مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید خدا شناسی
>
الهیات(کلام جدید)
>
الهیات مسیحی
الهیات جدید مسیحی
الهیات قدیم مسیحی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
تعداد رکورد ها : 1131
عنوان :
چیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس
نویسنده:
قاسم کاکائی، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
آگوستین
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
,
مرگشناسی
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
عالم محسوس ,
کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) ,
خودکشی ,
مرگ طبیعی ,
مرگ نفس ,
انجیل ,
شهر خدا (کتاب) ,
تولد دوباره ,
آدم و حواء ,
تجربه مرگ ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
اتحاد نفس و بدن ,
موت ارادی ,
موت بدن ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
شناخت خدا در آخرت ,
فلسفه افلاطونی ,
مرگ و رهایی ,
رستاخیز در انجیل ,
حجیت کتاب مقدس ,
مرگ ابدی ,
انتخاب مرگ ,
رازوار بودن مرگ ,
همگانی بودن مرگ ,
مرگ عرفانی ,
لذت های محسوس ,
فقر اختیاری ,
مرگ مقدس ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
مرگ یکی از ناگشودهترین رازهایی است که انسان با آن روبهروست؛ بنابراین همواره جزء دغدغههای دانشمندان بزرگ و آموزههای اصلی ادیان الهی بوده است. آگوستین از بزرگانی است که دربارۀ مرگ و چیستی آن اندیشیده و سخن گفته است. در تعریف آگوستین از مرگ با یک تعریف معین روبهرو نیستیم. وی فیلسوفی افلاطونی است؛ بنابراین مرگ را جدایی نفس از بدن میداند؛ ولی در جایگاه یک متکلم، مرگ را نتیجۀ گناه و دوری از خدا میداند. در آثار آگوستین برای مرگ طبیعی و مرگ ارادی که در زندگی خود وی ظهور بارزی دارد، ویژگیهای خاصی میتوان یافت. آگوستین کوشیده است تا چیستی و اقسام مرگ را بشناسد و بشناساند؛ با این حال گفتههای او بیانگر ناتوانی در شناخت این معمای بزرگ هستی است و ناگزیر آرزو میکند کاش آدم و حوا ما را در این دنیا گرفتار این مسئله نمیکردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 265 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد ارتباط مرگ و گناه در آثار آگوستین قدیس
نویسنده:
قاسم کاکائی، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گناه
,
الهیات مسیحی
,
مرگ (فقه)
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
فلسفه دین
,
انسان شناسی مسیحی
,
رابطه گناه و مرگ
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
آموزه فیض ,
شهوات ,
قرآن ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
گناه فردی ,
مرگ ابدی ,
مرگ جسم ,
مرگ نفس ,
مجازات گناه ,
غلبه بدن بر نفس ,
ابتلا به شهوت ,
ابتلا به پیری ,
ابتلا به بلا ,
گناه ارادی و اختیاری ,
شر و گناه ,
فیض و گناه ,
اراده و گناه ,
گناه و مرگ جسم ,
گناه و مرگ نفس ,
گناه و مرگ ابدی ,
انتقال گناه به نسل بشر ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
مسئلهی مرگ یکی از مسائل مشترک و گریز ناپذیر زندگی بشری است. ادیان الهی، مکاتب فلسفی و مکاتب کلامی، مسأله مرگ را یکی از دغدغههای وجودی و معرفتی انسان شناختهاند. آگوستین یکی از بزرگترین متألهان مسیحی نیز از این امر مستثنا نیست. توجه به موضوع مرگ در آثار آگوستین و ارتباط آن با مقولهی گناه موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. غور و بررسی در آثار آگوستین نشان از آن دارد که وی نسبت به متفکرین قبل از خویش توجه بیشتری به ارتباط بین مرگ و گناه دارد که برگرفته از دین مسیحیت و بخصوص نامههای پولس است. وی در تمام آثار خود مرگ را بر مبنای گناه نخستین و گناهان روزمرّهای که بشر در طول زندگی خود مرتکب میشود، توجیه و حتی گناه را علت مرگ معرفی میکند. وی بر این باور است که خداوند انسان را به گونهای آفریده است که اگر گناه نمیکرد از زندگی جاودانه و نامیرایی برخوردار میشد؛ اقسام مرگ که عبارت است از مرگ جسم (وقتی که نفس آن را ترک کند)، مرگ نفس (وقتی که خدا آن را ترک کند) و مرگ ابدی (وقتی که نفسی که خدا آن را ترک کرده است، جسم را ترک کند) در اثر نافرمانی و عصیان به سراغ انسان میآید. وی به صراحت بر این نکته پافشاری میکند که اولین زوج بشری بر اثر عصیان و بر مبنای داوری عادلانهی خداوند مجازات شدند. از سوی دیگر تمامی نژاد بشر، در اولین انسان حاضر بودند، از اینرو مجازات گناه شامل هر کسی که از خمیرهی آنان سربرآورد نیز میشود. از اینرو هر انسانی در حالی متولد میشود که ذات او آلوده به گناه نخستین است. وی در مورد گناه نخستین و پیامدهای آن به افراط میگراید و هیچ کسی را به جز حضرت عیسی و مادرش از گناه مبرا نمیداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
معرفت شناسی تجربه حسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات طبیعی
,
الهیات مسیحی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
خداشناسی تجربی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
تجربه دینی
,
خداشناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
علم حصولی ,
معرفت ,
اسماء الهی ,
ادبیات عرفانی ,
قرآن ,
علم به علم ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
قرآن ,
تجربه خدا ,
ادبیات عرفانی ,
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کنه ذات الهی ,
معرفت حضوری اسماء الهی ,
معرفت حضوری تجلیات الهی ,
حجاب معرفتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر میکنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویینبرن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی درباره حدود و انواع معرفت انسان به خدا، راه را برای دستیابی به موضع ایشان درباره معرفت تجربی به خداوند هموار کرده، اصول مورد نظر ایشان در این خصوص را تبیین میکند؛ از جمله این اصول آن است که: کُنه ذات خداوند به هیچوجه برای هیچکس جز خود او مکشوف نیست و بنابراین معرفت تجربی به خداوند هرگز به کُنه ذات حق تعلق نمیگیرد؛ تعلق معرفت حضوری و بیواسطه به اسما و تجلیات خداوند امری ممکن، محقق و بلکه فراگیر است؛ آنچه اختصاصی است، علم به چنین علمی است، نه اصل آن؛ مراتب این علم، متناسب با درجات قرب به خداوند است؛ اگر معرفت تجربی به خداوند مصداق علم حضوری باشد، دارای بالاترین درجه اعتبار معرفتی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبنای انسان شناختی تمایز عقل و ایمان نزد توماس آکویناس و دکارت
نویسنده:
سیمین اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
دکارت
,
الهیات مسیحی
,
عقل و ایمان
,
فلسفه دین
,
عقل((ملکه محموده مربوط به عمل)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
محدودیت عقل بشر ,
اختیار انسان ,
انسان ,
غضب ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
عقل(منطق) ,
عقل و اراده ,
قوه عقلانی ,
انسان شناسی مسیحی ,
اراده عقلی ,
قوه حسی ,
قوه شهوت ,
تصویر خدا بودن انسان ,
تصویر خدا در نفس ,
حقایق ایمانی ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
در بحث رابطه عقل و ایمان بهعنوان یکی از مباحث مهم در حوزه الهیات و فلسفه، توماس آکویناس یکى از متکلمان برجسته مسیحى در قرون وسطا بارویکرد عقلگرایى خود، عقل را مستقل از ایمان، بلکه حاکم بر آن مىداند. در عقلگرایی جدید نیز که دکارت مؤسس آن دانسته میشود، چیزی فراتر از عقل وجود ندارد؛ به عبارت دیگر هر آنچه با عقل قابل شناسایی نباشد، در حوزه معرفت قرار نمیگیرد. هرچند دکارت و توماس آشکارا دو روش کسب معرفت، یعنی عقل و ایمان را از هم جدا میکنند، اما بین آنها تناقضی نمیبینند، بلکه بین آندو به هماهنگی بنیادی قائلاند. در این مقاله با توجه به تفوق و برتری اراده بر عقل که در انسانشناسی دکارت و آکویناس دیده میشود، به تبیین نسبت بین ایمان و عقل براساس بینش آنان از انسان پرداخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملاتی در فلسفه مسیحی
نویسنده:
محمد رضا بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
فلسفه (خاص)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
تامل مسیح
,
فلسفه مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
قرون وسطی ,
تومیسم ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
الهیات مسیحی ,
تعارض علم و دین مسیحی ,
معرفت شناسی مسیحی(قسیم معرفت شناسی اسلامی، یهودی بودایی و هندویی) ,
معرفت شناسی دوره قرون وسطی ,
ایمان ,
تاریخ فلسفه ,
برتری فلسفه بر دین ,
نگرش غیر دینی به فلسفه ,
تقید عقل به وحی ,
تمایز فلسفه و الهیات ,
عقل طبیعی ,
طبیعت گروی جاودانه ,
ضد واقع ستیزی ,
سنخیت ایمان و معرفت ,
آگوستینیسم ,
فیلسوف مومن ,
چکیده :
مسئله اساسی در این مقاله جستوجوی پاسخی در خور این پرسش است که آیا میتوان به درستی از فلسفهای با وصف مسیحی سخن گفت؟ نویسنده با بیان سابقه این مسئله در میان متفکران مسیحی و طرح آرا و انظار موافق و مخالف آن تلاش میکند تا با ارائه تصویر درستی از مسئله، به ارزیابی دیدگاههای مختلف در این زمینه، بهویژه دیدگاه پلانتینگا بپردارد. به نظر میرسد مباحث این مقاله برای علاقهمندان به فلسفه اسلامی سودمند باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث و الهیات لیبرال قرن نوزدهم
نویسنده:
قربان علمی، علی بورونی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
کارل بارت
,
الهیات مسیحی
,
الهیات لیبرال (مسیحیت لیبرال)
,
انسان شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
مکاشفه ,
گناه ,
انجیل ,
آزادی انسان ,
انسان و خدا ,
الهیات طبیعی ,
گناه ذاتی ,
انسان اصیل ,
فلسفه دین ,
ایمان ,
آگاهی نفسانی ,
الهیات مسیح محور ,
خداشناسی الهیات دیالکتیک ,
انسان تصویری از خدا ,
موقعیت های سه گانه انسان ,
روح القدس شناسی ,
رستگارشناسی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این نوشتار، به مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث، الهیدان برجسته قرن نوزده و همچنین دغدغههای وی درباره الهیات لیبرال معاصرش پرداخته شده است. شاید مهمترین دغدغه الهیات بارث در این پرسش خلاصه میشود که انسان کیست و چگونه میتواند با خداوند ارتباط داشته باشد؛ ازاینرو، برای درک کامل الهیات بارث، پاسخ به این پرسش که مفهوم انسان در نگرش وی چیست، مهم بهنظر میرسد؛ زیراکه الهیات وی مسیحمحور بوده است و از ارتباط انسان با خداوند یا به گفته وی، ارتباط خدا با انسان، حکایت دارد. بنابراین، در این نوشتار، سعی شده است نگرش وی به انسان و خدا و تفاوت آن با الهیات لیبرال بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر فرهنگی ترجمه یونانی بر الهیات کتاب مقدس
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
ترجمه ولگات
,
تاویل دینی
,
یهودیت یونانی مآب
,
فرق یهودی
,
الهیات مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
عهد عتیق ,
صدّوقیان (انکار رستاخیر ، تصدیق فقط نبوت موسی ) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
فرهنگ یهودی ,
فرقه اسنیان (فرقه یهودی) ,
سنت یونانی ,
چکیده :
جست و جوی زمينه ها و عوامل دخيل در تكوين عهدين (كتاب مقدس) خود موضوعی است كه هم از جنبه های تاريخی- فرهنگی و هم از جهت الهياتی- كلامی، در فهم روح حاكم بر اين اثر بسيار موثر است. فرض بر آن است كه دو سنت «عبرانی- يهودی» و «يونانی- يونانی مآبی»، سرچشمه های اصلی شكل گيری كتاب مقدس و البته خود مسيحيت بوده اند. اما تحليل تاريخی و ريشه شناسانه دو سنت مذكور، از يك سو عوامل و مولفه های كمتر شناخته شده ديگری را برای ما عرضه می دارد كه احيانا در لابه لای پژوهش های دين شناسانه مغفول واقع شده اند؛ و از سوی ديگر نشان دهنده تلفيق فرهنگی و حتی روحی- معنوی دو سنت ياد شده با يكديگر است كه اين، خود در تقدير تاريخی دو سنت يهودی و مسيحی موثر واقع شده است. ملاحظه نتايج حاصل از گسترش عوامل مذكور نيز به نوبه خود، عرصه جديدی از پژوهش را در اين زمينه می گشايد كه از زمره فروعات آن، ظهور جريان تاويل (هرمنوتيك) كتاب مقدس است. ريشه يابی تحولات معرفت دينی در سنت مسيحی و پيوند آن با نخستين رويدادهای فرهنگی و دينی سده های نخست ميلادی، هدف اصلی اين نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی از مبانی و مؤلفههای مثبتاندیشی و راهکارهای پیدایش آن در اسلام و عهدجدید
نویسنده:
مسعود آذربایجانی؛ زهرا محققیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات تطبیقی
,
روانشناسی دین
,
ثقه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
مثبت اندیشی در اسلام
,
مثبت اندیشی در مسیحیت
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
حیات ابدی ,
حیات اخروی ,
اناجیل اربعه ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
هدف زندگی ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
بینش توحیدی اسلام ,
وعده ملکوت ,
مسیح سرچشمه امید ,
هدفمندی حیات ,
تعالیم یوحنا ,
القای نگرش مثبت ,
مثبت اندیشی در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در دنیای کنونی، مطالعات تطبیقی بین ادیان، یکی از راههایی است که موجب ایجاد صلح و همزیستی و تقریب بین پیروان ادیان میشود. یافتن مفاهیم مشترک میتواند اساس گفتگوی شرایع الهی و زمینهای جهت رفع سوءتفاهمها و دستیابی به نقاط مشترک باشد. در این راستا، نوشتار حاضر برآن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم مثبتاندیشی، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و مبانی مشترک و مورد اختلاف این دو حوزه را در موضوع فوق کشف نماید تا بدینوسیله، به تعاریف مبنایی تعالیم ادیان در راستای تفاهم پیروان آنها کمک کرده باشد. برای نیل بدین هدف، ابتدا واژهشناسی مفهوم مثبتاندیشی در اسلام و مسیحیت انجام شده و سپس راهکارهای ایجاد و تقویت آن، در هریک از ادیان فوق، بررسی گردیده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم مثبتاندیشی در ادیان توحیدیِ اسلام و مسیحیت از راه کلید واژه امید قابل پیگیری است که متعلق اصلی این امید، در بینش توحیدی اسلام، خداوند سبحان و در اناجیل سهگانه (متی، مرقس و لوقا) و نیز تعالیم پولس، وعده فرا رسیدن ملکوت است. در تفکرات یوحنا نیز، مسیح سرچشمه امید بهشمار میآید. البته گرچه پیرامون کیفیت دستیابی به این امید و راهکارهای تقویت آن، در ادیان فوق، اختلافاتی وجود دارد اما بهطور کلی، امید، در دو حوزه فوق، مرتبط با هدفمندی حیات بشر بوده و در راستای زندگانی اخروی آدمی واقع شده است. از آثار و کارکردهای آن نیز، تقویت روح محبت و احسان به سایرین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و تبیین معرفت قدسی نزد سید حسین نصر
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
سید حسین نصر
,
معرفت
,
معرفت قدسی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
معرفت
,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
کلیدواژههای فرعی :
بحران معنویت ,
حکمت خالده ,
عقل شهودی ,
انسان معاصر ,
واقعیت غائی ,
محیط زیست ,
خلافت الهی ,
حکمت ذوقی ,
عرفان اسلامی ,
الهیات مسیحی ,
بحران های انسان معاصر ,
عقل کل ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقل دکارتی ,
قداست زدایی از معرفت ,
سنت فلسفه اسلامی ,
الهیات جدید غربی ,
مبانی وجودشناختی معرفت قدسی ,
سلسله مراتب معرفت قدسی ,
مبانی معرفت شناختی معرفت قدسی ,
عقل شهودی الهی ,
ایمان و معرفت قدسی ,
یقین و معرفت قدسی ,
معرفت قدسی و فضایل اخلاقی ,
معرفت قدسی و عمل ,
زبان علم قدسی ,
منابع معرفت قدسی ,
هدف معرفت قدسی ,
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
از دیدگاه دکتر نصر، ریشه بسیاری از بحران های انسان معاصر جدایی معرفت از معنویت است. به همین دلیل، معرفت قدسی در منظومه فکری او حائز بیش ترین اهمیت است. مباحثی که وی، در خصوص معرفت، مطرح می کند، به طور بنیادین، با مباحث فیلسوفان معرفت شناس غربی متفاوت است. دلیل این امر آن است که وی معرفت شناسی غربی را غیر قدسی و لذا، غیر قابل پذیرش می داند. هرچند نصر معتقد است، در حال حاضر، در غرب، معرفت قداست زدایی شده است، اما با این حال، او به این که کنه معرفت همچنان از امر قدسی جدایی ناپذیر است باور راسخ دارد، لذا احیای این معرفت را امری ممکن می داند. او بر این باور است که اگر انسان معاصر بخواهد بر چالش های پیش رو فائق آید، لازم است به احیای معرفت قدسی بپردازد؛ البته دکتر نصر در معرفت شناسی داعیه دار مکتب جدیدی نیست و به معرفت شناسی حکمای مسلمان پای بند است. در این مقاله برآن ایم تا به تحلیل و تبیین معرفت قدسی نزد نصر و درنهایت، به بررسی و نقد دیدگاه وی بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحولات دینی در اروپای سده شانزدهم و مشابه آنها در اسلام معاصر
نویسنده:
بهروز حدادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام در جهان معاصر
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
اروپای سده شانزدهم
,
تحول در دین
کلیدواژههای فرعی :
حرم ائمه (ع) ,
معاد(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
مرجعیت دینی ,
انجیل ,
مصلحان دینی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
مدرنیته (تجدد) ,
قرآن ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
تاریخ مسیحیت ,
آخرت محوری ,
رستگاری آن جهانی ,
بازگشت به سرچشمه دین ,
کارآمدی اجتماعی دین ,
توجه به گوهر دین ,
بحران مرجعیت ,
بحران سنت ,
نقد سنت ,
ضدیت با عقل فلسفی ,
جریانهای افراطی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
تحولات دینی در جوامع مختلف به دلیل اشتراک در پاره ای مبانی و اصول، شباهت ها و همسانی های متعددی دارد، گرچه نمی توان آنها را در همه وجوه با یکدیگر مشابه دانست. در این مقاله، تحولات دینی در اروپای قرن شانزدهم با تحولات مشابه در جهان معاصر اسلام، که از قضا هر دو در دوره زمانی یکصدوپنجاه ساله ای رخ داده است، مقایسه می شود که از مهمترین آنها می توان توجه به گوهر و روح دین، نزاع بر سر موضوع مرجعیت دینی و جایگاه سنت، ناب گرایی و مخالفت نسبی با اندیشه های فلسفی و متجددانه، و محور بودن آخرت و رستگاری آن جهانی اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
تعداد رکورد ها : 1131
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید