مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات الهی
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
علم الهی
>
قضا و قدر
سرنوشت انسان
قدر
قضا
قضا و قدر تکوینی
قضا و قدر حتمی
قضا و قدر در افعال بشر
قضا و قدر در طبیعت
قضا و قدر علمی
قضا و قدر عینی
قضا و قدر غیر حتمی
قضا و قدر غیر مجردات
قضا و قدر مجردات
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
عنوان :
حقائق في محاسن الأخلاق، قرة العيون في المعارف و الحكم، و يليه، مصباح الأنظار
نویسنده:
فيض كاشاني؛ محقق: محسن عقیل
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دارالکتب الاسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
کتب اخلاق اسلامی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
اخلاق بندگی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
علم و ایمان ,
زکات ,
نماز ,
آداب العشرة ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
توکل ,
خود سازی ,
رجا ,
خشیت ,
مجاهده ,
تلاوت قرآن ,
روزه ,
یقین ,
حسد ,
ریا (اخلاق) ,
عجب ,
آداب اجتماعی ,
آداب تلاوت قرآن ,
آداب ذکر ,
آداب استاد ,
آداب پاکیزگی ,
آیات قضا و قدر ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شابک (isbn):
964-465-029-8
چکیده :
کتاب ارزشمند الحقائق في محاسن الأخلاق؛ قرة العيون في المعارف و الحكم و يليه مصباح الأنظار اثر ملا محسن فيض كاشانى، با تحقيق محسن عقيل و به كوشش ابراهيم ميانجى، مجموعهاى است فراهم شده از سه كتاب پيرامون علم اخلاق و عقايد به زبان عربى است. كتاب مشتمل بر مقدمه مختصرى از محقق و سه كتاب است: «الحقائق» در شش مقاله و هر مقاله در ضمن ابواب و فصولى مطرح شده است. «قرة العيون» در دوازده مقاله و هر مقاله در پنج عنوان تنظيم شده است. هر كدام از دو كتاب مذكور مشتمل بر مقدمه و خاتمه است. «مصباح الأنظار» مشتمل بر سه بخش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیان الفرقان : فی توحید القرآن
نویسنده:
مجتبی قزوینی خراسانی،تعلیقات: سید جعفر سیدان
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
15. کلام نقلی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
نبوت
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
وحی
,
مکتب تفکیک
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
فروع کافی
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
آیات قضا و قدر ,
احادیث قضا و قدر ,
تجرد روح ,
جبر determinism ,
استحاله بداء ,
آیات توحید ,
تجرد نفس ناطقه ,
تفویض ,
اعتقاد به بدا ,
اشتمال بر علم توحید(علوم قرآن) ,
بداء ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن کریم ,
خداشناسی مکتب تفکیک ,
قضا و قدر ,
کتب مکتب تفکیک ,
آثار مکتب تفکیک ,
قرآن شناسی مکتب تفکیک ,
شابک (isbn):
9789643975814
چکیده :
این کتاب، اولین مجلد از دوره 4 جلدی بیان الفرقان است. موضوع کتاب شامل اعتقادات از دیدگاه فلسفه، عرفان و قرآن مجید در موضوع توحید الهی بوده و تمایزات و تشابهات مطرح در هر سه دیدگاه را بیان داشته و به رد دودیدگاه اول و دفاع از دیدگاه سوم می پردازد. نویسنده محترم، در قسمتی از مقدمه چنین مینگارند: بر ارباب اطلاع و واردین در علوم، واضح است در قدیم الأیام طریق فقهای آل محمد(ع) که پیروان قرآن مجید و سنّت سیدالمرسلین(ص) میباشند، از طریق فلاسفة یونان و عُرَفای صوفیه ممتاز بوده و پیروان فلسفه و عرفان هم از یک دیگر ممتاز بودهاند و هر یک، طریق خود را حق و دیگری را باطل میدانستهاند و باکی از مخالفت با یک دیگر نیز نداشتند. از این جهت، هر یک از دیگری تَبَرِّی و بیزاری میجستند. همچنین از مُسَلَّمات بوده که طریقِ قرآن و سنت مخالفِ طریق فلسفه [و عرفان] است. فلسفة یونان در عصر خلفا ترجمه شده و متکلمین که پیرو قرآن بودند از ائمه متابعت نکردند خواستند که مطالب فلسفه را مطابق با قرآن کنند و به دو فرقة «اَشاعره» و «مُعْتَزِلَه» متفرق شدند. (ص27 ـ 28 کتاب)... آیت الله شیخ مجتبى قزوینى (1318ق ـ 1386ق) از شاگردان برجستۀ میرزا مهدى اصفهانى، پایهگذار مدرسه معارفى خراسان است. کتاب «بیان الفرقان» از مهمترین منابع اصحاب مکتب تفکیک به شمار مىرود. مروجان مکتب تفکیک در زمان ما، اغلب از شاگردان شیخ مجتبى قزوینى هستند. استاد محمدرضا حکیمى نیز که از شاگردان وى است، انتخاب نام «مکتب تفکیک» را الهام گرفته از نام کتاب «بیان الفرقان» استاد خود مىداند. وى انگیزۀ خود را از این نامگذارى، چنین بیان مىدارد: تصور این بنده این است که واژه «تفکیک» رسانندۀ همه ابعاد این منظور هست؛ زیرا هنگامى که قرار باشد سه مکتب شناختى و معارفى معروف (قرآن، فلسفه، عرفان)، از یکدیگر جدا شود، باید هر یک نیز به خوبى شناخته و تبیین گردد. پس بیان معارف قرآنى در «مکتب تفکیک»، جزو عناصر اصلى است، بلکه اصلىترین عنصر است؛ و استاد ما ـ رضوان الله علیه ـ دوره کتابى را که در این مقصود (از نوع «تألیف عام» اهل این مکتب) نوشت، «بیان الفرقان» نامید؛ به معناى تشریح تفاوت و تبیین فرق و فاصله میان سه مشرب و مکتب معروف؛ و او در «بیان الفرقان» نمىخواست کتابى فلسفى و عرفانى (حتى فلسفى و عرفانى انتقادى) بنویسد و مطالب «شفا» و «فتوحات» و «اسفار» را دوباره در کتاب بیاورد، بلکه در صدد بود تا به قدر ضرورت به مطالب اشاره کند و سپس مبانى معارف قرآنى را تشریح نماید؛ و بدینگونه نام «مکتب تفکیک» از تدبّر تداعىگر «بیان الفرقان» نیز الهام گرفته است. به هر حال غرض از این نامگذارى، یکى این است که تعبیرى روشن و واژهاى ساده و کوتاه در دسترس باشد؛ واژهاى که نیروى تذکر و تداعى آن نیز قوى باشد تا نیاز به تعبیرهاى طولانى نیفتد.[1] مجموعۀ بیان الفرقان تألیف شیخمجتبى قزوینى (م 1386ق) در پنج جلد به فارسى نگاشته شده است: جلد اوّل، «توحید در قرآن» است و به بررسى این موضوعات مىپردازد: تبیین روشهاى فکرى گوناگون، نقل احادیث در ردّ تصوف، نفى تأویل غیر ضرور، تبیین توحید فطرى، انواع تذکر به آیات، آیات آفاقى و انفسى، انسانشناسى، ماهیت نفس از نظر مادیّون و فلاسفه منابع دینى، علم و عقل، خداشناسى در فلسفه و عرفان، علم خداوند، حدوث عالم، جبر و تفویض، قضا و قدر، سعادت و شقاوت، هدایت و ضلالت و دعا. جلد دوم به «نبوت در قرآن» اختصاص دارد و از این موضوعات بحث مىکند: نبوّت عامه و خاصّه، اقسام خوارق عادات، وظایف انبیا، اعجاز قرآن و وجه اعجاز. جلد سوم به «معاد در قرآن» مىپردازد. موضوعات طرحشده در این جلد، عبارتاند از: حدوث عالم و کیفیّت آن، خلقت انسان و عوالم آن، خلقت حضرت آدم، خلقت عالم آخر، عالم برزخ، نقد اصولى فلسفى ملاصدرا در معاد، پاسخ به شبهات مطرح پیرامون معاد. جلد چهارم در موضوع امامت، با عنوان «میزان القرآن» است و در آن از این موضوعات بحث شده است: اثبات امامت، نقد دیدگاههاى اهل سنّت در راههاى تعیین خلیفه، اجماع، شورا، بیعت، استخلاف، قهر و غلبه، و خاتمهاى در نقد روش عرفا و فلاسفه. جلد پنجم، دربارۀ رجعت و غیبت است. موضوعات این جلد در سه بخش غیبت، رجعت و شفاعات سامان یافته است. بخش نخست به اثبات امامت امام عصر؟عج؟ و مسائل مرتبط با غیبت و ظهور حضرت مهدى؟عج؟ اختصاص دارد و بخش دوم و سوم بررسى موضوع رجعت و شفاعت را برعهده دارد. موضوع این مجموعۀ پنج جلدى، بر دو محور استوار است: 1. ارائه معارف اسلامى و اصول دین و مذهب شیعه بر مبناى قرآن، حدیث و عقل (استدلالى)؛ 2. نقد اندیشه عرفانى و فلسفى متأثر از یونان در قلمرو فرهنگ اسلامى، به ویژه نقد و انتقاد شدید از آراى صدرالدین شیرازى. همچنین در بخش امامت، نقد آراى اهل سنّت دربارۀ امامت و به خصوص نقد آراى غزالى در این زمینه و همچنین دفاع از آرمانهاى رهبرى و امامت شیعى مطرح شده است.[2] چاپ نخست کتاب در مجموعه پنج جلدى، با این مشخصات منتشر شده است: 1. بیان الفرقان فى توحید القرآن؛ ج 1، مشهد: شرکت چاپخانه خراسان، 1370ق، وزیرى، 216ص. 2. بیان الفرقان فى نبوّت القرآن؛ ج 2، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1371ق، رقعى، 218 ص. 3. بیان الفرقان فى معاد القرآن؛ ج 3، تهران: مرکز جامعه تعلیمات اسلامى، 1373ق، وزیرى، 122ص. 4. بیان القرآن فى میزان القرآن؛ ج 4، [تهران]: چاپخانه زوّار، [1375ق]، وزیرى، 167ص. 5. بیان الفرقان: غیبت و رجعت؛ ج 5، مشهد: چاپخانه طوس، 1339ش/1380ق، وزیرى، 320ص. چاپ دیگرى از این اثر پنج جلدی در یک مجلد، بدون تحقیق و حروفنگارى جدید دو سال قبل با این مشخصات منتشر شده است: بیان الفرقان؛ با مقدمهاى از استاد محمدرضا حکیمى، به اهتمام نقى افشارى؛ چ 1، قزوین: حدیث امروز، 387، وزیرى، 1044 ص. چاپ جدید کتاب با تحقیق مدرسه علوم دینى حضرت ولى عصر؟عج؟ در مشهد و تعلیقات آیتالله سیّدجعفر سیّدان منتشر شده است. در این چاپ، آیتالله سیدان مطالبى که مؤلف به اشاره از آن گذشته است و نیازمند واشکافى بیشتر بوده، در پاورقى تشریح کرده است. همچنین در تحقیق کتاب، این کارها انجام شده است : 1. آیات و روایات مستند شده است؛ 2. آیات و روایاتى که در متن ترجمه نشده است، داخل «[]» ترجمه شده است؛ 3. هرکجا عبارت از نظر لفظ و معنى مشکل و نارسا به نظر مىرسیده، با استفاده از علامت «[]» این نارسایى برطرف شده و در موارد ضرورى در پىنوشت یادآورى گشته است؛ 4. از آنجا که متن بیان الفرقان با زبان فارسى روان نگارش نیافته است و گاه فهم آن براى خواننده دشوار مىنمود، ویرایش متن با حفظ اصل آن با استفاده از علایم ویرایشى و پاراگرافبندى انجام شده است و مشکلاتِ فراوانى که ممکن بوده خواننده را دچار اشتباه در فهم و برداشت سازد، برطرف گشته و بر گویایى متن افزوده است. شیخ مجتبى قزوینى در مقدمۀ جلد نخست بیان الفرقان، عناوین برخى از اختلافات اساسى فلسفه و عرفان با مکتب وحى را چنین برمىشمارد: 1. شناختن خداوند متعال و اثبات وجود او امرى است نظرى و محتاج به اقامه برهان؛ و برهان متوقف است بر تحقیق و بحث در علت و معلول و ابطال تسلسل؛ 2. توحید واجب الوجود متوقف است بر اثبات اصالة الوجود و تشکیک در حقیقت وجود یا اقامۀ برهان تعیّن یا اثبات وحدت اطلاق؛ 3. قول به ثبوت قدیم با ذات خداوند نه در مرتبۀ ذات مانند مثل افلاطونیه یا قول به صورت زایده بر ذات و قائمه به ذات و انحصار علم خداوند به کلیات یا قول به اینکه علم خداوند عبارت است از نفس حضور موجودات نزد او بدون علم سابق بر اشیا یا قول به اینکه «بسیط الحقیقة کل الاشیاء» یا علم اجمالى در عین کشف تفصیلى و امثال اینها که عرفا قائل شدهاند؛ 4. توحید در افعال، یعنى اسناد تمام افعال به خداوند به سلسله علت و معلول، بدون امکان تخلّف حتى افعال بشریه بالتبع و استناد شرور به خداوند یا انکار شرور در عالم؛ 5. اثبات لذایذ و آلام روحى که سبب آنها اخلاق حسنه و رذیله است و سبب آنها امور تکوینیه و اسبابى که منجر شوند به اسباب غیر اختیاریه که منتهى است به علم خداوند به ذات و نظام عالم؛ 6. اثبات قدم اصول عالم حتى عناصر؛ 7. انحصار حوادث به حوادث یومیه ازلاً و ابداً که مستند مىباشند به اسباب تکوینى؛ 8. اثبات عدم امکان تغییر و تغیّر در عالم و انکار بداء؛ 9. انکار نسبت حسن و قبح در عالم به اراده و اختیار بشر؛ 10. انکار معاد جسمانى؛ 11. انکار نبوت به معنایى که در ادیان وارد شده است و انکار ملائکه و جبرئیل به معنایى که از مجارى وحى رسیده است؛ 12. محدودشمردن علم و قدرت خداوند به امور و موجودات کائنه؛ 13. اثبات سنخیّت بین واجب و ممکن؛ 14. انکار خلود در عذاب. بر ارباب فضل آشکار است که طریق انبیا و آثار آن، مخالف و مباین نتیجههاى فوق است. از آنچه گذشت اجمالاً آشکار شد که ورود در طریق دوم و سوم [فلسفه و عرفان] مأمون از خطا نبوده، خطاى آن مسلم است و باید طریقى را طى نمود که مأمون از خطا باشد و آن، طریق انبیا عهم؟ است؛ چون سعادت بشر در پیروى از عاقلترین مردم است و پیمبران عاقلترین تمام مردماند.[3] [1] . محمدرضا حکیمی؛ مکتب تفکیک؛ قم: دلیل ما، ص 160 ـ 161. [2] . برخى بهاشتباه این اثر را «تفسیر فارسى بیان الفرقان» معرفى کردهاند. برای مثال، ر. ک به: بهاءالدین خرّمشاهى؛ قرآن شناخت: مباحثى در فرهنگآفرینى قرآن؛ چ 1، تهران: طرح نو، 1374، ص 160. عبدالحسین شهیدى صالحى؛ بیان الفرقان، دایرة المعارف تشیّع؛ زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادى، کامران فانى، بهاءالدین خرّمشاهى و حسن یوسفى اشکورى؛ ج 4، چ 3، تهران: نشر شهید محبّى، 1381، ص 572. عبدالحسین شهیدى صالحى؛ «[تفسیر] بیان القرآن»، دانشنامه قرآنپژوهى؛ به کوشش بهاءالدین خرّمشاهى، ج 1، چ 1، تهران: دوستان ـ ناهید، 1377، ص 670 ـ 678. همچنین این اثر جزو منابع معرفىشده در «کتابنامه تفسیر و تفاسیر جدید» در چهار جلد شناسانده شده است. ن. ک به: بهاءالدین خرّمشاهى؛ تفسیر و تفاسیر جدید؛ چ 1، تهران: کیهان، 1364، ص 205. روشن است که این اثر تفسیر نیست، بلکه همانند کتب اعتقادى و کلام عقلى و نقلى، در ارائه عقاید، از قرآن به عنوان یکى از منابع اصلى استفاده شده است؛ همانگونه که در کتاب نهج المسترشدین علامه حلّى، در همه موارد لازم از آیات قرآن بهره مىجوید؛ در حالى که نهج المسترشدین کتاب تفسیرى به شمار نمىآید؛ بنابراین نامگذارى «بیان الفرقان فى توحید قرآن»، «نبوت القرآن»، «معاد القرآن» و «میزان القرآن»، به معناى تفسیربودن این اثر نیست، بلکه تأکید بر اهمیت و نقش محورى قرآن در عرصه عقاید در زمینه توحید، نبوّت، معاد، رجعت و غیبت از نگاه مؤلف است. حتى این مجموعه را «تفسیر موضوعى» نیز نمىتوان نام نهاد (ر.ک به: هادی ربّانى؛ «شناخت قرآن شناخت» و کاستىهاى آن»، صحیفه مبین، شماره 5، بهار 1375، ص 51). [3] . بیان الفرقان فى توحید القرآن؛ چ 1، ج 1، قم: دلیل ما، 1389، ص 49 ـ 60 (نقل با تصرف).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزش فلسفه جلد 2
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،معاونت فرهنگی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علت و معلول
,
علت غایی
,
فلسفه اسلامی
,
علیت
,
وحدت علت
,
کتب فلسفه اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
آیات قضا و قدر ,
اختیار ,
ابطال ناپذیری اصل علیت ,
شر ,
جوهر ,
جسم ,
جوهر جسمانی ,
جوهر غیر جسمانی ,
صورت ,
ماده ,
احکام ماده ,
خیر ,
تسلسل ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
نظام علی و معلولی ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
اراده ,
اصل علّیت ,
قضا و قدر ,
صفات ثبوتیه فعلیه الهی ,
قواعد علت و معلول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در این نوشتار، توضیی در ارتباط با مفهوم علت و معلول و کیفیت آشنایی ذهن با آن مفاهیم پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كنز الفوائد المجلد 1
نویسنده:
الشيخ محمد بن علي الكراجكي الطرابلسي، تعلیق: شیخ عبدالله نعمه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالاضواء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب دائره المعارف
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
اعجاز قرآن ,
حدوث و قدم ,
حب و بغض ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
صفات افعال ,
صفات الهی ,
آیات قضا و قدر ,
مرجئه قدریه ,
سمع الهی ,
امامت امام علی(ع) ,
موت ,
بصر باری تعالی ,
مسایل فقهی ,
مسایل مستحدثه فقهی ,
آرزوی کوتاه ,
آرزوی طولانی ,
قضا و قدر ,
قضا و قدر تکوینی ,
چکیده :
مجموعه مباحثى ارزشمند درباره موضوعات گوناگون اسلامى مانند: حديث، فقه، اخلاق، فلسفه، كلام، موعظه، عقايد، تاريخ اسلام و بررسى مذاهب گوناگون. كتاب كنزالفوائد از زمان نگارش تا حال پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار داشته و براى آگاهى از بسيارى از مباحث مهم اسلامى كتابى ارزشمند و قابل توجه است. اين كتاب گرفته شده از برخى كتاب هايى است كه قبلاً مؤلف نگاشته و برخى ديگر از كتاب هاى دانشمندان اسلامى. مؤلف بر بسيارى از منابع معتبر دسترسى داشته و اين خود بر ارزش كتاب مى افزايد. اين كتاب شامل موضوعات فراوانى است، مانند: قِدَم و حدوث و ديدگاه سيد مرتضى حب دنيا فرق ميان اسم و صفت فرق ميان صفت ذات و صفت فعل اشكال بر جبريون اعجاز قرآن مسائل فقهى سخنان اميرمؤمنان على عليه السلام اصول فقه و موضوعات متنوع و فراوان ديگر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الإسلامية
نویسنده:
محمد سيد سابق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: المختار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
جن ,
آیات عصمت ,
احوال اهل قیامت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عقاید اهل سنت ,
آیات صفات الهی ,
وجوب عصمت انبیا ,
کلام اهل سنت ,
احوال بعث ,
احوال بهشت ,
احوال دوزخ ,
قضا و قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهاية الحكمة المجلد 2 : الإلهيات بالمعنى الأخص
نویسنده:
کمال حیدري؛ تقریرنویس: علي حمود عبادي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار فراقد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه (خاص)
کلیدواژههای فرعی :
نهایه الحکمه ,
اراده الهی ,
حدوث علم الهی ,
حیات الهی ,
فلسفه اسلامی ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
محرک ,
علم واجب ,
قدرت واجب ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
978-964-2902-43-9
چکیده :
کتاب حاضر اثر آیت الله حیدری و شرح «مسایل فلسفی» «نهایة الحکمة» در مورد الهیات به معنای اخص است. در جلد دوم این کتاب مباحث مربوط به علم خداوند متعال و کیفیت علم تفصیلی او به همه اشیاء مطرح شده است. سپس مباحث مربوط به قضا و قدر و ارتباط آن با علم و فعل خداوند بیان شده و قدرت خداوند و کیفیت اعمال قدرت را از سوی خداوند بررسی مینماید. در قسمت بعدی کتاب نگارنده به بحث در اینباره میپردازد که واجبالوجود مبدأ تمام ممکن الوجودها بوده است، پرداخته و دیدگاههای معتزله و اشاعره را در این زمینه نقد مینماید. حیات خداوند متعال، اراده و کلام خداوند متعال، عنایت حق تعالی به مخلوقات، مسأله خیر و شر، ترتیب افعال خداوند متعال و نظام عالم عقلی از دیگر مندرجات این جلد از کتاب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه الهی از منظر امام رضا (ع)
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی، مترجم: زینب کربلایی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: اسرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
معرفت اصول دین
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وافی
,
جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام: محمدحسن نجفی
,
تفسیر زبدة البیان (فقهی)
کلیدواژههای فرعی :
دلیل ضرورت نبوت ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
جبر فلسفی ,
ضرورت نبوت ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
معجزات ,
اثبات وجود خدا ,
حقانیت معجزه ,
عقل ( جوهر ) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عقل ,
تعقل(معرفت شناسی) ,
عقلانیت(اصطلاح وابسته) ,
عینیت ذات واجب الوجود ,
امکان نبوت ,
عقلانیت اسلام ,
قضا و قدر ,
ایمان و عقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مهمترین و بزرگترین چهرهها و جنبههای علمی امام معصوم (علیهالسلام) همانا نگرش عقلی و فلسفی به پدیدههاست. امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام)، در مدت کوتاه زمانی، به اندازهٴ تمام تاریخ فضا را روشن کرده، هم جهالت گذشتگان را برملا نمود و هم ضلالت آیندگان را نمودار ساخت. اکنون فرمایشات آن حضرت سند زندهٴ علوم مختلف از جمله فلسفه و کلام است. اثر گرانمایهٴ «فلسفهٴ الهی از منظر امام رضا (علیهالسلام)» که از زبان عربی به فارسی ترجمه شده, در یک مقدمه و چهار بوستان، عهدهدار مباحثی چون سخنان امام رضا (علیهالسلام) در فضیلت عقل و تشویق مردم به تعقل، استدلال به مبادی عقلی در کلام آن حضرت، توحید از منظر امام رضا (علیهالسلام)، قضا و قدر، جبر و تفویض، ضرورت نبوت، ماهیت معجزه و ... میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رساله الخلاقیه
نویسنده:
حسین بحرانی، علی مشتاق عسکری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: قدر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
احادیث و روایات
,
عرفان اسلامی
,
کتب اخلاق اسلامی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
کلیدواژههای فرعی :
تطهیر اهل بیت(ع) ,
رحمت الهی ,
آرامش روحی ,
علم اخلاق ,
تهذیب ,
خود سازی ,
عبودیت ,
رضا به قضای الهی ,
توحید عبادی(اخلاق) ,
مقام تهذیب ,
آیه تطهیر ,
قضا و قدر ,
اخلاق بندگی ,
چکیده :
اخلاق بحرانی یا الطریق الی الله، کتابی است در باب اخلاق و سیر و سلوک که مؤلف سعی داشته است از آیات و روایات در این جهت استفاده نماید. در نوع نگارش بسیار شیوا و روان و عاری از کلمات غامض و پیچیده است. علاوه بر اینکه از نگارشی قوی برخوردار است از جهاتی دیگر هم حائز اهمیت است من جمله: در بیان سیر و سلوک، سلوک اهل بیت -علیهم السلام- را بر اساس آیات و روایات ترسیم و تبلیغ می کند و در این جهت تقریباً از ۴۰ آیه و ۱۲۰ روایت بهره جسته است. مؤلف در عین استفاده از نکات روایی از نکات عرفی غافل نبوده سادگی متن را جهت فهم عامه در نظر گرفته و از بیانات پیچیده و حتی از بیان ظنیات و کشف و شهود، دوری کرده است. محور سخنش کلام الهی و روایات ائمه معصومین -علیهم السلام- است تا سالک به راحتی مسیر را طی و از اخلاق الهی بهره مند شود. این کتاب بین علما با عنوان اخلاق بحرانی یا رساله ای فی السلوک معرفی شده است و آن را بهترین کتاب اخلاقی دانسته اند و مؤلف را از علماء صاحب این فن معرفی کرده اند منابع استنادی این کتاب افزون برآیات و روایات اهل بیت علیهم السلام کتابهای ارزشمندی مانند: مجموعه ورام، مفتاح الفلاح، تفسیر جوامع الجامع، تفسیر علی بن ابراهیم قمی و ... است. کتاب دارای یک مقدمه و ۱۱ باب است: باب اول: نیاز به تهذیب اخلاق باب دوم: رجحان وبرتری علم اخلاق باب سوم: خلقت انسان به جهت سعادت دائمی باب چهارم: دربیان بعضی ازراههای رسیدن به خدا باب پنجم: درتوضیح عجز و ناتوانی انسان باب ششم وهفتم: چگونگی سلوک عبادالله الی الله باب هشتم: اکمال ایمان با وجود سه خصلت درانسان باب نهم: رضایت به قضای الهی باب دهم: در معنای توکل و تفویض و تسلیم باب یازدهم: درجات اهل ایمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الخلاف العقدي في باب القدر: دراسة تحليلية نقدية لأصول القدرية والجبرية في أفعال العباد
نویسنده:
عبد الله بن محمد القرنی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان / ریاض - عربستان: مرکز نماء للبحوث والدراسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
افعال اختیاری انسان
,
افعال انسان
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
,
قدر
,
قدر
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
ماتریدیه (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
نقد سلفیه بر اشاعره ,
نقد سلفیه بر معتزله ,
چکیده :
این کتاب از موضع سلفی به موضوع قضا و قدر و اختیار انسان پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقيق القول في مسألة التكليف بما لا يطاق عند الأشعرية
نویسنده:
محمد نبيل طاهر العمري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
کسب
,
اصول اشاعره
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
,
قضا و قدر
,
قضا و قدر در افعال بشر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید