جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
المد الشيعي في بلاد المغرب وردّ فعل البربر: 297هـ إلى 362هـ
نویسنده:
تازي عائشة .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: شیعیان از جمله بزرگترین فرقه های اسلامی هستند. آنها در تاریخ با فعالیت فشرده و همیشه خصمانه خود با قدرت حاکم ، چه در دوران بنی امیه و چه در دوران عباسیان ، به این دلیل ظاهر شده اند که به ارزش جانشینی بیش از...
أثر الإعلام والفکر في مواجهة الفکر العبيدي في عهد صلاح الدين الأيوبي (564-589هـ /1169 -1193م)
نویسنده:
صالح الربعي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این یک پژوهش تاریخی و تحلیلی با عنوان: تأثیر تبلیغات و اندیشه در رویارویی با اندیشه عبیدی در عصر صلاح الدین ایوبی (564-589 ق / 1169 -1193 م) است که در آن به تبلیغات سیاسی از طریق تاریخی پرداخته ام. تبلیغات در عصر عبید ، صلاح الدین و دیدگاه تبلیغاتی دولت او ، و تلاشهایی که صلاحالدین ایوبی در تحکیم دولت خود بر بازماندگان دولت عبید انجام داد ، و این تحقیق سیاستهای صلاح الدین را بررسی می کند. در مقاومت در برابر رژیم عبید، و دیدگاه وی در زمینه ساخت فکری جامعه مسلمانان ، هنگامی که قصد تأسیس مدارس و مساجد ، توجه به علم و آموزش ، احیای مساجد ، تعیین قضات و علما برای گسترش آموزه اهل سنت علیه آموزه اسماعیلی العبیدی و تشویق علم و دانشمندان ، از جمله ارتقاء جایگاه حقوقدانان و طلب کمک از آنها ، و همچنین بازگرداندن وفاداری به خلافت عباسی از نو ، و اتخاذ سیاستی از سوی رسانه ها برای ایجاد دولت و حفظ آن در برابر دشمنان داخلی و خارجی ، و این تحقیق با برخی از نتایج به پایان می رسد.
القسطاس المستقيم : الموازين الخمسة للمعرفة في القرآن
نویسنده:
الغزالي؛ قرأه وعلق علیه: محمود بیجو
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: المطبعة العلمیة,
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
القسطاس المستقيم
نویسنده:
لأبي حامد الغزاليّ؛ تحقیق و مقدمه: فيكتور شلحت اليسوعي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
لبنان: دار المشرق (مؤسّسةٌ يسوعيّة للنشر المكتبيّ والإلكترونيّ),
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
القاضي النعمان الإسماعيلي ( ت.363هـ /974م ): دراسة في حياته وآثاره
نویسنده:
قجوح خيرالدين .
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
السلطة والمذهب في إسطوغرافيا المغرب الإسلامي الوسيط من خلال كتابات القاضي النعمان الاسماعيلي (ت636هـ/974م)
نویسنده:
خير الدين قجوج .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عاصر النعمان الاسماعيلي مرحلة هامة من تاريخ المغرب الإسلامي برزت فيها تغيرات سياسية ومذهبية زشهدت حركة ثقافية كبيرة ، فقد نجحت الدعوة الشيعية الاسماعيلية في تأسيس الدولة الفاطمية في نهاية القرن 3هـ/9م ، والتي اعتمدت على نخبة من الدعاة والمفكرين في تثبيت وجودها وبث مشروعها.