلسفه را از خلال بررسی افکار چهار متفکر تاریخساز روایت میکند. یاسپرس، چنانکه در پیشگفتار کتاب اشاره شده، در فیلسوفان بزرگ از فلاسفهای سخن میگوید که در عین پیوند با امور عام از این امور فراتر رفتهاند و «گوهر فلسفه را مکشوف ساختهاند».کتاب حاضر، بخشی از کتابی سهجلدی است که نویسنده در آن شماری از فیلسوفان جهان را از حیث خصوصیات تفکر و دامنه تأثیر تاریخی گروهبندی کرده است. نویسنده با این اثر مخاطب را در عرصه تاریخ فلسفه از گامهای نخستین تفکر فلسفی تا عصر جدید هدایت میکند و طرح جامعی از تاریخ فلسفه به دست میدهد. نوشتار حاضر، فصل نخست جلد اول این مجموعه است. این فصل شما دیباچهای است در موضوع معیارهای تشخیص عظمت در قلمرو فلسفه و اساس گروهبندی فیلسوفان. نویسنده سپس به توصیف چهار شخصیت تاریخی میپردازد که در تفکر بشر نقش تعیینکننده داشتهاند، چنانکه تاریخ بدون آنان صورتی دیگر و مسیری دیگر مییافت. این چهار تن عبارتاند از «سقراط»، «بودا»، «کنفوسیوس» و «عیسی».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فیلسوفان بزرگ: سقراط، بودا، کنفوسیوس و عیسی
نویسنده:
کارل یاسپرس؛ ترجمه: اسدالله مبشری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نیلوفر,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789644485855
چکیده :
این کتاب سیری در بخشی از تاریخ فلسفه، با نگاه به چهار شخصیت مهم و تاثیرگذار بر نگرش فلسفی. کارل یاسپرس در فصل اول از جلد نخست کتاب فیلسوفان بزرگ، که ترجمه فارسی آن با عنوان فیلسوفان بزرگ: سقراط، بودا، کنفوسیوس و عیسی منتشر شده است، ضمن بحثی مقدماتی در باب اینکه عظمت در حوزه فلسفه با چه معیارهایی سنجیده و مشخص میشود و فیلسوفان بر چه اساسی دستهبندی میشوند، به معرفی سقراط، بودا، کنفوسیوس و عیسی، به عنوان متفکرانی بزرگ و تأثیرگذار بر تاریخ فلسفه، پرداخته است. یاسپرس در این فصل از فیلسوفان بزرگ به دورترین ریشههای سنت فلسفی و فلسفهورزی نقب میزند و بخشی از پیشینه تاریخ فلسفه را از خلال بررسی افکار چهار متفکر تاریخساز روایت میکند. یاسپرس، چنانکه در پیشگفتار کتاب اشاره شده، در فیلسوفان بزرگ از فلاسفهای سخن میگوید که در عین پیوند با امور عام از این امور فراتر رفتهاند و «گوهر فلسفه را مکشوف ساختهاند».کتاب حاضر، بخشی از کتابی سهجلدی است که نویسنده در آن شماری از فیلسوفان جهان را از حیث خصوصیات تفکر و دامنه تأثیر تاریخی گروهبندی کرده است. نویسنده با این اثر مخاطب را در عرصه تاریخ فلسفه از گامهای نخستین تفکر فلسفی تا عصر جدید هدایت میکند و طرح جامعی از تاریخ فلسفه به دست میدهد. نوشتار حاضر، فصل نخست جلد اول این مجموعه است. این فصل شما دیباچهای است در موضوع معیارهای تشخیص عظمت در قلمرو فلسفه و اساس گروهبندی فیلسوفان. نویسنده سپس به توصیف چهار شخصیت تاریخی میپردازد که در تفکر بشر نقش تعیینکننده داشتهاند، چنانکه تاریخ بدون آنان صورتی دیگر و مسیری دیگر مییافت. این چهار تن عبارتاند از «سقراط»، «بودا»، «کنفوسیوس» و «عیسی».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضيح في بيان حال الإنجيل و المسيح
نویسنده:
محمد حسين كاشف الغطاء
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
بیروت: دار الغدیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید مسیحیت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
1. ادیان religions
,
مسحیت - دفاعیه ها و ردیه ها
کلیدواژههای فرعی :
نقد مسیحیت ,
احتجاج امام رضا(ع) ,
احتجاج امام رضا(ع) بر نبوت پیامبر(ص) به انجیل ,
انجیل ,
اناجیل اربعه ,
انجیل برنابا ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
انجیل یوحنا ,
آموزههای مسیحی (آموزههای ادیان) ,
عیسی مسیح در قرآن ,
بدعت در مسیحیت ,
احتجاج امام رضا(ع) ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی) ,
تثلیث مسیحی (از آموزههای مسیحی) ,
توحیدگرایی مسیحی (از فرقههای مسیحیت) (آموزههای مسیحی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدحسین کاشف الغطاء
چکیده :
کتاب «پژوهشی درباره انجیل و مسیح» با بررسی دقیق و علمی کتاب «مقدس» مسیحیان، حقیقت مسیحیت را به طور منطقی، ریشه ای و مستند مورد توجه قرار داده و اشتباهات و تضادهای موجود در آن را روشن می سازد و مطالعه این کتاب نسل جوان ما را با حقایق بسیاری درباره مسیحیت و اسلام، آشنا می سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى دنيا از ديدگاه قرآن و انجيل و استلزامات تربيتى مربوط به آن
نویسنده:
حميده فرح بخش، حميدرضا علوى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق مسیحی
,
انجیل
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
تعلیم اخلاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ماهیت دنیا
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق در قرآن ,
اعتقاد به معاد ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
سرشت انسان ,
حیات جاویدان ,
شهوات ,
حب دنیا ,
ناپایداری دنیا ,
اخلاق در انجیل ,
تربیت صحیح ,
غنیمت شمردن زندگی ,
فریبندگی دنیا ,
دنیا مزرعه آخرت ,
هدف قرار دادن دنیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
امام خمینی
چکیده :
دنيا يكى از مهم ترين بسترهاى تربيت انسان مى باشد و شناخت ماهيت آن، در زندگى انسان بسيار حايز اهميت است. براى رسيدن به شناخت صحيح در مورد دنيا، كتب آسمانى حايز اهميت هستند. اين تحقيق به بررسى ويژگى هاى مشترك دنيا از ديدگاه قرآن و انجيل مى پردازد. بدين منظور، قرآن و انجيل در زمينه ويژگى هاى دنيا مورد مقايسه قرار گرفته اند و ويژگى هاى مشترك دنيا استخراج شده و سپس اين ويژگى ها با توجه تفاسير قرآن و انجيل و آراء دانشمندان مسلمان و مسيحى، مورد توصيف و تحليل قرار گرفته اند. استلزامات تربيتى مربوط به هر ويژگى به روش استنتاجى استخراج شده است. با توجه به نتايج تحقيق، ويژگى هاى مشترك دنيا در قرآن و انجيل را مى توان اين گونه برشمرد: 1. دنيا فريبنده است؛ 2. دنيا ناپايدار است؛ 3. دنيا مزرعه آخرت است. همچنين استلزامات تربيتى استنتاج شده از اين ويژگى ها به ترتيب عبارتند از: شناخت حقيقت زيبايى هاى دنيا و خويشتن دارى در مقابل آنها؛ عدم وابستگى به دنيا و پرهيز از هدف قرار دادن دنيا؛ 3. غنيمت شمردن زندگى دنيا و استفاده از آن براى فراهم كردن توشه آخرت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«الهیات تخریب» نگاهی بر خاستگاه و ماهیت تفکرات دینی هایدگر متقدم
نویسنده:
محمدرضا عبداله نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سنتی
,
هایدگر
,
الهیات(کلام جدید)
,
اصیل بودن
,
فلسفه دین
,
الهیات تخریب
,
سنت اولیه مسیحی
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
دازاین ,
سقوط ,
مابعد الطبیعه سنتی ,
وجود و زمان ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
ایمان اولیه مسیحی ,
هایدگر متقدم ,
چکیده :
وضعیت نابسامان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اروپا (و بهویژه آلمان) در آغاز سدۀ بیستم، هایدگر جوان را به سمت و سوی این پرسش فراخواند که: « نقش و مسئولیت یک متفکر در جامعه چیست؟» او در این زمینه نقش مهمی را برای تعالیم، عقاید و علایق دینی شخصی خود قائل بود، چرا که احساس میکرد با ایجاد تعامل میان دین و فلسفه، میتوان میراث فکری و فرهنگی واحدی را برای کل مردم اروپا بهوجودآورد و از این طریق مسئولیت خود را بهعنوان یک متفکر در برابر آن وضعیت ناگوار ایفا کرد. راهکار او برای این منظور طرح «الهیات تخریب» بود. الهیات تخریب این امکان را فراهم میکرد تا او گذشته (سنت اولیۀ مسیحی) را هم بهعنوان معیار انتقاد حال (سنت متزلزل فلسفی و دینی غرب) و هم امکانی برای زندگی آینده (اصیل بودن) تبدیل کند. بنابراین، در تحقیق حاضر نشان میدهیم که راهکار هایدگر برای ایجاد میراث فکری و فرهنگی واحدی که در نهایت به شکلگیری الهیات تخریب منجر میشود، از یک طرف موجب همدلی یا دیالوگ او با سنت اولیۀ مسیحی و برخی شخصیتهای بزرگ آن (از قبیل پولس، اگوستین، اکهارت، لوتر، شلایرماخر و کیرکگارد) میشود و از طرف دیگر زمینه را برای انتقاد جدی از الهیات و فلسفۀ سنتی (یا آنچه هایدگر آن را ماهیت انتوتئولوژیکی غرب مینامد) مهیا میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 407 تا 430
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختلافات شمس با مولوی در آراء، اندیشه ها و داوری ها
نویسنده:
کبری صدیقی ، رضا روحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
تفسیر عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
پیامبرشناسی عرفانی
,
مطالعه تطبیقی شمس و مولانا
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی روحانی ,
حدیث من عرف نفسه ,
تکبر شیطان ,
ابلیس ,
عرفان عاشقانه ,
نعیم دنیا ,
رهبانیت ,
کفر ,
آداب عزلت ,
تفسیر عرفانی ,
شطحیات ,
چله نشینی ,
حقیقت عرش ,
دفاع از ابلیس ,
زن در عرفان ,
پیامبرشناسی عرفانی ,
وجه بشری پیامبر ,
معیت پیامبر با خدا ,
افشای سرّ در عرفان ,
سخن گفتن عیسی در گهواره ,
قتل قبطی توسط موسی (ع) ,
نیاز خداوند به پیامبر(ص) ,
چکیده :
شمس تبریزی با جلال الدین مولوی علیرغم شباهت ها و اشتراکات فکری و عقیدتی مشهور و مورد انتظاری که دارند و علیرغم تأثیر و تأثر فراوان از یکدیگر، در موارد و مباحث متعددی نیز با یکدیگر اختلاف نظر و یا اختلاف عقیده دارند که گاه آشکار و گاه کمی پوشیده اما قابلکشف و استنباط و بیان است. در مقاله حاضر کوشش شده تا با روش مقایسه ای، برخی از این نوع اختلاف نظرها از آثار و اقوالشان استخراج و معرفی گردد و موارد لازم آن، جهت شناخت بیشتر از این دو شخصیت بزرگ عرفان عاشقانه، مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. برای روشمندی بیشتر، مباحث تحت سه عنوان دستهبندی شده تا تفاوت یا اختلاف فکری آن دو، در جنبههای مختلف آرا و اندیشهها و تأویلات و داوریها تشریح یا تبیین شود. دستاورد مشخص مقاله آن است که شمس با مولوی، دستِ کم از حیث اندیشهها(در سه موضوع)، تأویل و تفسیر آیات و روایات(در پنج مورد)، و نیز داوریهایشان درباره پیامبران و عارفان(درباره سه پیامبر و هفت عارف) اختلاف و یا تفاوت نظر دارند که این موارد و موارد مشابه، همواره باید در مطالعات تطبیقی در دو حوزه مولویپژوهی و شمسپژوهی، مورد توجه و بررسی محققان قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دیدگاه جان هیک و سید حسین نصر در باب کثرت گرایی دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی، طاهر کریم زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حسین نصر
,
جان هیک
,
گوهر دین
,
حکمت خالده
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی) ,
وحدت متعالی ادیان ,
عقل نظری ,
سنت اسلامی ,
واقعیت غائی ,
تساهل و تسامح دینی ,
انجیل ,
دین الهی ,
دین انسانی ,
عرفان اسلامی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه حسی ,
دین و معرفت شناسی ,
الهیات مسیحی ,
حقانیت ادیان ,
فلسفه کانت ,
عقل ( جوهر ) ,
علم واجب ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
وحدت باطن ادیان ,
1. ادیان religions ,
تثلیث مسیحی ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
محدودیت در شناخت ,
معرفت شناسی کانت ,
منشأ ادیان ,
سیر تحول ادیان ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
پلورالیسم دینی به دنبال راهی برای اثبات حقانیت ادیان گوناگون و رستگاری پیروان آنهاست. جان هیک به عنوان بزرگترین حامی این تفکر، با بهره گیری از معرفت شناسی کانت، ادعا می کند که پیروان ادیان مختلف، به حقیقت فی نفسه دسترسی ندارند و فقط نمودی از امر مطلق را دریافت می کنند. او قلمرو معرفت شناسی کانت را از تجربه های حسی فراتر دانسته، آن را شامل تجربه های دینی نیز می داند. از دیدگاه هیک، در واقع هسته اولیه تمام ادیان، تجربه های دینی آنهاست و این فرهنگ ها و ادراکات گوناگون است که در ارایه تفسیر این تجربه دخالت کرده، تفسیرهای متکثر از آن ارایه می دهد. هیک با مبنا قرار دادن معرفت شناسی کانت، هم دچار تهافتها و نقدهای وارده بر کانت شده و هم علاوه بر آن رویکرد وی نقدهای بسیاری را در باب شناخت واقعیت غایی، متحمل گردیده است. سید حسین نصر نیز به عنوان یک مسلمان سنت گرا از کثرت گرایی دینی حمایت می کند. او با استفاده ار مبانیی که عمدتا متاثر از عرفای اسلامی است، به دفاع از این دیدگاه می پردازد؛ ولی نقدهایی نیز بر وی وارد است. در مقام مقایسه، اعتقاد به حقانیت ادیان و رستگاری پیروان آنها، بزرگترین وجه تشابه و استفاده هیک از مبانی تجربه گرایانه و قایل بودن وی به انسانی بودن آموزه ها و تفاوتهای ادیان و لزوم جرح و تعدیل آنها و در مقابل، الهی و آسمانی دانستن تمام آموزه های ادیان مختلف و جایز ندانستن دستکاری آنها از منظر نصر، بارزترین وجه اختلاف این دو متفکر در باب کثرت ادیان به شمار می آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای شادی در عهد جدید و نقد آن از چشمانداز قرآن کریم
نویسنده:
اعظم پرچم؛ مهدی رجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
روانشناسی دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شادی در قرآن
,
فلسفه دین
,
شادی در مسیحیت
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
عالم ملکوت ,
اهل بیت(ع) ,
عالم ملکوت ,
خوف ,
حزن ,
گناه ذاتی ,
روانشناسی شادی ,
ایمان به مسیح ,
شادی آفرینی فدیه مسیح ,
مفهوم شادی ,
منابع کسب شادی ,
مسیحیت تبشیری ,
شادی آفرینی ایمان به مسیح ,
شادی آفرینی ظهور مسیح ,
شادی آفرینی رستاخیز مسیح ,
شادی آفرینی دست یابی به اعجاز ,
شادی آفرینی سختی ها ,
روح القدس و شادی آفرینی ,
اراده انسان و شادی ,
ترس در دنیا ,
اندوه از دست دادن نعمت ,
ملکوت خاصه ,
ملکوت عامه ,
اختیار فعلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در عهد جدید شادی دینی و معنوی، رسیدن به رستگاری از طریق ایمان به فدیه مسیح است؛ زیرا بشر در ابتدا دچار گناه ذاتی بوده و قربانی مسیح، او را باخدا آشتی داده است. از اینرو، آموزه فیض مسیح مهمترین نقش را در راه نجات و شادی فرد مسیحی دارد. با این تفاوت که در دیدگاه قرآن کریم، انسان از طریق انجام دستورات شریعت و در سیر تکاملی، به ارتباط با ملکوت دست مییابد و اتصال بدان، شادی حقیقی را در سطح بالاتری برای وی فراهم میسازد. این مقاله بر اساس آِیات عهد جدید و قرآن کریم و از طریق مطالعه تفاسیر معتبر قصد دارد مشترکات و متفرقات این موضوع را در قرآن و عهد جدید، بررسی نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسی و عیسی (ع) در انسان کامل جیلی
نویسنده:
محمد علی یوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
حضرت موسی (ع)
,
انجیل
,
انسان کامل (کلام)
,
تورات
,
عبدالکریم جیلی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
جهان طبیعت ,
قوم بنی اسرائیل ,
شناخت اهل الله ,
انبیای سریانی ,
طور ,
قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
تثلیث مسیحی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
گوسالهی سامری ,
اسماء ذاتیه(تعین ثانی عرفان نظری) ,
اسماء صفات (عرفان) ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
ظهور ولایت(مقابل خلافت) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
زبان سریانی ,
تجلیات اسماء صفاتیه ,
تجلیات اسماء ذات ,
المناظر الالاهیه ,
تجلی خدا بر موسی (ع) ,
تجلی خدا بر عیسی (ع) ,
موسی (ع) در آسمان ششم ,
علم اسرار الهی ,
معجزات عیسی (ع) ,
عیسی (ع) در آسمان چهارم ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
زندگی انبیا الاهی آن گونه که در کتاب های مقدس، روایات و قصص به تصویر کشیده شده، همواره زمینه ای مساعد برای بیان اندیشه ها و مضامین عرفانی بوده است. جیلی که خود از شاگردان مکتب عرفانی ابن عربی است به زندگی انبیا الاهی از جمله موسی و عیسی (ع) نظر داشته، به تاویل و تطبیق آیات، روایات و حوادث زندگی آنان با حوادث نفسانی پرداخته است. جیلی در مجموع مباحث خود درباره زندگی موسی، بر فنای نفس بشری، حقیقت واحد الاهی، رفع دو گانگی و دویی در نسبت وجود حقی و خلقی و در نهایت بر وحدت انسان کامل با خداوند تاکید دارد. او تورات را از تجلیات اسما صفاتیه حق و انجیل را از تجلیات اسما ذات می داند. خداوند تورات را در نه لوح بر موسی نازل کرد و او مامور به ابلاغ هفت لوح بود و دو لوح پایانی که لوح «قدرت و ربوبیت» بود در حوزه تبلیغ موسوی قرار نداشت، بلکه متعلق به عیسی بود و همین ابلاغ الواح «قدرت و ربوبیت» از سوی عیسی بود که موجب شد قوم عیسی به تثلیث قایل شوند و به قول جیلی و ابن عربی به گمراهی (ضلال) و خطا (اعتقاد نادرست) بیافتند. جیلی بر این باور است که انجیل ظاهری دارد و باطنی. ظاهر انجیل عبارات آغازین انجیل است که به نام «اب، ام و ابن» شروع می شود، همچنان که اول قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» است. قوم عیسی ظاهر این کلام را گرفتند و آن را بر عیسی، مریم و روح تطبیق دادند و از حقیقت انجیل که ظهور حضرت حق را در خلق و قیام ناموس لاهوتی را در وجود ناسوتی نشان می دهد غفلت کردند و به تجسیم و حصر منتهی شدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 757
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید